;

Zielony Operator

Jak spółki giełdowe (nie)radzą sobie z klimatem (1)

Hania Jaworska-Orthwein

17 marca 2023

Jak spółki giełdowe (nie)radzą sobie z klimatem
1

Właśnie został opublikowany raport Fundacji Instrat „Droga do zera netto”. Powstał przy wsparciu Europejskiej Fundacji Klimatycznej (ECF) i ocenia zgodność celów klimatycznych spółek z GPW z porozumieniem paryskim. Jak wypada w nim Orange Polska? Nieźle, ale pracujemy, aby było jeszcze lepiej.

Zgodnie z raportem, cele redukcji emisji wyznaczyło dotychczas 26 emitentów z największych indeksów GPW (WIG20, mWIG40 i sWIG80), w tym 25 spośród grona 100 największych spółek (WIG100). W tym gronie jest Orange Polska. Na tle zachodnich indeksów, gdzie cele klimatyczne wyznaczyło 76 spółek z amerykańskiego indeksu S&P100, w brytyjskim FTSE100 aż 82 spółki, a wśród największych niemieckich spółek publicznych 40 emitentów – to trochę mało, choć i tak to progres do roku ubiegłego. Rośnie też liczba polskich spółek przyjmujących cele redukcji emisji gazów cieplarnianych a ich plany stają się coraz ważniejszym aspektem oceny klimatycznej działalności przedsiębiorstw.

Po wejściu w życie dyrektywy o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, ujawnianie przez spółki informacji na temat ich śladu węglowego stanie się obowiązkowe dla wszystkich spółek giełdowych. W Orange Polska od wielu lat publikujemy dane niefinansowe w sprawozdaniach Zarządu i Raportach Zintegrowanych.

Duże emisje, za małe redukcje

Wróćmy do raportu. Cele redukcji emisji gazów cieplarnianych muszą być rzetelne i zgodne z globalnymi celami klimatycznymi. Szczególnie ważna jest zgodność redukcji z wymogami nauki i celami porozumienia paryskiego. Jego autorzy przeprowadzili analizę zgodności celów redukcji emisji gazów cieplarnianych przyjętych przez spółki notowane na GPW z porozumieniem paryskim, przy pomocy międzynarodowej metodologii Temperature Rating. Okazało się, że łączny wzrost temperatury wynikający z celów redukcji emisji spółek jest na poziomie 2,64°C, czyli sporo powyżej poziomu dopuszczanego przez Porozumienie Paryskie (utrzymanie wzrostu średniej globalnej temperatury na koniec stulecia o nie więcej niż o 1,5°).

Jedynie 17 spośród 26 spółek posiada cele redukcji emisji zgodne z wymogami porozumienia paryskiego. Dla 6 z nich ocena opiera się na celach krótkoterminowych, które powinny zostać uzupełnione o działania w średnim lub długim terminie. Raport analizował publikacje firm za 2021 rok.

W Orange przyśpieszamy działania

Dla Orange Polska podaliśmy wtedy cele redukcyjne dla emisji własnych (zakresy 1+2) w krótkim (2025) i długim terminie (2040) oraz emisji łańcucha wartości (zakresy 1+2+3) w długim terminie (2040). Podane emisje zostały ocenione jako realizujące zapisy porozumienia paryskiego zdecydowanie poniżej celu 1,5 stopnia. Co nie znaczy, że spoczywamy na laurach.

W opublikowanym w połowie lutego 2023 roku sprawozdaniu za 2022 już nie tylko poinformowaliśmy o przyspieszeniu realizacji celów pierwotnie przewidzianych na rok 2025, ale też po raz pierwszy opublikowaliśmy pełne szacunki naszych emisji w zakresie 3 wraz z celem redukcyjnym na 2025 (-14% vs 2018 rok).

Oznacza to, że w kolejnej edycji nasze cele krótkoterminowe powinny otrzymać ocenę zgodności z Porozumieniem Paryskim. To nie koniec! Kilka dni temu Grupa Orange poinformowała, że do 2030 roku ograniczy emisje w zakresach 1+2+3 o minimum 45% względem 2020 roku. Dotyczy to również Orange Polska. Co to znaczy? Dla wszystkich trzech zakresów emisji (1 – własne bezpośrednie; 2 – własne pośrednie; 3 – pośrednie w łańcuchu wartości) oraz dla wszystkich trzech perspektyw czasowych (krótko-, średnio- i długoterminowa) już obecnie mamy cele redukcji emisji wpisujące się w Porozumienie Paryskie.  

Niepełne raportowanie

Warto zwrócić uwagę, że 63 spółki z WIG100 raportują emisje zakresu 1 i 2, ale w indeksie WIG20 znajdziemy firmy, które w ogóle nie ujawniają swoich emisjach GHG. Połowa spółek raportujących emisje zakresu 1 i 2 raportuje informacje o emisjach zakresu 3, ale są to częściowe dane. Aż 83% spółek raportujących emisje zakresu 3, ujawnia jedynie szczątkowe i nieistotne dla ich działalności dane. Zakres 3 raportowany jest o wiele rzadziej z uwagi na trudności z precyzyjnym oszacowaniem ich wielkości. A ważne jest kalkulowanie i raportowanie we wszystkich trzech zakresach, bowiem one są podstawą do przyjęcia planów redukcji emisji, tak jak dzieje się to w przypadku Orange Polska.

Umowy PPA – praktyka do naśladowania

Raport wskazuje umowy PPA jako dobry sposób na ograniczenie emisji w zakresie 2, czyli związane ze zużyciem energii. Można je oczywiście osiągnąć też poprzez zakup gwarancji pochodzenia energii ze źródeł odnawialnych lub budując źródła OZE na potrzeby własne. W pierwszym przypadku jest to rozwiązanie tylko krótkoterminowe, które może szybko okazać się nieopłacalne i nie przekładające się na realne redukcje emisji, w drugim przypadku wiąże się to z poniesieniem znaczących nakładów inwestycyjnych.

Dlatego w Orange Polska mamy długoterminowe umowy zakupu energii odnawialne bezpośrednio od jej producentów. To długoterminowa relacja oferująca stabilność i przewidywalność dla obu stron, pozwalająca wytwórcom energii na inwestycje w nowe OZE w Polsce.

Całość raportu możecie przeczytać tutaj.

Udostępnij: Jak spółki giełdowe (nie)radzą sobie z klimatem
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Key. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 20:38 17-03-2023
    Wszystko fajnie, uważam że i tak sporo się dzieje dobrego na polskim rynku w tej dziedzinie. Do zachodu i przychodów polskich a zagranicznych firm jeszcze nam daleko, więc patrzmy w swój talerz już "dobrej zielonej, warzywnej zupy" 😜
    Odpowiedz

;

Oferta

Premiera Xiaomi Redmi 12C (1)

Beata Giska

16 marca 2023

Premiera Xiaomi Redmi 12C
1

Dziś w naszym portfolio witamy nowy smartfon, Xiaomi Redmi 12C. Na start dostaniecie go w specjalnej cenie.

Xiaomi Redmi 12C 3/64 GB to kolejna odsłona smartfona, który w Polsce zyskał bardzo dużą popularność. Wcześniejszy doceniliście za jego możliwości w przystępnej cenie. Nowy model, prócz aspektów technologicznych, dodatkowo zachęca wiosennymi kolorami – modnymi pastelami i subtelnym designem.

Czym wyróżnia się premierowy telefon Xiaomi?

  • Główny aparat 50 Mpix
  • Zaprojektowany tak, aby odznaczał się na tle konkurencji, dzięki doskonałemu wyświetlaczowi i unikatowemu designowi.
  • Duży ekran o przekątnej 6,71″ HD+, Redmi 12C doskonale nadaje się do oglądania ulubionych filmów i grania.
  • Procesor MediaTek Helio G85 zapewnia najwyższej klasy wydajność i płynną obsługę podczas grania, robienia zdjęć oraz codziennego użytku.
  • Spora bateria – 5000 mAh – zapewniająca odpowiedni poziom zasilania, umożliwiający rozmawianie, granie i odtwarzanie plików wideo przez cały dzień.
  • Dzięki umiejscowionemu z tyłu czytnikowi linii papilarnych, który wtapia się harmonijnie w minimalistyczny design, odblokowywanie telefonu jest szybkie, łatwe i bezpieczne

Więcej na temat telefonu znajdziecie tutaj. Przy zakupie smartfona polecamy skorzystanie z nowych, elastycznych rat za 0%.

A dla miłośników innych marek i modeli przypominamy, że ten tydzień obfitował w liczne premiery, m.in. najnowszego żółtego iPhone 14, czy dwóch modeli Samsunga z serii Galaxy A. Każdy znajdzie coś dla siebie, w odpowiednim przedziale finansowym.

Udostępnij: Premiera Xiaomi Redmi 12C
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Car. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 19:51 16-03-2023
    Boli trochę te 64 GB. Uważam że minimum powinno być w dzisiejszych czasach 128 GB 🤪
    Odpowiedz

;

Bezpieczeństwo

Rozliczyłaś/eś już podatki? A wiesz z kim? (1)

Michał Rosiak

16 marca 2023

Rozliczyłaś/eś już podatki? A wiesz z kim?
1

15 lutego. Dzień, gdy większość z nas rozlicza podatki. Jedni czekają, by dowiedzieć się, ile pieniędzy od fiskusa wróci im z powrotem na konto. Dla innych to sądny dzień, na który być może odkładają po trochu przez cały rok, by nie zdziwić się, gdy zobaczą kwotę, którą muszą zwrócić fiskusowi.

W opisywanym przypadku Ci pierwsi nie interesują przestępców. Ale drudzy… to już zupełnie inna sprawa.

Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki

Benjamin Franklin, list do Jeana Baptiste’a Leroy (13/11/1789)

To parafrazowane chyba już na setki sposobów zdanie specjalizujący się w polskim rynku sieciowi przestępcy przypominają sobie co roku na początku lutego i dwa tygodnie później są już gotowi.

Zapłać swoje podatki! Albo… odbierz nadpłatę

Cyberprzestępca nie jest idiotą. Chciałbym, żeby był – wtedy wszystkim byłoby łatwiej. Niestety najlepsi z nich uczą się na błędach. A to oznacza m.in., że świadomi tego, że coraz rzadziej dajemy się nabrać na hasła: „Kliknij tutaj, by zapłacić”, potrafią podsunąć nam link: „Kliknij tutaj, by odebrać swoje pieniądze!”. Sami przyznacie – sprytne.

Dlatego serce rośnie, gdy widzę, że nie tylko my ostrzegamy przed tego typu przedsięwzięciami. Coraz częściej pojawiają się one w formie komunikatów z aplikacji bankowych lub e-maili wysyłanych do klientów. Poniżej jeden z nich, w tym przypadku wysłany przez Citibank.

Ściema na: „Kliknij tutaj, by zapłacić podatki” jest łatwa do wyłapania. Socjotechniczne sztuczki w stylu: „Odbierz nadpłatę”, czy „Twoja paczka, za którą zapłaciłeś 1000 zł jest gotowa do wysyłki – jeśli to nie Twoje, kliknij tutaj, by wycofać płatność” to już wyjątkowo groźne tricki. Tutaj działa coś, co w psychologii nazywamy heurystyką reprezentatywności. Oznacza to sytuację, gdy: „klasyfikujemy obiekt na podstawie jego podobieństwa do typowego przypadku, który jest nam znany”. A jaki jest nam znany? Oczywiście ten, gdzie kogoś okradli „na przesyłkę”! A my możemy tego uniknąć, wystarczy tylko klikn…

Co więcej, byłbym daleki od krytykowania kogoś, to dałby się na to złapać. Dlatego, że jestem świadom tego, iż nasz mózg podejmuje za nas takie decyzje „w tle”. To swoisty mechanizm obronny, chroniący nas przed zalaniem napływającymi zewsząd informacjami. A „przełączenie” się na świadome przetwarzanie tego typu wiadomości wcale nie jest łatwe ani oczywiste.

Co robić?

Przede wszystkim być świadomym tricków, używanych przez przestępców. Być też świadomym wydarzeń, czy kluczowych dat, które źli ludzie mogą wykorzystać przeciw nam. To zarówno te powtarzające się regularnie, jak właśnie podatki, ale również wydarzenia ze świata, jak choćby wybuch wojny w Ukrainie, w efekcie którego w sieci pojawiały się wycieki danych, nie zawsze prawdziwe.

No i ZAWSZE pamiętamy, by w sytuacji, gdy wchodzą w grę NASZE pieniądze sprawdzać zarówno adres nadawcy, jak i przede wszystkim strony, na którą jesteśmy przekierowywani. Nie zaszkodzi też skupić się na treści wiadomości. Jeśli poświęcimy jej chwilę, zazwyczaj znajdziemy sporo bredni. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości piszcie do nas!

Udostępnij: Rozliczyłaś/eś już podatki? A wiesz z kim?
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the House. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 19:50 16-03-2023
    Ja wiem z kim się rozliczyłem 😜 W tym roku po raz kolejny z żoną 🤪😛 Kolejny fajny wpis, nigdy nie za wiele ostrożności w szczególności że co raz więcej osób (seniorów) rozlicza się przez sieć www.
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej