Starsze technologie radiowe 2G i 3G są przez Was coraz mniej wykorzystywane. Rekordy bije zapotrzebowanie na transmisję danych. Taka jest natura rozwoju. Przychodzi nowe, a znika starsze. Czas na zmiany.
Ponad 96% danych w sieci mobilnej Orange „płynie” przez 4G/LTE, jedynie 3% pozostaje w 3G. Korzystanie z 4G/LTE, a w przyszłości także rozwój 5G, oznacza lepszą jakość rozmów i zdecydowanie szybszy internet. Aby móc rozwijać nowsze generacje sieci, potrzebujemy dla nich więcej „miejsca” czyli częstotliwości.
W USA, Europie i Polsce niektórzy operatorzy ogłosili już swoje plany wyłączenia starszych technologii. Również i my przymierzamy się do tego kroku – właśnie rozpoczęliśmy przygotowania. Nie mamy jeszcze ustalonej dokładnej daty wyłączenia 3G. Planujemy, że dla poszczególnych regionów Polski będą to lata 2024 – 2025.
Zapewniam, że zdajemy sobie sprawę, że część z Was dalej posiada urządzenia i korzysta z usług 3G. Dlatego będziemy zachęcać do przejścia na nowocześniejsze technologie. Przypomnę, żeby skorzystać z połączeń głosowych w sieci 4G/LTE konieczne jest:
- Posiadanie telefonu lub smartfona umożliwiającego połączenia w technologii VoLTE. Już dzisiaj wszystkie telefony, które kupicie w Orange, obsługują połączenia głosowe przez 4G/LTE.
- Posiadanie karty SIM 4G/LTE. W przypadku, kiedy korzystacie ze starej karty 2G/3G możecie ją za darmo wymienić w salonie Orange na kartę 4G/LTE.
Chodzi nam o to, aby wyłączenie starej technologii dla nikogo nie oznaczało kłopotów, dlatego zachęcamy do wymiany starych urządzeń i kart SIM.
A co z 2G? Tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana, bo ta technologia wspiera rozwiązania Machine-to-Machine. Dlatego w pierwszej kolejności zajmiemy się 3G. Na 2G przyjdzie jeszcze czas. Możecie być jednak pewni, że podobnie jak z 3G, dowiecie się o tym z dużym wyprzedzeniem.
Więcej na temat planowanego przechodzenia z technologii 3G na 4G/LTE, wymiany telefonów oraz bonusów, jakie dla Was przygotowaliśmy dowiecie się na stronie www.orange.pl/wykorzystajsiec oraz w naszych salonach.
Komentarze
-
A telefony, których w ofercie nie macie, wsparcia VoLTE oczywiście mieć nie będą?
-
Lista telefonów, ze wsparciem VoLTE będzie poszerzana. Pozdrawiam
-
A dziś Pan Wojtek odpisał mi, że flagowiec Huawei P50 Pro na 2022r nie dostanie wsparcia VoLTE... nie bo nie... Zapytam, gdzie to rozszeżanie bazy? Zrozumiałbym jakieś budrzetowe fony, ale flagowce za 5000zł?
-
Przepłaciłeś po prostu.
-
-
-
-
Wszystko fajnie pięknie tylko zauważyłem że zasięg 3 g ma znacznie wiekszy zasięg czy tam pokrycie terenu bądź przenikanie do budynków na moim Samsungu a 52s 5g często gdy jest słaby zasięg lte to przełącza na pełny h plus i dodam że jest tak dosyć często
-
Związane jest to ze specyfiką sieci i fizyką. Niższe pasma np 900 są pasmami "pokryciowymi, wyższe "pojemnościowymi". Najprościej rzecz ujmując najłatwiej dać zasięg przy pomocy 2G ale prędkość i równoczesna obsługa wielu terminali to 5G, powodem jest ilość częstotliwości.
-
Wyłączenie 3G będzie wynikiem refarmingu pasma U900 do LTE900. Oznacza to, że tak naprawdę zmieniamy przeznaczenie częstotliwości używanej w chwili obecnej dla 3G na 4G. W praktyce oznacza to, że wspomniane pasmo nie straci na zasięgu, a raczej zyska możliwość obsłużenia większej ilości klientów w znacznie lepszej jakości.
-
-
Na 3G mam pełny zasięg, a na 4G ledwo jedna, dwie kreski. Po przełączeniu na 4G zdecydowanie szybciej rozładowuje mi się bateria dlatego korzystam z 3G, które mi wystarcza do przeglądania internetu.... . Szkoda w związku z tym, że wyłączacie 3G... .
-
Po wyłączeniu 3G zasięg pasma U900 będzie dostępny dla klientów w ramach LTE 900. Oznacza to, że jeżeli teraz jesteś w zasięgu 3G po refarmingu będziesz także w zasięgu 4G LTE w paśmie 900 MHz. Jeżeli chodzi o baterię, warto sprawdzić kwestie aktualizacji aplikacji i ściągania danych w tle - tak aby ten proces dział się świadomie, a nie "w tle".
-
Telefon wybierze jednak pasmo pojemnościowe, które charakteryzuje się "gorszym zasięgiem" wewnątrz budynków (1800, 2100 lub 2600 MHz) niż pasmo 900 MHz. Tak samo było jak w pasmie 2100 MHz działał UMTS - telefon wybierał zawsze "z automatu" pasmo pojemnościowe a nie zasięgowe. Dopiero wyłączenie UMTS 2100 pozwoliło na użytkowanie UMTS 900 MHz w dużych aglomeracjach i wnętrzach budynków
-
-
-
Problemem jest ograniczenie VoLTE do listy telefonów które są na liście. U innych operatorów nie ma problemu żeby używać VoLTE na telefonie kupionym w sklepie, który obsługuje tą technologię. W Orange telefon musi być z listy. Na liście brak popularnych producentów, np. OnePlus, Motorola, Nokia, Asus, Honor - które funkcję VoLTE obsługują u innych operatorów.
-
Systematycznie, niemal co tydzień do listy telefonów z VoLTE dodawana są nowe modele. Po stronie OPL zależy nam aby VoLTE działało poprawnie na wszystkich wdrożonych model.
-
-
Nabyłem drogą kupna, Nokie G20 i lipa bo nie ma VoLTE. Potrzeba więcej Waszego wsparcia dostępnych modeli na rynku. Do końca 2023 pewnie wymienię na inny model, ale nie zmienia to faktu...
-
Miałem nadzieję na uwolnienie 900MHz do końca 2023 :)
-
Jest jedna Nokia - Nokia 8.3, która wspiera w Orange usługę VoLTE. Nawet nie ma WiFi Calling.
-
-
W LTE da się jeszcze wiele zrobić, np. uruchomić LTE800 na wszystkich stacjach, bo w miastach jest z tym słabo. LTE900 to będzie ledwie 5 MHz, gdzie LTE800 to 2x tyle i dostępne od ręki.
-
Dodam od siebie, że na Wasze pytania pod nickiem JLZ odpowiada Jolanta Langowska-Żurakowska, która kieruje w Orange projektem wyłączania 3G. Macie informacje z pierwszej ręki :-) Pozdrawiam
-
Widać ze fachowo odpowiada ta osoba wiec specjalista w tej dziedzinie
-
Ja odpowiadam za komunikację w tym projekcie :)
-
Szanowna Pani. W m.Wąsosz,woj. podlaskie brak zasięgu orange. Bardzo szybko postawili maszt Play. Może Orange dostawi swoje anteny na maszcie Playa?W końcu to sieć nr1 a zasięgu w Wąsoszu wewnątrz budynków brak-działa tylko neostrada w kablu i trzeba po wifi calling dzwonić. Do nadajnika orange w Szczuczynie jest za daleko-ponad 6km w linii prostej,poza tym Wąsosz leży w dole i to uniemożliwia dobry sygnał sieci. Prosimy o wzięcie tej liczącej 1200 osób miejscowości i kilkutysięcznej gminy pod uwagę przy rozbudowie sieci,bo wyłączycie 3G,a Lte nie odbiera i cofniecie gminę Wąsosz do telekomunikacyjnych lat 90-tych z zasięgiem 2G.Prosimy o pomoc w objęciu dobrym zasięgiem naszej miejscowości i okolicy.
-
-
I to mi się podoba ?
-
-
Mowa jest o poszerzeniu listy telefonów z obsługą VoLTE. Poza drobnymi wyjątkami telefon aby działał z usługą VoLTE, musi być z dystrybucji Orange. Czy są plany na zmianę tej tendencji, aby działały telefony nie tylko z dystrybucji Orange?
-
Tak jak pisałam, w OPL zależy nam aby VoLTE działało dobrze na zaimplementowanych telefonach, dlatego dokładnie testujemy każdy wprowadzany telefon z VoLTE. Dbamy też o rozszerzenie listy telefonów, ale nie tracąc przy tym na jakości. Do wyłączenia 3G mamy jeszcze jednak trochę czasu i będziemy sytuację analizować na bieżąco oraz podejmować decyzje.
-
Może warto temat poruszyć na łamach forum Nasz Orange. Dyskusja ekspertów z użytkownikami zawsze jest owocną dla obu stron.
-
A co jeżeli jest sobie miejscowość która ma tylko 2G i 3G to nie będzie już miała łączność komórkowej a co jeżeli klient nie ma stałego łcza internetowego bo w jego miejscowości nie ma
-
Na 2g działa przecież net
-
-
-
-
Planujecie rozszerzenie obsługi VoLTE i Wi-Fi Calling na telefony spoza oferty? Przykładowo Pixel 4 XL bez problemu może skorzystać z obu tych technologii bez żadnych problemów. Niedostępny w Polsce, ale bez problemu może dalej działać.
-
Zależy nam, żeby VoLTE działające w naszej sieci spełniało wszystkie wymagania jakościowe, dlatego implementujemy tę technologię tylko na urządzeniach, które mieliśmy okazję przetestować przy ścisłej współpracy z producentami telefonów. Dokładamy największych starach, aby lista telefonów z VoLTE była jak najszersza.
-
Jak widać nie jest to wymagane, skoro ja dorzuciłem obsługę obu tych technologii w telefonie niedostępnym w naszym kraju. Zastanówcie się nad większym otworzeniem tych funkcji zamiast agresywnie blokować te funkcję. Sprzedawana w Polsce Moto g7 nie powinna mieć z tym problemu, ale u was nie działa ponieważ nie była u was sprzedawana. To idiotyzm ;)
-
-
-
A co ze starszymi urządzeniami obsługującymi VoLte? Np. LG V30?
-
W przypadku starszych telefonów najprawdopodobniej trzeba je będzie wymienić na nowe, dlatego też informujemy o wyłączeniu 3G odpowiednio wcześniej, aby każdy mógł podjąć odpowiednie kroki i pomóc swoimi najbliższym - jeżeli będzie taka potrzeba. Obecnie wszystkie telefony z naszej oferty wspierają VoLTE. Natomiast jeżeli chodzi o starsze modele, można je albo oddać do recyklingu w ramach programu RE
-
Tutaj problemem nie jest urządzenie, które wspiera daną technologie, tylko wasza wybiórczość w obsługiwaniu tych dwóch funkcji tylko do urządzeń sprzedawanych u was
-
A to nie jest tak, że jak telefon nie obsługuje VoLTE (czy to ze swojej charakterystyki, czy że nie jest "namaszczony" przez Orange) po prostu na czas połączeń będzie spadał do 2G? Jakość może gorsza, ale gadać przecież chyba będzie szło. No i skoro taki telefon działa, spełnia swoją rolę, to po co nowy i kolejny elektrośmieć na naszej i tak już zaśmieconej planecie...
-
Ok ale kto będzie płacił za wymianę na nowy smartfon z obsługą VoLTE? Klient? A na jakiej podstawie, skoro to nie jego wina że wyłączana jest przez Was sieć 3G?
-
-
-
Pytanie do p. JLZ: czy jako zwykły klient mogę mieć jakikolwiek wpływ na listę telefonów które są dodawane do listy? Wśród mojej rodziny są takie telefony jak: Motorola G9 Plus, Motorola G8 Power, Nokia 2.2 - wszystkie "technicznie" obsługują VoLTE ale żaden nie jest na liście. Po usunięciu 3G wszystkie one będą wykonywać rozmowy po 2G (z wykorzystaniem bardzo starego kodeka AMR NB, czyli podła jakość rozmów). Dużo osób pyta też o Zenfone 8 (który obsługuje 5G, ale tu też rozmowy będą po 2G - sic!).
-
Mamy świadomość, że nie wszystkie telefony z których korzystają nasi klienci obsługują VoLTE, stąd komunikat o wyłączeniu sieci 3G został ogłoszony ponad 1,5 roku przed planowanymi zmianami, tak aby każdy miał okazję przygotować się do zmian i uwzględnić potrzebną wymianę urządzeń do początku 2024 roku. Z drugiej strony cały czas lista telefonów z VoLTE będzie się rozszerzać, będą to jednak w większości nowe modele.
-
Szanowna Pani chyba nie rozumie większości z zamieszczonych tutaj komentarzy. Ludzie nie chcą kupować nowych telefonów jeśli stare działają wciąż bez zarzutu. I mają rację. Kiedy dokonywali wyboru ich zakupu, przeważnie w butikach operatorów takich jak Wy, z pewnością jednym z argumentów była jakość i wytrzymałość danego modelu. I co, po kilku latach okazuje się, że to pieniądze wyrzucone w błoto? I bynajmniej nie dlatego, że urządzenie szwankuje, ale dlatego, że operator zmienia warunki korzystania z niego. Co z tym "złomem" później zrobić? Ktoś przemyślał konsekwencje prócz własnego zysku? Tak jak ktoś tutaj napisał, zaktualizujecie wszystkim aparaty tak, aby mogły obsługiwać co najmniej 4G/LTE i zutylizujecie te stare (oczywiście nieodpłatnie)?
-
Pisze pani że do dajecie informację wczesniej by do2024r mozna było wymienić sprawne telefony z volte, na inne także z... volte ponieważ zmuszacie do tego użytkowników. Ale ok, tak się składa że akurat muszę TERAZ wymienić telefon (mam siec w orange). Wybrałem tel. motorola G82 lub G84 - proszę napisać czy obsłuży mi VoLTE w orange bo włąśnie chce wymienić jak pani zaleca do 2024 - ale tak się skłąda że tych modeli oczywiście na waszej liście kompatybilnych nie ma. A może mi powiecie za pól roku że muszę znowu kupić inny , bo "tamte' kupione dzisiaj są dla was jednak za stare na wasze widzimisię z VoLTE ?
-
-
-
P. Wojtek napisał, że "Ponad 96% danych w sieci mobilnej Orange „płynie” przez 4G/LTE, jedynie 3% pozostaje w 3G." A jak to wygląda w przypadku połączeń głosowych? Ile % połączeń jest wykonywanych w 4G (VoLTE), ile w 3G a ile w 2G? Z powodu ograniczenia listy urządzeń VoLTE do określonej listy, procent połączeń po 3G jest w OPL znaczący, powinniście mieć to na uwadze. Wszyscy ci klienci w momencie wyłączenia 3G odczują mocną degradację jakości w połączeniach głosowych.
-
Jeżeli chodzi o połączenia głosowe, to większość wykorzystywana jest w sieci 4G LTE (czyli przez VoLTE). Z miesiąca na miesiąc te procenty też rosną.
-
-
Ważne że 2G zostaje i moja mhm.....20 letnia karta sim i 15 letni Samsung będą dalej działać ?? Tzn bedzie się dało dzwonić i wysyłać sms ??
-
Każdemu według potrzeb :)
-
-
A czy zdajecie sobie Państwo sprawę, że są miejsca gdzie krucho nawet z zasiegiem 2G? Np. na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej jest sporo takich miejsc i co jest z tym robione, nawet zgłaszane przez abonamentów?? Można spodziewać się nowych stacji? Bo są stawiane, ale nie tam gdzie jest potrzeba, tylko w miastach gdzie są przeciążone ... Pozdrawiam.
-
Mam seniora w rodzinie który mówi że szybciej zmieni operatora lub zlikwiduję telefon niż kupi smartfona . Za niedługo pewnie będzie informacje o likwidacji telefoni stacjonarnej i przejście na VoIP bo jest światłowód . Super zaczniemy listy pisać i poczta zarobi na znaczkach. .
-
Nie koniecznie trzeba kupować smartfona, można kupić telefon tradycyjny np. taki z klapką jak Orange Neva Link.
-
-
Rozumiem, że jeśli ktoś ma sprawny telefon, który nie obsługuje 4G, to nieodpłatnie wymienicie na telefon, z podobną specyfikacja techniczną?
-
No nie! Na 3G jest lepsza jakość dostępu do internetu więc jeśli chcecie wyłączyć to zalecam ostatnią implementację EDGE na (2G) do 1 Mbps, szczególnie dla terenów niezurbanizowanych.
-
Po otrzymaniu wiadomości od Orange że będzie wyłączone pasmo 3G chciałem aby włączono mi VoLTE (smartfon XIAOMI MI MAX3, Android 10, MIUI 12.5 - opcje w ustawieniach VoLTE i WI-Fi Calling włączone). Rozmawiałem trzy razy na czacie i telefonicznie z konsultantami i podczas ostatniej rozmowy Pan stwierdził że jeżeli nie kupiłem smartfona w Orange to VoLTE nie będę miał włączonego i nalegał abym kupił w Orange nowy smartfon - tylko po co wydawać kupę kasy, jak ten, który mam jest sprawny. Dlaczego tak Orange traktuje klientów? Najwyższy czas aby postępowaniem Orange zajęła się Federacja Konsumentów. Gdy nałożą solidną karę finansową to może się opamiętają i zaczną prawidłowo traktować klientów. A ja najprawdopodobniej zmienię operatora komórkowego, bo Orange mam dosyć.
-
Jak w kontekście "białej listy" telefonów wygląda sprawa urządzeń M2M (często działających w technologii 2G/3G)? Jako producent takich urządzeń obecnie pracujemy nad urządzeniem działąjącym w technologii LTE (gdzie potrzebujemy jednoczesnej transmisji danych i głosu co nie było możliwe w 2G), jednak z wiadomych względów nie ma go na liście. Tak więc pomimo faktu, że moduł zastosowany w urządzeniu obsługuje VoLTE to jest zrzucany do 2G gdy przychodzi połączenie (co zawiesza transmisję danych). Początkowo chcieliśmy wybrać Orange na dostawcę kart UICC do naszych urządzeń ale w tej sytuacji... Czy Pani JLZ się ustosunkuje?