Sieć

Kiedy wyłączymy 3G w Orange

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
17 maja 2022
Kiedy wyłączymy 3G w Orange

Starsze technologie radiowe 2G i 3G są przez Was coraz mniej wykorzystywane. Rekordy bije zapotrzebowanie na transmisję danych. Taka jest natura rozwoju. Przychodzi nowe, a znika starsze. Czas na zmiany.

Ponad 96% danych w sieci mobilnej Orange „płynie” przez 4G/LTE, jedynie 3% pozostaje w 3G. Korzystanie z 4G/LTE, a w przyszłości także rozwój 5G, oznacza lepszą jakość rozmów i zdecydowanie szybszy internet. Aby móc rozwijać nowsze generacje sieci, potrzebujemy dla nich więcej „miejsca” czyli częstotliwości.

W USA, Europie i Polsce niektórzy operatorzy ogłosili już swoje plany wyłączenia starszych technologii. Również i my przymierzamy się do tego kroku - właśnie rozpoczęliśmy przygotowania. Nie mamy jeszcze ustalonej dokładnej daty wyłączenia 3G. Planujemy, że dla poszczególnych regionów Polski będą to lata 2024 - 2025.

Zapewniam, że zdajemy sobie sprawę, że część z Was dalej posiada urządzenia i korzysta z usług 3G. Dlatego będziemy zachęcać do przejścia na nowocześniejsze technologie. Przypomnę, żeby skorzystać z połączeń głosowych w sieci 4G/LTE konieczne jest:

Chodzi nam o to, aby wyłączenie starej technologii dla nikogo nie oznaczało kłopotów, dlatego zachęcamy do wymiany starych urządzeń i kart SIM.

A co z 2G? Tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana, bo ta technologia wspiera rozwiązania Machine-to-Machine. Dlatego w pierwszej kolejności zajmiemy się 3G. Na 2G przyjdzie jeszcze czas. Możecie być jednak pewni, że podobnie jak z 3G, dowiecie się o tym z dużym wyprzedzeniem.

Więcej na temat planowanego przechodzenia z technologii 3G na 4G/LTE, wymiany telefonów oraz bonusów, jakie dla Was przygotowaliśmy dowiecie się na stronie www.orange.pl/wykorzystajsiec oraz w naszych salonach.

Komentarze

Michał
Michał 09:51 17-05-2022

A telefony, których w ofercie nie macie, wsparcia VoLTE oczywiście mieć nie będą?

Odpowiedz
    Wojciech Jabczyński
    Wojciech Jabczyński 10:58 17-05-2022

    Lista telefonów, ze wsparciem VoLTE będzie poszerzana. Pozdrawiam

    Odpowiedz
Jackson
Jackson 09:55 17-05-2022

Wszystko fajnie pięknie tylko zauważyłem że zasięg 3 g ma znacznie wiekszy zasięg czy tam pokrycie terenu bądź przenikanie do budynków na moim Samsungu a 52s 5g często gdy jest słaby zasięg lte to przełącza na pełny h plus i dodam że jest tak dosyć często

Odpowiedz
    mike278
    mike278 10:27 17-05-2022

    Związane jest to ze specyfiką sieci i fizyką. Niższe pasma np 900 są pasmami „pokryciowymi, wyższe „pojemnościowymi”. Najprościej rzecz ujmując najłatwiej dać zasięg przy pomocy 2G ale prędkość i równoczesna obsługa wielu terminali to 5G, powodem jest ilość częstotliwości.

    Odpowiedz
    JLZ
    JLZ 11:11 17-05-2022

    Wyłączenie 3G będzie wynikiem refarmingu pasma U900 do LTE900. Oznacza to, że tak naprawdę zmieniamy przeznaczenie częstotliwości używanej w chwili obecnej dla 3G na 4G. W praktyce oznacza to, że wspomniane pasmo nie straci na zasięgu, a raczej zyska możliwość obsłużenia większej ilości klientów w znacznie lepszej jakości.

    Odpowiedz
Piotr
Piotr 12:24 17-05-2022

Na 3G mam pełny zasięg, a na 4G ledwo jedna, dwie kreski. Po przełączeniu na 4G zdecydowanie szybciej rozładowuje mi się bateria dlatego korzystam z 3G, które mi wystarcza do przeglądania internetu…. . Szkoda w związku z tym, że wyłączacie 3G… .

Odpowiedz
    JLZ
    JLZ 13:01 17-05-2022

    Po wyłączeniu 3G zasięg pasma U900 będzie dostępny dla klientów w ramach LTE 900. Oznacza to, że jeżeli teraz jesteś w zasięgu 3G po refarmingu będziesz także w zasięgu 4G LTE w paśmie 900 MHz. Jeżeli chodzi o baterię, warto sprawdzić kwestie aktualizacji aplikacji i ściągania danych w tle – tak aby ten proces dział się świadomie, a nie „w tle”.

    Odpowiedz
      edek
      edek 19:52 17-05-2022

      Telefon wybierze jednak pasmo pojemnościowe, które charakteryzuje się „gorszym zasięgiem” wewnątrz budynków (1800, 2100 lub 2600 MHz) niż pasmo 900 MHz. Tak samo było jak w pasmie 2100 MHz działał UMTS – telefon wybierał zawsze „z automatu” pasmo pojemnościowe a nie zasięgowe. Dopiero wyłączenie UMTS 2100 pozwoliło na użytkowanie UMTS 900 MHz w dużych aglomeracjach i wnętrzach budynków

      Odpowiedz
Aaa
Aaa 13:07 17-05-2022

Problemem jest ograniczenie VoLTE do listy telefonów które są na liście. U innych operatorów nie ma problemu żeby używać VoLTE na telefonie kupionym w sklepie, który obsługuje tą technologię. W Orange telefon musi być z listy. Na liście brak popularnych producentów, np. OnePlus, Motorola, Nokia, Asus, Honor – które funkcję VoLTE obsługują u innych operatorów.

Odpowiedz
    JLZ
    JLZ 14:53 17-05-2022

    Systematycznie, niemal co tydzień do listy telefonów z VoLTE dodawana są nowe modele. Po stronie OPL zależy nam aby VoLTE działało poprawnie na wszystkich wdrożonych model.

    Odpowiedz
Ron
Ron 13:40 17-05-2022

Nabyłem drogą kupna, Nokie G20 i lipa bo nie ma VoLTE. Potrzeba więcej Waszego wsparcia dostępnych modeli na rynku. Do końca 2023 pewnie wymienię na inny model, ale nie zmienia to faktu…

Odpowiedz
    Ron
    Ron 17:49 17-05-2022

    Miałem nadzieję na uwolnienie 900MHz do końca 2023 🙂

    Odpowiedz
    jhy
    jhy 18:37 17-05-2022

    Jest jedna Nokia – Nokia 8.3, która wspiera w Orange usługę VoLTE. Nawet nie ma WiFi Calling.

    Odpowiedz
nbv
nbv 14:17 17-05-2022

W LTE da się jeszcze wiele zrobić, np. uruchomić LTE800 na wszystkich stacjach, bo w miastach jest z tym słabo. LTE900 to będzie ledwie 5 MHz, gdzie LTE800 to 2x tyle i dostępne od ręki.

Odpowiedz
Wojciech Jabczyński
Wojciech Jabczyński 15:35 17-05-2022

Dodam od siebie, że na Wasze pytania pod nickiem JLZ odpowiada Jolanta Langowska-Żurakowska, która kieruje w Orange projektem wyłączania 3G. Macie informacje z pierwszej ręki 🙂 Pozdrawiam

Odpowiedz
    Łukasz
    Łukasz 15:42 17-05-2022

    Widać ze fachowo odpowiada ta osoba wiec specjalista w tej dziedzinie

    Odpowiedz
    Jolanta Langowska-Żurakowska
    Jolanta Langowska-Żurakowska 15:48 17-05-2022

    Ja odpowiadam za komunikację w tym projekcie 🙂

    Odpowiedz
    pablo_ck
    pablo_ck 22:20 18-05-2022

    I to mi się podoba ?

    Odpowiedz
Artur
Artur 15:46 17-05-2022

Mowa jest o poszerzeniu listy telefonów z obsługą VoLTE. Poza drobnymi wyjątkami telefon aby działał z usługą VoLTE, musi być z dystrybucji Orange. Czy są plany na zmianę tej tendencji, aby działały telefony nie tylko z dystrybucji Orange?

Odpowiedz
    Jolanta Langowska-Żurakowska
    Jolanta Langowska-Żurakowska 16:13 17-05-2022

    Tak jak pisałam, w OPL zależy nam aby VoLTE działało dobrze na zaimplementowanych telefonach, dlatego dokładnie testujemy każdy wprowadzany telefon z VoLTE. Dbamy też o rozszerzenie listy telefonów, ale nie tracąc przy tym na jakości. Do wyłączenia 3G mamy jeszcze jednak trochę czasu i będziemy sytuację analizować na bieżąco oraz podejmować decyzje.

    Odpowiedz
      Artur
      Artur 17:51 17-05-2022

      Może warto temat poruszyć na łamach forum Nasz Orange. Dyskusja ekspertów z użytkownikami zawsze jest owocną dla obu stron.

      Odpowiedz
      Geo38
      Geo38 23:12 05-07-2022

      A co jeżeli jest sobie miejscowość która ma tylko 2G i 3G to nie będzie już miała łączność komórkowej a co jeżeli klient nie ma stałego łcza internetowego bo w jego miejscowości nie ma

      Odpowiedz
wdprny
wdprny 21:41 17-05-2022

Planujecie rozszerzenie obsługi VoLTE i Wi-Fi Calling na telefony spoza oferty? Przykładowo Pixel 4 XL bez problemu może skorzystać z obu tych technologii bez żadnych problemów. Niedostępny w Polsce, ale bez problemu może dalej działać.

Odpowiedz
    Jolanta Langowska-Żurakowska
    Jolanta Langowska-Żurakowska 14:32 18-05-2022

    Zależy nam, żeby VoLTE działające w naszej sieci spełniało wszystkie wymagania jakościowe, dlatego implementujemy tę technologię tylko na urządzeniach, które mieliśmy okazję przetestować przy ścisłej współpracy z producentami telefonów. Dokładamy największych starach, aby lista telefonów z VoLTE była jak najszersza.

    Odpowiedz
      wdprny
      wdprny 19:31 18-05-2022

      Jak widać nie jest to wymagane, skoro ja dorzuciłem obsługę obu tych technologii w telefonie niedostępnym w naszym kraju. Zastanówcie się nad większym otworzeniem tych funkcji zamiast agresywnie blokować te funkcję. Sprzedawana w Polsce Moto g7 nie powinna mieć z tym problemu, ale u was nie działa ponieważ nie była u was sprzedawana. To idiotyzm 😉

      Odpowiedz
P.K.
P.K. 10:21 18-05-2022

A co ze starszymi urządzeniami obsługującymi VoLte? Np. LG V30?

Odpowiedz
    Jolanta Langowska-Żurakowska
    Jolanta Langowska-Żurakowska 14:26 18-05-2022

    W przypadku starszych telefonów najprawdopodobniej trzeba je będzie wymienić na nowe, dlatego też informujemy o wyłączeniu 3G odpowiednio wcześniej, aby każdy mógł podjąć odpowiednie kroki i pomóc swoimi najbliższym – jeżeli będzie taka potrzeba. Obecnie wszystkie telefony z naszej oferty wspierają VoLTE. Natomiast jeżeli chodzi o starsze modele, można je albo oddać do recyklingu w ramach programu RE

    Odpowiedz
      wdprny
      wdprny 19:36 18-05-2022

      Tutaj problemem nie jest urządzenie, które wspiera daną technologie, tylko wasza wybiórczość w obsługiwaniu tych dwóch funkcji tylko do urządzeń sprzedawanych u was

      Odpowiedz
      nbt
      nbt 09:57 19-05-2022

      A to nie jest tak, że jak telefon nie obsługuje VoLTE (czy to ze swojej charakterystyki, czy że nie jest „namaszczony” przez Orange) po prostu na czas połączeń będzie spadał do 2G? Jakość może gorsza, ale gadać przecież chyba będzie szło.
      No i skoro taki telefon działa, spełnia swoją rolę, to po co nowy i kolejny elektrośmieć na naszej i tak już zaśmieconej planecie…

      Odpowiedz
Pytam
Pytam 12:34 18-05-2022

Pytanie do p. JLZ: czy jako zwykły klient mogę mieć jakikolwiek wpływ na listę telefonów które są dodawane do listy? Wśród mojej rodziny są takie telefony jak: Motorola G9 Plus, Motorola G8 Power, Nokia 2.2 – wszystkie „technicznie” obsługują VoLTE ale żaden nie jest na liście. Po usunięciu 3G wszystkie one będą wykonywać rozmowy po 2G (z wykorzystaniem bardzo starego kodeka AMR NB, czyli podła jakość rozmów). Dużo osób pyta też o Zenfone 8 (który obsługuje 5G, ale tu też rozmowy będą po 2G – sic!).

Odpowiedz
    Jolanta Langowska-Żurakowska
    Jolanta Langowska-Żurakowska 14:17 18-05-2022

    Mamy świadomość, że nie wszystkie telefony z których korzystają nasi klienci obsługują VoLTE, stąd komunikat o wyłączeniu sieci 3G został ogłoszony ponad 1,5 roku przed planowanymi zmianami, tak aby każdy miał okazję przygotować się do zmian i uwzględnić potrzebną wymianę urządzeń do początku 2024 roku. Z drugiej strony cały czas lista telefonów z VoLTE będzie się rozszerzać, będą to jednak w większości nowe modele.

    Odpowiedz
Jeszcze jedno
Jeszcze jedno 12:41 18-05-2022

P. Wojtek napisał, że „Ponad 96% danych w sieci mobilnej Orange „płynie” przez 4G/LTE, jedynie 3% pozostaje w 3G.” A jak to wygląda w przypadku połączeń głosowych? Ile % połączeń jest wykonywanych w 4G (VoLTE), ile w 3G a ile w 2G? Z powodu ograniczenia listy urządzeń VoLTE do określonej listy, procent połączeń po 3G jest w OPL znaczący, powinniście mieć to na uwadze. Wszyscy ci klienci w momencie wyłączenia 3G odczują mocną degradację jakości w połączeniach głosowych.

Odpowiedz
    Jolanta Langowska-Żurakowska
    Jolanta Langowska-Żurakowska 14:19 18-05-2022

    Jeżeli chodzi o połączenia głosowe, to większość wykorzystywana jest w sieci 4G LTE (czyli przez VoLTE). Z miesiąca na miesiąc te procenty też rosną.

    Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 22:23 18-05-2022

Ważne że 2G zostaje i moja mhm…..20 letnia karta sim i 15 letni Samsung będą dalej działać ?? Tzn bedzie się dało dzwonić i wysyłać sms ??

Odpowiedz
    Jolanta Langowska-Żurakowska
    Jolanta Langowska-Żurakowska 12:52 19-05-2022

    Każdemu według potrzeb 🙂

    Odpowiedz
Rozli
Rozli 12:35 20-05-2022

A czy zdajecie sobie Państwo sprawę, że są miejsca gdzie krucho nawet z zasiegiem 2G? Np. na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej jest sporo takich miejsc i co jest z tym robione, nawet zgłaszane przez abonamentów?? Można spodziewać się nowych stacji? Bo są stawiane, ale nie tam gdzie jest potrzeba, tylko w miastach gdzie są przeciążone …

Pozdrawiam.

Odpowiedz
Wnusio
Wnusio 12:00 24-05-2022

Mam seniora w rodzinie który mówi że szybciej zmieni operatora lub zlikwiduję telefon niż kupi smartfona . Za niedługo pewnie będzie informacje o likwidacji telefoni stacjonarnej i przejście na VoIP bo jest światłowód . Super zaczniemy listy pisać i poczta zarobi na znaczkach. .

Odpowiedz
    Jolanta Langowska-Żurakowska
    Jolanta Langowska-Żurakowska 15:40 24-05-2022

    Nie koniecznie trzeba kupować smartfona, można kupić telefon tradycyjny np. taki z klapką jak Orange Neva Link.

    Odpowiedz
Janusz
Janusz 23:08 02-06-2022

Rozumiem, że jeśli ktoś ma sprawny telefon, który nie obsługuje 4G, to nieodpłatnie wymienicie na telefon, z podobną specyfikacja techniczną?

Odpowiedz
Ewelina
Ewelina 16:17 02-05-2025

Wspierają. Tyle że jeszcze nie ma prawdziwego VOLTE i dopóki nie wyłączą 2 g i 3 g ostatecznie to VOLTE nie zaistnieje. Bo telefon będzie zbierał szczątki 2 g i 3 g. Jeśli dana sieć jak Orange ma słabe te dwie technologie a już wiem, że tak – tu niestety nie będzie dobrych rozmów w tym czasie na przedmieściach.

Odpowiedz

Oferta

Dłuższa ważność konta w bonusie

Ewa Wróbel Ewa Wróbel
17 maja 2022
Dłuższa ważność konta w bonusie

Dzisiaj obchodzimy Światowy Dzień Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego. Data upamiętnia powstanie Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego - 17 maja 1865 roku.

Z tej okazji, dla wszystkich użytkowników Orange na kartę mamy bonus - 2 razy więcej czasu na wykonywanie połączeń. Prezent przyznany po doładowaniu konta głównego w aplikacji Mój Orange lub na stronie. Promocja trwa do 19 maja br.

Nowa ważność doładowań dotyczy konta głównego i wygląda następująco:

Dla taryfy Orange Free na Kartę, IoT i Orange POP:
▪ Doładowanie 5 zł - 4 dni;
▪ Doładowanie 10 zł - 10 dni;
▪ Doładowanie 25 zł - 62 dni;
▪ Doładowanie 30 zł - 62 dni;
▪ Doładowanie 40 zł - 80 dni;
▪ Doładowanie 50 zł - 186 dni;
▪ Doładowanie 100 zł - 310 dni;
▪ Doładowanie 200 zł - 620 dni.

Dla taryfy Orange YES:
▪ Doładowanie 5 zł - 10 dni;
▪ Doładowanie 10 zł - 20 dni;
▪ Doładowanie 25 zł - 50 dni;
▪ Doładowanie 30 zł - 60 dni;
▪ Doładowanie 40 zł - 80 dni;
▪ Doładowanie 50 zł - 100 dni;
▪ Doładowanie 100 zł - 200 dni;
▪ Doładowanie 200 zł - 400 dni.

Regulamin znajdziecie tutaj.

Komentarze

Dinozaur
Dinozaur 15:32 31-07-2025

Dzień dobry,
a jak wygląda statystyka wysłanych SMS-ów? Wymierająca forma komunikacji czy mimo powszechności komunikatorów itd. nadal trzymają się mocno?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 11:29 01-08-2025

    Zapraszam we wrześniu, podsumuję też ruch SMS-owy.

    Odpowiedz
N!
N! 16:06 31-07-2025

Przepraszam, że się powtórzę Pani Kingo, ale jak zawsze świetny, bardzo ciekawy wpis, na które z niecierpliwością czekamy💪 Zatem chyba nie ma lepszego dowodu na to, że inwestycje w pasmo 5G n78 na stacjach są po prostu must be! Jeśli użytkownicy mają szybki stabilny internet, to są jeszcze bardziej zachęcani do tego, żeby intensywnie z sieci korzystać i mamy tego wyniki. Nieprawdopodobne wręcz wzrosty ruchu na sieci, wszystkiemu temu jesteśmy w stanie podołać inwestując w warstwę CBand.

Tak jak na trwającym obecnie festiwalu PolandRock, spływają do mnie opinie speedtesty zdjęcia screeny od użytkowników, którzy chwalą, że w tym roku rzeczywiście sieć działa i to super, chociaż nie jest idealnie, bo jedna
stacja oddalona od festiwalu N!31967 powinna dostać n78. Tam też jest dużo pól namiotowych, niestety tamci użytkownicy logujący się do tej stacji są poszkodowani i tam LTE jest zapchane a 5G brak, to jest temat do zrobienia na przyszły rok, zaś na samym terenie festiwalu naprawdę duży progres w stosunku do ubiegłorocznej sytuacji. Jest porządna infrastruktura to i sieć porządnie działa.
Także Cband Cband i raz jeszcze Cband oraz oczywiście czekamy z niecierpliwością na pierwsze wdrożenia 5G StandAlone, które już totalnie zrewolucjonizuje rynek mobilnej transmisji danych w naszym kraju.
Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 11:40 01-08-2025

    Dziękuję, bardzo mi miło! Zgadzam się, w wielu miejscach Cband zmienia zasady gry. 😉

    Odpowiedz
Krzysiek87
Krzysiek87 22:25 31-07-2025

Pani Kingo,a jak wygląda obciążenie stacji bazowych w Nowym Sączu?Pozdrawiam

Odpowiedz
piotrek2555
piotrek2555 09:35 01-08-2025

Kiedy będzie 5g SA w sieci orange?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 11:43 01-08-2025

    Na ten moment nie możemy podać konkretnego terminu.

    Odpowiedz
Dinozaur
Dinozaur 14:58 02-08-2025

Dziękuję Pani Kingo za informację,
będę śledził stronę biura prasowego Orange w oczekiwaniu na ww. informację/statystyki.

Odpowiedz
piotrek2555
piotrek2555 15:24 02-08-2025

5 g w pasmie C 3600 , w solinie i tarnobrzegu kiedy będzie? A dębica?

Odpowiedz
Maciek
Maciek 14:55 04-08-2025

Cześć! Czy coś wiadomo na temat modernizacji stacji:
ID: 805 Pasłęk, pl. św. Wojciecha 11A oraz ID: 11521 Chełm, ul. J.Kochanowskiego 36

Niedawno były dni Pasłęka (2 i 3 sierpnia). Cała ta uroczystość znajdowała się w pobliżu tej stacji i oczywiście z powodu obciążenia stacja przestała działać. W 100% ruch sieci przejęła stacja na ul. Zwycięstwa 28. Czy coś będzie działane w kwesti tych stacji? Wiadomo kiedy zostaną zmodernizowane? Czekamy bardzo długo na to, aż to nastąpi lecz dalej nie mamy informacji zwrotnej w tej kwesti.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 16:34 04-08-2025

    Odpowiadałam na pytanie o te lokalizacje pod innym artykułem. Niestety ze względów technicznych termin modernizacji tych stacji przesunął się na trzeci i czwarty kwartał roku.

    Odpowiedz
Szymon
Szymon 05:50 05-08-2025

Dzień dobry,
Niesamowite jest to jak ruch 5G z roku na rok wzrasta. Mam jeszcze jedno pytanie Pani Kingo. Czy coś wiadomo kiedy zostanie ulepszony nadajnik w Ćmachowie – gmina Wronki? Jest wydane pozwolenie na pasmo 700 MHz. Osoby które mieszkają 5km dalej w Popowie muszą ściągać z tego nadajnika ponieważ z Wronek nie ma szans

Odpowiedz
Pytanie
Pytanie 13:47 10-08-2025

Droga Kingo czy informacje o termin realizacji dostępu do internetu światłowodowego budowanego w ramach KPO w konkretnej miejscowości , też u Ciebie się dowiem ? Jeśli tak to jak mam się z Tobą skontaktować ? Dziękuję

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 10:32 11-08-2025

    U mnie nie. Proponuję kolejno sprawdzić na stronie https://internet.gov.pl/ czy adres jest na pewno objęty programem KPO. Następnie na stronie https://hurt-orange.pl/operatorzy-krajowi/projekty-inwestycyjne/kpo-i-ferc/?openDownloadTab=2 można sprawdzić harmonogramy rozbudowy zasięgu w ramach KPO i FERC. Są one publikowane z 3-miesięcznym wyprzedzeniem. Zaznaczam tylko, że są to planowane terminy i mogą się przesunąć. Jeśli nie ma w nich jeszcze konkretnej miejscowości, trzeba poczekać na kolejne harmonogramy. Zakończenie wszystkich projektów zaplanowane jest na czerwiec 2026 r.

    Odpowiedz

Innowacje

Jak kamery i analityka pomagają miastom

Daria Drabik Daria Drabik
16 maja 2022
Jak kamery i analityka pomagają miastom

Dzięki usłudze Smart AI Video można szybciej znaleźć miejsce parkingowe, zbadać atrakcyjność turystyczną deptaka, czy pomóc w wycenie lokali w centrum handlowym. Rozwiązanie działa w Dusznikach-Zdroju i dzięki niemu włodarze miasta lepiej znają potrzeby turystów.

Smart AI Video od Orange jest narzędziem analitycznym wykorzystującym kamery do wykrywania i zliczania ludzi lub innych obiektów, np. samochodów. Zbierane są dane o częstotliwości ruchu czy przepustowości, które za pomocą np. sieci GSM trafiają do komputera i tam są przetwarzane (tzw. edge computing).

Dzięki specjalnemu algorytmowi obraz z kamer zmienia się następnie w metadane i wędrują do inteligentnej platformy Live Objects, by finalnie pojawić się na ekranie komputera klienta w formie statystyk. Dane są oczywiście zanonimizowane, czyli obraz z kamer nie jest w żaden sposób przechowywany ani udostępniany. Brzmi skomplikowanie? Trochę tak, więc sprawdźmy jak Smart AI Video działa w praktyce.

Turystyczne smart - miasto

Duszniki-Zdrój, to znana miejscowości uzdrowiskowa. Potrzebowała informacji o ruchu turystycznym, aby jak najlepiej wykorzystać swój potencjał w różnych porach roku. Dlatego włodarze miasta zdecydowali się na jedną z usług z rodziny Smart AI Video.

Na początek w najbardziej uczęszczanej turystycznie lokalizacji zainstalowaliśmy specjalną kamerę  - rejestratory. Na podstawie obrazu z nich, algorytm rozpoznaje ludzi i nadaje im indywidualne numery ID. Dzięki temu ta sama osoba nie będzie zliczana wielokrotnie, nawet jeśli kilkukrotnie znajdzie się w zasięgu rejestratora.

Gotowe statystyki trafiają do miasta. Już wkrótce będzie wiadomo, które z atrakcji Dusznik-Zdroju przyciągają najwięcej turystów. W przyszłości pozwolą oszacować, ile osób odwiedza miejscowość w konkretnych dniach czy godzinach. A nawet w jaki sposób korzystają one z infrastruktury miejskiej. Ta wiedza jest podstawą do planowania kolejnych miejskich inwestycji np. rozbudowy deptaków czy ścieżek rowerowych, bazy hotelowej i parkingów.

Dużo więcej możliwości

Duszniki-Zdrój to jeden z przykładów wykorzystania nowoczesnych technologii od Orange, ale wachlarz zastosowań rozwiązania jest dużo szerszy. Można je wykorzystywać np. w centrach handlowych, aby sprawdzić, jak poruszają się klienci i dowiedzieć się, która z lokalizacji na terenie galerii jest najbardziej atrakcyjna. Będzie też pomocna w liczeniu uczestników wydarzeń kulturalnych czy manifestacji.

Videoanalityka pomaga też w zarządzaniu parkingami, identyfikując pojazdy po numerach tablic rejestracyjnych. Algorytm pomaga „zdecydować” czy dany samochód może zatrzymać się na parkingu i czy musi uiścić opłatę przed otwarciem szlabanu. Dodatkowo system identyfikuje wolne miejsca na parkingu i odpowiednio nauczony, wskaże kierowcy, gdzie może zostawić samochód.

Komentarze

Scroll to Top
Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.