Inne

Konspiracyjna radiostacja trafi do Muzeum Historii Polski

Piotr Domański Piotr Domański
21 listopada 2018
Konspiracyjna radiostacja trafi do Muzeum Historii Polski

Nadajnik radiowy NSP-1 to konspiracyjna polska produkcja. Wytwarzane „pod bokiem” Niemców w kilku warszawskich fabrykach sprzętu radiowego urządzenia były najpowszechniejszą radiostacją konspiracyjną w okupowanej Europie.

Jeżeli jesteście zainteresowani, obejrzyjcie to wideo.

Trudno to sobie wyobrazić, ale urządzenia te powstawały w tych samych fabrykach, które wytwarzały sprzęt radiowy na potrzeby niemieckich sił zbrojnych. Nie można określić dokładnej daty produkcji tego konkretnego egzemplarza, ponieważ nadajniki były budowane z części zbieranych z różnych fabryk, w różnym czasie. Na niektórych elementach naszego nadajnika można zobaczyć numer seryjny wskazujący na produkcję w 1942 r., co oznacza, że powstał on w pierwszej „serii” tych urządzeń.

Ten kawał telekomunikacyjnej bądź co bądź historii przekazaliśmy dzisiaj do Muzeum Historii Polski. Trafi do ekspozycji stałej poświęconej Polskiemu Państwu Podziemnemu. Eksponat zostanie zaprezentowany w ramach rekonstrukcji lokalu konspiracyjnego, z którego nadawała radiostacja Armii Krajowej. Drugi z ze znanych nadajników będących w zbiorach muzealnych jest w Muzeum Powstania Warszawskiego. W ten symboliczny sposób chcieliśmy dołożyć naszą cegiełkę do trwających obchodów stulecia polskiej niepodległości.

Swoją drogą, radiostacja jest świetnym przykładem tak zwanej „inżynierii wstecznej” – która bazując na gotowym produkcie rozkłada na czynniki pierwsze zasady jego działania, by stworzyć nową konstrukcję.

 

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 11:41 21-11-2018

Super eksponat. Piękny gest.

Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 12:41 21-11-2018

Super eksponat. Piękny gest.

Odpowiedz
mike278
mike278 05:30 22-11-2018

I takie działania pochwalam. Super sprawa.

Odpowiedz
mike278
mike278 06:30 22-11-2018

I takie działania pochwalam. Super sprawa.

Odpowiedz
MAURYCY
MAURYCY 16:51 28-04-2019

Piękny eksponat!

Odpowiedz
MAURYCY
MAURYCY 18:51 28-04-2019

Piękny eksponat!

Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Hackathon+ w słusznej sprawie. Weź udział

Marta Krajewska Marta Krajewska
20 listopada 2018
Hackathon+ w słusznej sprawie. Weź udział

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju organizuje w grudniu Hackathon+ czyli maraton programowania. Jego celem jest stworzenie dostępnych prototypów aplikacji i serwisów internetowych ułatwiających życie osób, które mają trudności w poruszaniu się i percepcji.

Organizatorem wydarzenia jest Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Partnerami konkursu są Orange Polska, Nokia, Microsoft i Google. 

Hachathon+ już 8-9 grudnia br.

Hackathon+ odbędzie się w dniach 8-9 grudnia 2018 r. Skierowany jest do programistów i innych osób zajmujących się rozwojem oprogramowania, na przykład projektantów grafiki, twórców interfejsów. Start zaplanowany jest w sobotę 8 grudnia o godzinie 14:00. Hackathon, zgodnie z zasadami potrwa 24 godziny i zakończy w niedzielę 9 grudnia o 14:00. Wydarzenie odbędzie się na stadionie PGE Narodowy w Warszawie.

Dla programistów, grafików, projektantów

Jeśli programujecie lub zajmujecie się rozwojem oprogramowania, np. projektowanie grafiki czy tworzeniem interfejsu, to wydarzenie jest właśnie dla was. Organizatorzy liczą na udział ekspertów zainteresowanych architekturą, transportem, edukacją, służbą zdrowia, cyfryzacją i rozwojem usług. Jeśli spełniacie to kryteria, to wystarczy stworzyć zespól, składający się z 4 do 7 osób i zgłosić swój udział.

Główna nagroda to 20 000 PLN

Najlepsze zespoły otrzymają nagrody finansowe.

  • 1. miejsce: 20 000 PLN
  • 2. miejsce 12 000 PLN
  • 3. miejsce 8 000 PLN

Zgłoszenia są przyjmowanie przez stronę https://hackathon.miir.gov.pl/

Uwaga, rejestracja kończy się w piątek, 30 listopada br.

Regulamin https://hackathon.miir.gov.pl/strony/o-hackathonie/regulamin/

Komentarze


Rozrywka

Prezent na święta od Orange

Stella Widomska Stella Widomska
20 listopada 2018
Prezent na święta od Orange

To już oficjalne. W telewizji, galeriach handlowych, na ulicach... wszędzie mamy święta. W Orange w najlepsze trwają już świąteczne kampanie ofert dla firm i na kartę, a teraz kolejna, z ofertą dla klientów indywidualnych. Jest to historia o tym, jak hołdując polskiej tradycji, przygotować się na niezapowiedzianego gościa. Komunikacja zbudowana jest wokół elementu zaskoczenia, który tylko pozornie zakłóca trwającą kolację świąteczną. Choć pojawienie się gościa budzi konsternację, finalnie pokazuje, jak powinny wyglądać prawdziwe święta. Bo polskie święta są o dzieleniu się. Ich podstawą jest mnogość potraw, pełny stół i prezent dla każdego. Jego brak to dyshonor dla gospodarzy. Jak kończy się nasza historia? Zapraszam do obejrzenia spotu.

I jeszcze garść informacji. Za kreację odpowiedzialna jest agencja Leo Burnett. Produkcją zajęło się Dynamo, postprodukcją Studio Delapost, a media zaplanował i kupił dom mediowy Initiative Media. Spot wyreżyserował Michał Gazda.

 

Komentarze

Scroll to Top