Odpowiedzialny biznes

Między pasją a zawodem

Antonina Bojanowska Antonina Bojanowska
09 czerwca 2021
Między pasją a zawodem

Jesteśmy świadkami ogromnych zmian w edukacji i przedefiniowania roli nauczyciela, w dużej mierze wywołanych pandemią. Ten ważny moment uchwyciliśmy poprzez badanie statusu tego zawodu. Już 16 czerwca premiera raportu z jego wynikami. Obalimy kilka mitów, skonfrontujemy różne wyobrażenia, ujawnimy paradoksy. Wszystko po to, żeby lepiej zrozumieć rolę nauczycieli. Mocno ocenianą. Ale czy docenianą?

Jest takie powiedzenie: „Obyś cudze dzieci uczył”. W czasach edukacji zdalnej rodzice – chcąc, nie chcąc – zostali trochę „zaproszeni” na lekcje, bo te odbywały się w pewnym sensie w ich domach, na ich oczach. Wielu z nich mogło zatem bliżej przyjrzeć się pracy nauczycieli i ma swoje zdanie na temat tego zawodu. Bo to w ogóle taki zawód …często oceniany.

Ale czy doceniany?

My w Fundacji Orange postanowiliśmy tak badawczo przyjrzeć się temu, jak postrzegani są nauczyciele i nauczycielki - przez siebie samych, uczniów i rodziców, jakie są największe wyzwania, z którymi wiąże się ta praca i wreszcie – jak pandemia i edukacja zdalna wpłynęły na prestiż zawodu. 62% nauczycieli uważa, że ten wpływ był negatywny. Na bazie tego zastanawiamy się też, kto będzie uczył dzieci w przyszłości.

Dlaczego to zbadaliśmy?

• Jesteśmy świadkami dynamicznych zmian w edukacji, dynamicznych zmian… w samych nauczycielach i nauczycielkach. Częściowo wymuszonych przez pracę online, bo nagle na prowadzenie lekcji, na relacje z uczniami, na rozwój swoich kompetencji cyfrowych musieli spojrzeć inaczej. I działać natychmiastowo.

• Tymczasem ich wpływ na młode pokolenie, na kształtowanie postaw, na zamiłowanie młodych do wiedzy, na rozwój ich pasji – w sumie na całe nasze społeczeństwo i jego przyszłość, jest przecież ogromny. Interesowało nas, czy zatem prestiż tego zawodu jest adekwatny do tego wpływu i tej odpowiedzialności.

• Grupa ta jest nam bliska – jesteśmy fundacją edukacyjną i na co dzień współpracujemy z tysiącami nauczycieli i nauczycielek. Realizują z nami zajęcia z dziećmi w MegaMisji o tym, jak dbać o zdrowe nawyki cyfrowe, uczą podstaw programowania w #SuperKoderach, biorą udział w szkoleniach w Lekcji:Enter, aby podnosić swoje cyfrowe kompetencje.

Premiera raportu

„Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021” – taki tytuł daliśmy publikacji podsumowującej wyniki badań na ten temat. Przy czym słowo „zawód” ma tu swoją (celową) dwuznaczność. Jaką?

Zapraszam Was na premierę raportu, na której wszystko się wyjaśni :) Krótka konferencja już w środę 16 czerwca o godz. 10:00. Oczywiście online: na stronie Raportu oraz Facebooku Fundacji Orange.

Wyniki badań, które na nasze zlecenie realizował Kantar oraz komentarze cenionych ekspertów i ekspertek. A będą z nami:

  • Anna Buchner, socjolożka, antropolożka, badaczka społeczna
  • Magdalena Kaszulanis, Rzeczniczka Prasowa Związku Nauczycielstwa Polskiego
  • dr Joanna Rabiega-Wiśniewska z Instytutu Badań Edukacyjnych
  • Barbara Halska, wyróżniona tytułem Nauczycielka Roku 2014
  • Dariusz Stachecki, Dyrektor SP nr 3 im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu
  • I ludzie Fundacji Orange: Konrad Ciesiołkiewicz, nasz Prezes, Monika Eilmes-Glegoła, kierowniczka Lekcji:Enter, Łucja Kornaszewska, kierowniczka Działu Programów, Bartłomiej Kuczyński – koordynator tego raportu.
  • Wydarzenie poprowadzi Justyna Suchecka – dziennikarka edukacyjna, autorka książek, laureatka nagrody Grand Press.

Raport „Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021” będzie dostępny od 16 czerwca na stronie raport.fundacja.orange.pl

Mam nadzieję, że wywoła – potrzebną – dyskusję na temat zawodu nauczyciela w Polsce i pozwoli nam lepiej zrozumieć realia pracy w szkole. Czy to stacjonarnej czy online.

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 21:23 13-06-2021

Jestem bardzo ciekawy wniosków z tego raportu. Osobiście mam odczucie że poziom edukacji z roku na rok jest……słabszy.

Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Złoty i Diamentowy Listek CSR dla Orange

Monika Kulik Monika Kulik
09 czerwca 2021
Złoty i Diamentowy Listek CSR dla Orange

Po raz 10. przyznano Listki CSR dla firm, które strategicznie podchodzą do zarządzania swoim wpływem na otoczenie i społeczna odpowiedzialnością. Wśród nagrodzonych zalał się też Orange Polska. Otrzymaliśmy Złoty Listek CSR oraz Diamentowy Listek CSR – za wieloletnie miejsce wśród laureatów złotych listów. Nagrodzona została też nasza dobra praktyka #jesteśmy z wami. Nagrody przyznawane są przez tygodnik Polityka wspólnie z firmą doradczą Deloitte oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Trochę historii

Listki CSR po raz pierwszy pojawiły się przy liście 500 POLITYKI w 2012 roku. Jak pisali organizatorzy – ankieta na temat społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju miała „uporządkować wiedzę o skali, zakresie i kierunkach związanych z CSR w największych organizacjach”. Na ankietę wysłaną do ponad 1200 firm otrzymano 287 odpowiedzi. 67%  firm wskazało wtedy, że ma swoje cele CSR a w 88% stanowiły one element dokumentów strategicznych w rożnych obszarach. Strategię CSR posiadało 39% badanych. W ponad 50% firm były osoby zajmujące się CSR-rem, choć pracowały one najczęściej w obszarze PR i komunikacji (55%).

Wtedy też po raz pierwszy pojawiliśmy się na liście – jeszcze jako Telekomunikacja Polska. Otrzymaliśmy najwyższą nagrodę - Złoty Listek. Mieliśmy już wtedy strategię CSR, określone cele i mierniki ich realizacji, osoby odpowiedzialne za ten obszar firmie, wydawaliśmy raporty społecznej odpowiedzialności wg. międzynarodowych standardów i audytowaliśmy ich treść.

Listki CSR dziś

Po 10 latach widać zmiany w podejściu do społecznej odpowiedzialności. 90% ankietowanych firm ma sformalizowane podejście do społecznej odpowiedzialności, 87% ma przyjęte cele CSR i mierniki ich realizacji, choć nadal 30% nie ma samodzielnego stanowiska osoby zajmującej się zrównoważonym rozwojem. Coraz więcej firm raportuje jednak swój wpływ społeczny – 93% , a część z nich w oparciu o standardy raportowania zintegrowanego. To między innymi wynik regulacji w zakresie ujawniania danych niefinansowych. To także dostosowanie do oczekiwań inwestorów, którzy coraz częściej pytają spółki o wskaźniki ESG (E-environmental, S-social, G-corporate governance). To także zmiany w naszym otoczeniu społecznym, które ma coraz większe oczekiwania wobec biznesu.

Co zmieniło się u nas? Mamy już kolejną strategię społecznej odpowiedzialności, która stanowi element strategii biznesowej. Cele i wskaźniki CSR stanowią stały element zarządzania. Od kilku lat raportujemy też dane niefinansowe w sposób zintegrowany, pokazując jak taki sposób zarządzania wpływa na nasz model biznesowy i łańcuch wartości.  I nadal się rozwijam w obszarze zrównoważonego rozwoju – wyznaczając sobie coraz bardziej ambitne cele na np. w odniesieniu do naszego wpływu na klimat.

Dlatego także w tym roku otrzymaliśmy Złoty Listek CSR. To już 10. Listek CSR  w naszej historii (1 dla Telekomunikacji Polskiej i 9 pod marką Orange).

Dobre praktyki

Dodatkowym elementem Listków od kilku lat są nagrody za dobre praktyki w zakresie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. W tym roku organizatorzy pytali o realizacje Celu 13. dotyczącego klimatu oraz działania przeciwdziałające skutkom pandemii. Wśród 16 nagrodzonych dobrych praktyk znalazł się nasz projekt #jesteśmy z wami nakierowany na pomoc służbie zdrowia, wsparcie systemu edukacji w pandemii, angażujący pracowników jako wolontariuszy.

Dziękujemy za docenienie.

wręczenie nagrody złotego listka CSR przez red naczelnego Polityki

 

 

 

Komentarze


Oferta

Do wzięcia 2 GB za gole Polaków

Kasia Barys Kasia Barys
08 czerwca 2021
Do wzięcia 2 GB za gole Polaków

Dzisiaj w meczu towarzyskim nasza drużyna zremisowała 2:2 z Islandią.  Mamy dla Was tyle gigabajtów internetu, ile goli strzelili nasi piłkarze czyli 2 GB. Wystarczy wysłać SMS-a o treści HUSAVIK pod numer 233 (opłata za SMS-a zgodna z cennikiem Twojego planu taryfowego, maks. 0,20 zł). Jeśli jesteś użytkownikiem Flexa, zgarnij dodatkowe 2 GB, wpisując HUSAVIK w aplikacji, w zakładce „Kody promocyjne”. Na jednym numerze można aktywować tylko jeden dodatkowy pakiet GB za gole. Aktywacji można dokonać w ciągu 24 godz. od publikacji posta na Facebooku Orange Polska. Promocyjne GB ważne są 3 dni od daty aktywacji, obowiązują tylko w kraju.

Ps. Husavik to rybackie miasto położone na północnym wybrzeżu Islandii :) Wiedzieliście?

Komentarze

Scroll to Top