Inne

Miliard złotych z cyfryzującego się rynku

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
21 lutego 2022
Miliard złotych z cyfryzującego się rynku

W 2021 roku po raz pierwszy przychody Orange Polska z usług ICT przekroczyły 1 mld zł. To wynik naszych strategicznych inwestycji, kompetencji i po części pandemii, która przyśpieszyła zmiany gospodarcze. W obecnych czasach bez internetu i cyfryzacji, trudno sobie wyobrazić skuteczną rywalizację na rynku.

W ubiegłym tygodniu opublikowaliśmy świetne wyniki Orange Polska za 2021 rok. Jedną z informacji, na którą szczególnie chcę zwrócić Waszą uwagę, jest rynek ICT. Nie chodzi tylko o ładnie brzmiącą, okrągłą liczbę, ale o trend, który ona oddaje. I o to, jak skutecznie go wykorzystujemy.

Wszystkie spółki do góry

Ponadmiliardowy przychód z ICT i wzrost o 18 proc. rok do roku, wynika z rosnącej pozycji wszystkich spółek Grupy Orange Polska - Integrated Solutions, BlueSoft i Craftware. Dwie ostatnie firmy „urosły” w ubiegłym roku aż o 27 proc., natomiast przychody IS przekroczyły 700 mln zł. Wszystkie trzy należą do najprężniej rozwijających się dostawców rozwiązań IT w Polsce, co pokazał niedawny ranking Diamenty Forbesa.

To potwierdzenie, że przyjęta kilka lat temu strategia rozwoju sprawdziła się. Przypomnę, że BlueSoft kupiliśmy w kwietniu 2019 roku a Craftware w grudniu 2020 roku. Pierwsza spółka zajmuje się rozwiązaniami chmurowymi, oprogramowaniem i aplikacjami. Druga specjalizuje się w rozwiązaniach CRM opartych na technologii Salesforce.

Razem znaczy lepiej

Włączenie tych firm do Grupy zdecydowanie poszerzyło nasze kompetencje IT. Planując rozwój nie mogliśmy jeszcze wiedzieć, że w wyniku pandemii transformacja cyfrowa przyspieszy o kilka lat. Wiele firm z dnia na dzień musiało zmienić swoje modele biznesowe i stawiać czoła nieoczekiwanym wyzwaniom. To była także próba dla nas, którą przeszliśmy wspólnie z naszymi klientami.

Teraz za nami jest drugi rok „nowej rzeczywistości’, w której jeszcze lepiej staraliśmy się wykorzystywać kompetencje i synergie - Orange, Integrated Solutions, BlueSoft i Craftware. Wspieraliśmy rynek w dalszej cyfryzacji i automatyzacji. Rok 2021 był dodatkowo znacznie trudniejszy w zakresie integracji rozwiązań IT ze względu na globalny kryzys związany z dostępem do półprzewodników i opóźnieniami w dostawach sprzętu. Daliśmy sobie jednak radę, co potwierdzają nasze roczne wyniki.

Teraz bezpieczeństwo i Big Data

Rynek ICT będzie się dalej dynamicznie rozwijał, bo nie ma odwrotu od cyfryzacji. Nie wierzę w powrót do „normalności” sprzed pandemii. Jeśli coś się w biznesie sprawdza i opłaca, to zostaje na dłużej. Dlatego będziemy kontynuować naszą strategię chcąc być partnerem cyfryzacji dla kolejnych firm. To bez wątpienia model win-win. Na horyzoncie mamy też kolejne przejęcia spółek. Chodzi zwłaszcza o te, zajmujące się bezpieczeństwem IT i Big Data.

Komentarze

pawlikkk@o2.pl
pawlikkk@o2.pl 19:45 21-02-2022

Bijecie rekordy bo dla stałych klientów z paroma usługami od Was nie dajecie nic lepiej niż dla tych nowych z ulicy. Rozwój z zasiegiem 5G stoi w miejscu… Temu od czerwca dziękuję wam za współpracę 3 telefony i 2 internety

Odpowiedz
Klient
Klient 20:32 21-02-2022

Witam panie Wojtku czy mógłby Pan powiedzieć kiedy w Dębnie woj zachodniopomorskie przywrócony zostanie szybki internet mobilny ?
Po ostatniej wichurze prędkość spadła jak widać tutaj: https://www.speedtest.net/my-result/a/8166272087
Niestety jest tak cały czas,dzwoniłem do obsługi klienta stwierdzono że jest uszkodzony nadajnik i przez to loguje się do innego który jest zbyt obciążony.

Odpowiedz
    Wojciech Jabczyński
    Wojciech Jabczyński 08:54 22-02-2022

    Dzień dobry. To zależy od tego jak poważna jest awaria. Mam nadzieję, że nie potrwa długo. Pozdrawiam

    Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 22:32 22-02-2022

Gratulacje. Piękna suma ?

Odpowiedz
Popaczek
Popaczek 14:16 29-03-2022

Wprowadzenie przez Was opłaty utrzymaniowej to totalna paranoja! Sami rozdajecie na prawo i lewo startery, zachęcając do posiadania w razie czego karty sim w szufladzie. Za przedłużenie na ROK pobieracie 6zł i teraz jeszcze chory warunek stawiacie, aktywność raz w m-cu?! Modlę się, by jakiś urząd to zakwestionował, a Wam dowalił taką karę za to, że będę świętował to hucznie. Zaczynacie grać nie fair i doić nas prepaidowców ile się tylko da.

Odpowiedz

Zielony Operator

Wdrożyliśmy raportowanie klimatyczne

Hanna Jaworska-Orthwein Hanna Jaworska-Orthwein
18 lutego 2022
Wdrożyliśmy raportowanie klimatyczne

Działania na rzecz środowiska to dziś nie tylko dobra wola firmy, ale konieczność. W Orange Polska włączyliśmy kwestie klimatyczne w ład korporacyjny i strategię, a także dostosowujemy procesy raportowania informacji finansowych oraz niefinansowych.

Skala konsekwencji ekonomicznych i społecznych wynikających ze zmian klimatu spowodowała, że przestały być interesujące jedynie dla naukowców. Stały się wyzwaniem dla gospodarek i firm. Gwałtowny wzrost liczby ekstremalnych zdarzeń pogodowych coraz bardziej wpływa na destabilizację biznesową. Dlatego im szybciej firmy wdrożą standardy klimatyczne oraz dostosują do nich swoje procesy, tym większe będą miały szanse na zyskanie przewagi konkurencyjnej i rozwój.

Ryzyka klimatyczne

W Orange Polska dotychczas koncentrowaliśmy się głównie na monitorowaniu naszego wpływu na środowisko i działaniach redukujących nasze emisje. Dzięki temu udało się je zmniejszyć (w zakresie 1+2, wg GHG Protocol) o 27% w porównaniu do roku 2015, o czym informujemy we właśnie opublikowanym sprawozdaniu Zarządu z działalności za 2021 rok.

Jednak coraz ważniejsze staje się to, jak postępujące zmiany klimatu przełożą się na działalność firm, które muszą uwzględniać ryzyka klimatyczne w swoich strategiach biznesowych oraz systemie zarządzania ryzykami. Ujawniane przez przedsiębiorstwa informacje - zgodnie z zaleceniami sprawozdawczości w zakresie informacji związanych z klimatem TCFD (z ang. Task Force on Climate-related Financial Disclosures) - mają dostarczyć inwestorom i interesariuszom informacje o ryzykach związanych z oddziaływaniem firmy na klimat. Mają także pozwolić zrozumieć zagrożenia oraz szanse firmy ze strony klimatu i ich wpływ na firmę.

Zmierzyliśmy się z uzupełnieniem raportów pozafinansowych o kwestie szacowania ryzyk klimatycznych. Wyróżnia się dwa rodzaje:

  • ryzyko fizyczne, związane z oddziaływaniem ekstremalnych zdarzeń pogodowych prowadzących np. do uszkodzeń infrastruktury czy zaburzeń w łańcuchu dostaw.
  • ryzyko przejścia, wynikające z konieczności dostosowania się firmy do stopniowych zmian klimatu, w szczególności wykorzystywania rozwiązań niskoemisyjnych. Ryzyko może oznaczać konieczność dostosowania się do nowych regulacji i zmian technologicznych. Obejmuje również kwestie rynkowe wynikające ze zmian struktury popytu i podaży energii elektrycznej, surowców naturalnych, produktów i świadczonych usług.

Scenariusze wpływu zmian  klimatycznych

W ubiegłym roku przeprowadziliśmy proces zidentyfikowania ryzyk,  szans i możliwego postępowania. Wzięliśmy pod uwagę cztery scenariusze klimatyczne dla Polski (pozytywny, neutralny, negatywny, bardzo negatywny) w trzech okresach: krótko- (do 2025), średnio- (do 2050) i długoterminowym (2100).

Scenariusz pozytywny realizuje Porozumienie paryskie (ograniczenie wzrostu temperatury do 2100 roku poniżej 1,5 stopni Celsjusza w stosunku do ery przedindustrialnej), a ten ekstremalny zakłada wzrost temperatury powyżej 3 stopni Celsjusza. Warianty pośrednie oznaczają wzrost temperatury do końca XXI wieku o 2-3 stopnie.

Zmiany klimatu - wywołując ekstremalne zjawiska pogodowe, klęski żywiołowe czy długoterminowe zmiany warunków naturalnych - mogą doprowadzić do uszkodzenia czy nawet zniszczenia elementów naszej infrastruktury, niezbędnej do naszego funkcjonowania. A to oznacza przerwy w świadczeniu usług, czy też wysokie koszty napraw. Częstotliwość i intensywność zjawisk meteorologicznych związanych ze zmianami klimatu (np. powodzie, burze, fale upałów) stale rośnie, a wraz z nimi szkody. W perspektywie średnioterminowej wzrost poziomu morza może z kolei wpływać na instalacje w pobliżu wybrzeża.

Eksperci wycenili ryzyka pod względem wartości ich wpływu i prawdopodobieństwa. Z kilkunastu zidentyfikowanych potencjalnie ryzyk jako kluczowe uznano 4 ryzyka:

  • uszkodzenia lub awarie infrastruktury,
  • problemy dotyczące zapewnienia ciągłości dostaw energii, w tym kosztów i zapotrzebowania na nią,
  • zakłócenia dostaw kluczowych materiałów i podzespołów,
  • skutki regulacyjne, polityczne i społeczno-gospodarcze zmian klimatu.

Ryzyka środowiskowe i klimatyczne, podobnie jak inne ryzyka społeczne będą podlegać raz w roku standardowemu przeglądowi ryzyk oraz są raportowane Zarządowi i Radzie Nadzorczej.

Więcej szczegółów przeczytacie we właśnie opublikowanym sprawozdaniu Zarządu z działalności za rok 2021.

Komentarze


Bezpieczeństwo

Hasło do banku – gdzie je wpisujesz?

Michał Rosiak Michał Rosiak
17 lutego 2022
Hasło do banku – gdzie je wpisujesz?

Hasło do banku. Dziś będzie chyba krótko, ale treściwie, na temat, który w zasadzie nieprzerwanie leży mi na sercu. Przyglądając się bowiem kolejnym phishing kitom, raz na jakiś czas tuningowanym przez oszustów, zastanawiam się... kto u licha wpisuje na dziwnej stronie tyle swoich danych?

Gwoli jasności - będę ostatnim, który "pojedzie po internautach". Kilka lat temu, jeszcze gdy nikt nie myślał o pandemii, na konferencji Confidence Adam Haertle powiedział (w skrócie): "Bezpieczniaku, to nie user, który dał się złapać na phishing, jest idiotą. To ty nim jesteś! Bo nie użyłeś swojej wiedzy, by go uświadomić". Od tamtego czasu to jeden z motywów pchających mnie do działania. Dlatego też powstaje ten tekst. Nie zmienia to jednak faktu, że często nie mogę wyjść z szoku dlaczego są ludzie, w których takie okna, na stronie której adres nie ma nic wspólnego z bankiem, nie budzą niepokoju:

Co jeszcze podajesz, gdy wpiszesz hasło do banku?

Hasło do banku - i co jeszcze?

Przypomnijcie sobie, kiedy ostatnio wprowadzaliście hasło do banku. I co więcej było wtedy potrzebne? Bazując na moim doświadczeniu (i kontach w dwóch bankach) przy logowaniu w przeglądarce login i hasło, zaś przy aplikacji mobilnej - PIN lub odcisk palca. Wszystko jasne. A kiedy ostatnio używaliście PESELu lub panieńskiego nazwiska mamy? Ew. PINu do aplikacji mobilnej przy korzystaniu z przeglądarki na komputerze?

Konfigurując aplikację mobilną!

No właśnie! Co trzeba zrobić, żebyśmy zapamiętali, że tak wrażliwych danych jak te przytoczone powyżej nie podaje się przy płatności? Nie wiem, jak jest we wszystkich bankach (będę wdzięczny za informacje w komentarzach), ale w tym w którym korzystam z aplikacji mobilnej, w trakcie jej aktywacji słyszę bodaj pięciokrotnie informację do czego służy kod! Czego mam z nim nie robić, gdzie nie wpisywać i co robić, jeśli ktoś mnie o niego prosi. Zastanawiam się, czy tak wielu ludzi wtedy "odlatuje" myślami?

Błagam. Jeśli wykonujecie jakąkolwiek transakcję finansową online, bądźcie wyjątkowo uważni! Niczym za kierownicą, stosujcie zasadę ograniczonego zaufania. A jeśli cokolwiek budzi Wasz niepokój - odstąpcie od transakcji! Możecie stracić wszystkie pieniądze, a nawet więcej. Jasne, przestępcy będą używać wielu sztuczek, żeby przekonać Was do wpisania tych danych. Macie wątpliwości? Zadzwońcie do banku. Albo napiszcie do nas na cert.opl@orange.com. Nie ryzykujcie.

Komentarze

Scroll to Top