;

Odpowiedzialny biznes

Nowa-Koncepcja i Niespodziewane-Kłopoty (0)

Tomasz Sulewski

29 czerwca 2010

Nowa-Koncepcja i Niespodziewane-Kłopoty
0

Najpopularniejszy polski serwis społecznościowy się zmienia. Nowa marka, nowe logo, nowe funkcjonalności – wszystko po to, by z jednej strony móc skutecznie konkurować z innymi portalami, z drugiej zaś, by utrzymać lojalność aktualnych użytkowników. A jest o co walczyć, bo choć Nasza-Klasa (obecnie już NK) wciąż jest absolutnym liderem społecznościówek nad Wisłą (według majowych badań CBOSu 95% polskich użytkowników portali miało konto w tym serwisie – co w sumie daje zawrotną liczbę ok. 14 mln osób), w ostatnich miesiącach, niewątpliwie pod wpływem rozwoju Facebooka, wyraźnie dało się odczuć rosnące zniechęcenie internautów do formuły „spotkań klasowych”.

Według Joanny Gajewskiej, rzeczniczki NK, koncepcja zmian w serwisie to przemyślana strategia: „Wdrażanie nowych narzędzi (Śledzik, aktywni znajomi, NKtalk) i rozwijanie niektórych już istniejących (np. poszerzanie funkcjonalności związanej z „bierną komunikacją” – galerii zdjęć) odbywało się w sposób systematyczny przez ostatnie dwa lata i miało za zadanie przemieniać NK z serwisu szkolnego w kompletną platformę komunikacyjną. Obecnie nasza główna gałąź rozwoju jest uzupełniania przez dwie inne. Naszym zdaniem istotną ścieżką rozwoju serwisów społecznościowych jest poszerzanie ich oferty o pozycje związane z rozrywkową i kontentem. NK niebawem będzie wdrażało „rozrywkowe” gry i grupy, rozwijamy także Śledzika. W ogólnym zarysie trendy rozwojowe, o których tu mówimy, są znamienne nie tylko dla NK czy Facebooka, ale dla niemal wszystkich podmiotów spod szyldu SNS. Tym „prawie, które robi różnicę”, jest zrozumienie specyfiki rynku, na którym dany serwis egzystuje.

Okazało się jednak, że polska specyfika może zaskoczyć. NK, realizując zmiany w portalu, przedstawiła użytkownikom do akceptacji nowy regulamin. Rzecz o tyle normalna, co i powszechna, nie tylko przecież w serwisach społecznościowych. Spotkało się to jednak ze sprzeciwem części internautów, którzy oburzyli się na zapisy zezwalające NK na wykorzystywanie w celach np. marketingowych danych umieszczanych przez nich na profilach. Fora internetowe zawrzały, a część osób na znak protestu pokasowała swoje konta. Kilku moich znajomych obwieściło to nawet na facebookowych profilach.

Wygląda na to, że NK paradoksalnie padło ofiarą swojej własnej otwartości i dbałości o klienta, a jednocześnie ignorancji swoich klientów. „NK jako jedyny podmiot społecznościowy obecny na naszym rynku „wyciągnął” różne zapisy na wierzch.” – komentuje sprawę Gajewska. „Regulamin to jedna regulacja, natomiast niezależnie od niego NK zbiera dobrowolne oświadczenia woli związane, np. z pozwoleniem na posługiwanie się wizerunkiem i czyni to w sposób jak najbardziej jawny, serwując te zapisy oddzielnie – poza regulaminem, zachęcając do zapoznania się z nimi oraz prosząc o potwierdzenie wyrażonych zgód. Inne podmioty serwują analogiczne zapisy w gąszczu innych regulacji.

Zastanawiam się, ilu użytkowników serwisów społecznościowych choć raz przeczytało regulamin, który akceptują przy rejestracji. I ilu spośród tych, którzy na innych portalach pomstują na NK zdaje sobie sprawę, że także te ich wypowiedzi mogą zostać użyte przez właścicieli serwisów. Cała sprawa przypomina mi trochę sytuację człowieka, który kupił samochód, a potem dziwi się, że musi go tankować, bo „przecież nikt mu nie powiedział”. Tak to się już składa, że portale społecznościowe, żeby działać zgodnie z prawem, muszą uzyskać od użytkowników zgodę na przetwarzanie ich danych. Rozumiem, że może się to nie podobać – w takiej sytuacji lepiej jest po prostu wycofać się z jakiejkolwiek społecznościowej aktywności.

Mam nadzieję, że cała sprawa, niepotrzebnie chyba rozdmuchiwana przez media, będzie miała przede wszystkim wymiar edukacyjny. Internet jest narzędziem bardzo pomocnym, ale jak to z każdym narzędziem bywa, trzeba umieć go używać. I cieszę się, że NK postanowiło uczciwie zakomunikować zmiany i rzetelnie potraktować odbiorców. To dobry wzór dla konkurencji – oby tak dalej.

Udostępnij: Nowa-Koncepcja i Niespodziewane-Kłopoty
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Tree. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

;

Oferta

Od lipca zmiany w roamingu (0)

Wojtek Jabczyński

29 czerwca 2010

Od lipca zmiany w roamingu
0

Zaczynamy się wakacyjnie rozjeżdżać po świecie, dlatego chcę przypomnieć o zmianach w roamingu, które będą obowiązywały w krajach UE od 1 lipca. Chociaż Komisja Europejska obniżyła ceny w euro to słaba złotówka w tym roku zdecydowanie nam nie służy, stąd zmiany nie mogły być duże. Cena połączenia wychodzącego pozostała bez zmian – 1,79 zł/min , połączenie odbierane spadło do 0,74 zł/min (było 0,85 zł), a SMS to teraz 0,54 zł (0,57 zł). Ceny detaliczne transmisji danych w roamingu nie uległy zmianie (KE ich nie reguluje). Ważną zmianą jest wprowadzenie automatycznego limitu transmisji danych na poziomie 50 euro bez podatku, po przekroczeniu, którego dostęp do netu jest odcinany. Wcześniej, po osiągnięciu 80 proc., operator musi o tym ostrzec klienta. W przeliczeniu na złotówki limit to 240 zł. Oczywiście, jak ktoś chce to może go samemu zdjąć lub zlecić to operatorowi. Na koniec podróżującym polecam Travel Data Daily, czyli odnawialny pakiet 2 MB za 8 zł dostępny w krajach UE. Wszystkie podane przeze mnie ceny w złotówkach są brutto, czyli mają doliczony VAT. Więcej szczegółów www.orange.pl

Udostępnij: Od lipca zmiany w roamingu
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Plane. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

;

Odpowiedzialny biznes

Pierwszy zlot blogowy za nami (1)

Kasia Barys

28 czerwca 2010

Pierwszy zlot blogowy za nami
1

To było wydarzenie, którego tak szybko nie zapomnimy. Mam wrażenie, że wszyscy świetnie się bawiliśmy i nauczyliśmy patrzeć na telekomunikację z różnych punktów widzenia. Dziękujemy, że znaleźliście czas aby nas odwiedzić. Zlot dał nam niepowtarzalną możliwość poznania się nawzajem i „pójścia tą drogą”, parafrazując znanego klasyka 🙂 Chcemy, aby nasze blogi były miejscem swobodnej rozmowy i wymiany poglądów.

Zlotu nie mogli się doczekac wszyscy, zobaczcie dlaczego! Postaramy się, aby spotkanie blogowe było co roku, więc w kręgle, będziemy mieli szansę na rewanż. Zdjęcia możecie zobaczyć tutaj

Udostępnij: Pierwszy zlot blogowy za nami
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Key. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 18:26 06-03-2018
    To był zlot :) Niezapomniany :)
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej