Dostajesz rachunek od operatora i spostrzegasz, że są w nim „dodatkowe” płatności. Sprawdzasz i okazuje się, że Twoje dziecko ostatnio używało smartfona grając w nową grę, a przy okazji kupiło kilka akcesoriów. Pytasz, jak to możliwe – bo przecież jako świadomy rodzic masz założoną blokadę na SMSy o podwyższonej płatności.
Taka sytuacja przydarzyła się naprawdę mojej koleżance. Na szczęście kwota do zapłaty nie była duża, ale postanowiłam przyjrzeć się temu tematowi bliżej.
Usługi o podwyższonej opłacie, czyli tzw. Premium Rate, są najczęściej wykorzystywane przez organizatorów różnego rodzaju konkursów, loterii czy plebiscytów oraz przy zakupie treści cyfrowych: dzwonki, tapetki, gry itd. Premium Rate to tylko jedna z form płatności za zakupy przez Internet.
Oddając głos w konkursie lub biorąc udział w loterii wysyłamy SMS-a pod numer specjalny, jest to SMS o podwyższonej opłacie. SMS-y takie zaczynają się od cyfry 7 (dla płatności poniżej 10 zł) lub 9 (dla płatności powyżej 10 zł), a kolejne cyfry zawierają informacje o kosztach połączenia np. 75XX oznacza 5 zł + VAT. Taki numer możemy też zawsze sprawdzić na stronie UKE.
Aby uchronić się przed wysokimi rachunkami za korzystanie z usług Premium Rate możemy:
• zablokować połączenia wychodzące na numery usług o podwyższonej opłacie oraz połączenia przychodzących z takich numerów;
• określić maksymalny limit opłaty za połączenie czy miesięczne wydatki.
Inaczej ma się sprawa, gdy robimy zakupy internetowe przez telefon korzystając z wybranych aplikacji, danych na stronie internetowej lub kupując treści cyfrowe w sklepach Google Play, Windows Phone, Galaxy Apps. W takim wypadku SMS może być jedną z form autoryzacji transakcji.
Po wpisaniu swojego numeru telefonu na wybranej stronie użytkownik SMS-em otrzymuje PIN i komunikat o treści: „Jeśli chcesz skorzystać z usługi dostępu do strony XXX, której koszt wynosi 30 zł z VAT, wpisz PIN: 123456 na stronie www”.
Następnie musisz przepisać PIN i wyrazić zgodę na świadczenie usługi, jednocześnie rezygnując z prawa do odstąpienia od niej. Dopiero po kliknięciu „Zamawiam i płacę” następuje płatność. Oczywiście PIN jest jednorazowy, losowo wygenerowany w zakresie 6 liczb i jest ważny przez kilka minut, a sama kwota płatności doliczana jest do Twojego rachunku.
Możliwa jest też inna forma autoryzacji - potwierdzenie poprzez odesłanie SMS-a. Po podaniu numeru telefonu i zaznaczeniu zgody na świadczenie usługi z jednoczesną rezygnacją z prawa do odstąpienia otrzymujesz SMS-a z numeru 80XXXXX o treści „Odpisz TAK jeśli chcesz skorzystać z usługi YYY, której koszt wynosi 20 zł. Wysłanie smsa oznacza złożenie zamówienia”.
Dopiero po odesłaniu SMS-a o określonej treści następuje płatność. Dodatkowo otrzymujesz SMS-a potwierdzającego ją wraz z informacją o możliwości dostępu do potwierdzenia zawarcia umowy na trwałym nośniku. Na przykład: „Dziękujemy za skorzystanie z usługi YYY, koszt 20 zł z VAT. Reklamacje należy składać do ZZZ. Twoje potwierdzenie warunków zamówionej usługi dostępu znajdziesz po zalogowaniu się na www.orange.pl/mojorange w zakładce Dodatkowe Zamówienia”.
Jak widać wszystkie transakcje opisane są dokładnie pod względem kosztów zarówno na stronie internetowej, jak i w SMS-ach i wymagają wyrażenia Twojej zgody.
Takie wydatki możemy też kontrolować korzystając z rozwiązań takich, jak:
- blokada usług elektronicznych - pozwala zablokować dostęp do tego rodzaju płatności w sklepach czy internecie;
- limit miesięczny usług elektronicznych - pozwala wprowadzić maksymalną kwotę jaką chcesz przeznaczyć na wydatki w ramach cyklu rozliczeniowego
- indywidualna notyfikacja usług elektronicznych - można wprowadzić 3 różne progi kwotowe, po przekroczeniu których otrzymamy powiadomienie SMS-em.
Pomocne dla Was będą też nasze materiały o płatnościach w sklepach: Google Play, Windows Phone, Galaxy Apps.
Kupujmy więc odpowiedzialnie, także przez telefon.
Wicej o bezpiecznych zakupach przez Internet już od poniedziałku podczas najbliższego "Tygodnia z Internetem"