
Czym są kompetencje przyszłości? Kto potrzebuje ich najbardziej i jak wspierać ludzi w ich nabywaniu? Rok temu otworzyliśmy Orange Digital Center (ODC) w Polsce – inicjatywę na rzecz rozwoju kompetencji przyszłości rozumianych nie tylko jako umiejętności cyfrowe, ale przede wszystkim społeczne. Co zadziało się w tym czasie, a co jeszcze przed nami?
ODC to międzynarodowa inicjatywa społeczna Grupy Orange, która dzieje się i u nas. Połączyła wszystkie projekty edukacji pozaformalnej w Fundacji Orange: Pracownie Orange, FabLaby powered by Orange i pozwoliła również otworzyć nowy: Szkołę Kodowania.
To bezpłatna nauka programowania od podstaw dla osób, które z różnych powodów mają utrudniony dostęp do takiej opcji rozwoju. Poza dawką wiedzy technicznej, Szkoła Kodowania wspiera uczestniczki i uczestników w rozwoju umiejętności społecznych. Zapewnia networking, spotkania inspiracyjne i profesjonalne doradztwo zawodowe. Prowadzimy ją razem z Pomorską Fundacją Inicjatyw Gospodarczych i Centrum Kreatywności Targowa. Kursy programowania Javy i Pythona ukończyło już 70 osób, natomiast ścieżkę UX w listopadzie ukończy 35 kolejnych. Dla wszystkich chętnych dostępny jest też bezpłatny kurs online Szkoły Kodowania.

W warszawskim FabLab powered by Orange, który jest częścią Orange Digital Center, dzięki wsparciu trenerek i trenerów można nauczyć się, jak twórczo korzystać z technologii, aby stworzyć rozmaite przedmioty – od biżuterii po drona. Zajęcia i pracownie są otwarte dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych, niezależnie od umiejętności i doświadczenia.
Dzięki projektom w FabLabie wspieramy także kobiety – zachęcamy je do odkrywania swojego potencjału, realizacji kreatywnych projektów, aby mogły zdobywać nowe kwalifikacje i zwiększać swoje szanse na rynku pracy. Do takich projektów zaliczamy warsztaty nowoczesnego rzemiosła dla kobiet – MakerWoman. Część zajęć dostępna była także w języku ukraińskim jako okazja do zintegrowania się w gronie twórczyń z Polski i Ukrainy, wzajemnego wsparcia, podzielenia się doświadczeniami, a także zainspirowania do dalszego rozwoju.
Popularnym projektem w FabLabie był również YouthLab – skierowany do młodych osób w wieku 16-25 lat, które chcą zdobyć solidne podstawy znajomości nowych technologii i ułatwić sobie start na rynku pracy.
Łącznie, przez cały rok w FabLab powered by Orange w różnych bezpłatnych warsztatach wzięło udział 2797 osób. Razem z Robisz.to udało nam się odbyć 1023 godzin warsztatów. Cieszymy się z zainteresowania i zachęcamy do udziału w kolejnych kursach FabLabu. Więcej informacji tutaj.

Dodatkowo, w ramach Orange Digital Center otworzyliśmy 20 nowych Pracowni Orange w małych miejscowościach, aby mogły służyć lokalnym mieszkańcom. Dobra wiadomością jest również to, że ostatecznie aż 243 grupy inicjatywne złożyły wnioski o przyjęcie do projektu. Jest nam niezmiernie miło, ponieważ widzimy, że nie brakuje osób otwartych na innych, pełnych pomysłów, zmotywowanych do działania.
Pracownie Orange to multimedialne świetlice, które wyposażamy w darmowy, szybki Internet, meble i sprzęty i które aktywizują lokalną społeczność. Podczas warsztatów i spotkań mieszkańcy mogą rozwijać swoje zainteresowania i działać dla dobra wspólnego. Oczywiście to więcej niż miejsca – to centrum spotkań, edukacji, nowoczesnych możliwości rozwoju dla mieszkańców w każdym wieku.
Każda aktywna Pracownia ma swoją specyfikę dostosowaną do potrzeb danej miejscowości. Szkolimy ich liderów i liderki, czyli osoby koordynujące działania na miejscu. Mieszkańcy organizują warsztaty, np. z rozwoju umiejętności liderskich, organizacji wolontariatu czy z zastosowania VR w edukacji.
A jak skutecznie i długoterminowo angażować ludzi do działań społecznych? W jaki sposób rozwijać lokalną społeczność? Na te i inne pytania staraliśmy się odpowiedzieć w przewodniku, który został opublikowany w tym roku, właśnie po to, by wesprzeć lokalne grupy społeczników w ich ważnych działaniach. Wydany pod skrzydłami naszej Fundacji. Autorem jest Jacek Królikowski. Gorąco polecamy tę lekturę.
W naszym Orange Digital Center to był bardzo angażujący rok. Dziękujemy za wsparcie wszystkim, którzy nam kibicują, a także Radzie Eksperckiej ODC i naszym Partnerom – za współpracę i pomoc przy projektach.

Komentarze
-
Fajna inicjatywa, ale czy możecie też popracować nad kompetencjami osób odpowiedzialnych za procesy sprzedażowe i obsługę klienta? Od dwóch miesięcy nie mogę się doprosić instalacji światłowodu w Warszawie, mimo że skrzynkę że światłowodem Orange mam 10 cm od ogrodzenia. Domy dookoła mają podłączony światłowód a u mnie jest to problem nie do przeskoczenia. Wizyty w dwóch salonach Orange, telefony na infolinię, składanie wniosków przez stronę oraz konkurencyjnych operatorów... nikt z pracowników Orange nie jest w stanie pomóc ani nawet powiedzieć na jakim etapie jest sprawa. Ostatni numer wniosku to N00426902. Wygląda to tak, jakby Orange robił wszystko co tylko się da aby odstraszyć od siebie potencjalnych klientów. A chyba nie tak to powinno wyglądać.
-
Przekażemy sprawę do naszego Biura Obsługi Klienta
-
Dzień dobry, proszę o kontakt w tej sprawie pod adresem pawel.manturzyk@orange.com.
-
-
To wszystkiego najlepszego 💪 Życzę kolejnych 99 lat działalności 💪
-
Bardzo nam miło, dziękujemy :))
-