Odpowiedzialny biznes

Polacy o Internecie i nowych technologiach

Monika Kulik Monika Kulik
13 października 2015
Polacy o Internecie i nowych technologiach

Świętujemy właśnie 10-lecie Fundacji Orange, której misją jest upowszechnianie wiedzy i prowadzenie projektów społecznych, dzięki którym nowe technologie stają się sprzymierzeńcem rozwoju społecznego. Dlatego przy tej okazji postanowiliśmy zastanowić się nad tym, co zmieniło się wokół nas przez ostatnią dekadę. „Świat #w10lat” – to nazwa naszej kampanii, której celem jest pobudzenie debaty na temat wpływu nowoczesnych technologii na społeczne potrzeby.

We wrześniu tego roku Instytut Badań Rynkowych i Społecznych przeprowadził dla Fundacji Orange badanie: Postrzeganie Internetu i nowoczesnych technologii.

Rola Internetu w naszym życiu

Z naszych badań wynika, że życia bez Internetu nie wyobraża sobie prawie 1/3 badanych w wieku 18-24 lat. W najmłodszej grupie wiekowej zaledwie co dwudziesty badany nie korzysta z Internetu. Na drugim skraju znajdują się najstarsi ankietowani, wśród których z Internetu nie korzysta sześciu na dziesięciu zapytanych. Jednocześnie już 14 proc. respondentów powyżej 65. roku życia korzysta z Internetu jako kanału komunikacji z rodziną i znajomymi.

Obszary życia, na które Internet i nowe technologie wpłynęły najbardziej w ostatnich 10 latach

Internet i nowe technologie w ciągu ostatniej dekady wpłynęły najsilniej na sposób, w jaki poszukujemy informacji. Silny wpływ Internetu w tym obszarze zadeklarowała ponad połowa respondentów. Drugim obszarem, na który najsilniej wpłynął Internet, jest zarządzanie i dysponowanie finansami (44 proc.). Dopiero na trzecim miejscu znalazła się komunikacja ze znajomymi i rodziną (42 proc.). Nowe technologie wpłynęły też na sposób, w jaki korzystamy z rozrywki (36 proc.) oraz zmieniły to, jak robimy zakupy (31 proc.).

Co ciekawe, na życie kobiet rozwój Internetu i nowoczesnych technologii najbardziej wpłynął w obszarze komunikacji oraz wyszukiwania informacji. Natomiast mężczyźni najczęściej jako obszar istotnej zmiany wskazywali poszerzanie wiedzy i załatwianie spraw finansowych.

Wśród młodszych Internet najbardziej zmienił sposób spędzania wolnego czasu i sprawy związane z rozrywką (76%) oraz komunikację ze znajomymi (72%).

Rozwój Internetu i nowych technologii w największych miastach najbardziej wpłynęły na sposób wyszukiwania informacji i wykonywania pracy zawodowej. Połowa wszystkich respondentów w metropoliach uznała, że jedną z najważniejszych zmian wywołanych rozwojem nowych technologii jest zmiana sposobu wykonywania pracy. Prawie 70 proc. osób mieszkających  w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców oceniło, że najbardziej zmienił się sposób w jaki pozyskują nowe informacje i poszerzają swoją wiedzę.

Kontakt z nowoczesnymi technologiami.

Polacy chętnie uczą się korzystania z nowych technologii. Najbardziej jesteśmy skłonni uczyć się nowinek technologicznych, jeśli są przydatne w życiu prywatnym lub też jeśli po prostu mamy do nich dostęp.

Co piąta osoba wskazała jednak, że uczy się korzystania tylko z tych technologii, które są niezbędne w pracy jaką wykonuje. Niespełna co dziesiąty zapytany określa się jako pasjonat nowoczesnych technologii, chcący mieć jak najszybszy dostęp do nowinek. Osoby, które interesują się nowymi technologiami stanowią największy odsetek wśród respondentów w wieku do 34. roku życia.

Dla 5 proc. technologie stanowią niezrozumiały świat i nie są nimi zainteresowani, a 12 proc. nie odczuwa potrzeby uczenia się ich.

Obawy związane z rozwojem Internetu i nowych technologii.

Ufamy nowym technologiom, ponieważ są szansą na rozwój. Połowa badanych nie ma obaw związanych z rozwojem nowych technologii.

Badani, którzy mają obawy związane z rozwojem Internetu wskazują najczęściej na osłabienie więzi międzyludzkich (18 proc.) oraz na zbyt szybkie tempo zmian technologicznych (14 proc.). Mniej niż co dziesiąty respondent obawia się pogłębienia różnic społecznych, natomiast jeden na czternastu zapytanych wskazuje, że nowoczesne technologie mogą przyczynić się do likwidacji miejsc pracy.

Pełna wersja badań dostępna jest na stronie Fundacji Orange.

fa7574ae2e21b2062482a8226b5d6168393

A jak Internet zmienił Wasze życie przez ostatnie 10 lat?


Odpowiedzialny biznes

Akcja: E – motywacja!

Monika Kulik Monika Kulik
13 października 2015
Akcja: E – motywacja!

Czy spotkania on-line mogą być atrakcyjne dla seniorów? Nasze dwuletnie doświadczenie w realizacji projektu „Spotkania z pasjami” dowiodło, że tak. Internet okazał się bardzo pomocny do tego, aby poznać pasje oraz recepty na zdrowie ciała i ducha naszych gości, którymi byli m.in. Krystyna Janda, Emilian Kamiński, Ewa Bem czy Katarzyna Grochola. Seniorzy spotkali się w zgłoszonych do projektu placówkach, by wspólnie oglądać transmitowane przez nas rozmowy. Efekty projektu przerosły nasze oczekiwania! Zarażaliśmy pasją - przy bibliotekach zaczęły się tworzyć kluby seniorów, organizowano potańcówki, wystawy fotograficzne, chóry czy zajęcia internetowe.

Kontynuacją tych działań jest akcja: e-motywacja. Celem projektu Fundacji Orange jest aktywizacja i wspieranie osób starszych w rozwoju osobistym i społecznym. Dzięki spotkaniu z psychologiem – Tomaszem Kozłowskim oraz specjalnym gościem - osobą, która z sukcesem spełnia się w życiu zawodowym i osobistym, zachęcamy osoby starsze do aktywnego i twórczego spędzania wolnego czasu.

Gościem pierwszego odcinka była znana aktorka Emilia Krakowska, która opowiadała o sile współpracy i budowaniu dobrych relacji z innymi.

Zapraszam na krótką relację z tego wydarzenia:

Na kolejne spotkanie w ramach akcji: e-motywacja zapraszamy już 22 października. Swoimi inspiracjami w „drobnych krokach do sukcesu” podzieli się z nami pisarka Krystyna Kofta.


Odpowiedzialny biznes

Spacer po Miasteczku Orange w Google Street View

Piotr Domański Piotr Domański
12 października 2015
Spacer po Miasteczku Orange w Google Street View

Chcieliście kiedyś zajrzeć do Miasteczka Orange, czyli naszej siedziby głównej? Teraz jest szansa, stworzyliśmy bowiem wirtualny spacer dostępny dzięki Google Street View. Ale zanim ruszycie przeczytajcie wywiad z Przemkiem Przybyłem, który koordynował ten projekt. Warto zajrzeć, znajdziecie tam bowiem sporo informacji, które mogą się przydać, gdybyście sami chcieli zrealizować podobny.

Piotr Domański: Skąd pomysł na pokazanie wnętrza Miasteczka Orange?

Przemysław Przybył: Pomysł na pokazanie wnętrza nie jest nowy. Podobna sesja została wykonana w Smart Store Orange przy ul. Pańskiej, dzięki czemu już od sierpnia mogliśmy zdalnie przyjrzeć się niespotykanemu  wtedy nigdzie indziej wystrojowi salonu. To najlepszy sposób zaprezentowania Orange jako nowoczesnego przedsiębiorstwa, zapewniającego wygodne warunki pracy w przyjemnym otoczeniu. Spacer będzie dołączany między innymi do ofert pracy. Kandydaci będą mogli dzięki temu zobaczyć jak pracuje się w Miasteczku.

8159f966a588aaf5733ba4548fd0d2f656c

Czy były jakieś wyzwania związane z realizacją projektu?

Szczęśliwie nie napotkaliśmy zbyt wielu przeszkód na swojej drodze. Na pewno ważnym jest, aby pamiętać o dokładnym sprawdzeniu trasy pokonywanej w Google Street View oraz najbliższej okolicy.

Na co trzeba zwrócić największą uwagę realizując taki projekt?

Przede wszystkim trzeba pamiętać by dokładnie zaplanować całą trasę i przejść ją przed sesją większą grupą. Dzięki temu można wychwycić możliwie najwięcej elementów, o których trzeba pamiętać. Projekty wnętrz w Google Street View realizuje się za pomocą bliższemu znanego nam wszystkim sprzętu fotograficznego. Dlatego wyzwaniem były wszystkie ruchome elementy. Konieczne było ich wyłączenie, lub zamrożenie. Dotyczyło to chociażby wyświetlaczy oraz ekranów plazmowych. W innym wypadku byłby one rozmazane. Sesję realizowaliśmy w sobotę, co jest dobrym pomysłem ze względu na małą ilość osób przebywających na terenie Miasteczka mogących wchodzić w kadr.

24bfdcfadd2f6b51b401c7e339f8727d0f9

A gdzie można zawędrować przy pomocy Google Street View?

Spacer po Miasteczku rozpoczyna się w holu głównym, z którego możemy udać się do części właściwej, dostępnej dla pracowników i naszych gości. Pierwszym przystankiem są Ogrody Innowacji, w którym odbywają się prezentacje najnowszych trendów w technologii telekomunikacyjnej i rozwiązań opracowywanych przez Orange. Odwiedzić można też sale konferencyjne, restaurację, kącik dla graczy czy kawiarnię. Jest też szansa by wyjść na patio. Idąc dalej dotrzemy windą na pierwsze piętro. Możemy przejść tam fragmentem korytarza oraz zajrzeć do kuchni.

Nie ma szans by zabłądzić?

Nie, na całe szczęście trasa jest dość prosta. Choć faktycznie do windy na pierwsze piętro można dojść zarówno dłuższą trasą poprzez restaurację, kawiarnię i patio, jak i krótszą, wewnątrz budynku. Swoją drogą zielone patio to moja ulubiona część wycieczki. Zielone drzewa, parasole i fontanna nadają miejscu fajny klimat.

Na jakie ciekawostki warto zwrócić uwagę?

Na kilka na pewno tak. W korytarzu wiodącym do wyświetlacza z Sercem i Rozumem można zobaczyć galerię zdjęć z Orange Warsaw Festiwal 2015. W tym momencie została już zastąpiona przez inne grafiki, więc można to potraktować, jako element muzealny. Zaintrygowały mnie też pomarańczowe wstążki i dodatki ozdabiające biurka na pierwszym piętrze. I jeszcze zmiana pogody. Gdy wchodzicie do miasteczka niebo jest zachmurzone, natomiast na patio możecie zobaczyć piękny błękit. Wynika to z etapowej realizacji projektu.

Zapraszam czytelników bloga na spacer po Miasteczku Orange.

Scroll to Top