
Dawno nie pisałem na blogu o światłowodach. Czas nadrobić zaległości, bo mamy się czym pochwalić. Orange Światłowód dociera do 153 miejscowości w całym kraju. Korzysta z niego już ponad 700 tys. klientów, a w zasięgu mamy 4,9 mln gospodarstw domowych. Gdyby pokusić się o ułożenie wszystkich jeden za drugim, moglibyśmy okrążyć w ten sposób ziemię 3,5 razy. Tzw. długość trasowa naszych światłowodów to ok. 140 tys. km, a obwód Ziemi… tylko 40 tys. km.
Miasta, miasteczka i wsie
Jednym z ciekawych faktów jest rosnąca popularność światłowodów wśród mieszkańców mniejszych miejscowości i wsi. W takich miejscach korzysta z niego blisko co piąte gospodarstwo domowe, znajdujące się w zasięgu. Dla porównania, w połowie tego roku, w całej sieci światłowodowej Orange Polska, wskaźnik nasycenia wyniósł ok.14 proc. W małych miejscowościach prowadzimy inwestycje własne oraz w ramach POPC. Wiele z nich będzie kontynuowana w przyszłych latach.
Na większe zainteresowanie światłowodami niewątpliwie wpływ ma pandemia. Przypomnę, że w sieci stacjonarnej Orange Polska, w pierwszych dniach lockdownu i masowym przejściu na zdalną pracę oraz naukę, ruch w szczytowym momencie zwiększył się o ponad połowę. A jeśli chodzi o sieć mobilną był o jedną czwartą wyższy. Jesienią podczas drugiej fali Covid-19 skok był mniejszy, ale również znaczący. Nic dziwnego, że zainteresowanie światłowodami wzrosło, co cały czas widzimy.
Setki milionów na inwestycje
Na skrzynkę rzecznika i poprzez media społecznościowe dostaję wiele zapytań o dostępność. Nie zawsze mogę pomóc. Bo chociaż inwestujemy w rozbudowę sieci światłowodowej rocznie od 700 do 800 mln zł i chcemy podłączać jak najwięcej klientów, to w oczywisty sposób nie możemy zadowolić wszystkich. Aby całościowo poprawić sytuację potrzeba też strategicznego, systemowego podejścia, łączącego wysiłki rządowe i biznesowe.
Szybki, oszczędny i bardziej eko
Na koniec chcę zwrócić Waszą uwagę na jeszcze jeden istotny aspekt naszych inwestycji – ochrona środowiska. Uśrednione zużycie energii elektrycznej na klienta światłowodu Orange jest od kilku do kilkunastu razy niższe niż w technologii opartej na miedzi. W tej chwili – aby zapewnić szybki internet światłowodowy – potrzebujemy aż czterokrotnie mniej energii na jednego klienta, niż w 2015 roku, kiedy wprowadziliśmy tę technologię na rynek. Pisała o tym niedawno na blogu moja koleżanka. Warto przeczytać.
Komentarze
-
Tak trzymać. Myslę się że Wasza liczbę klientów można w łatwy sposób pomnozyc przez dwa, a nawet 3 razy. Mieszkam w bloku gdzie jest sieć światłowodowa od Orange, w bloku u moich rodziców też jest zamontowana całą infrastruktura. Klientów u mnie i u rodziców (w klatce) zero. Może warto powalczyć cena i umowami na rok? Macie potencjał to może warto go wykorzystać?
-
Cześć Paweł. Zawsze chętnie powalczymy o nowych klientów. Pozdrawiam
-
-
Panie Wojtku kiedy podniesiecie moc nadajników????????????? Miałbym wtedy lepszy zasięg i rozmowy bez zakłóceń. Bo obecnie z rozmowami to tragedia, trzaski i szumy.
-
Paweł nie zawsze trzask i szumy to efekt gorszego zasięgu. Mogą być inne przyczyny. Napisz na e-mail lokalizację. Sprawdzimy nadajniki prawidłowo działają. Pozdrawiam.
-
Jaki jest Pana e-mail?
-
wojciech.jabczynski@orange.com
-
-
-
-
Otóż to. Cena internetu jest kiepska. Najtańsza oferta to 59,90 gdzie konkurencja ma ceny 50 zł lub często nawet 40 zł. Najważniejsza jest cena przy mocnej konkurencji. A wy wolicie mieć pusta sieć. Druga sprawa to routing. Nie wiele osób wie ze Orange to kiepski zawodnik w gry online. Może to tez powód? Kilka prostych decyzji i mamy ładnie zapełniona sieć.
-
Nie dla wszystkich cena jest najważniejsza. Moim zdaniem równie ważne, jak nie ważniejsze są wysoka jakość i niezawodność dostępu do internetu. Pozdrawiam
-
Wojtku, czy jest jakaś szansa na poprawienie routingu do serwerów Valve w Warszawie? Bo na ten moment idzie to przez zagranicę.... Tak samo - bierzecie Google i Facebook z Warszawy, ale też przez zagranicę. Macie Opentransit w Warszawie - może pora zacząć korzystać z niego na większą skale? Mam wasz światłowód od 3 i pół roku i gdyby nie te mankamenty to bym nie rezygnował po tej umowie :/ Dałbyś radę coś wskórać u góry? :)
-
Przeceniasz możliwości decyzyjne rzecznika ;-) Konfigurację sieci zostawiam naszym specjalistom, ale Twój komentarz pewnie zobaczą. Pozdrawiam
-
Oby zobaczyli i coś z nim zrobili, pozdrawiam również i wesołych świąt :)
-
-
-
-
-
Matko - Bóg wie, ile by było, gdybyście potrafili go sprzedać. Opiszę swoją historię. Chciałem kupić światłowód. I teraz tak: na stronie macie już od przynajmniej 2-3 miesięcy nieaktualną ofertę dla Warszawy. Wpisując adresy warszawskie nie jest pokazywana oferta dla Warszawy, czyli -10zł (np. pokazuje 79 zamiast 69 za 1Gb). Ale ok, chciałem zamówić i wyskoczył błąd koszyka. Dodałem jeszcze raz, wypełniłem dane. Wyskoczyło, że już jestem klientem i powinienem podać PESEL lub e-mail, aby się zalogować (mimo że podawałem wszystko w poprzednik kroku). Wpisałem PESEL i znowu prosi mnie o adres do zamówienia, mimo że wcześniej wszystko było podane. Wszystko podałem, klikam Dalej, następuje rzekoma autoryzacja... i wyskoczył błąd. Nie udało się. Chapeau bas dla jakiegokolwiek klienta, któremu uda się przebrnąć przez ten tragiczny UX i proces zamówienia, a osoba która to projektowała chyba przyszła z PKP. Zadzwoniłem na infolinię i tutaj po oczekiwaniu ok. 1 minuty nastąpił szybki sygnał i zostałem rozłączony. Ok, dzwonię ponownie. Udało się wreszcie zamówić. W ofercie bezterminowej 1 miesiąc jest za darmo, potwierdziłem wszystko. Następnego dnia dzwoni osoba z OPL, aby potwierdzić dane i twierdzi, że żaden darmowy miesiąc nie jest wpisany, wobec czego zobowiązana jest anulować zamówienie... Po czym po 2 dniach dzwoni ponownie infolinia sprzedażowa, aby zapytać dlaczego anulowałem i jest bardzo zdziwiona, ponieważ 1 darmowy miesiąc faktycznie nie jest wpisany w umowę, tylko regulamin promocji. Ok - zaufałem, ponowiłem zamówienie. Wreszcie się udało, wizyta technika umówiona. Technikowi na montażu zabrakło kleju i musieliśmy przekładać termin. Serio, to wszystko nie jest zmyślone. Wasza strona nigdy nie była zrobiona wg jakichkolwiek dobrych praktyk i standardów, ale proces zamówienia to jest absolutny skandal. Wszelkie formularze zamówienia powinny być maksymalnie proste, z najmniejszą liczbą kroków i przede wszystkim działać. A wasza strona wysypuje się na każdym kroku. Wojtek, zachęcam do przetestestowania i złożenia zamówienia, ciekawe czy Ci się uda. I wreszcie poprawcie te ceny w ofercie dla stolicy.
-
Panie Wojtku kiedy miejscowości zapomniane przez Orange Polska dostaną światłowód np. Cybulice Małe. Tu nawet o 2g jest trudno , a jak się złapie H+ to net przestaje całkowicie działać.
-
Jeśli chodzi o mniejsze miejscowości gdzie gęstość zaludnienia jest mała, nadzieją na światłowód do domu są programy rządowe. Dlatego istotne jest zgłaszanie punktów adresowych na listę białych plam, poprzez ankietę udostępnioną na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej https://wyszukiwarka.uke.gov.pl/ (link „Zgłoś popyt”). Zachęcam do wypełnienia. Pozdrawiam
-
Popyt zgłoszony kilka lat temu. Domki letniskowe w bliskiej okolicy już mogą być podłączone w ramach POPCII. Nie zgłaszały zapotrzebowania i nie chcą być podłączone. Ja jednak zostałem usunięty z POPCII tuż przed realizacją. Taka to troska o klienta. Statystyki się tylko liczą- adres to adres.
-
-
-
beznadzieja, Warszawa, Stare Bielany, domki i segmenty - BRAK ŚWIATŁOWODU !!!
-
Panie Wojtku próbowałam kiedyś się z Panem kontaktować, ale bez odzewu. Minęło już ponad dwa lata od wybudowania przez Państwa nowej infrastruktury i do chwili obecnej nie można skorzystać ze światłowodu. Brak również jakichkolwiek informacji kiedy będzie w końcu udostępniona usługa. Klienci czekają z niecierpliwością.
-
-
Widać,że klientów światłowodu przybywa w szybkim tempie. Ciekawe,czy w przyszłym roku zostanie przekroczona bariera 1 mln. Wojtku odnośnie światłowodu wysłałem do Ciebie maila,jest szansa na rozeznanie tematu?Pozdrawiam
-
Panie Wojtku gdzie można się dowiedzieć czy w danej lokalizacji będzie najbliższym czasie stacja Orange, na tej trasie której często jeżdżę jest dziura , jadąc samochodem rwie zasięg, po drodze jest stacja Plusa i P4, można by na ich masztach powiesić anteny i zawsze to zasięg był by lepszy . Wiem że często sieci wspólnie poddzierżawiają sobie maszty.
-
Panie Wojtku, dlaczego Orange zablokowało podłączenie bloków pod światłowód? Nasz jest 100m od ostatniego abonenta światłowodowego (inwestycja w trakcie) gdzie jest to firma, a wszelkie próby zgłaszania przez lokatorów deklaracji są pomijane. Do złącza światłowodowego jest około 200m, a do samego bloku są studzienki kanalizacyjne z miedzią. Jest jakiś termin gdy dalej będziecie podłączać bloki? Wstępnie poprzez stronę zgłosiło się 10 chętnych lokatorów.
-
Nie licz na wiele. Znam taki blok, który od 3 lat ma wewnątrz zrobione piony światłowodowe. Były zakładane przez ekipę Orange. Brakuje jeszcze poziomego rozprowadzenia po mieszkaniach. Był taki okres, że teoretycznie można tam było zamówić VDSL. W praktyce się to nie dało zrobić, bo poziomego rozprowadzenia miedzi też tam nie ma. Nie zrobią, bo przecież już jest ten rozgrzebany światłowód i nie warto prowadzić miedzi. Niby logiczne, jednak 3 lata temu wstrzymano inwestycje i ten blok nadal nie ma żadnego internetu stacjonarnego, nawet miedzianego. Stoi, zapomniany przez operatora.
-
-
Na opolszczyźnie w miejscowości Radoszowice (gm. Nemodlin) czekamy na światłowód już ponad 15 lat. Plany rozwojowe tylko wyglądają ładnie dla mediów, a taki czas oczekiwania na usługi powoduje, że konkurencja kopie już światłowód. I przegraliście olewając klienta.