Odpowiedzialny biznes

Przewodniczka po karierze w technologiach

Monika Kulik Monika Kulik
23 lutego 2022
Przewodniczka po karierze w technologiach

Według Światowego Forum Ekonomicznego największym wyzwaniem uniemożliwiającym zlikwidowanie ekonomicznej różnicy płci jest niedostateczna reprezentacja kobiet w nowych technologiach. Próbujemy to zmienić – zachęcając kobiety do wejścia w branżę tech. W ramach nowej odsłony programu #Włącz.One proponujemy Przewodniczkę po karierze w technologiach.

Przewodniczka czyli…

Nasza Przewodniczka - to interaktywna przestrzeń 360, która pozwoli osobom zainteresowanym rozwojem w branży tech dowiedzieć się jak wygląda praca w wybranych obszarach technologicznych. Znajdują się w niej wypowiedzi 6 ekspertek pracujących w dziedzinach takich jak: Data Science, UX Design, Machine Learning, DevOps, Telekomunikacja, a także porady ekspertki zajmującej się rekrutacją na stanowiska technologiczne. Każda z nich opowiada o swoich kompetencjach i doświadczeniach związanych z pracą w technologiach. Można  się m.in. dowiedzieć jak wygląda dzień pracy w danych obszarach, jakie są wyzwania czy perspektywy rozwoju kariery.

Ponadto w narzędziu ukrytych jest 10 ciekawostek dotyczących tematyki kobiet w technologiach – warto je wszystkie odszukać.

Dlaczego Przewodniczka

Zależało nam na przygotowaniu niestandardowego poradnika karierowego, który wyróżniałby się spośród dostępnych materiałów i który przygotowany byłby w stylu #WłączOne, czyli cechował się kobiecym spojrzeniem. Dlatego do współpracy zaprosiliśmy kobiety - ekspertki z obszarów tech – stąd nie przewodnik a Przewodniczka.

A że temat dotyczy branży cyfrowej, nadaliśmy mu nowoczesną i atrakcyjną wirtualną formę.

To pierwszy taki przewodnik stworzony przez kobiety - i nie tylko, dla kobiet – i nie tylko. Dlatego wejdź na stronę hitechwoman.pl i zajrzyj do sekcji Przewodniczka.

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 19:56 24-02-2022

Osobiście uważam że we współczesnym świecie te różnice zaczynają się „zacierać” i że to Panie zajmują wysokie „dyrektorskie” stanowiska.

Odpowiedz
    Wiola
    Wiola 09:30 28-12-2022

    Czasem nawet Panie siedzą nad dyrektorem…

    Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 20:56 24-02-2022

Osobiście uważam że we współczesnym świecie te różnice zaczynają się „zacierać” i że to Panie zajmują wysokie „dyrektorskie” stanowiska.

Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Raportowanie ESG

Monika Kulik Monika Kulik
22 lutego 2022
Raportowanie ESG

Niedawno opublikowaliśmy roczne wyniki spółki. Na blogu pisaliśmy, że po raz pierwszy w tak szerokiej wersji pojawiły się w nich kwestie klimatyczne. Wynika to z nowych wytycznych raportowania wpływu firmy na klimat i klimatu na firmę. To część szerszego myślenia o roli spółki, w której oprócz wskaźników finansowych ważne są też informacje dotyczące ładu korporacyjnego, społeczeństwa i środowiska - czyli ESG.

Od CSR do ESG

Społeczna odpowiedzialność biznesu to według Komisji Europejskiej odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo: maksymalizacja wpływu pozytywnego i minimalizacja wpływu negatywnego. To odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko” (ISO 26000).

ESG to nic innego, jak społeczna odpowiedzialność przełożona na język inwestorów, ubrana w określone parametry i wskaźniki.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to według Komisji Europejskiej odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo: maksymalizacja wpływu pozytywnego i minimalizacja wpływu negatywnego.

To odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko” (ISO 26000). ESG to nic innego, jak społeczna odpowiedzialność przełożona na język inwestorów, ubrana w określone parametry i wskaźniki.

ESG – skrót oznaczający czynniki, w oparciu o które tworzone są ratingi i oceny pozafinansowe przedsiębiorstw, państw i innych organizacji. Składają się one z trzech elementów: E – Środowisko (environment), S – Społeczna odpowiedzialność (social responsibility) i G – Ład korporacyjny (corporate governance). Ich głównym celem jest dostarczenie inwestorom wiedzy o spółkach i możliwości porównania na jednej płaszczyźnie alternatywnych kierunków inwestowania.

ESG w Orange Polska

W Orange już od kilkudziesięciu lat raportujemy dane niefinansowe – początkowo w formie raportów społecznej odpowiedzialności, a obecnie w raportach zintegrowanych. Także w rocznych sprawozdaniach Zarządu jest miejsce na opisanie naszego wpływu na społeczeństwo, środowisko i klimat, opis polityk w zakresie praw człowieka, różnorodności czy zarządzania zgodnością. W raportach posługujemy się wytycznymi GRI (Global Reporing Initative), co zapewnia nam zgodność ze standardami opisu ESG.

W tegorocznym skonsolidowanym Raporcie rocznym, opublikowanym niedawno, znajdziecie dużo informacji na ten temat. Każdy obszar naszego wpływu jest opisany od strony polityki, celów, działań i mierników realizacji. Te dane uzupełnimy w Raporcie Zintegrowanym, który obecnie przygotowujemy.

O wskaźnikach ESG mówimy też naszym inwestorom podczas spotkań. Dodatkowo od tego roku najważniejsze dane klimatyczne pojawiły się na stałe wśród wskaźników raportowanych na stronie dla inwestorów. To pokłosie większego zainteresowania tym tematem i nowych regulacji dotyczących raportowania klimatycznego, o których już pisała Hania. Dzięki temu, że w takich sposób pochodzimy do tematów CSR, jesteśmy jedną ze spółek notowanych na ESG-WIG, a wcześniej w Respect Index na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

ESG to nie tylko raportowanie, to sprawozdanie z tego, co robimy przez cały rok.

komputer z danymi na ekranie

Komentarze


Innowacje

Mądre samorządy wykorzystują technologie

Daria Drabik Daria Drabik
22 lutego 2022
Mądre samorządy wykorzystują technologie

Witkowo i Kłecko to niewielkie miejscowości w województwie wielkopolskim. Łączy je bliskość geograficzna i mądre podejście do zarządzania wodą. Obie gminy zdecydowały się skorzystać z nowych technologii, by zadbać o portfele swoich mieszkańców i środowisko.

Już 33 miasta w Polsce korzystają z inteligentnego systemu zarządzania siecią wodociągową od Orange Polska. Zdalny odczyt wodomierzy, codzienne bilansowanie przepływów i monitoring sieci wodno-kanalizacyjnej przez całą dobę to najważniejsze zalety naszego Smart Water. Umożliwiają to specjalne nakładki montowane na wodomierzach. To one, dzięki wbudowanej karcie SIM, wysyłają dane o przepływach wody. Ich analiza to źródło wiedzy m.in. o awariach sieci, wzroście zużycia w konkretnym budynku czy próbach manipulowania wodomierzem.

Tylko w 2021 roku zainstalowaliśmy blisko 19 tys. inteligentnych nakładek, które wysłały blisko 70 mln raportów o tym, co się dzieje z wodą w sieci wodociągowej. Co to oznacza dla miast?

Nowoczesne zarządzanie siecią

- Inwestycje w infrastrukturę wodociągowo- kanalizacyjną to jedne z najbardziej kosztownych pozycji w budżecie, a ich efekty nie są spektakularne. Ale to podstawa, bez nich nie ma rozwoju - wyjaśnia Adam Serwatka, burmistrz Kłecka. Według raportu NIK 90% ścieków z terenów nieskanalizowanych trafia wprost do środowiska, do rzek i wód gruntowych. –Nie stać nas aby tak degradować środowisko, w którym żyjemy. Jesteśmy zdeterminowani, żeby skanalizować całą gminę. Z 24 sołectw do modernizacji pozostało nam tylko 5. Rok temu w Kłecku ruszyła też nowoczesna oczyszczalnia ścieków dodaje Adam Serwatka. Dzięki tym inwestycjom Kłecko wyrasta na jednego z liderów nowoczesnego zarządzania siecią wodno-kanalizacyjną w Polsce. Kolejnym krokiem będzie uszczelnienie sieci, by zminimalizować straty wody.

Woda nie może nam uciekać

Według Banku Światowego globalnie nawet 40% oczyszczonej wody wtłaczanej do sieci wodociągowej, nie dociera do kranów. W niektórych miastach to nawet… 60%. Szacuje się, że gdyby udało się ograniczyć straty wody o jedną trzecią, można by zaopatrzyć w nią 90 mln ludzi więcej. Woda znika z powodu wycieków, kradzieży, awarii lub nie można jej zafakturować ze względu na uszkodzony wodomierz. Kłecko i Witkowo mają ambicję, żeby ich straty wody nie przekroczyły 5% - 10%. To ambitny plan, ale możliwy do wykonania.

- Aby drastycznie ograniczyć straty wody, potrzebowaliśmy rozwiązania takiego jak Smart Water. Daje ono wiedzę na temat przepływów wody, w tym w jaki sposób ją tracimy oraz błyskawicznie alarmuje o awariach - przekonuje Tomasz Nowak, prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej w Kłecku i jednocześnie Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej Witkowie. - To sposób na naprawienie modelu sprzedaży wody, bo ilość wody wtłoczonej do sieci i zafakturowanej powinna się zgadzać - dodaje.

Oszczędność pieniędzy i nerwów

System upraszcza też zadania pracowników zakładów wodno-kanalizacyjnych. Odczyty ze wszystkich wodomierzy i dane do rozliczeń są dostępne za jednym kliknięciem. To pozytywnie przekłada się na relacje między mieszkańcami a wodociągami. - Osoba, która wcześniej zajmowała się wystawianiem faktur, dziś… dba o finanse mieszkańców. W systemie widzi, gdy nagle wzrasta zużycie wody w danym budynku. Wtedy dzwoni do mieszkańca z prośbą o sprawdzenie, czy nie ma w domu wycieku albo zepsutej spłuczki. Albo alarmuje firmę, że chociaż ta nie działa w nocy, to woda im ucieka. Ludzie są nam za to wdzięczni i pozytywnie reagują - opowiada Tomasz Nowak.

Ważne, że można reagować od razu, a nie po miesiącach, gdy awaria zdąży zrujnować domowy budżet, bo za wodę, która wyciekła trzeba zapłacić. Do nieuczciwych klientów np. w przypadku rozregulowania wodomierza, prezes dzwoni osobiście i przedstawia szczegółowe informacje o zdarzeniu. Na ogół jeden kontakt wystarczy, żeby zapobiec kolejnym próbom oszustwa. - Smart Water sprawia, że mieszkańcy zaczęli nas traktować jak partnera. Dokładnie wiedzą, ile wody zużywają i płacą tylko za nią. To jest transparentne i po prostu uczciwe - podsumowuje Tomasz Nowak.

Kluczem do sukcesu są ludzie

W Witkowie i Kłecku prawie cała sieć wodociągowa będzie „smart”. Łącznie do 2026 roku zamontujemy tam 6200 inteligentnych nakładek, a do końca 2031 będziemy świadczyć usługi zdalnego odczytu. Te dwie miejscowości to najlepszy dowód na to, że rozwiązania Smart City sprawdzają się wszędzie - także w mniejszych ośrodkach. A kluczem do sukcesu nie są tak naprawdę nowe technologii tylko ludzie, którym zależy na swojej społeczności.

Komentarze

Scroll to Top