Fundacja Orange ogłosiła otwarcie nowego programu edukacyjnego MegaMisja. O jego założeniach, celach i zasadach rozmawiam z Iwoną Kamińską, Koordynatorką Programu w Fundacji Orange.
Na czym polega program MegaMisja?
MegaMisja to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do świetlic szkolnych. Chcemy poprzez tę inicjatywę wzmacniać kompetencje cyfrowe dzieci w wieku 6-10 lat oraz wychowawców świetlic. Zależy nam, żeby najmłodsi stali się bezpiecznymi i świadomymi użytkownikami multimediów, a wychowawcy mieli dostęp do sprawdzonych narzędzi edukacyjnych, które urozmaicą ofertę świetlicy i uczynią ją bardziej nowoczesną. MegaMisję oparliśmy o fabularyzowaną grę, po to, by dzieci z frajdą i zaangażowaniem realizowały zadania. W świetlicy nie ma ocen, panuje luźniejsza atmosfera i można się uczyć poprzez zabawę. Tak ma być w MegaMisji.
Jak będą wyglądały zajęcia?
Nasze aktywności oparliśmy o system grywalizacji i platformę internetową, która będzie raz w tygodniu podsuwać kolejne wyzwania do realizacji przez całą grupę najmłodszych przy wsparciu wychowawcy. Fabuła gry przenosi dzieci do cyfrowego laboratorium i pełnej przygód misji. Będą tu genialne dzieciaki oraz Psotnik, którego figle dzieci będą naprawiać, by chronić laboratorium. Zadania są tak dobrane, aby zapewnić uczniom możliwość nabycia 10 kluczowych umiejętności i postaw, zdefiniowanych przez Fundację Nowoczesna Polska w „Katalogu kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych”.
Uczniowie nauczą się, jak bezpiecznie korzystać z internetu, jakie treści można udostępniać w sieci, jak chronić swoją prywatność, przestrzegać netykiety i praw autorskich, tworzyć i obrabiać proste grafiki, dźwięki i filmy. Nauczyciele uczestniczący w programie otrzymają przygotowane przez nas instruktaże i scenariusze, po to, by wzbogacać też swoją wiedzę o bezpieczeństwie w sieci i móc wspierać dzieci. To informacje przydatne każdemu wychowawcy w XXI wieku.
Czyli będzie to rodzaj gry? Czy dzieci będą ze sobą rywalizować, zdobywać jakieś punkty, kolejne poziomy zaawansowania?
Projektując grę, nie myśleliśmy o tworzeniu rywalizacji, ale warunków do współdziałania. Wiele zadań w MegaMisji będzie wymagać pracy zespołowej, przewidujemy też współpracę między świetlicami. Staraliśmy się, aby zadania były wykonywane nie on–line, ale w przestrzeni świetlicy, szkoły czy na podwórku. Dzieci dobrze sobie radzą z technicznymi sprawami, są obyte ze sprzętem, a nam chodzi bardziej o budowanie postaw – ostrożności, uważności, pokazywanie, że można być twórcami, mieć krytyczne i kreatywne podejście do nowych mediów, a nie tylko biernie i bezrefleksyjnie „konsumować” to, co jest w sieci.
Oczywiście będą w tej grze nagrody, aby motywować świetlice do realizacji zadań: tablety, książki, gry edukacyjne, materiały plastyczne, które wzbogacą wyposażenie placówki i służyć będą wszystkim dzieciom.
A jaka jest rola wychowawcy świetlicy? Czy powinien posiadać już pewne kompetencje cyfrowe, aby uczyć dzieci, jak bezpiecznie i mądrze korzystać z technologii?
Przygotowując MegaMisię konsultowaliśmy się z opiekunami świetlic, przeprowadziliśmy też badania w 200 szkołach, aby sprawdzić, jakie są ich potrzeby w tym zakresie. Wynika z nich, że o ile znacząca większość wychowawców świetlic korzysta z nowoczesnych mediów w życiu prywatnym, nie wykorzystuje ich w pracy z dziećmi.
Dlatego będą oni mieli do dyspozycji nie tylko szczegółowe scenariusze zajęć, ale też tematyczne filmy instruktażowe i wsparcie szkoleniowe. Staraliśmy się również, aby zadania nie były dla nich zbyt obciążające - są przewidziane raz na tydzień, a wykonanie każdego nie powinno zająć dłużej niż 2 godziny.
Jestem przekonana, że przygotowane przez nas materiały edukacyjne pozwolą wychowawcom świetlicy swobodniej porozumieć się z dziećmi na temat nowych technologii oraz umocnić ich pozycję jako cyfrowych przewodników.
Dlaczego akurat świetlice szkolne? Czy edukacja w szkole nie jest już wystarczająco cyfrowa?
Z badań wynika, że obecnie świetlice pełnią dwie główne funkcje- „przechowalni dzieci” czekających na lekcje lub miejsca odrabiania prac domowych. Zajęcia z twórczym wykorzystaniem nowych technologii należą do rzadkości. Tymczasem już 2 mln najmłodszych uczniów w Polsce surfuje po internecie. Nie wszyscy wiedzą, jak robić to bezpiecznie i gdzie znajdować wartościowe treści w sieci. Zdaniem 97% wychowawców świetlic nowe technologie są szansą na ciekawszą i łatwiejszą naukę dla dzieci. Jednocześnie 80% z nich obawia się zagrożeń, jakie powodują technologie cyfrowe wśród najmłodszych. Dodatkowo, w świetlicach często brakuje wyposażenia.
Może nie wszyscy to wiedzą, ale wychowawcy świetlic czują, że ich status w społeczności szkoły jest niższy niż nauczycieli przedmiotowych. Jednocześnie mają pozytywny stosunek do pracy, poczucie spełnienia i satysfakcji. Postanowiliśmy pomóc rozwinąć potencjał świetlic i po raz kolejny zareagować na potrzebę cyfrowej edukacji dzieci.
Jak można głosić się do Programu?
Do MegaMisji może zgłosić się każda szkoła podstawowa prowadząca świetlicę. Wystarczy do 16 października przesłać do nas filmik prezentujący świetlicę i wypełnić krótki formularz na stronie www.megamisja.pl. Ze zgłoszeń wybierzemy 50 szkół, które wezmą udział w edycji pilotażowej.
Ten pilotaż pozwoli nam sprawdzić nasze założenia i lepiej przygotować się do pełnej edycji w roku szkolnym 2016/2017, która obejmie już kilkaset świetlic.
Nauczyciele zainteresowani udziałem w programie nie muszą posiadać specjalistycznej wiedzy informatycznej, ani być cyfrowymi ekspertami. Powinni jednak być otwarci na współpracę i poznawanie nowych technologii. Jesteśmy bardzo podekscytowani tą współpracą i mam nadzieję, że wspólnie uda nam się zrobić wiele dobrego.
Zajrzyjcie do Miasteczka Myśli. Nadajemy na żywo od 10
Piotr Domański
29 września 2015
Dzisiaj w czasie Miasteczka Myśli będziemy rozmawiać o edukacji, inspiracji, nauce, a także odpowiemy na pytanie, czy jest ona kluczem potęgi. Będziecie mogli posłuchać popularyzatorów nauki, badaczy, grywalizatorów, a także przyszłych naukowców – młodych ludzi, którzy już wkrótce będą zmieniać świat na lepsze.
Na naszym blogu Orange zagości wkrótce kolejna autorka. To Stella Widomska, która będzie pisała na tematy związane z mediami, social mediami, reklamą i komunikacją marketingową. Na pierwszy ogień, jeszcze gościnnie, wpis na temat, który jest dla nas bardzo ważny. A mianowicie o Nagrodzie Blog Forum Gdańsk 2015 dla Orange.
A więc nie zajmując więcej miejsca oddaję głos Stelli!
Mój pierwszy wpis i od razu taki miły pretekst (bo przecież nie zawsze się tu przechwalamy). Wczoraj podczas szóstej już edycji Blog Forum Gdańsk otrzymaliśmy bardzo ważną dla nas nagrodę – Blog Forum Gdańsk Award 2015 dla Marki Przyjaznej Blogerom. J
Nagrodę w Europejskim Centrum Solidarności odebrał Tomasz Sulewski, który na co dzień odpowiada za strategię obecności naszej marki w social mediach. Pewnie zauważyliście, że jesteśmy dziś z rożnego typu działaniami obecni właściwie na wszystkich istotnych portalach i aplikacjach społecznościowych, współpracujemy z influencerami. Wszystko po to, żeby być tam gdzie nasi klienci, pomagać im w znajdowaniu informacji na temat naszych produktów i usług, ale tez żeby sprawić im trochę radości i pozwolić nas lepiej poznać. Wśród naszych akcji warto wymienić „Misję Orange Travel” z Martyną Wojciechowską, „Cyber trailery” z Cyber Marianem, „On/Off” z Natalią Hatalską, „12 konwergentnych”, „Agentów CyberTarczy” czy realizowany aktualnie z Konradem Kruczkowskim „Halo. Człowiek”. Jednym z naszych cyklicznych projektów jest też Orange Video Fest.
Od dziś będę się do Was odzywała częściej w tematach związanych z mediami, social mediami, reklamą i komunikacją marketingową. I obiecuję jak najszybciej uzupełnić swój profil o zdjęcie. Do usłyszenia/ przeczytania! ;-)
Odpowiedź:
(anulować)
Scroll to Top
Komunikat dotyczący plików cookies
Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.
Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.
Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.
Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie
Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.
Możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w każdej chwili. W celu zarządzania plikami cookies lub wycofania zgody na ich używanie, prosimy skorzystać z ustawień przeglądarki internetowej.