;

Inne

Spokojnych Świąt Wielkanocnych (7)

Wojtek Jabczyński

15 kwietnia 2022

Spokojnych Świąt Wielkanocnych
7

Drodzy czytelnicy,

w imieniu całej redakcji bloga Orange Polska, życzę Wam spokojnych i pogodnych Świąt. Szczególnie teraz, proszę pamiętajmy o naszych bliskich i tych, których gościmy w naszym kraju. Dbajmy o siebie i innych. Najlepszego.

Udostępnij: Spokojnych Świąt Wielkanocnych
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Flag. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    emitelek 10:21 15-04-2022
    Dziękujemy i wzajemnie Zdrowych i Radosnych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego dla całego zespołu oraz czytelników bloga! :D
    Odpowiedz
  • komentarz
    Łukasz 20:21 15-04-2022
    Dziękujemy Wam również życzę Spokojnych i zdrowych Świąt wielkanocnych dla Was i Waszych bliskich.Dla całego zespołu oraz i czytelników bloga.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Artur 21:42 15-04-2022
      Również życzę zdrowych spokojnych Świąt Wielkiej Nocy zespołowi blogu oraz czytelnikom.
      Odpowiedz
  • komentarz
    Staś 12:01 16-04-2022
    Święta, święta, a paczuszki darmuszki brak aby do babci zadzwonić. No nic, może na majówkę ;)
    Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 17:44 16-04-2022
    Wzajemnie zdrowych i wesołych Świąt Wielkanocnych. Zdrowia i jeszcze raz zdrowia. Chociaż święta te znów są inne.....pandemia Covid za nami, ale to co dzieje się w Ukrainie sprawia że święta te są ponownie "inne". Bezbronni cywile, gwałty, ofiary w dzieciach....dlaczego? Za co giną niewinne dzieci? Co one komu zrobiły? Przykre jest również to że tak wiele jeszcze firm zostało na rosyjskim rynku i wykorzystuje obecnie niszę po konkurencji. Drogie Orange może tak warto "przykręcić" sprzedaż smartfonów niektórych producentów którzy zostali na rosyjskim rynku? Uważam że my Polacy powinniśmy wprowadzić "embargo" na producentów którzy zostali w rosji. Owszem w kraju tym mieszkają też miliony niewinnych obywateli, obywateli przeciwnych tej wojnie, ale.....tylko w ten sposób możemy "zatrzymać" politykę rOSJI.
    Odpowiedz
    • komentarz
      emitelek 21:28 16-04-2022
      Jesteś WIELKI!!! Popieram w 100%!!! Życzę Ci spokojnych i radosnych świąt razem z rodzinką ;)
      Odpowiedz
  • komentarz
    Krzysiek87 22:32 16-04-2022
    Ja także składam wszystkim życzenia zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych:)
    Odpowiedz

;

Bezpieczeństwo

Raport CERT Orange Polska – to już 8. raz! (1)

Michał Rosiak

14 kwietnia 2022

Raport CERT Orange Polska – to już 8. raz!
1

Osiem lat historii… Tryliony zdarzeń w sieci, niezliczona ilość ewoluujących zagrożeń, wreszcie #CyberTarcza, pomagająca nam stawić im czoła. Setki zapełnionych stron, mnóstwo analiz i wiedzy, którą nasi eksperci regularnie dzielą się internautami. Mam przyjemność i zaszczyt być częścią ekipy, tworzącej Raport CERT Orange Polska od pierwszej edycji. Pamiętacie, jak wyglądał krajobraz cyberzagrożeń w 2014 roku?

WinSpy, Emotet, NotCompatible.C (ten ostatni na komórki z Androidem). Poza Emotetem, który w śladowych ilościach wciąż pojawia się w naszej sieci, ciężko mi wspomnieć pozostałe. 100 tysięcy ataków DDoS rocznie? Najwyższy 93 Gbps? Oj chciałoby się mieć teraz takie liczby jak przy publikacji pierwszego Raportu (jego okładkę wspominamy jako ilustrację do tego materiału) 🙂 W 2016 przeszło 1,5 tysiąca ataków zanotowaliśmy… jednego dnia, a maksymalny sięgnął 476 gigabitów na sekundę.

Raport CERT Orange Polska – historia zagrożeń i naszego rozwoju

Nie będę teraz przechodził przez całą historię cyberzagrożeń w ciągu ośmiu lat, gdy publikujemy Raport CERT Orange Polska. Zawsze możecie spróbować sami, wszystkie edycje znajdziecie na stronie CERTu. Jeśli choć trochę interesujecie się temat, polecam przyjrzenie się choćby tytułom rozdziałów. Raport CERT Orange Polska to nie tylko ciekawe udokumentowanie rozwoju cyberzagrożeń w naszym kraju i na świecie. To także – rany, to brzmi jak strasznie przegadany marketingowy slogan… – dowód na to, jak nasza CERTowa ekipa się rozwijała. Nie tylko w aspekcie doświadczenia, wyposażenia i narzędzi, ale także warsztatu pisarskiego. Jak dziś pamiętam mojego ówczesnego przełożonego, wpadającego z rozwianym włosem do mojego pokoju w biurze dwa dni przed publikacją Raportu 2014 z plikiem wydruków i przerażonym „na-wpół-okrzykiem”:

– Rosiu! To jest jakiś koszmar! To trzeba napisać od nowa!

Nasze spojrzenie na bezpieczeństwo w sieci

Aż takiej tragedii nie było, ale czasami perfekcjonizm całkiem się przydaje (nawet kosztem nieprzespanej nocy). Warto jednak zwrócić uwagę, że to był dla nas wszystkich debiut. Nikt nie wiedział, jak naszą twórczość przyjmie rynek, biorąc pod uwagę, że przed nami było już koleżeństwo z CERT Polska. Trochę nerwowo czekaliśmy na reakcję mediów i odetchnęliśmy z ulgą, gdy okazało się, że rynek z radością przyjął kolejne tego typu wydawnictwo. Co więcej, z roku na rok zainteresowanie rośnie, a media chętnie informują o premierach kolejnych edycji, przygotowaniem których zajmuje się spory sztab fachowców, nie tylko w dziedzinie bezpieczeństwa w sieci.

Skąd się bierze to zainteresowanie? Poza treścią oczywiście? Chyba trochę z tego, że nasze spojrzenie na cyberbezpieczeństwo ma swoją specyfikę. Patrzymy na nie z punktu widzenia ISP/operatora telekomunikacyjnego, po części też w odniesieniu do klientów biznesowych. Jesteśmy też operatorem, odpowiedzialny za sporą część ruchu w odniesieniu do całego kraju. No i inwestującym w cyberbezpieczeństwo od 25 lat!

Ćwierć wieku dla Was

Aż się nie chce wierzyć, ale ówczesna Telekomunikacja Polska przewidziała istotną rolę bezpieczeństwa w internecie wtedy, gdy części z moich kolegów z zespołu nie było jeszcze w planach 😉 Internet był dobrem luksusowym, z wysoko ustawioną barierą wejścia. Bez nienawiści, bez mediów społecznościowych, pełen ludzi, którzy po prostu lubili bezinteresowanie pomagać innym. Serio, naprawdę tak było! Przyznam Wam szczerze, że trochę za tym tęsknię, ale z drugiej strony – stało się, a skoro jeździmy już samochodami, nie będziemy przecież wracać na konie?

Dlatego w kolejnych latach możecie się spodziewać następnych raportów, a w międzyczasie zaglądajcie na Bloga, na stronę CERT Orange Polska i na naszego Twittera. Tam o zagrożeniach przeczytać częściej, niż raz na rok 🙂 i będziecie wiedzieli, jak na nie zareagować. A na koniec, w czerwcu kolejnego roku, zasiądziecie w fotelu, otworzycie komputer/tablet i przeczytacie, co się działo przez poprzednie 365 dni.

Bądźcie bezpieczni – nie tylko wtedy, gdy wychodzi raport! A jeśli doczytaliście do końca – w nagrodę 😉 dla Was bezpośredni link do najnowszej edycji: Raport CERT Orange Polska 2021!

Udostępnij: Raport CERT Orange Polska – to już 8. raz!
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Heart. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 22:02 14-04-2022
    Ja Cię podziwiam Michale. Gdybym pracował w takiej branży/dziale gdzie tylko z każdej strony mowa o bezpieczeństwie, cyberatakach, etc....to nie wiem czy dałbym radę ? Szacun!
    Odpowiedz

;

Reklama

Jak Michał mieczem Wiedźmina wojował (3)

Stella Widomska

13 kwietnia 2022

Jak Michał mieczem Wiedźmina wojował
3

Za oknem wiosna, a w telewizji nasz kolejny sezon komercyjny, czyli CP Spring. To znaczy akurat jak to piszę jest wiosna, bo jeszcze wczoraj kiedy planowaliśmy publikacje na bloga, to za oknem mojego biura szalała zima z ogromnymi płatkami śniegu. Także zacznę truizmem – „Kwiecień plecień, co przeplata…” choć chciałoby się już lata. Ale jak już jesteśmy przy przysłowiach, to moje ulubione i chyba dość popularne w ostatnich tygodniach zaczyna się od „Nie strasz, nie strasz…”. Już nawet politycy wkładają je w treść oficjalnych wystąpień. Ale… ja tu nie o polityce dziś (a właściwie staram się nigdy o polityce, a nie tylko dziś), a o naszej najnowszej kampanii, w której oj jak dużo się dzieje. Tak dużo, że potrzebowaliśmy aż dwóch dni zdjęciowych, żeby to dla Was zmieścić w 30 sekundach.

Na planie trzech seriali Netflix

O samej ofercie Orange Love Mini z Netflix przeczytacie więcej o tu. A jak Netflix, to wiadomo – dobre seriale. I jeszcze lepsze, że w tym pakiecie koszty Netflix bierzemy na siebie przez pół roku. W naszym spocie aktor Piotr Głowacki wciela się w bohaterów, aż trzech popularnych seriali. Przyznam się, że widziałam tylko dwa z nich, a do trzeciego mnie jakoś nie ciągnie (choć koleżanki mówią, że dla Henry’ego Cavilla warto ;-)). Dlatego w ogromnej hali zdjęciowej mieliśmy aż trzy serialowe scenografie – ze Stranger Things, Gambitu Królowej i Wiedźmina. Tradycyjnie #EkipaOrange sprawdziła dla Was wszystko zakulisowo.

Jak Michał mieczem z Kalifornii wojował

Byliśmy tam tak długo, że aż Piotr Głowacki zdążył zapuścić wąsa, co udokumentowała dla Was Ulka Woźniakowska, którą jak zawsze ciągnęło w stronę charakteryzatorni i makijażu. Michał Dudziński z kolei testował miecz Wiedźmina. Tak, ten na potwory. Ale pod nadzorem, bo raz, że to niebezpieczna zabawa, a dwa, że ten konkretny przyjechał do nas aż z Kalifornii wraz z medalionem i chyba nie miał dublera, więc trzeba go było pilnować. Co tam się nie działo na tym planie. Był nawet pojedynek szachowy Ulka – Michał, ale w trakcie okazało się, że nasza para… umie tylko w warcaby. 😉

Dwa światy Piotra Głowackiego– pionu i poziomu

Żeby nie było, że tylko na wesoło, to Ekipa Orange odbyła też mądrą i wartościową rozmowę w przerwie zdjęć z naszym głównym bohaterem – Piotrem Głowackim. Piotr opowiedział trochę o swoich zawodowych poczynaniach. Między innymi o ciekawym projekcie, w którym spotyka się z influencerami i on, reprezentujący świat poziomego ekranu, uczy ich aktorstwa, a oni, stali bywalcy pionu, pokazują mu tajniki mediów społecznościowych. Gdzie znaleźć materiały z tych spotkań i dlaczego Piotr uważa, że od jego młodości upłynęło tak dużo czasu dowiecie się z poniższego materiału. No i zobaczycie w nim Michała z mieczem. Także osobiście uważam, że warto. 😉

A tak to wygląda ostatecznie

I żeby domknąć tę historię, to tych, którzy nie spotkali jeszcze w telewizji naszej ostatniej reklamy zapraszam na jej emisję tu poniżej. A dla ciekawych garść informacji branżowych. Kreacja powstała we współpracy Orange Polska z Leo Burnett. Produkcją zajęło się Studio Tyrka. Postprodukcją tego materiału zajęła się Orka. Spot wyreżyserowali Państwo Rodzeństwo (bardzo lubię tę nazwę, a kryje się za nią kolektyw reżyserski). Media zaplanował i kupił obsługujący nas od lutego dom mediowy Value Media, a odsłona social mediowa tej kampanii, to tradycyjnie już Follow Agency. Także nie przedłużając zapraszam na seans w świecie Netflix.

Udostępnij: Jak Michał mieczem Wiedźmina wojował
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Key. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    Mateusz 00:50 14-04-2022
    Wasza relacja jest ciekawsza niż cały sezon Wiedźmina :(
    Odpowiedz
    • komentarz
      pablo_ck 21:59 14-04-2022
      Bo reklamy Orange są the best ?
      Odpowiedz
  • komentarz
    PAstella 23:33 20-04-2022
    Nuda i kaszanka
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej