Z czym kojarzy się sztuczna inteligencja (AI)? Jak wpływa na nasze życie? Jaką rolę w podejściu do technologii odgrywa krytyczne myślenie? O tym mówimy w bezpłatnym kursie online #BurzaMózgów dla nauczycielek i nauczycieli oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. Na moje pytania odpowiedziała również Nina Kowalik, nauczycielka i uczestniczka pierwszej edycji kursu. Dobra wiadomość jest taka, że do 16 lutego można zgłaszać się do nowej edycji naszego programu. Zachęcamy i zapraszamy do udziału!
Sztuczna inteligencja nie jest już czymś odległym, a wraz z powstaniem Chata GPT z jej możliwości korzystają przeciętni użytkownicy internetu, w tym często młodzi ludzie. Nauczyciele i nauczycielki, którzy zrozumieją mechanizmy AI, są świetnym źródłem wiedzy dla swoich podopiecznych oraz mogą kształtować u nich zdrowe postawy względem technologii.
Co ważne #BurzaMózgów nie jest kursem o technologii, ale o tym, jak AI wpływa na nas, naszą codzienność. Pokazujemy też jakie ma możliwości i czy może być zagrożeniem. Warto dodać, że mamy gotowe pomysły do pracy z młodymi osobami, przydatne ćwiczenia oraz materiały do zajęć w szkole. Program współtworzymy z LOFI Robot i Niepublicznym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl
Na zgłoszenia do kursu czekamy do 16 lutego na stronie: https://fundacja.orange.pl/burzamozgow
Zapraszam na rozmowę z Niną Kowalik, nauczycielką, finalistką konkursu Nauczyciel Jutr@ 2023 oraz uczestniczką pierwszej edycji kursu #BurzaMózgów.
Ewa Wróbel: Dlaczego zdecydowała się Pani wziąć udział w kursie o sztucznej inteligencji?
Nina Kowalik: W tamtym roku szkolnym wzięłam udział w cyklu #BurzaMózgów, ponieważ jest to temat aktualny, potrzebowałam zdobyć wiedzę w tym zakresie, by móc być bliżej ucznia.
Czy Pani postrzeganie AI po kursie w jakimś stopniu się zmieniło? Z czym przede wszystkim kojarzy się Pani sztuczna inteligencja?
Po kursie przekonałam się, że sztuczna inteligencja to pociąg, który już się rozpędził i nie da się go zatrzymać. Lepszym wyjściem jest oswoić się z tym tematem, zaakceptować i przede wszystkim krytycznie do niego podejść, by ułatwić sobie życie. Oswoić z czymś nowym oznacza złagodzić lęk, obawy dotyczące zmian. Sama nazwa sztuczna inteligencja wzbudza nieufność - człowiek jest przyzwyczajony do czegoś naturalnego a nie „sztucznego”, jednak poznanie mechanizmów działania i zastosowania praktycznego sztucznej inteligencji zmieniło moje postrzeganie tego tematu.
Dlaczego krytyczne myślenie jest ważne w kontekście AI?
Kurs #BurzaMózgów wzbudził we mnie potrzebę krytycznego podejścia do tematu sztucznej inteligencji. W doskonały, obrazowy sposób uświadomił mi, w jakie pułapki możemy łatwo wpaść, ulęgając manipulacji. Uświadomiłam sobie, że często przez nieuwagę, kierując się głównie emocjami, łatwo ulegam narzuconemu z góry zdaniu na jakiś temat. Warto więc krytycznie spojrzeć na opiniotwórcze treści. Uchroni nas to od stereotypowych zachowań.
Czy kurs w takiej formie był dla Pani przystępny? Co się najbardziej, a co najmniej podobało? Czy coś przydało się do rozmów/pracy z uczniami i uczennicami? Jak reagowali młodzi ludzie na informacje, które Pani im przekazywała – czy to było dla nich coś nowego, czy przeciwnie?
Kurs #BurzaMózgów był dla mnie bardzo przystępny, podzielony na część teoretyczną i praktyczną, sprawdzającą przyswojoną wiedzę. Treści podawane w rzeczowy, zwięzły sposób, opatrzone przykładami. Najbardziej przydatne okazały się dla mnie ćwiczenia w rozpoznawaniu prawdziwych i sztucznie spreparowanych twarzy osób. Uświadomiło mi to, jak bardzo należy być uważnym na szczegóły i nie „wyłączać” myślenia.
Podobnie jak zadziwiająca była moja reakcja na ćwiczenia w rozpoznawaniu twarzy, moi wychowankowie również byli tym zaskoczeni i co więcej - jeśli chodzi o wybór szkoły średniej (a kurs prowadziłam z uczniami klasy 8), program #BurzaMózgów pomógł im w ukierunkowaniu się na wybór przyszłego zawodu. Odegrał ogromną rolę w mojej pracy wychowawczej. Uświadomiłam sobie, jak niezwykle istotne (w czasach szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji) jest kształtowanie kompetencji społecznych, umiejętności budowania i utrzymywania relacji międzyludzkich oraz krytyczne myślenie.