W zeszłym tygodniu jako pierwszy operator w Polsce uruchomiliśmy usługę VoLTE, czyli Voice over LTE. To rozwiązanie, które wykorzystując sieć 4G LTE pozwala transmitować głos w wysokiej jakości. Pojawiła się masa pytań jak działa ta technologia, dlaczego wdrożyliśmy to w tych telefonach, a nie innych i kiedy kolejne. Nie dziwię się, w końcu dzięki VoLTE skróceniu ulega czas oczekiwania na połączenie, ze standardowych ośmiu sekund do dwóch. Poprawia się też komfort samej rozmowy. Korzystając z VoLTE możecie śmiało rozmawiać z dowolnego, choćby najgłośniejszego miejsca. Nowa technologia „wycina” hałasy z otoczenia.
VoLTE nie od razu zbudowano
Obecnie z VoLTE mogą skorzystać użytkownicy sieci Orange, którzy posiadają telefon Samsung S7 lub Samsung S7 edge. Nie zamierzamy oczywiście poprzestawać na tych dwóch modelach, choć komercyjne uruchomienie tej usługi nie jest wcale proste. Czytałem komentarze, że to nic trudnego – wystarczy „aktywować VoLTE” w telefonie, który zgodnie ze specyfikacją posiadają taką funkcję i działa.
Niestety muszę Was zmartwić.
Nie działa.
Zanim nasi inżynierowie i specjaliści od sieci wcisnęli magiczny „enter”, musieli się sporo napracować. Najpierw zbudowali i zintegrowali z istniejącą siecią nowy VoLTe IMS core i serwery połączeń TAS. Kolejnym etapem było przeniesienie logiki wszystkich usług dostępnych w starej sieci na nową sieć core VoLTE i wykonanie niemal tysiąca testów. Wyjaśnienie większej części tych skrótów znajdziecie stronę niżej.
Ponadto, aż dziewięć miesięcy trwało dostosowanie dwóch obecnych modeli do obsługi VoLTE. Dlaczego tak długo? Ponieważ proces dopasowania oprogramowania konkretnego telefonu do usługi w danej sieci wymaga wprowadzenia konfiguracji kilkuset parametrów. Ich wartość i zależności między nimi zależą od tego, jak każdy z operatorów wyobraża sobie działanie VoLTE w swojej sieci. Choć technologia ta jest standardem, nie jest czymś tak oczywistym jak wysyłanie SMS-ów. Wystarczy powiedzieć, że pierwsze komercyjne wdrożenie tej technologii odbyło się zaledwie dwa lata temu. Konfigurację VoLTE dla każdej z sieci trzeba następnie wdrożyć w telefonach danego producenta. Wbrew pozorom ich oprogramowanie mocno różni się w zależności od tego, kto przyłożył rękę do ich powstania. Z drugiej jednak strony, gdy już wdroży się VoLTE na jednym telefonie, w kolejnych produkowanych pod marką danej firmy jest już łatwiej.
VoLTE - jak operator przygotowuje się do wdrożenia?
Cześć z Was, po pierwszym wpisie na blogu, pytała też o to, dlaczego wdrażanie VoLTE rozpoczęliśmy od smartfonów Samsung. Przede wszystkim zależało nam, aby z jakości tej technologii mogło skorzystać jak najwięcej osób. Obecnie Samsung jest liderem sprzedaży smartfonów w Polsce, posiada ok. 30 proc. rynku.
To także firma, która obok Apple, ma największe doświadczenie w oferowaniu telefonów z VoLTE. Nasz wspólny projekt wystartował w lutym tego roku. Pierwsze tygodnie spędziliśmy na przygotowywaniu naszych wymagań i ustawień sieci, a po otrzymaniu od firmy Samsung oprogramowania przyszedł czas na najważniejszy etap – testy. Przetestowaliśmy system na wszystkie możliwe sposoby, uwzględniając różne modyfikacje. Wszystko po to, aby VoLTE spełniało Wasze oczekiwania. Mówiąc wprost – miało działać lepiej niż połączenia poprzez sieć 2G i 3G. Po wgraniu poprawek, dostosowaniu kluczowej funkcjonalności oprogramowania do usługi Orange, dziś sami możecie sprawdzić efekty naszej wielomiesięcznej pracy. Przyznam szczerze, że takie projekty muszą być niesamowicie interesujące. Trochę żałuję, że nie przysiadłem dłużej nad fizyką i matematyką w ogólniaku.
Voice over LTE - jak zestawiana jest rozmowa?
I jeszcze dwa słowa jak to wszystko działa teraz. Kluczową sprawą są tutaj kodeki. O nich pisałem przy okazji HD Voice, zajrzyjcie do tekstu, jeżeli chcecie wiedzieć więcej. Ale nie zapominajcie – VoLTE to nie HD Voice ;-).
To schemat łączenia rozmów w technologii VoLTE. Proste i przyjemne jak widać ;-) Tu jest część dla tych naprawdę bardzo ciekawych tego jak działa sieć.
Punkt pierwszy to moment, w którym osoba dzwoniąca (nazwijmy go Antoni, w skrócie „abonent A”) wpisuje numer i wciska „zieloną słuchawkę” dzwoniąc do swojego kolegi Bogusława (w skrócie będziemy o nim mówić „abonent B”) . Sygnał z informacją, mówiącą, że telefon A chce połączyć się z telefonem B biegnie poprzez sieć radiową 4G LTE, by następnie trafić do sieci EPC. To był punkt 2. Pod trójką kryje się moment, w którym sieć EPC zestawia w taki sposób „zasoby”, by telefony A i B mogły ze sobą negocjować warunki połączenia i przekazuje to połączenie do IMSa, czyli IP Multimedia System.
Etap 4 – sieć IMS pyta się bazy danych abonentów, czyli HSS (Home Subscriber Server) o to, który TAS ma obsługiwać połączenie. TAS to Telecomunication Application Server, a jego rola jest analogiczna do MSS w sieci 2G/3G. Pisałem o tym w zeszłym roku, więc jeżeli chcecie wiedzieć więcej zajrzyjcie do tego tekstu. Punkt 5 pokazuje moment, w którym IMS wysyła do wskazanego przez HSS TASa połączenie. Następnie TAS odpytuje HSS jakie obaj abonenci mają usługi, a także o to, gdzie znajduje się abonent B. TAS następnie wykonuje usługi, które mają abonenci A i B.
Zestawienie rozmowy w VoLTE nie jest proste, ale to już prawie koniec
Punkt 7 to moment, w którym IMS wie już gdzie znajduje się abonent B i wysyła do tej sieci EPC zaproszenie od abonenta A. Teraz sieć EPC musi znaleźć pod którym nadajnikiem znajduje się abonent B i wysyła informację o nadchodzącym połączeniu od abonenta A. Punkt 9 to moment, w którym Abonent B potwierdza, że jest gotowy odebrać połączenie (klikając w zieloną słuchawkę) i jego telefon wysyła odpowiedź na ofertę „negocjacji” wysłaną na początku przez telefon A. Teraz już naprawdę trzy ostatnie punkty ;-) 10 – to odpowiedź abonenta B, która wędruje do abonenta A z „wynegocjowaną” przez ich telefony informacją o tym jak będzie przesyłany dźwięk, a dokładnie rzecz ujmując – który kodek zostanie wybrany. Jednocześnie IMS wysyła informację do urządzenia nazywanego Policy & Charging Rules Function, w skrócie PCRF, o tym jaki kanał w sieci 4G LTE trzeba zestawić, aby rozmowa była świadczona w „wynegocjowanej” jakości. Potem już tylko kosmetyka.
PCRF informuje sieć EPC obsługującą abonenta B o tym jaki „kanał rozmówny” przygotować (punkt 11). Po czym realizuje analogiczne działanie w stosunku do sieci EPC obsługującej abonenta sieci A (12). I w ten sposób odpowiedź wysłana przez telefon B trafia do telefonu A, co oznacza koniec negocjacji i jest potwierdzeniem, że abonent B odebrał rozmowę.
Cały ten proces zajmuje od 2 do 4 sekund. Nawet, jeżeli my jesteśmy w Wałbrzychu, a nasz rozmówca w Suwałkach. Jeżeli chcecie porównać to do sposobu łączenia rozmów w technologii 2G zapraszam do tekstu z zeszłego roku. Różnica w czasie połączenia między VoLTE a zwykłym połączeniem wynika z konieczności przełączenia telefonów z sieci 4G LTE do niższej. Nazywa się to CSFB (circuit switched fallback). To przedłuża połączenie, a na dodatek nieco bardziej obciąża baterię.
VoLTE - to nie jest takie proste!
Na świecie VoLTE cieszy się coraz większą popularnością, choć operatorzy zdają sobie sprawę, ile wysiłku wymaga implementacja technologii. W końcu dopracowanie kwestii technicznych to tylko wierzchołek góry lodowej. Niżej kryją się takie zagadnienia, jak choćby porozumienie obu stron co do strategii sprzedaży, realizacji planów biznesowych, zobowiązań wobec innych partnerów lub terminów uruchamiania nowych wersji oprogramowania. Jak widzicie, przez ten czas stoczyliśmy całkiem niezłą i mam wrażenie niezwykle pasjonującą batalię o te dwie sekundy łączenia i czysty dźwięk podczas rozmowy z VoLTE.
Mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogli na blogu poinformować Was o kolejnych urządzeniach, obsługujących usługę w ramach naszej sieci. Najtrudniejsze już za nami. Liczymy na to, że większość pracy, którą wykonaliśmy do tej pory, uda się szybko wdrożyć w innych telefonach. Teraz koncentrujemy się na tym, aby po okresie testowym, ustawienia dla naszej sieci były wdrażane automatycznie w telefonach danego dostawcy z oprogramowaniem generycznym (tzw. telefony open-marketowe). Wówczas wystarczy, że włożycie naszą kartę SIM do takiego telefonu, a VoLTE będzie działać od razu. I jeszcze jedna dobra informacja na koniec. Naszym celem jest, aby ta usługa działała na wszystkich telefonach, w których specyfikacji pojawiają się literki VoLTE, nie tylko tych zakupionych w naszych salonach lub na stronie www.orange.pl. Cały czas pracujemy także nad zasięgiem 4G LTE, który jak dzisiaj rano podaliśmy obejmuje już 97% Polaków.
Na całe szczęście koleżanki i koledzy, którzy wdrażali VoLTE chcieli podzielić się swoją wiedzą, dlatego ten tekst mógł powstać. Bardzo im za to dziękuję!
Komentarze
Dają jakieś bonusy GB niby za darmo, ale najpierw zapłać. Zmienili pakiety od 3 lutego 2023 roku, więc niech się Orange udusi tymi GB-ajtami. Wykorzystam to co mam na koncie z karty i żegnam Orange po 26 latach. Niech się duszą sobą jak nie potrafią znaleźć pomysłu na swoje funkcjonowanie.
OdpowiedzLiczbę GB a nie ilość…
OdpowiedzDziękuję za zwrócenie uwagi. Poprawione.
Odpowiedzpanie Wojtku prosze odpisywac na maile ,jako akcjonariusz i wieloletni klient czuje sie fatalnie ze w tak „brzydki” sposob potraktowaliscie klientow ,mogliscie zostawic rozmowy za 1 pln korygujac cene do 1,50 max 2 nie wyciagacie wnisokow,wierze ze dywidenda za 2024 bedzie przynajmniej 55-60 groszy ,zastanowcie sie raz jeszcze nad modyyfikacja bo cofnelismy sie o dwie dekady!!!
OdpowiedzW tym tygodniu przenoszę numer do innej sieci za 9 zł miesięcznie (na kartę) gdzie mam po 300 minut do sieci komórkowych i stacjonarnych oraz 300 smsów plus 1GB w skali miesiąca. Mnie to zupełnie wystarcza, z pewnością tego nie wykorzystam. Więc żegnam również, zaczynałem od Idei w 1999 roku, ale przesadziliście zmianami od 3 lutego 2025 r.
OdpowiedzDlaczego nie widzę takiej opcji w aplikacji mój Orange ? Tj tej ekstra paczki ?
OdpowiedzCzy GB są również przyznawane dla numeru komórkowego w Orange Love?
OdpowiedzMasakra mam nr 3 zaczynaliśmy od idei to co się teraz odwala to masakra szczerze w sobotę przenoszę 3 nr do plusa Orange zeszło na psy
OdpowiedzTo nie jest PRZESADA tj ZAGŁADA widac ze chca sie sie pozbyc „karciarzy” skonczy sie tak jak z podwyzkami akcyzy!!!
OdpowiedzSkoro nie potraficie uszanować wieloletnich klientów to czas się pożegnać, też przechodzę do innej sieci pa pa Orange.
OdpowiedzOrange wszystkich ma za idiotów , jedną ręką dają , a drugą ręką ZABIERAJĄ !
OdpowiedzOstatnio nawet pojawiły się problemy z doładowaniami. Pieniądze schodzą z konta a Orange akceptuje po wielu godzinach. Jakość żadna. Do tego duże problemy z internetem. Z jednej strony dają mi 100GB a zwykła strona się nie ładuje. Oby wszyscy odeszli
OdpowiedzW razie jakiś problemów, nieprawidłowości czy jak nie mogą Państwo czegoś znaleźć – proszę zgłosić się na infolinię czy na czacie, bo konsultanci muszą zweryfikować Wasz numer, sprawę itp. A my nie mamy wglądu w Wasze apki 😉
OdpowiedzJa tak samo wyłączyli pakiety krótkoterminowe to za darmo w sieci to niech się wypchaja
OdpowiedzNie radzę Plusa… Zasięg beznadziejny. Wyjeżdżasz z dużego miasta i masz 3G w Plusie. No ale ta magia ceny…
OdpowiedzPakiety zostały wyłączone, ale jeszcze dzisiaj rano na stronie był stary regulamin, wg którego powinno to być możliwe. Regulamin został zmieniony w ciągu dnia (a powinien być zmieniony z wyprzedzeniem). Zgłosiłem reklamację, która daje podstawy pchnąć to dalej.
OdpowiedzPrzy okazji zgłaszania reklamacji radzę od razu żądać numer, bo pierwszej reklamacji konsultant wcale nie wprowadził w system, pomimo potwierdzenia że ją wprowadził (na poważnie taka sytuacja miała miejsce – mam zapis tej rozmowy).
I w tym wszystkim nie chodzi o to, że oferta na pakiety zniknęła. Na prawdę było to takie trudne powiadomić wszystkich sms’em, że np. za miesiąc będą zmiany?
OdpowiedzBeata Giska
Odpowiedz„Lutowe promocje w Orange na kartę” – dobry żart… Zabraliście kultową no-limit za 1zł – za to mamy wam przyklasnąć??? 😛
Mam kilkanaście numerów w Orange, brakuje możliwości aktywacji esim z panelu mój Orange. Można zmienić na innego operatora ale ja wolę mieć zasięg niż oszczędzić 2 zl
OdpowiedzTo co Orange zrobiło z pakietami krótkoterminowymi jest nie do przyjęcia. Myślę, że Orange w ten sposób pozbywa się dużej części klientów.
OdpowiedzBeata Giska – nie kompromituj się , na nic więcej ciebie nie stać ?
OdpowiedzJakie promocje z 25 pln na 31 pln,to promocja,czy na siłę chcecie się pozbyć klienta? Po co mi te 1000giga ?
OdpowiedzJa mam dzięki tym bonusom 7 TB Koszt 35zł miesięcznie darmowe rozmowy do wszystkich uważam że nie ma na co narzekać.super
Odpowiedzstrzeliliscie sobie w kolano lub jak kto woli Samobója zmieniajac bardzo mocno oferte w Orange Free
Odpowiedzceny NOWYCH pakietów są bardzo nie korzystne taniej przejść do innej sieci, żegnam
OdpowiedzZniknął pakiet Bez limitu SMSy i rozmowy za 1zł na 1 dzień, teraz najkrótszy pakiet to za 10zł na 7 dni, czyli nie dość, że jest dużo drożej, to jeszcze muszę kupić na 7 dni nawet jeśli nie korzystam.
OdpowiedzKoniec tego. Numer już przeniesiony do innej sieci.
widzi Pani komentarze i zero reakacji czy tak sie postepuje z klientami ? Przeciez klamiecie i manipulujecie ze jakas USTAWA was do tego zmusila tj tani trick dla Naiwnych,pan rzecznik tez jest „slepy” czy nie lubi niewygodnych pytan ??? jesli tak to trzeba podac sie do dymisjii?!
Odpowiedz79gr za SMS chyba wam cegłówka na łeb spadła, niemiło było i na szczęście się skończyło, z satysfakcją żegnam najbardziej zakłamaną złodziejską antykonsumencką sieć w Polsce
OdpowiedzStarsze osoby nie potrzebują NL i full GB maja telefon tylko do odbierania od dzieci.Taki pakiet na 1 dzień przedłużał konto.
OdpowiedzBardzo głupi pomysł zmuszanie karciarzy do wykupywania pakietów. Poza tym idiotyczne posunięcie z zabraniem NL za 1 zł. 79 groszy za minutę? OK Od teraz możecie nazywać swoją ofertę na kartę „Dla idiotów”. Oczywiście wiemy, że macie obowiązek „wyciskania” średniej z każdego numeru…róbcie tak dalej, aż się przejedziecie. „Chytry dwa razy traci”…nowe hasło w waszej kampanii reklamowej.
OdpowiedzBardzo głupi pomysł zmuszanie karciarzy do wykupywania pakietów. Poza tym idiotyczne posunięcie z zabraniem NL za 1 zł. 79 groszy za minutę? OK Od teraz możecie nazywać swoją ofertę na kartę „Dla idiotów”. Oczywiście wiemy, że macie obowiązek „wyciskania” średniej z każdego numeru…róbcie tak dalej, aż się przejedziecie. „Chytry dwa razy traci”…nowe hasło w waszej kampanii reklamowej.
Odpowiedzchytry dwa razy traci oni mysla ze ludzie przejda na abonament to „zlodziejstwo w bialy dzin”
OdpowiedzA gdzie to ? Może też skorzystam😁
OdpowiedzPo 15 latach,żegnam:(
OdpowiedzFakt jest taki że blog płonie w negatywnych komentarzach typu,, przenoszę nr po 30 latach do innej sieci,, po złych wiadomościach o podwyżkach, a prawda jest taka że może kilka osób max tak robi. Oczywiście nie jestem zadowolony ze zmian w ofercie na kartę ale taki wpisy Orange ma gdzieś, i dopóki nie spadnie drastycznie im użytkownikow na kartę. Niestety inni operatorzy też podnoszą ceny.
OdpowiedzDrodzy,o zmianach cenowych,taryfowych mówiliśmy wcześniej,dostawaliście też o tym SMS-y.Są to decyzje biznesowe(nie twórców bloga),dostosowanie się do rynku, konkurencji.Nadal mamy najbogatsze portoflio unlimited.Jako jedyni oferujemy wersje jednorazowe i cykliczne,mamy opcje tygodniowe, miesięczne, kwartalne, roczne.Stale dajemy promocje,bonusy,a jeśli jest zmiana-staramy się dawać i coś więcej.
OdpowiedzDziękujemy za opinie,uwierzcie, że przekazujemy je dalej. Zobaczcie też ile jest promocji,bonusów itp. specjalnie w OnK.Mimo chęci nie jesteśmy w stanie zadowolić wszystkich,a i jak wszyscy operatorzy – czasem zmieniamy usługi,promocje się kończą,by weszły nowe.Prosimy o kulturalne komentarze. Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie, nie wchodzimy w kłótnie słowne i nie akceptujemy hejtu.
OdpowiedzTaka promocja,że zachęcacie do doładowania przez aplikację i umywacie ręce jak mieliście w zeszłym tygodniu awarię zrzucając winę na pośrednika. Od tygodnia czekam na jakąkolwiek informacje w sprawie zwrotu na konto bądź doładowanie i nic. Także gratuluję i zaczynam rozglądać się u konkurencji.
OdpowiedzProszę Pani proszę odróżnić krytykę od hejtu bo mam wrażenie że jext ono nadużywane nic ciekawego nie wprowadziliście, nie chodzi o kłótnie tylko brak argumentów z waszej strony, dyplomacja to nie jest wasza najsilniejszą strona!
OdpowiedzJa również po ostatnich zmianach przenoszę wszystkie numery, a mam je od czasu Idei.
OdpowiedzWróćcie do oferty 1 PLN z waloryzacja ceny do 1,50 lub delikatnie wyżej i dlaczego cofnęliśmy się obok 20 lat i za rozmowy w sieci musimy płacić?
OdpowiedzRozmowy Bez Limitu za 1,3… to było to co wyróżniało was i dawało prawdziwą jakość. Szczególnie opcja za 1zł. Jeśli myślicie że klienci dla których taka usługa jest ważna ucieszą się z dodatkowych GBajtów, to zdecydowanie menedżment za dużo zarabia i odkeił się od rzeczywistości. Przy okazji widzę, że bonusy GB z doładowań to już tylko przez internet. Czas na zmiany.
OdpowiedzWłaśnie zróbcie waloryzację cenowa pakietów 1,3,5 zł. Ten pakiet na 7 dni za 10 złotych jest nieakceptowalny. Piszę Pani że propozycje są przekazywane na szczeble wyższe i coś z tego wynika?
OdpowiedzDobra dziś pierwsza środa miesiąca co dajecie dla karciarzy? Mam nadzieję że nie jakaś cyber tarcza..
OdpowiedzPonad 20 lat w Orange. Kilka numerów w rodzinie. Ceny rozmów i SMS to tragedia. Usunięcie no limit za 1zł, wzrost cen pakietów – czas się pożegnać po wykorzystaniu obecnych no limitów.
OdpowiedzJak mówiłem tak zrobiłem, już złozyłem dyspozycje przeniesienia trzech numerów do innej sieci po 26 latach. Więc już mnie nie interesujecie. Możecie dalej podnosić ceny i robić z ludzi idiotów promocjami na miliony GB.
Odpowiedzochrona peselu na 2 miesiace free, powinni zrobic jak dla klientow Abonamentowych w „kazda srode” dla mnie to DYSKRIMINACJA zglosze do UOKiK
OdpowiedzPESEL można zastrzec w aplikacjach rządowych, nie potrzeba płacić 12 zł Orange 🙂
OdpowiedzCiekawostka prezes Orange Polska jest pani z Mołdawii, mają taką zasadę od wielu lat że się zmieniają w trójkącie( bez głupich skojarzeń)Polska Mołdawia Rumunia
Odpowiedzhttps://biuroprasowe.orange.pl/informacje-prasowe/zmiany-w-kierownictwie-orange-polska-od-1-wrzesnia/
PI PI PI PIIIIIIIIIIIIIIIIIII………….. connection off
OdpowiedzJak się tylko skończy ten wypizd na dworze to pakuję babcię do samochodu i przeniesiemy numery do innej małej sieci, w której jest 3 krotnie taniej. W dzisiejszych czasach zaczyna się robić odwrotnie tzn tylko nowy klient jest szanowany.
OdpowiedzJak włączyć usługę z 3600GB za 40zl?
OdpowiedzTo jest jakiś żart z likwidacją oferty no limit za 1zł na 1 dzień.Chyba Orange chce pozbyć się jak najwięcej klientów.
OdpowiedzPani Beata Giska zaniemowila,ciekawe czy sama wymysla takie Suchary czy ktos ja „naprowadza”? Nie jest to Hejt tylko proste pytanie!
Odpowiedzjuz sie pozbywaja,oni sie skuppiaja na wysoko marzowych tzw Konwergentnych ktorzy maja kilka uslug
OdpowiedzNo cóż… Bardzo przykro czyta się powyższe komentarze, które jednak pokazują niesmak po wprowadzonych przez orange zmianach… Niestety ja też, jak inni, mam w planach zmianę operatora na głównych numerach, które mam od nastu lat!!! Chyba, że ktoś jednak na waszych wyższych szczeblach decyzyjnych się ogarnie… :/
OdpowiedzPani prezes Orange Polska jest Mołdawianka i z żalem musimy patrzrc że w jej ojczyźnie i Rumunii jest dużo lepsza oferta niż w Polsce, wczoraj pojawił się artykuł że Rumunia pod względem siły nabywczej wynagrodzeń wyprzedziła Polskę…
OdpowiedzA wystarczyło skrócić czas no limit za 1zł . Było 2 dni, mogliście skrócić do jednego dnia, albo nawet rozwiązać to godzinowo. Wyobraźcie sobie teraz jeden telefon do przychodni, gdzie wiadomo, że jest długi czas oczekiwania i kolejka na linii… Cena smsa to już jakiś obłęd. Gratulacje, zmusiliście mnie do przesiadki na komunikator.
OdpowiedzCelowo to zrobili wiedząc że strasi ludzie niewiele będą w stanie zrobić, tj obrzydliwe.
OdpowiedzCzy jak zrealizowałem już 12×400 gb z poprzedniej promocji sprzed ponad roku, i teraz ładuję 35 zł miesięcznie aby podtrzymać no limit i ważność bonusu, to czy mogę teraz aktywować nowe 12×200 gb za 35 zł i dalej dokładać do puli uzbierane go bonusa, czy aktywują nowe 12×200 gb za 35 zł wyzeruję sobie to, co do tej pory uzbierałem?
Odpowiedz