Odpowiedzialny biznes

Tydzień Kodowania 2016! (0)

Monika Kulik

19 października 2016

Tydzień Kodowania 2016!
0

Trwa właśnie Europejski Tydzień Kodowania – inicjatywa zapoczątkowana w 2013 r. przez młodych doradców ds. agendy cyfrowej współpracujących z Komisją Europejską. Akcja realizowana jest przez wolontariuszy w całej Europie i ma na celu szeroko rozumianą promocję programowania.

My również przyłączyliśmy się do tej inicjatywy. Uczestniczy w niej 35 szkół, w których realizujemy program #SuperKoderzy, dzieciaki z Pracowni Orange, które poznały już zasady Kodowania na szkoleniach organizowanych przez Fundację Orange i Akademię Młodego Hakera. Do nauki programowania zaprosiliśmy też dzieci naszych pracowników, dla których w minioną sobotę zorganizowaliśmy w Miasteczku Orange warsztaty z programowania w języku Scratch.
Podobne akcje dla #SuperKoderów odbyły się też w innych krajach, w których działa Orange.

Każdy, zarówno firma, jak i organizacja, szkoła, przedszkole, biblioteka czy osoba prywatna może zgłosić swoją inicjatywę w ramach CodeWeek. Wystarczy zorganizować wydarzenie powiązane tematycznie z nowymi technologiami czy nauką programowania i wpisać je na stronie www.events.codeweek.eu. Możecie też wziąć udział w wydarzeniach, które organizuje ktoś inny – zapraszam na stronę www.codeweek.org.pl, gdzie znajdziecie pełną informację o wszystkich projektach.

Dla wszystkich, którzy chcą się przyłączyć- mamy dodatkową zachętę, konkurs fotograficzny przygotowany przez Fundacje Orange wspólnie z Samsungiem i Mistrzami Kodowania oraz Microsoft Polska. Do wygrania 3 Lofi Roboty w wersji Edubox oraz inne nagrody. Szczegóły znajdziecie na stronie i FB Fundacji.

Dołącz już dziś do społeczności Europejskiego Tygodnia Kodowania!

6d2cf7b33c9c07d41f0e73f67a06603c7a5
fot. kolektyw fantasmatic.pl

Udostępnij: Tydzień Kodowania 2016!
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Samochód. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Oferta

Potłuczona szybka to już nie problem (0)

Kasia Barys

19 października 2016

Potłuczona szybka to już nie problem
0

Każdemu się to może zdażyć, bo smartfony nie są wieczne. Ja przekonałam się o tym niejednokrotnie ;( Oczywiście dbam o nie, ale jakoś tak zawsze się wydarzy, że gdzieś mi upadnie i … szybka potłuczona. Najczęstszą przyczyną mechanicznego uszkodzenia telefonu, jest jego przypadkowe upuszczenie właśnie. W 76% przypadków uszkadza się wtedy wyświetlacz. Pierwsza reakcja wtedy jest oczywista – odwiedziny w serwisie, który usunie usterkę a zaraz potem w bankomacie, gdzie musimy wypłacić kilka stówek za naprawę. Częściej uszkadzamy telefon w środku transportu lub w miejscu publicznym, dużo rzadziej w domu. W czasie wakacji o 35% częściej zanosimy aparat do naprawy.  Trudno też zwalić winę na osobe trzecią np dziecko, bo w większości przypadków (51%) psujemy je sami. W Orange, heavy user, taki jak ja, może sobie pomóc i zawczasu wykupić usługę Orange Smart Care (7.98 zł miesięcznie; pierwszy miesiąc testowy jest gratis). To nie jest ubezpieczenie wyświetlacza a szeroki serwis telefonu. W jego zakresie nie jest tylko potłuczona szybka. Naprawa dotyczy całego telefonu tj aparatu, obudowy a także klawiatury, jeśli są uszkodzone razem z wyświetlaczem.  Często uszkodzenia smartfona powstają z winy użytkownika, a wtedy nie ma możliwości dokonania darmowej naprawy w ramach gwarancji. Tak było do tej pory. Teraz nie jest ważna przyczyna uszkodzenia, czy stało się te przez przypadek czy telefon wypadł Ci z ręki, czy miał etui czy nie. Usługa dotyczy nie tylko upuszczenia, czy uderzenia telefonu ale także drugiej najczęstszej przyczyny czyli zalania. Naprawy roczne są limitowane do łącznej kwoty 700 zł. Jeśli naprawa będzie droższa niż ten limit można skorzystać z 10% zniżki na naprawę. W ramach Orange Smart Care kurierska wysyłka uszkodzonego telefonu do i z serwisu jest darmowa. Także dbajcie o swoje telefony, ale na wszelki wypadek wykupcie sobie Orange Smart Care, któe pozbawi was kłopotu w razie zepsucia telefonu. Nie róbcie obciachu używając telefonu z potłuczoną szybką 😉

f1401e2a77c060a71fd91658f27f22ba9fa

 

Udostępnij: Potłuczona szybka to już nie problem
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Drzewo. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Sieć

VoLTE od zaplecza, czyli kolejny tekst z cyklu „sieć szkieletowa” (4)

Piotr Domański

18 października 2016

VoLTE od zaplecza, czyli kolejny tekst z cyklu „sieć szkieletowa”
4

W zeszłym tygodniu jako pierwszy operator w Polsce uruchomiliśmy usługę VoLTE, czyli Voice over LTE. To rozwiązanie, które wykorzystując sieć 4G LTE pozwala transmitować głos w wysokiej jakości. Pojawiła się masa pytań jak działa ta technologia, dlaczego wdrożyliśmy to w tych telefonach, a nie innych i kiedy kolejne. Nie dziwię się, w końcu dzięki VoLTE skróceniu ulega czas oczekiwania na połączenie, ze standardowych ośmiu sekund do dwóch. Poprawia  się też komfort samej rozmowy. Korzystając z VoLTE możecie śmiało rozmawiać z dowolnego, choćby najgłośniejszego miejsca. Nowa technologia „wycina” hałasy z otoczenia.  Obecnie z VoLTE mogą skorzystać użytkownicy sieci Orange, którzy posiadają telefon Samsung S7 lub Samsung S7 edge. Nie zamierzamy oczywiście poprzestawać na tych dwóch modelach, choć komercyjne uruchomienie tej usługi nie jest wcale proste. Czytałem komentarze, że to nic trudnego – wystarczy „aktywować VoLTE” w telefonie, który zgodnie ze specyfikacją posiadają taką funkcję i działa.

Niestety muszę Was zmartwić.

Nie działa.

Zanim nasi inżynierowie i specjaliści od sieci wcisnęli magiczny „enter”, musieli się sporo napracować.  Najpierw zbudowali i zintegrowali z istniejącą siecią nowy VoLTe IMS core i serwery połączeń TAS. Kolejnym etapem było przeniesienie logiki wszystkich usług dostępnych w starej sieci na nową sieć core VoLTE i wykonanie niemal tysiąca testów. Wyjaśnienie większej części tych skrótów znajdziecie stronę niżej.
Ponadto, aż dziewięć miesięcy  trwało dostosowanie dwóch obecnych modeli do obsługi VoLTE. Dlaczego tak długo? Ponieważ proces dopasowania oprogramowania konkretnego telefonu do usługi w danej sieci wymaga wprowadzenia konfiguracji kilkuset parametrów. Ich wartość i zależności między nimi zależą od tego, jak każdy z operatorów wyobraża sobie działanie VoLTE w swojej sieci. Choć technologia ta jest standardem, nie jest czymś tak oczywistym jak wysyłanie SMS-ów. Wystarczy powiedzieć, że pierwsze komercyjne wdrożenie tej technologii odbyło się zaledwie dwa lata temu. Konfigurację VoLTE dla każdej z sieci trzeba następnie wdrożyć w telefonach danego producenta. Wbrew pozorom ich oprogramowanie mocno różni się w zależności od tego, kto przyłożył rękę do ich powstania. Z drugiej jednak strony, gdy już wdroży się VoLTE na jednym telefonie, w kolejnych produkowanych pod marką danej firmy jest już łatwiej.

Cześć z Was, po pierwszym wpisie na blogu, pytała też o to, dlaczego wdrażanie VoLTE rozpoczęliśmy od smartfonów Samsung. Przede wszystkim zależało nam, aby z jakości tej technologii mogło skorzystać jak najwięcej osób. Obecnie Samsung jest liderem sprzedaży smartfonów w Polsce, posiada ok. 30 proc. rynku. To także firma, która obok Apple, ma największe doświadczenie w oferowaniu telefonów z VoLTE. Nasz wspólny projekt wystartował w lutym tego roku. Pierwsze tygodnie spędziliśmy na przygotowywaniu naszych wymagań i ustawień sieci, a po otrzymaniu od firmy Samsung oprogramowania przyszedł czas na najważniejszy etap – testy. Przetestowaliśmy system na wszystkie możliwe sposoby, uwzględniając różne modyfikacje. Wszystko po to, aby VoLTE spełniało Wasze oczekiwania. Mówiąc wprost – miało działać lepiej niż połączenia poprzez sieć 2G i 3G. Po wgraniu poprawek, dostosowaniu kluczowej funkcjonalności oprogramowania do usługi Orange, dziś sami możecie sprawdzić efekty naszej wielomiesięcznej pracy. Przyznam szczerze, że takie projekty muszą być niesamowicie interesujące. Trochę żałuję, że nie przysiadłem dłużej nad fizyką i matematyką w ogólniaku.

I jeszcze dwa słowa jak to wszystko działa teraz. Kluczową sprawą są tutaj kodeki. O nich pisałem przy okazji HD Voice, zajrzyjcie do tekstu, jeżeli chcecie wiedzieć więcej. Ale nie zapominajcie – VoLTE to nie HD Voice ;-).

Łączenie połączeń w technologii VOLTE

To schemat łączenia rozmów w technologii VoLTE. Proste i przyjemne jak widać 😉 Tu jest część dla tych naprawdę bardzo ciekawych tego jak działa sieć.

Punkt pierwszy to moment, w którym osoba dzwoniąca (nazwijmy go Antoni, w skrócie „abonent A”) wpisuje numer i wciska „zieloną słuchawkę” dzwoniąc do swojego kolegi Bogusława (w skrócie będziemy o nim mówić „abonent B”) . Sygnał z informacją, mówiącą, że telefon A chce połączyć się z telefonem B biegnie poprzez sieć radiową 4G LTE, by następnie trafić do sieci EPC. To był punkt 2. Pod trójką kryje się moment, w którym sieć EPC zestawia w taki sposób „zasoby”, by telefony A i B mogły ze sobą negocjować warunki połączenia i przekazuje to połączenie do IMSa, czyli IP Multimedia System. Etap 4 – sieć IMS pyta się bazy danych abonentów, czyli HSS (Home Subscriber Server) o to, który TAS ma obsługiwać połączenie. TAS to Telecomunication Application Server, a jego rola jest analogiczna do MSS w sieci 2G/3G. Pisałem o tym w zeszłym roku, więc jeżeli chcecie wiedzieć więcej zajrzyjcie do tego tekstu. Punkt 5 pokazuje moment, w którym IMS wysyła do wskazanego przez HSS TASa połączenie. Następnie TAS odpytuje HSS jakie obaj abonenci mają usługi, a także o to, gdzie znajduje się abonent B. TAS następnie wykonuje usługi, które mają abonenci A i B.

Zbliżamy się do końca…

Punkt 7 to moment, w którym IMS wie już gdzie znajduje się abonent B i wysyła do tej sieci EPC zaproszenie od abonenta A. Teraz sieć EPC musi znaleźć pod którym nadajnikiem znajduje się abonent B i wysyła informację o nadchodzącym połączeniu od abonenta A. Punkt 9 to moment, w którym Abonent  B potwierdza, że jest gotowy odebrać połączenie (klikając w zieloną słuchawkę) i jego telefon wysyła odpowiedź na ofertę „negocjacji” wysłaną na początku przez telefon A. Teraz już naprawdę trzy ostatnie punkty 😉 10 – to odpowiedź abonenta B, która wędruje do abonenta A z „wynegocjowaną” przez ich telefony informacją o tym jak będzie przesyłany dźwięk, a dokładnie rzecz ujmując – który kodek zostanie wybrany. Jednocześnie IMS wysyła informację do urządzenia nazywanego Policy & Charging Rules Function, w skrócie PCRF, o tym jaki kanał w sieci 4G LTE trzeba zestawić, aby rozmowa była świadczona w „wynegocjowanej” jakości. Potem już tylko kosmetyka. PCRF informuje sieć  EPC obsługującą abonenta B o tym jaki „kanał rozmówny” przygotować (punkt 11). Po czym realizuje analogiczne działanie w stosunku do sieci EPC obsługującej abonenta sieci A (12). I w ten sposób odpowiedź wysłana przez telefon B trafia do telefonu A, co oznacza koniec negocjacji i jest potwierdzeniem, że abonent B odebrał rozmowę.

Cały ten proces zajmuje od 2 do 4 sekund. Nawet, jeżeli my jesteśmy w Wałbrzychu, a nasz rozmówca w Suwałkach. Jeżeli chcecie porównać to do sposobu łączenia rozmów w technologii 2G zapraszam do tekstu z zeszłego roku. Różnica w czasie połączenia między VoLTE a zwykłym połączeniem wynika z konieczności przełączenia telefonów z sieci 4G LTE do niższej. Nazywa się to CSFB (circuit switched fallback). To przedłuża połączenie, a na dodatek nieco bardziej obciąża baterię.

Na świecie VoLTE cieszy się coraz większą popularnością, choć operatorzy zdają sobie sprawę, ile wysiłku wymaga implementacja technologii.  W końcu dopracowanie kwestii technicznych to tylko wierzchołek góry lodowej. Niżej kryją się takie zagadnienia, jak choćby porozumienie obu stron co do strategii sprzedaży, realizacji planów biznesowych, zobowiązań wobec innych partnerów lub terminów uruchamiania nowych wersji oprogramowania. Jak widzicie, przez ten czas stoczyliśmy całkiem niezłą i mam wrażenie niezwykle pasjonującą batalię o te dwie sekundy łączenia i czysty dźwięk podczas rozmowy z VoLTE.

Mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogli na blogu poinformować Was o kolejnych urządzeniach, obsługujących usługę w ramach naszej sieci. Najtrudniejsze już za nami. Liczymy na to, że większość pracy, którą wykonaliśmy do tej pory, uda się szybko wdrożyć w innych telefonach. Teraz koncentrujemy się na tym, aby po okresie testowym, ustawienia dla naszej sieci były wdrażane automatycznie w telefonach danego dostawcy z oprogramowaniem generycznym (tzw. telefony open-marketowe). Wówczas wystarczy, że włożycie naszą kartę SIM do takiego telefonu, a VoLTE będzie działać od razu. I jeszcze jedna dobra informacja na koniec. Naszym celem jest, aby ta usługa działała na wszystkich telefonach, w których specyfikacji pojawiają się literki VoLTE, nie tylko tych zakupionych w naszych salonach lub na stronie www.orange.pl.  Cały czas pracujemy także nad zasięgiem 4G LTE, który jak dzisiaj rano podaliśmy obejmuje już 97% Polaków.

Na całe szczęście koleżanki i koledzy, którzy wdrażali VoLTE chcieli podzielić się swoją wiedzą, dlatego ten tekst mógł powstać. Bardzo im za to dziękuję!

Mediateka

Udostępnij: VoLTE od zaplecza, czyli kolejny tekst z cyklu „sieć szkieletowa”
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Filiżanka. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    Przem219 20:27 02-05-2017
    Kiedy Neva 80 doczekamy sie telefon Orange
    Odpowiedz
  • komentarz
    marcin 19:29 30-01-2018
    Kiedy neva 80???
    Odpowiedz
  • komentarz
    Gucio 15:42 13-06-2018
    "Mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogli na blogu poinformować Was o kolejnych urządzeniach, obsługujących usługę w ramach naszej sieci." Artykuł jest z 2016 roku, przejrzałem całą kategorię "SIEĆ" I nie trafiłem na tą zapowiadaną listę urządzeń obsługujących VoLTE. Mam Sony X Compact, nawet wgrałem brandowany soft Orange MCV, mam włączony VoLTE i IMS w punktach dostępu APN - co mogę jeszcze zrobić żeby ta usługa zadziałała?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotrek Domański 17:53 14-06-2018
      Hej, najnowszy (choć z 2017) tekst na ten temat masz tutaj: https://biuroprasowe.orange.pl/blog/kolejne-telefony-z-volte-wifi-calling-w-orange/. Z tego co pamiętam Twój telefon nie wspiera VoLTE w Orange.
      Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej