Odpowiedzialny biznes

Tytaniczna praca, czyli jak zaraportowaliśmy zrównoważony rozwój

Aleksandra Miecznikowska Aleksandra Miecznikowska
26 lutego 2025
Tytaniczna praca, czyli jak zaraportowaliśmy zrównoważony rozwój

Zebraliśmy ok. 650 wskaźników z Orange Polska i spółek zależnych, dotyczących naszego wpływu na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. Pracowało przy tym prawie 100 osób z całej firmy, dostarczając i weryfikując poprawność danych. To pokazuje skalę zaangażowania, by sprostać nowym regulacjom unijnym.

Aż 72% Polek i Polaków uważa, iż firmy powinny poruszać kwestie ważne dla swoich konsumentów i pracowników*. Wiemy, że to istotne, dlatego od wielu lat raportujemy dane ESG (Environmental - Środowisko, Social - Społeczeństwo oraz Governance - ład korporacyjny). Wydaliśmy 14 raportów dotyczących zrównoważonego rozwoju, a mimo to dostosowanie się do nowych wymogów unijnych było dla nas dużym wyzwaniem.

Od tego się zaczęło

16 grudnia 2022 r. Unia Europejska ogłosiła przyjęcie dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), która wprowadza 12 standardów raportowania działań ESG. Obowiązek dotyczy ok. 50 tys. firm w całej EU, w Polsce szacunki mówią o 3-4 tys. W skrócie chodzi o zasady, wedle których firmy mają przedstawiać dane w sposób spójny, przejrzysty i porównywalny. I tutaj zaczęły się prawdziwe schody.

Jak się do tego zabraliśmy

Prace rozpoczęliśmy jesienią 2023 roku. Sprawdziliśmy dotychczasowe raportowanie i zidentyfikowaliśmy, co jeszcze powinniśmy zrobić.

Aby zaraportować wszystkie kwestie przeprowadziliśmy analizę… podwójnej istotności, czy mówiąc prościej sprawdziliśmy jak nasza firma oddziałuje na otoczenie i w jaki sposób otoczenie oddziałuje na firmę i jej model biznesowy. Analiza pokazała kilkanaście tzw. kluczowych kwestii, którymi powinniśmy zarządzać i które powinniśmy raportować. Dotyczą one m.in.:

  • klimatu - emisje gazów cieplarnianych, zarządzanie energią, odpady i gospodarka obiegu zamkniętego;
  • pracowników - warunki pracy i płacy, edukacja i rozwój, zarządzanie różnorodnością;
  • pracowników w łańcuchu dostaw i przestrzegania praw człowieka;
  • konsumenckie - włączenie cyfrowe rozumiane jako dostępność do sieci i nowoczesnych usług cyfrowych, edukacja i użytkowanie mediów cyfrowych, bezpieczeństwo danych, cyberbezpieczeństwo, wpływ nowych technologii na zdrowie, ochrona dzieci w zetknięciu z mediami cyfrowymi;
  • ładu korporacyjnego - kultura organizacyjna, etyka i compliance, dobre relacje z dostawcami.

Jak widzicie, to było spore wyzwanie. Kluczowe kwestie przejrzeliśmy pod względem wdrożonych już działań i tego, co jeszcze powinniśmy zrobić. Potem określiliśmy cele i wskaźniki do ich raportowania.

Co było najtrudniejsze

Skala raportowania - nawet dla tak dużej firmy jak Orange Polska - oznaczała tytaniczna pracę do wykonania! Pokazanie ok. 650 wskaźników wymagało od nas stworzenia specjalnej bazy danych i zaangażowania prawie 100 osób, które są odpowiedzialne za ich raportowanie.  Baza powstała w oparciu o przygotowane przez nas definicje i algorytmy liczenia danych. Służy nam ona także do ich przechowywania.

Nowe regulacje i wymogi oznaczają też nowe zadania dla pracowników. Przeprowadziliśmy dziesiątki szkoleń i warsztatów ESG. Stworzyliśmy wewnętrzną stronę poświęconą zrównoważonemu rozwojowi i raportowaniu by każdy zainteresowany, w jednym miejscu znalazł wszystkie niezbędne materiały - opisy procedur, strategię ESG w Orange i zasady raportowania.

Oprócz ogromnej liczby wskaźników do zaraportowania, wyzwaniem był termin publikacji - połowa lutego br. Wtedy publikujemy raport roczny, a zrównoważony rozwój jest jego częścią. Wymagało to, żeby wszystko było gotowe już w styczniu i trafiło do audytora.

Wnioski na przyszłość

Nasze doświadczenia z pierwszego raportu zrównoważonego rozwoju według nowych wytycznych unijnych pokazują, że jest to długi i angażujący proces. Z jednej strony wymagający odrzucenia wielu informacji, które do tej pory publikowaliśmy, z drugiej zmuszający do zamieszczenia szczegółowych danych. To powoduje, że raport nie jest łatwy w odbiorze dla klientów czy pracowników. Dlatego przeznaczony jest głównie dla osób, które w sposób analityczny i systemowy mogą ocenić wpływ gospodarczy, społeczny i środowiskowy przedsiębiorstw. Dlatego, dodatkowo chcemy na wiosnę br. wydać raport zintegrowany, który w sposób przyjazny dla odbiorcy przedstawi dane dotyczące zrównoważonego rozwoju naszej firmy.

Dla koneserów - nasz pierwszy raport, w którym znalazła się sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju wg. nowych wytycznych ESG i sprawdzona przez audytora znajdziecie tutaj.

* ESG update. Trendy, które zmieniają zasady gry, Grupa Robocza PR IAB Polska, wrzesień 2024.


Sieć

Zmieniaj telekomunikację – czekamy na zgłoszenia do Orange Hackathon Camara API

Kinga Galon Kinga Galon
25 lutego 2025
Zmieniaj telekomunikację – czekamy na zgłoszenia do Orange Hackathon Camara API

Już za kilka dni startuje Orange Hackathon Camara API. To będzie prawdziwy nomen omen maraton programowania i tworzenia innowacji. Uczestnicy – indywidualnie lub w kilkuosobowych zespołach - stworzą prototypy swoich rozwiązań, zaprezentują je i powalczą o atrakcyjne nagrody. Jeszcze do 13 marca można zgłosić się i wziąć udział w tym wydarzeniu.

Camara to nowy standard API (ang. Application Programming Interface), dzięki któremu twórcy aplikacji mogą wykorzystać udostępnione funkcje i zasoby sieci telekomunikacyjnej do tworzenia nowych usług i aplikacji. To, co do tej pory dostępne było tylko dla operatorów, teraz wychodzi na światło dzienne i trafia w ręce specjalistów z głowami pełnymi pomysłów.

Takie podejście to prawdziwy „game-changer”, który rewolucjonizuje przyszłość telekomunikacji i przybliża nas do modelu Telco as a Platform. Camara jest wspierana przez Orange i czołowych operatorów telekomunikacyjnych, co tym bardziej czyni ją przełomową technologią dla deweloperów.

To właśnie API w standardzie Camara będzie główną osią zbliżającego się hackatonu. Uczestnicy pochylą się nad możliwościami wykorzystania zaawansowanych funkcji sieciowych i potencjału sieci 5G dla nowych rozwiązań technologicznych.

Szansa na rozwój – zgłoś się

Hackathon rozpocznie się online 27 lutego. Uczestnicy mogą działać indywidualnie lub w zespołach od 2 do 5 osób. W tworzeniu i rozwijaniu pomysłów będą wspierać ich partnerzy wydarzenia: Nokia, Sony, Farada, Fundacja Wspierania Rozwoju Radiokomunikacji i Technik Multimedialnych oraz Instytut Telekomunikacji Politechniki Warszawskiej. To idealna szansa na wymianę wiedzy i doświadczeń w eksperckim telekomunikacyjnym gronie. Do udziału w hackatonie można się zgłosić na stronie: https://challengerocket.com/orange-hackathon

Wszystkie zespoły zaprezentują swoje projekty podczas finału 20 marca w Warszawie. Kryteria oceny obejmują innowacyjność, przydatność, skalowalność, wykonalność oraz jakość prototypu i jego prezentacji. Na uczestników czekają nagrody o łącznej wartości 10 000 zł.

Podczas wielkiego finału zaprezentowane zostaną także najnowsze możliwości telekomunikacyjne, w tym demonstracje Orange, Nokia, Sony i Farada. Wśród prezentacji znajdzie się między innymi „Telco as a platform” pokazująca jak standard Camara zmienia rynek telco API oraz demonstracje najbardziej obiecujących przykładów wykorzystania systemów bazujących na API sieciowych, jak usługa transportu medycznego dronami, remote driving czy high quality broadcasting.  


Rozrywka

Orange Warsaw Festival – bilety ze zniżką 15%

Kasia Barys Kasia Barys
25 lutego 2025
Orange Warsaw Festival – bilety ze zniżką 15%

Orange Warsaw Festival rusza 30 maja. Jeśli nie chcecie przegapić największego festiwalu w Warszawie, dobrym pomysłem jest zakup biletów już teraz. Dla klientów Orange są tańsze o 15%.

Standardowa cena karnetu na 2 dni to 659 zł. Taki karnet z 15% rabatem dla klientów Orange kosztuje 560 zł. Za bilet jednodniowy w cenie 439 zł klienci Orange zapłacą 373 zł. Aby uzyskać zniżkę, przede wszystkim należy pobrać aplikację Mój Orange, jeśli jej jeszcze nie macie. Potem w aplikacji znajdźcie zakładkę z serduszkiem Dla Ciebie. W tym miejscu możecie odebrać jeden kod rabatowy do eBiletu albo AlterSklepu. Kod wklejacie na stronie zakupu biletów, czyli odpowiednio www.altersklep.pl lub www.ebilet.pl. Na jeden kod możecie kupić dwa bilety lub karnety. Pamiętajcie, że liczba kodów i biletów zniżkowych jest ograniczona, a pobranie kodu nie gwarantuje kupienia biletu ze zniżką.

Jeśli w aplikacji Mój Orange w zakładce „Dla Ciebie” nie widzicie kafelka z akcją, potwierdźcie zgody marketingowe. Jeśli wpadliście na pomysł, by kupić całkiem nowy numer na kartę pre-paid w Orange i chcecie zostać naszym klientem - nie ma problemu. Pamiętajcie tylko, że na zniżkę będziecie musieli poczekać chwilę dłużej, do 48 godzin, ale kody na pewno się pojawią.

Klienci Orange Flex także znajdą kod zniżkowy, wystarczy wejść w aplikację i zajrzeć do Klubu Flex.

Gwiazdami festiwalu są Chappell Roan i Charli XCX. To dwie, wyjątkowe artystki, zdobywczynie tegorocznych nagród Grammy i kreatorki muzycznych trendów. Dołączą do nich m.in. Michael Kiwanuka - mistrz niezwykłych emocji, a także Barry Can't Swim - wirtuoz muzyki elektronicznej.

Scroll to Top