Właśnie uruchomiliśmy nowy kodek wideo H.265, który umożliwia przesyłanie sygnału wizualnego w jeszcze lepszej jakości przy znacznie mniejszym zużyciu pasma. Upiekliśmy dwie pieczenie na jednym ogniu - użytkownicy mogą cieszyć się świetnej jakości bezpiecznymi połączeniami wideo, a nasza sieć pracuje wydajniej.
Kodek H.265, znany również jako HEVC (ang. High Efficiency Video Coding), to najnowszy standard kompresji wideo. Jest następcą popularnego H.264/MPEG-4 AVC. Dzięki zaawansowanej technologii, H.265 pozwala prowadzić rozmowy wideo ViLTE w jeszcze lepszej jakości. Obraz jest płynny, ostry i ma naprawdę niewielkie opóźnienia. Z nowego kodeka można korzystać podczas połączeń w ViLTE, czyli po sieci LTE oraz ViWiFi, gdy łączymy się z rozmówcą wykorzystując sieć Wi-Fi.
Jak to wygląda? Zobaczcie sami. Wideo po lewej to nagranie rozmowy ViLTE w nowszym standardzie H.265, po prawej w starszym H.264.
Kodek H.265
Kodek H.264
Poza wyższą jakością nowy kodek H.265 ma jeszcze jedną znaczącą korzyść. Zużywa aż o 1/3 mniej pasma niż wcześniejszy standard. Oznacza to możliwość obsługi większej liczby użytkowników bez utraty jakości. A tych jest coraz więcej, bo ViLTE zyskuje na popularności. Dziennie w październiku w sieci Orange realizujemy średnio o 100% więcej połączeń wideo ViLTE niż rok temu.
Obecnie z nowego kodeka korzystać można w połączeniach ViLTE i ViWiFi wewnątrz sieci Orange oraz pomiędzy sieciami Orange i Play. Potrzebny jest także telefon z systemem Android zaktualizowanym do najnowszej wersji 16.
Nowy standard połączeń wideo wpierany jest przez wybrane modele smartfonów: Samsung, Xiaomi, HONOR, Motorola, Realme, OnePlus, OPPO. Zdecydowana większość nowoczesnych smartphone’ów z VoLTE, wspiera także ViLTE. Lista takich telefonów dostępna jest na tej stronie. Na ten moment rozmowy ViLTE nie są jeszcze dostępne na iPhone’ach.
Telefony z kodekiem H.265 będą kompatybilne wstecznie z kodekiem H.264. Oznacza to, że w przypadku rozmowy wideo między urządzeniami obsługującymi różne kodeki, połączenie będzie zestawione jak dotychczas w H.264.
Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o ViLTE, jak używać i jak działa – zapraszam do obejrzenia filmu. Przypomnę, że ViLTE nie jest związane z dodatkowymi opłatami. Nie wymaga też instalowania żadnych aplikacji. Rozmowę wideo można rozpocząć na dwa sposoby. Klikając ikonę kamery po wybraniu numeru odbiorcy lub dołączając wideo do już trwającego połączenia głosowego. Gdyby ikona kamery była nieaktywna oznacza to, że telefon naszego rozmówcy nie wspiera tej technologii.

Kinga Galon
Beata Giska

Stella Widomska
Komentarze
Super!
OdpowiedzKorzystam często. Nawet z wykorzystaniem h264 opóźnienie jest dużo bardziej akceptowalne niż przy użyciu komunikatorów. Powodzenia!
OdpowiedzSuper, informacja od klienta warta najwięcej!
OdpowiedzCzy macie w planach jakąś modernizacje na stacjach w Zręcinie 38-457 i Kopytowej 38-459? W Zręcinie brak 5G, jest tylko LTE+, a w Kopytowej wyłącznie LTE800, a większość okolicznych stacji ma już 5G.
OdpowiedzSuper, jednak połączenia przychodzące ViLTE NADAL nie są dostępne dla klientów, którzy oprócz głównej karty SIM mają także ekstra esim na zegarek. Problem trwa od LAT. Czy kiedykolwiek zostanie rozwiązany?
OdpowiedzTo złożona kwestia, wiemy o niej i pracujemy nad rozwiązaniem. Poinformujemy, gdy będziemy gotowi.
OdpowiedzPani Kingo czy Wasza firma planuje poprawić zasięg w tym rejonie? Ponieważ na Zewnątrz budynków występuje 2G lub bardzo rzadko pojawi się LTE które i tak jest bardzo słabe. Jedlnia -Kolonia, Kieszek gmina Pionki Wasza konkurencja posiada wtym rejonie nadajnik RAD4406 oraz Słupica, Maryno,Cudnow gmina Pionki Wasza konkurencja posiada w tym rejonie nadajnik RAD4407
OdpowiedzProszę o zamontowanie anten/ pasma na początek 700 800 900
Z pewnością poprawiło by to zasięg w okolicy.
Nie mamy w najbliższych planach rozbudowy sieci w tych lokalizacjach. Może się to oczywiście zmienić w nowym roku.
OdpowiedzSuper, szkoda tylko Pani Kingo, że poza Samsungami ilość terminali wspierających ViLTE w OPL jest znikoma. Często urządzenia zakupione z wolnego rynku mimo wsparcia ViLTE nie ogarniają tej usługi w Orange, gdyż nie mają configów wrzuconych przez OPL. Tymczasem w Play ten sam model telefonu już ma wsparcie mimo pochodzenia spoza sieci Play (i mówię tutaj o Xiaomi a nie o Samsungu). Żeby ViLTE stało się serio popularne trzeba ujednolicić parametry dla OPL aby były bardziej uniwersalne i tym samym wspierane przez urządzenia spoza sprzedaży OPL. Rzecz jasna takowe poza Samsungami też są ale jest ich garstka. Pozdrawiam 🙂
OdpowiedzNie jest to prawdą – nie jest znikoma, zachęcam do przejrzenia listy terminali. Orange i Play uruchamiał ViLTE w innym czasie i m.in. to wpłynęło na listę telefonów z ViLTE. Mówiąc prościej nie wszystkie modele sprzed uruchomienia ViLTE zyskały wsparcie. Zapewniam, że zależy nam na tym, aby jak najwięcej telefonów wspierało ViLTE. Jeśli Pan chce, proszę podać konkretny model i sprawdzimy jak to wygląda z naszej, sieciowej strony.
OdpowiedzPani Kingo Czy macie w planach jakąś modernizacje na stacjach w Zręcinie 38-457 i Kopytowej 38-459? W Zręcinie brak 5G, jest tylko LTE+, a w Kopytowej wyłącznie LTE800, a większość okolicznych stacji ma już 5G.
OdpowiedzTa lista jest trochę archaiczna mam telefon Poco x 6 pro 5g brat poco x 7 pro 5g i połączenia ViLte działają mimo że na liście ich nie ma (lista Zatrzymała się na na Poco X 4) teraz czekam aż oba modele dostaną aktualizacja do androida 16 by się przekonać czy poprawi się jakość xD
OdpowiedzLista, którą udostępniamy na naszej stronie to lista telefonów z oficjalnym wsparciem, które pozytywnie przeszły testy w sieci Orange. Nie oznacza to, że smartfony spoza listy nie wspierają ViLTE. Rozmowy ViLTE powinny na nich działać, ale nie zagwarantujemy jako operator dla tych telefonów pełnej poprawności działania.
Odpowiedz@Jackson – POCO X7 Pro też działa 🙂
Odpowiedz