;

Oferta

Wszystko, co potrzebujecie wiedzieć o fotowoltaice (2) (1)

Ewa Wróbel

13 października 2022

Wszystko, co potrzebujecie wiedzieć o fotowoltaice (2)
1

Chcecie zainwestować w fotowoltaikę, ale nie wiecie, jak się do tego zabrać? Jak wygląda montaż i na co powinniście zwrócić szczególną uwagę? Zapraszam na rozmowę z Adrianą Glinką-Kłos, szefową sprzedaży w Orange Energia, która pomoże Wam zrobić pierwszy krok.

Ewa Przybylińska: Co powinnam wiedzieć, gdybym była klientem zainteresowanym fotowoltaiką?

Adriana Glinka-Kłos: Zaczynamy od prawidłowego określenia mocy, jaką potrzebujemy. Robimy to na podstawie audytu fotowoltaicznego. Moc instalacji dobieramy według indywidualnych potrzeb, po analizie rocznego zużycia energii. Musimy optymalnie dobrać moc, która zapewnia pokrycie obecnych i przyszłych potrzeb. Budowanie instalacji większych niż wynika to z analizy zużycia energii, nie ma ekonomicznego sensu i tylko wydłuża okres zwrotu inwestycji.

Do instalacji nadaje się zdecydowana większość dachów pod warunkiem ich dobrej kondycji technicznej. Trzeba wziąć pod uwagę to, że dach musi wytrzymać dodatkowe obciążenie. Najbardziej optymalny kąt nachylenia dachu w Polsce to 30-40 stopni i oczywiście południowa wystawa. W zależności od kąta nachylenia, instalacje sprawdzają się także w kierunkach: wschód, zachód i pośrednich. Dla instalacji na dachach płaskich, często projektuje się instalacje skierowane na: wschód-zachód.

Jakie mamy rodzaje paneli fotowoltaicznych i czym się od siebie różnią?

Trzy najpopularniejsze to: monokrystaliczne, polikrystaliczne i panele z krzemu amorficznego. Różnią się właściwościami, wydajnością i ceną. Wybór tych odpowiednich dla nas, jest uzależniony od wielu czynników i najlepiej omówić je ze specjalistą.

Jak krok po kroku instaluje się panele?

Na podstawie audytu nasi inżynierowie przygotowują koncepcję techniczną wraz z wizualizacją i tzw. prognozę uzysku, czyli kalkulację przyszłych zysków z instalacji. Następnie umawiamy termin montażu i dostarczamy materiały niezbędne do realizacji inwestycji.

Potem do akcji wchodzą nasi technicy. Instalację dzielimy na: montaż paneli, montaż falownika, okablowania, pomiary i testy. Sam montaż wykonywany jest przez ekipę składającą się z fachowców z zakresu fotowoltaiki, elektryki, dekarstwa. Czas budowy instalacji jest uzależniony od ilości paneli i  miejsca. Dla domu jednorodzinnego to standardowo 2-3 dni. Prawidłowy montaż gwarantuje, że panele można użytkować bezpiecznie przez wiele lat. Pamiętajmy, że błędy w montażu fotowoltaiki wpływają na wydajność instalacji, mogą stanowić nawet zagrożenie dla konstrukcji budynku. Te najczęściej popełniane, których oczywiście należy unikać to np. nieprawidłowo dobrana moc instalacji lub konstrukcja do danego typu poszycia dachowego, brak zabezpieczenia kabli pod panelami i źle dobrane zabezpieczenia. Należy też już na samym wstępie zwrócić szczególną uwagę na projekt instalacji.

Jak wygląda odbiór instalacji i dalsze formalności?

Odbiór przez klienta potwierdza protokół. Ostatnim elementem jest zgłoszenie instalacji do operatora systemu dystrybucyjnego (OSD), będącego właścicielem infrastruktury energetycznej na danym obszarze. Ten krok wykonuje się w celu wpięcia instalacji do całej sieci. OSD ma obowiązek przyjąć zgłoszenie i dokonać wymiany licznika inwestora na dwukierunkowy, tzn. umożliwiający rejestracje zarówno poboru, jak i produkcji energii. Wymiana licznika i podpisanie umowy ze sprzedawcą energii kończy proces.

Podobno instalacja efektywnie działa jedynie w miesiącach ciepłych. To prawda?

To jeden z wielu mitów. Panele fotowoltaiczne produkują energię przez cały rok. To prawda, że 70%-80% energii słonecznej pochodzącej z paneli fotowoltaicznych, produkowanych jest od kwietnia do września. Jednak niskie temperatury nie mają negatywnego wpływu na ich sprawność. Fotowoltaika potrzebuje promieni słonecznych, a nie ciepła.

Czy montaż instalacji można wykonać o każdej porze roku?

Pora roku nie ma znaczenia. Istotne są warunki atmosferyczne. Technicy, ze względów bezpieczeństwa, nie pracują na dachu podczas opadów deszczu, śniegu, jeśli dach jest pokryty śniegiem, a także przy mocno ujemnych temperaturach.

Jak opiekować się panelami?

Instalacje są bezobsługowe i należy tylko pamiętać o okresowych przeglądach, aby wykluczyć ewentualne usterki. Energia wytworzona z instalacji jest wykorzystywana na bieżące potrzeby. W przypadku wyboru falowników hybrydowych i doposażeniu instalacji w magazyny energii, może być rezerwowym źródłem zasilania.

Adriana Glinka-Kłos, dyrektorka sprzedaży Orange Energia – spółki wchodzącej w skład Grupy Orange. Specjalizuje się w tworzeniu strategii sprzedażowych w branży energetycznej, paliwowej i gazowej. Pracowała w Grupie Energa, GPEC, Stilo Energy. W Orange Energia jest odpowiedzialna za zarządzanie sprzedażą portfolio produktowego (energii elektrycznej i odnawialnych źródeł energii, w szczególności fotowoltaki).

***

Spotkanie z Adrianą Glinką-Kłos jest kolejnym odcinkiem cyklu o fotowoltaice.
Przeczytajcie wcześniejszy wpis: Wszystko, co potrzebujecie wiedzieć o fotowoltaice 
Więcej informacji o fotowoltaice od Orange Energia znajdziecie na stronie.

Udostępnij: Wszystko, co potrzebujecie wiedzieć o fotowoltaice (2)
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Flag. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 11:48 18-10-2022
    Fajny wpis 🙂
    Odpowiedz

;

Oferta

Oferta specjalna z Xiaomi (1)

Ewa Wróbel

13 października 2022

Oferta specjalna z Xiaomi
1

Dziś startujemy z Ofertą tygodnia, która potrwa dłużej niż zwykle. Tańsze urządzenia kupicie do 22 października lub do wyczerpania zapasów. Proponujemy: Xiaomi 12 5G 8/128 GB tańszy nawet o 360 zł z wybranymi abonamentami. Z Planem 60 i Orange Love Standard kupicie go za 125 zł x 24 mies, a przy zakupie Planu 80 oraz Orange Love Extra i Premium w cenie 110 zł x 24 mies. Xiaomi 12 Pro 5G 12/256 GB taniej o 192 zł z wybranymi abonamentami.

Promocja dotyczy również oferty bez abonamentu: Xiaomi 12 5G można kupić o 220 zł taniej (159,95 zł x 20 mies.), a Xiaomi 12 Pro 5G o 200 zł. Szczegóły oferty znajdziecie na stronie.
(po telefon Xiaomi 12 5G w promocyjnej cenie zapraszamy do salonów Orange)

Oto jak w naszym sklepie online, klienci oceniają Xiaomi 12 5G: „Bardzo wygodny!”, „Dobry mały telefon”. Faktycznie, smartfon – mimo wyświetlacza o przekątnej aż 6,28 cala – można spokojnie obsługiwać jedną dłonią, co jest zasługą węższej i wygodniejszej obudowy oraz zakrzywionych krawędzi. Dodatkowo telefon wyróżnia wytrzymała bateria z turboładowaniem o mocy nawet 67 W i wydajny procesor. Jeśli chodzi o drugi model, Xiaomi 12 Pro 5G, zdaniem naszego recenzenta Bartka to „flagowiec z prawdziwego zdarzenia”. Całą recenzję możecie obejrzeć tutaj.

Udostępnij: Oferta specjalna z Xiaomi
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Car. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 11:47 18-10-2022
    Gdyby nie ten soft to........ 😛
    Odpowiedz

;

Bezpieczeństwo

Okiem mamy: Mamooo, chcę być influencerem (2)

Kasia Barys

12 października 2022

Okiem mamy: Mamooo, chcę być influencerem
2

Znacie Stuu, Fagatę, Warsow? Ja nie znałam. Do czasu… Jestem naiwna. Nie zdawałam sobie sprawy jak wygląda świat influencerów. Że to bagno, które wciąga także moje dzieci.

Wciąż mam w głowie cykl tekstów, który przeczytałam na Spider’s Web +. Autorzy weszli głąb świata influencerów. Czytałam teksty z wymalowanym na twarzy wielkim znakiem zapytania i okrzykami „ale wtf???!!!” Dlaczego? Bo nie obserwuję młodych inluencerów. Nie będę się zajmować jakimiś dzieciakami, które robią w necie głupie rzeczy i popisują się kasą. Mam doświadczenia życiowe i nie będę tracić czasu na to, jak ktoś się promuje na Insta czy TikToku. Nie mam tam swoich kont. Świadomie korzystam z netu. Wszystkich influ najzwyczajniej w świecie zbagatelizowałam. I mam wyrzuty sumienia, bo nie powinnam tego robić.

Nieznajomość – moja wina

Teksty na Spider’s Web+ to moim zdaniem lektura obowiązkowa dla rodziców małych dzieci i nastolatków. Także dla nauczycieli, reklamodawców, twórców internetowych. Przede wszystkim dlatego, że temat influ trochę się nam wszystkim wyrwał spod kontroli.

Opowieści zawarte w tekstach Sylwii Czubkowskiej i Kuby Wątora to nie są historie patoinfluencerów żerujących na przemocy i nienawiści. O tym dzieciom mówiłam i one wiedzą kim jest patostreamer. To są historie największych celebrytów internetu. Idoli, którzy mają po kilka milionów like’ów i subskrypcji. I to oni mają wpływ na moje dzieci i całe pokolenie aspirujące do takiego życia.

Okazało się, że moje dzieci znają większość influencerów opisanych przez autorów. Nie ze szkoły, tylko z netu. I z telefonu, który dostali ode mnie. Z aplikacji, które mają ściągnięte na smartfony. I niewiele pomogła moja wiedza na temat higieny cyfrowej. Owszem nie siedzą przed ekranami długo, ale jak już siedzą to konsumują internet tak jak ich rówieśnicy. Swapują krótkie filmiki. Algorytmy – choćby TikToka – są tak opracowane, aby były angażujące i wciągały. TikTok jest najszybciej rozwijającym się kanałem social mediów. W trakcie lockdownu liczba użytkowników w Polsce wzrosła prawie o 70 proc.

Kim chcesz być? Influencerem!

Tak odpowie większość kilkulatków. Te starsze (sic!) 10-12 lat odpowiedają, że oglądanie influencerów jest dla młodszych, nie dla nich. Przedszkolaki widzą influencerów, którzy pławią się w luksusie. Legendarna Ekipa czy Team X mieszkają w wielkiej willi z basenem, jeżdżą drogimi autami i szastają pieniędzmi – dzieci nie rozumieją, że to nie jest prawdziwe życie.

Influencerzy, tak jak celebryci, mogą mieć negatywny lub pozytywny wpływ na młodych odbiorców, dlatego bardzo ważne jest, aby dzieci i młodzież potrafiły krytycznie myśleć o tym, co oglądają. Influencerzy mają ogromny wpływ na samoocenę dziecka, obraz ciała i zrozumienie „prawdziwego życia”.

Influencer jest „produktem” o krótkim cyklu życia. Musi co chwilę „robić jakąś aferę”, aby nie wypaść z obiegu. Najpopularniejsi zarabiają dużo pieniędzy. Ale jest to okupione ogromnym kosztem. Podobnie jak najlepsi sportowcy mogą być na fali jedynie kilka lat. Później będą musieli zmienić zajęcie. Wielu już boryka się z ogromną presją, problemami psychicznymi czy stresem. Trzeba tłumaczyć dzieciom, że tak nie wygląda prawdziwe życie. Że aby mieć sukces trzeba na niego uczciwie zapracować.

Dzieci chcą być influencerami, ale znamienne jest to, że wśród zajęć/zawodów najmniej prestiżowych i szanowanych są na dnie razem z politykami. Szanuje ich ledwo kilkanaście procent osób (16% – 18%).

Co mogę z tym zrobić?

Rozmawiać, edukować i tłumaczyć do skutku. Nie bagatelizować. Nie mówić: „nie oglądaj tych głupot, wyłącz telefon”. Raczej przekierować uwagę dzieci w dobrą stronę. Pokazać influencerów, którzy są wartościowi. Czyli szukać dobrych treści i pokazywać je dzieciom.

Niestety w szkołach brakuje edukacji medialnej, która pozwoliłaby pomóc dzieciom odróżnić prawdę od fałszu. Nauka w szkole jest skostniała i nie ma czasu skupić się na tym, czym obecnie żyje młodzież. Opiekunowie mogą przeciwdziałać tym wpływom, prowadząc otwarte rozmowy z dziećmi. Dlatego nasza odpowiedzialność, jako rodziców jest jeszcze większa.  Rodzice nie mają wyjścia. Powinni nadążać, uczestniczyć i być obok.  

Mogę wam podrzucić idealny początek rozmowy z dziećmi. Np. czy rozumiesz, że to, co widzisz w Internecie, nie zawsze jest prawdą? Czy styl życia influencera odzwierciedla prawdziwe życie?

Aby influencer miał wpływ, ten dobry

Dużo odpowiedzialności jest po stronie rodziców. Ale jeszcze więcej powinno być po stronie twórców, którzy wrzucają treści do Internetu. Na koniec zacytuję wam słowa Dawida Łasińskiego, czyli youtubera Pan Belfer. Łasiński został twórcą roku poprzedniej edycji Influencers Live Wrocław. Kierował je do swoich kolegów po fachu.

… edukacja to odpowiedzialność za treści, jakie się tworzy w internecie, za to, co wrzucicie, za każde słowo. Za to, że moi uczniowie mający 12 i 13 lat przychodzą do mojej klasy i przynoszą to, co widzieli na Instagramie, TikToku, YouTube, Facebooku czy gdziekolwiek indziej. Buntują się na swoich rodziców, że nie dają im tych drogich aut, nie wyglądają szczupło, nie mają pięknych domów. Zamykają się w pokojach, są obrażeni na świat, a psycholodzy i pedagodzy w szkołach mają coraz więcej roboty dzięki temu.

(…) Oni myślą, że świat to sukces. Nie, internet nie jest sukcesem, jest tylko i wyłącznie maską i efektem naszego doświadczenia, a oni go jeszcze nie mają. Ja z nimi się zderzam na każdej lekcji i muszę im mówić, że to, co widzą w internecie, to fałsz. Prawdziwa rzecz jest u nich w domu: mama, tata, dom. Nauczcie ich mówić z mamą, tatą, mówić, czego się boją, w co wierzą, o czym marzą.

Wtedy będziecie prawdziwymi influencerami. Teraz to tylko zarabianie na współpracach…

Udostępnij: Okiem mamy: Mamooo, chcę być influencerem
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the House. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    Rysiek K. 18:05 13-10-2022
    Dobry wpis Kasiu! Temat i styl, gratuluję.
    Odpowiedz
    • komentarz
      pablo_ck 11:46 18-10-2022
      Dokladnke.
      Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej