CERT Polska, jednostka zajmująca się reagowaniem na naruszenia bezpieczeństwa teleinformatycznego w polskim internecie, opublikowała raport za pierwsze półrocze 2011. TP jest w nim wskazywana jako dostawca najskuteczniej blokujący spam, mogący być wzorem dla innych dostawców usług dostępu do ogólnoświatowej sieci.
Zaledwie 151 tysięcy incydentów, związanych ze spamem, w porównaniu do ok. 560 tys. zainfekowanych komputerów w sieci TP, w opinii CERT Polska świadczy o wysokiej skuteczności blokowania portu 25 – przedsięwzięcia wprowadzonego w życie przez Grupę TP w grudniu 2009, które przyniosło spektakularne efekty. Bez wątpienia wrażenie robi liczba zainfekowanych komputerów, trzeba jednak wziąć pod uwagę skalę operatorów – Neostrada ma niemal 2 mln użytkowników, a przecież z każdego zakończenia sieci może korzystać więcej, niż jedno urządzenie. Dowodem na wysoką skuteczność działań naszych specjalistów od bezpieczeństwa jest fakt, że w kolejnych kategoriach TP plasuje się poza czołówką. Wyjątkiem jest liczba złośliwego oprogramowania na stronach w danej sieci, tu jednak też działa efekt skali oraz to, iż nie jesteśmy w stanie wpływać na to, co użytkownicy instalują na swoich komputerach, czy smartfonach. Możemy za to zapobiegać atakom. Według raportu CERT Polska zdecydowanie najczęściej atakowany jest port 445, popularny wśród sieciowych przestępców ze względu na częste luki w korzystającym z niego oprogramowaniu. Od ponad dwóch lat na urządzeniach sieciowych Neostrady oraz usługi internetDSL komunikacja przez tzw. porty NetBios (m.in. przez port 445) jest domyślnie blokowana.
Pełny raport CERT Polska za 1. półrocze 2011 można obejrzeć tutaj.