Pod koniec grudnia ostrzegałem Was na Twitterze, że możecie mieć dziwne telefony z Kuby. Mechanizm oszustów był prosty. Losowo wybierali numery komórkowe, puszczali „sygnał”, potem czekali, aby ktoś oddzwonił i zapłacił za połączenie.
UWAGA! Mogą do Was dzwonić z podejrzanych numerów z Kuby - kierunkowy +53 XXXXXXXX. Proszę nie oddzwaniajcie i nie dajcie się naciągnąć oszustom.
— Wojtek Jabczyński (@RzecznikOrange) 29 grudnia 2017
Oszuści wybrali czas, kiedy jesteśmy mniej czujni i bardziej skupieni na świętowaniu niż sprawdzaniu numeru, z którego ktoś do nas dzwoni. Skala „ataku” była duża. Między 28 grudnia a 1 stycznia oraz w nocy z 3 na 4 stycznia, z numerów z prefixem +53 wykonano blisko sto tysięcy połączeń. Niestety część klientów dała się nabrać. Dlatego biorąc pod uwagę wyjątkowość czasu i skalę „ataku”, podjęliśmy decyzję o anulowaniu opłat naliczonych za dzwonienie na kubańskie numery wykorzystywane przez oszustów w okresie od 28 grudnia 2017 do 4 stycznia 2018. Dotyczy to użytkowników wszystkich usług abonamentowych, na kartę, ofert biznesowych, a także klientów nju mobile.
Chcę podkreślić, że umorzenie opłat jest naszą dobrowolną decyzją, biorącą pod uwagę okres świąteczny i dobro klientów, ale należy ją traktować, jako wyjątkową. Dlatego jeszcze raz proszę, przypominam i ostrzegam: UWAŻAJCIE NA POŁĄCZENIA Z NIEZNANYCH NUMERÓW I NIE ODDZWANIAJCIE!
Oszuści wykorzystują Waszą naturalną chęć sprawdzenia, kto i w jakim celu dzwonił. Naciągaczom często pomaga podobieństwo prefiksów krajów do stref numeracyjnych w Polsce. Kiedy oddzwonicie, w słuchawce będzie tylko cisza, sprawiającą wrażenie, że połączenie nie zostało nawiązane. Opłaty są jednak naliczane i bywają wysokie, gdy numer jest w egzotycznym kraju.
Przed taką formą wyłudzeń przestrzegał Urząd Komunikacji Elektronicznej. W najbliższym czasie dodatkowo przygotujemy i przeprowadzimy akcję edukacyjną, abyście potrafili skuteczniej bronić się przed próbami oszustwa.
Komentarze
Zagranie fair, ale nie zmienia to faktu że działania polegające na blokowaniu takich numerów powinny być podejmowane natychmiastowo i odgórnie. Podobnie z smsowym spamem z różnych numerów zaczynających się na 7…
OdpowiedzMoże nowe prawo telekomunikacyjne coś zmieni w tym aspekcie. I też się zgadzam, Orange podeszło bardzo fair do tego problemu.
OdpowiedzDokładnie bardzo miłe zagranie Orange 🙂 Fair Play 🙂
OdpowiedzCzy chciałbyś zablokować wszystkie numery wychodzące z Kuby? Odciąć wszystkich polskich turystów na wyspie korzystających z usług Orange od kontaktu z krajem? Bo blokujemy numery wykorzystywane w ataku, tylko przestępcy cały czas je zmieniają.
OdpowiedzA nie można takich numerów z zagranicy wykonujących takie krótkie połączenia blokować w systemie?
OdpowiedzMożnaby blokować, ale tylko na specjalne życzenie abonenta. Telefon to swoboda korzystania i nie widzę powodu żeby komuś odgórnie tą swobodę blokować. Ja mam zablokowane smsy premium ale to na mój wniosek ograniczyłem sobie swobodę z korzystania. Nie chcę żeby nikt mi blokował możliwość dzwonienia gdziekolwiek. A jeśli operator zaoferuje blokadę połączeń poza UE to się zastanowię czy skorzystać.
OdpowiedzTak mozna ale potrzebne są centrale transtencyjne z VIConLIFE wsparte podcentralami podneutronowymi od strony zainicjowania strefy numerycznej. A takie w PL ma tylko Play na cześci nadajników i Plus się do tego zabiera. Dodatkowo u nas nie ma jeszcze w powszechnym uzytku SI o czym swiadczy chocby to że powoli firmy zaczynają odchodzic od Automatycznych Central i wraca konsultant.
OdpowiedzBrawo Orange! Takie podejście do nas się chwali, co prawda jestem ostrożna i mam smartfona, który pokazałby na pewno że to z Kuby mam strzałkę, ale brawo za ten gest!
OdpowiedzCzekam od lat na usługę blokowania dowolnego nr z pozycji sieci, taka swoista Czarna Lista. Proszę to wprowadzić.
dowolny numer można przecież blokować z pozycji telefonu, ja tak mam na przykład w Huawei P8 Lite
OdpowiedzTylko przyklasnąć; BRAWO!!! (Y)
OdpowiedzNo i super, dobra informacja dla klientów, ponieważ każde pozytywne załatwienie sprawy na korzyść klienta, nawet jeśli wina jest ewidentna po stronie abonenta, spowoduje utrzymanie w sieci…;) Skutkiem jest dobra opinia takiego klienta wśród znajomych itd itd, a to może zachęcić innych do przeniesienia numeru do Orange. Tak należy zawsze spojrzeć pod kontem PROklient.
OdpowiedzJaki profit mają oszuści? To jakieś numery premium na Kubie czy po prostu taki „prank”?
Odpowiedz„W najbliższym czasie dodatkowo przygotujemy i przeprowadzimy akcję edukacyjną, abyście potrafili skuteczniej bronić się przed próbami oszustwa.”
OdpowiedzWystarczy wprowadzić możliwość zablokowania połączeń wychodzących i przychodzących z zagranicy. Dobrą opcją by było umożliwienie zrobienia białych list dozwolonych nr. kierunkowych.
Jest taka możliwość, niedługo na bloga trafi poradnik, w którym miedzy innymi napiszemy także o tym.
Odpowiedzna to wygląda że oszuści dzwonili tylko na prefiksy należące do orange. Osoby które przeniosły numer z innej sieci nie dostały takiego telefonu… ale kto normalny oddzwania na zagraniczny numer? Osobiście nigdy nie oddzwaniam do nieznanego numeru jeżeli nie udało mi się zdążyć odebrać telefonu. Wychodzę z założenia, że jeżeli ktoś na prawdę potrzebuje się zemną skontaktować to spróbuje jeszcze raz. Poza tym oddzwanianie na nieznany numer zagraniczny to jak otwieranie plików .exe przesłanych w mailu, no chyba, że ktoś rzeczywiście często wykonuje takie rozmowy z uwagi na charakter pracy to rozumiem.
OdpowiedzDzwoniono również na numery u innych operatorów np. Play.
OdpowiedzTez do mnie dzwioniono…kier.53 ale nie oddzwanialam…czułam ze to przekret…ludziska badzcie ostrozniejsi
OdpowiedzDziękuje Orange do tak wspaniałego podejścia do problemu +53 – niestety jestem jedną z osób która strzeliła gafę i oddzwoniłam. Z usług Orange korzystam już ponad 15 lat.To anulowanie jest dla mnie prezentem za który bardzo dziękuje.
OdpowiedzPomóżcie proszę. Numer stacjonarny jest na jednej umowie z Internetem. Jak zrezygnować z Internetu a stacjonarny przenieść do innego operatora?
Odpowiedz