Kto i jak może wspierać młodzież w doskonaleniu cyfrowych umiejętności jest tematem I Forum Cyfrowych Inspiracji. Podczas spotkania omówiono m.in. wyniki badania „Kompetencje cyfrowe młodzieży w Polsce”, przeprowadzonego dla Fundacji Orange i Orange Polska przez TNS Polska. Wynika z niego, że tylko 3% rodziców udziela dzieciom porad w zakresie korzystania z komputera i internetu. Młodzi wysoko oceniają za to swoje kompetencje (80%), ale jednocześnie nie wykorzystują w pełni możliwości internetu. Patronatem honorowym objęło Forum Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, a otworzył je osobiście minister Michał Boni.
- Nie wystarczy mieć dostęp do Internetu, żeby w pełni korzystać z jego możliwości. Dziś potrzebny jest nie tylko pomysł na treści, ale także edukacja społeczeństwa o możliwościach, jakie dają nowe technologie. Gdy liczba dostępnych źródeł wiedzy zdaje się być nieskończona, to nie nabywanie, ale zdolność porządkowania i weryfikowania informacji powinny być priorytetem w edukacji - uważa Maciej Witucki, prezes Orange Polska.
- Forum Cyfrowych Inspiracji jest platformą wymiany myśli i źródłem praktycznej wiedzy na temat wykorzystania narzędzi cyfrowych w pracy z dziećmi i młodzieżą. To właśnie w sile oddolnej, nieformalnej edukacji cyfrowej widzimy szanse wzmocnienia kompetencji cyfrowych młodych - podkreśla Jadwiga Czartoryska, prezes Fundacji Orange.
Z badania „Kompetencje cyfrowe młodzieży w Polsce” wynika, że tylko 3% rodziców udziela dzieciom porad w zakresie korzystania z komputera i internetu. Młodzi wysoko oceniają swoje kompetencje (80%), ale jednocześnie nie wykorzystują w pełni możliwości internetu. Niewielu młodych internautów stosuje bardziej kreatywne formy obcowania z nowymi technologiami tj. edytowanie zdjęć (25%), filmów (10%), muzyki (9%). Najczęściej deklarują, że nie wiedzą jak dotrzeć do ciekawszych narzędzi cyfrowych, jak wybrać najbardziej użyteczne i jak je obsługiwać.
71% osób w wieku 14-18 lat przyznało, że trudno wyobrazić im sobie życie bez Internetu. 60% młodych traktuje Internet jako główne źródło informacji przy nauce i odrabianiu prac domowych, do czego - według 52% nastolatków - zachęcają ich nauczyciele. Tymczasem 21 % młodych w ogóle nie weryfikuje informacji zdobytych w internecie, a jedynie 2% badanych stosuje np. zaawansowane opcje wyszukiwarek. Wsparcie rzadko przychodzi ze strony rodziców - tylko 3% dorosłych udziela dzieciom porad na temat korzystania z komputera i internetu, a 52% rodziców przyznaje, że w żaden sposób nie sprawdza, co nastolatkowie robią w sieci. Połowa badanych w wieku 14-18 lat docenia za to lekcje informatyki i na co dzień wykorzystuje zdobytą na nich wiedzę.
Z drugiej strony, liczne projekty organizacji pozarządowych pokazują, że warto inspirować młodych w ten sposób, aby otoczeni technologiami potrafili wykorzystywać je nie tylko do zabawy i komunikacji, ale też do edukacji, udziału w kulturze oraz w życiu społeczności lokalnych. Uczestnicząc w programach Fundacji Orange, młodzi budują wirtualne mapy miast, przygotowują audiodeskrypcję filmów dla niewidomych, tworzą filmy metodą poklatkową, kręcą teledyski do tradycyjnych piosenek ludowych i tworzą ich remiksy, budują roboty, organizują medialaby i animują komiksy edukacyjne.
Szacuje się, że do 2015 r. 90% miejsc pracy będzie wymagało przynajmniej podstawowego poziomu umiejętności cyfrowych, a ponad 60% uczniów dziś rozpoczynających edukację będzie pracowało w zawodach jeszcze nie istniejących (wg Digital Agenda for Europe Scoreboard 2012).
Partnerem technologicznym jest Laboratorium EE, a medialnym miesięcznik BRIEF.
*****
W czasie Forum Fundacja Orange ogłosiła także otwarcie 5. edycji programu Akademia Orange. O wsparcie w wysokości do 30 tys. zł na realizację projektów edukacji kulturalnej dla dzieci i młodzieży mogą starać się organizacje pozarządowe, instytucje kultury, biblioteki. Wnioski nadsyłać można do 13 października. Szczegóły na stronie www.akademiaorange.pl/wniosek
Wojciech Jabczyński, Rzecznik Orange Polska
Tel.: 22 527 19 39
e-mail: biuro.prasowe@orange.com