Informacje prasowe

Co czwarta mała i średnia firma w Polsce obawia się zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu przez pracowników

23 lutego 2021

Co czwarta mała i średnia firma w Polsce obawia się zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu przez pracowników

Co czwarta mała i średnia firma zdaje sobie sprawę, że niezabezpieczony dostęp do sieci internet jest jednym z największych zagrożeń dla bezpieczeństwa danych firmowych. Obawiają się przede wszystkim zawirusowania komputerów oraz phishingu wyłudzającego dane – wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Orange Polska. Cyberprzestępcy wykorzystują czas pandemii i pracy zdalnej, co potwierdza CERT Orange Polska, notujący blisko dwukrotnie więcej ataków phishingowych niż przed pandemią.

Oszuści podszywają się pod firmy kurierskie, platformy sprzedaży, dostęp do szczepionek czy możliwość skorzystania z rewolucyjnego sposobu zarabiania pieniędzy bez wychodzenia z domu.

– Phishing to powszechna i nieustająco rosnąca plaga. W minionym roku takich incydentów wykryliśmy w sieci Orange Polska dwa razy więcej niż w roku 2019. Oszuści wykorzystują już nie tylko SMS-y, czy maile, coraz częstszy jest  tzw. vishing, czyli połączenia telefoniczne, w których oszuści podszywają się np. pod przedstawicieli instytucji, które darzymy zaufaniem, by wyłudzić dane i uzyskać zdalny dostęp do komputera ofiary. Ataki na firmy bardzo często zaczynają się od pojedynczych pracowników, za pomocą odpowiednio spreparowanej wiadomości – mówi Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska

Oprogramowanie antywirusowe, które jest bardzo często jedynym zabezpieczeniem przed zagrożeniami z internetu, ma ograniczone możliwości ochrony przed najnowszymi metodami ataków.

Atak phishingowy na firmę – jak to się dzieje?

Nieumyślne kliknięcie w link zawarty w wiadomości phishingowej, czy otworzenie spreparowanego załącznika, na pierwszy rzut oka nie wydaje się groźne. Jednak bez odpowiedniej ochrony komputera czy smartfona służbowego i bez świadomości użytkownika rozpoczyna się proces przejmowania kontroli nad urządzeniem, a tym samym nad danymi zawartymi nie tylko na nim, ale często także w całej firmie.

Phishing jest nośnikiem dla kilku rodzajów zagrożeń. Jednym z nich jest skierowanie użytkownika na spreparowaną stronę internetową, która będąc łudząco podobna, na przykład do portalu z płatnościami, wyłudza dane kart kredytowych. W innych przypadkach podszywając się pod bankowość elektroniczną czy portal służbowy wykrada wpisane przez pracownika dane logowania. Jeszcze inne nastawione są na wyłudzanie danych logowania do poczty elektronicznej, czy portali społecznościowych. W wielu sytuacjach w tle instalowane jest również złośliwe oprogramowanie przejmujące kontrolę nad komputerem/telefonem, które nie tylko wykrada z nich dane, ale wykorzystując uprawnienia użytkownika w sieci firmowej próbuje dostać się do innych baz danych, aplikacji i systemów.

Otworzenie spreparowanego pliku załączonego do wiadomości może skutkować również kradzieżą danych oraz przejęciem kontroli nad zarażonym urządzeniem i w konsekwencji danych firmowych. Podobnie niebezpieczne są aplikacje na telefon z nieznanych źródeł (szczególnie np. te otrzymywane jako załącznik do wiadomości pocztowej czy bezpośrednio z witryn internetowych).

Jak chronić firmę przed zagrożeniami w sieci?

Blisko co trzecia ankietowana firma uważa, że w czasie pandemii pojawiło się więcej zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu przez pracowników. 17% badanych stwierdziło, że doświadczyło cyberataku w ciągu ostatniego roku.

Warto wziąć pod uwagę fakt, że niewielkie firmy często nie wiedzą o ataku, dopóki nie doświadczą jego skutków. Nasze doświadczenie  pokazuje, że dużo firm tej wielkości nie ma wystarczającej wiedzy i narzędzi, aby skutecznie wykrywać i przeciwdziałać zagrożeniom – mówi Krzysztof Białek, dyrektor Marketingu i Rozwoju Produktów Cyberbezpieczeństwa

Chcąc ochronić dane firmowe należy zacząć od edukacji pracowników i podniesienia ich świadomości o zagrożeniach czyhających na nich internecie. Na stronie CERT Orange Polska – www.cert.orange.pl – można znaleźć wiele przydatnych informacji i filmów opisujących w przystępny sposób przed czym i w jaki sposób należy się chronić.

– Orange Polska wspiera przedsiębiorców kompleksowymi rozwiązaniami – podstawą są usługi sprawdzające wiedzę pracowników na temat zagrożeń, wspomagane testami socjotechnicznymi (kontrolowany phishing). Udostępniamy również narzędzia chroniące dane w smartfonach (poczta elektroniczna, SMS-y, dokumenty, zdjęcia), takie jak usługa MDM – już za kilka złotych miesięcznie za chronione urządzenie. Zapewniamy także kompleksową ochronę sieci wewnętrznej przed atakami z zewnątrz, dzięki usłudze „Zarządzany UTM”. Tu  niezależnie od dostawcy internetu, dostarczamy w modelu abonamentowym bardzo skuteczne urządzenie, będące zaawansowanym firewallem. Ponadto dla klientów sieci Orange Polska  świadczymy usługę „Orange Network Security”, która zapewnia podobny poziom zabezpieczeń ochrony przed atakami z zewnątrz, bez konieczności instalacji urządzenia po stronie klienta. Umożliwia ona także bezpieczny, szyfrowany dostęp do zasobów firmowych dla osób pracujących zdalnie. Wraz z powszechnym przejściem na pracą zdalną, ogromnym zainteresowaniem cieszy się natomiast oprogramowanie pozwalające pracodawcom sprawdzić jakie czynności pracownicy wykonują na urządzeniach służbowych – z jakich aplikacji korzystają w godzinach pracy i jak długo – mówi Krzysztof Białek.

Źródło danych: Badanie zrealizowane w grudniu 2020 przez firmę Kantar Polska na zlecenie Orange Polska, metodą wywiadów online (CAWI) wśród grupy 400 polskich przedsiębiorców na rynku SME (firmy zatrudniające 10-49 pracowników) i SOHO (firmy zatrudniające 1-9 osób)

***

Orange Polska wraz z Integrated Solutions oferują małym i średnim firmom szereg usług zwiększających poziom cyberbezpieczeństwa takich jak: firewalle i urządzenia UTM zabezpieczające styk firmy z internetem, MDM (Mobile Device Management) zarządzający bezpieczeństwem smartfonów, oprogramowanie antywirusowe, usługi CyberWatch i CyberTarcza, blokujące połączenia ze stronami phishingowymi i serwerami zarządzanymi przez atakujących, czy ochronę poczty w usłudze Email Protection.  Rozwiązania dla dużych firm można znaleźć na https://www.orange.pl/duze-firmy/cyberbezpieczenstwo Zapraszamy firmy do kontaktu na adres: cybsecurity@orange.com

W Orange Polska działa ponadto specjalistyczna jednostka CERT Orange Polska. Od ponad 20 lat dba o bezpieczeństwo sieci Orange i jej użytkowników,  nieustannie doskonaląc mechanizmy wykrywania i niwelowania zagrożeń. Dostępna w sieci Orange Polska CyberTarcza, otrzymała międzynarodową nagrodę na Broadband World Forum 2020, jako najlepsze operatorskie rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa sieci.

Mediateka

Udostępnij: Co czwarta mała i średnia firma w Polsce obawia się zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu przez pracowników

Informacje prasowe

Wyniki Orange Polska za 2020 rok: zrealizowane zapowiedzi, rekordowy światłowód

17 lutego 2021

Wyniki Orange Polska za 2020 rok: zrealizowane zapowiedzi, rekordowy światłowód

Pomimo spowolnienia wywołanego pandemią i trudniejszych warunków prowadzenia działalności, Orange Polska zrealizował założenia przyjęte na 2020 rok. Duże zapotrzebowanie na światłowód przełożyło się w 4 kwartale na rekordowe 63 tys. nowych klientów. Rośnie także liczba użytkowników  usług konwergentnych i mobilnych. Firma trzeci rok z rzędu poprawiła wskaźnik rentowności operacyjnej EBITDAaL – tym razem wzrósł o blisko 3%.

 – Ubiegły rok był dla nas wszystkich trudny. Pandemia koronawirusa i towarzyszące jej obostrzenia przyniosły wyzwania, których się nie spodziewaliśmy. Dzięki solidnym fundamentom naszego biznesu, wypracowanym w ostatnich latach m.in. w ramach strategii Orange.One, mogliśmy zapewnić tak kluczową w tym czasie łączność, ciągłość naszych usług, wspierać klientów i partnerów społecznych, zadbać o naszych pracowników – mówi Julien Ducarroz, prezes Orange Polska. – Podsumowując realizację strategii na lata 2017-2020 mamy być z czego dumni: przełamaliśmy wieloletnie negatywne trendy. To mocna podstawa do dalszego rozwoju w kolejnych latach. W pierwszej połowie tego roku zaprezentujemy nowy plan strategiczny – dodaje.

 Dobre wyniki we wszystkich kluczowych usługach, kolejny rekordowy kwartał dla światłowodu

W minionym roku przybyło 114 tys. użytkowników pakietów konwergentnych Orange. Na koniec grudnia 2020 r. było ich o ponad 8% więcej niż rok wcześniej. Dzięki Orange Love klienci zyskują możliwość korzystania z wielu usług stacjonarnych i mobilnych w jednym pakiecie dla całej rodziny, w korzystnej cenie. Firma zyskuje bardziej lojalnych klientów i możliwość dosprzedawania kolejnych usług, np. telewizyjnych. Zwiększa się także udział użytkowników światłowodu wśród posiadaczy pakietów. To wszystko pozytywnie wpływa na ARPO (przychód na jednego klienta) z konwergencji: w 2020 roku wynosiło już 105,7 zł i wzrosło o ponad 3% rok do roku. Tylko w 4 kwartale przybyło 42 tysiące klientów Orange Love, a ARPO wyniosło 107,1 zł, czyli 4,2% więcej rok do roku.

Z Orange Światłowodu korzysta 725 tys. klientów – o 39% więcej niż na koniec roku 2019. Ostatni kwartał minionego roku był rekordowy dla światłowodowego internetu – w tym czasie przybyło 63 tysiące nowych klientów tej usługi. W całym roku Orange Światłowód zyskał 205 tysięcy nowych użytkowników. Wzrosła też liczba wszystkich użytkowników stacjonarnego internetu od Orange – przybyło ich 95 tysięcy, co oznacza 3,6% wzrost rok do roku. Dzięki rosnącemu udziałowi klientów światłowodu, wzrosło też ARPO z usług internetowych (o 4,7%, podczas gdy w 2019 roku notowano spadek o 1,8%).

Z mobilnych usług Orange korzysta już 15,8 mln klientów. Jeśli chodzi o mobilne abonamentowe usługi głosowe, w ciągu roku przybyło 347 tysięcy klientów, co oznacza najwyższy wzrost od 2 lat. W samym 4 kwartale ten typ usług wybrało 110 tysięcy nowych klientów.

 Kluczowe wyniki finansowe: rosną przychody i EBITDAaL

Przychody Orange Polska w 2020 roku wzrosły o prawie 1% rok do roku. Pozytywnie na ten wynik wpłynęły przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych, które wzrosły o 2,9%, czyli dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Bardzo dobre wyniki przyniosły także usługi IT i integratorskie – po przejściowym spowolnieniu w 3 kwartale, spowodowanym pandemią, popyt na tego typu rozwiązania wrócił pod koniec roku. Przychody z tych usług wzrosły w 2020 roku aż o 24%.

Spowodowane pandemią obostrzenia, czasowe zamykanie sklepów oraz ograniczenie popytu ze strony klientów wpłynęło na wyniki sprzedaży urządzeń. Były one o 13% niższe niż przed rokiem. Powszechne ograniczenia w przemieszczaniu się spowodowały spadek przychodów z roamingu.

Wskaźnik rentowności operacyjnej EBITDAaL rośnie trzeci rok z rzędu i w 2020 roku był
o niemal 3% wyższy niż w 2019. To efekt dobrych wyników w kluczowych usługach, ale też dalszego obniżania kosztów oraz dodatkowych działań ograniczających wpływ pandemii na biznes. Firma przewiduje, że w 2021 roku osiągnie niski, jednocyfrowy wzrost EBITDAaL oraz przychodów.

 Sukces strategii Orange.One

Orange Polska osiągnął wszystkie cele i ambicje przedstawione w strategii Orange.One, obejmującej lata 2017-2020. Wyznaczone w niej kierunki rozwoju firmy przyniosły efekty. Operator zdołał odwrócić negatywne trendy i powrócić na ścieżkę wzrostu: rentowność operacyjna EBITDAaL rośnie trzeci rok z rzędu, a przychody poprawiają się od dwóch lat. To zasługa m.in. podejścia opartego na budowaniu wartości w działaniach komercyjnych (więcej za więcej), a także bardzo dużego ograniczania kosztów działalności.

Realizacja strategii nie byłaby możliwa bez ogromnych inwestycji w sieć światłowodową, która jest bazą dla nowoczesnych usług konwergentnych. Zgodnie z zapowiedzią, Orange Światłowód dotarł na koniec 2020 r. do 5 mln gospodarstw domowych. Udział klientów światłowodu wśród wszystkich klientów stacjonarnego internetu od Orange potroił się w ciągu trzech lat i wynosi już 27%.  Znacząco wzrosła w tym czasie także liczba klientów usług konwergentnych i mobilnych. Strategia oparta na budowaniu wartości oraz rosnąca liczba klientów światłowodowego internetu przełożyła się na poprawę trendu ARPO.

Na koniec 2020 roku Orange był numerem 1 jeśli chodzi o satysfakcję klientów. Najwyższy w historii wskaźnik NPS (Net Promoter Score) to efekt wysiłku włożonego w poprawę doświadczeń klientów z firmą – począwszy od jakości sieci, poprzez usługi, aż po obsługę.

Przed firmą kolejne wyzwania – odpowiedź na nie znajdzie się w nowej strategii, która zostanie przedstawiona w drugim kwartale tego roku.

Pełny raport z wynikami Orange Polska za 4 kwartał oraz cały rok 2020 jest dostępny na stronie www.orange-ir.pl

Udostępnij: Wyniki Orange Polska za 2020 rok: zrealizowane zapowiedzi, rekordowy światłowód

Informacje prasowe

Dzień Bezpiecznego Internetu 2021, czyli jak w czasie pandemii zadbać o dzieci w sieci

9 lutego 2021

Dzień Bezpiecznego Internetu 2021, czyli jak w czasie pandemii zadbać o dzieci w sieci

Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu 2021 rozpoczynają się od konferencji online dla nauczycieli i rodziców. Partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange. Wiele tegorocznych wątków dotyczy emocji i psychologicznych konsekwencji COVID-19.  Dodatkowo Fundacja zaprasza na webinar 4 marca, który podpowie, jak zadbać o uczniów i ich dobrostan w dobie pandemii.

Dzień Bezpiecznego Internetu, w tym roku przypadający na 9 lutego, to inicjatywa, która propaguje  idee  bezpiecznego i twórczego korzystania z technologii i internetu przez dzieci. Inspiracje w tym czasie mogą znaleźć zarówno nauczyciele, edukatorzy, jak i rodzice.

Emocje, psychologiczne konsekwencje wielomiesięcznej izolacji oraz stale obecne w sieci zagrożenia, na które w ostatnim czasie dzieci były jeszcze bardziej narażone, to tematy, którym staramy się poświęcić jak najwięcej uwagi w tegorocznych obchodach.– mówi dr Szymon Wójcik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Webinar – w edukacji ważne są także relacje i emocje uczniów

Wiele szkół i organizacji w związku z DBI organizuje różne inicjatywy edukacyjne. Zgłaszać można je do końca marca na stronie projektu. Fundacja Orange zaprasza nauczycieli i nauczycielki na specjalny webinar o tym, jak zadbać o relacje wśród uczniów najmłodszych klas  oraz jak wykorzystać materiały online jako podstawę do poruszania ważnych dla dzieci tematów i ciekawej realizacji podstawy programowej. Spotkanie w formie online odbędzie się już 4 marca o godzinie 17.00. informacje na temat zapisów znajdują się na stronie.

– Pandemia ujawniła, że dzieciom w edukacji zdalnej szczególnie brakowało kontaktów bezpośrednich z rówieśnikami, ale także wsparcia i empatii ze strony nauczyciela. Poprzez webinar, na który serdecznie zapraszam w imieniu Fundacji Orange, chcemy pomóc nauczycielom w pozyskiwaniu kompetencji dialogu i zadbania o relacje.  Zachęcam do udziału w tegorocznym Dniu Bezpiecznego Internetu, aby czerpać wiedzę, która pomoże dzieciom, młodzieży, nauczycielom i rodzicom zadbać także o siebie w świecie pełnym ekranów – dodaje Konrad Ciesiołkiewicz z Fundacji Orange.

Webinar poprowadzi Wioletta Matusiak, konsultantka merytoryczna ds. edukacji wczesnoszkolnej w projekcie Lekcja:Enter, który wspiera nauczycieli w prowadzeniu lekcji z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi tak, ab były jak najlepiej dostosowane do potrzeb dzisiejszych uczniów.

Wiedza z doświadczenia

Fundacja Orange współpracuje z nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej w ogólnopolskim programie edukacyjnym MegaMisja, w którym dzieci uczą się cyfrowej równowagi, podstaw bezpieczeństwa w sieci, dowiadują się, co można publikować w internecie i jak chronić swoją prywatność.  W starszych klasach, dzieci mogą brać udział w zajęciach #SuperKoderów, na których poznają podstawy programowania. Fundacja prowadzi także ogólnopolski program podnoszący cyfrowe kompetencje nauczycieli Lekcja:Enter www.lekcjaenter.pl

***

Dzień Bezpiecznego Internetu – konferencja online

Dzień Bezpiecznego Internetu zainauguruje konferencja nadawana z warszawskiej Elektrowni Powiśle dnia 9 lutego w godzinach 17:00-20:30. Ze względu na pandemię COVID-19, wydarzenie odbywa się wyłącznie online. Uczestniczyć w nim można dzięki transmisji na stronie: www.dbi.pl. Wydarzenie jest bezpłatne i nie wymaga rejestracji. Adresowane jest do osób pracujących z dziećmi oraz do rodziców. Wystąpią na nim min:  popularyzator nauki dr Tomasz Rożek, kulturoznawca dr Karol Jachymek, psychoterapeutka Aleksandra Hapcar, Agnieszka Stążka-Gawrysiak (blog “DyleMatki”) oraz eksperci reprezentujący organizujące wydarzenie Polskie Centrum Programu Safer Internet: Martyna Różycka z NASK i Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Dzień Bezpiecznego Internetu w Polsce i na świecie

Dzień Bezpiecznego Internetu powstał z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 roku. Obecnie świętowany jest na całym świecie. W Polsce organizatorem wydarzenia jest od 2005 roku Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, wspólnie realizujący program unijny „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange.

Mediateka

Udostępnij: Dzień Bezpiecznego Internetu 2021, czyli jak w czasie pandemii zadbać o dzieci w sieci

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej