Informacje prasowe

Darmowe webinary dla rodziców o tym, jak dbać o umiar w korzystaniu z technologii w wakacje

26 czerwca 2020
Darmowe webinary dla rodziców o tym, jak dbać o umiar w korzystaniu z technologii w wakacje

Rusza kolejny cykl webinariów online dla rodziców. W najbliższą niedzielę Fundacja Orange wraz z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę organizuje pierwszy z trzech webinarów dla rodziców o tym, jak rozmawiać z dziećmi o ich aktywności online i ustalać domowe zasady ekranowe oraz co zrobić, aby nowe technologie wzbogacały codzienność, a nie wpływały negatywnie na rodzinne relacje w trakcie wakacji.

Przeprowadzone niedawno badania pod nazwą „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, którymi zostali objęci nauczyciele, uczniowie i rodzice w całej Polsce, pokazują, że czas spędzony przed ekranem w internecie w okresie zdalnego nauczania zasadniczo wzrósł. Dotyczy to nie tylko dni powszednich, ale również weekendów. Z jednej strony internet stał się podstawową formą kontaktu w edukacji online, ale z drugiej strony spędzanie nawet 6 godzin dziennie przed komputerem negatywnie wpłynęło na samopoczucie uczniów. I choć początek wakacji oznacza brak konieczności codziennego uczestnictwa w lekcjach online, jest to również często moment rozluźnienia reguł dotyczących korzystania z urządzeń elektronicznych.

Jak w takim razie mądrze zarządzać czasem przed ekranami, szczególnie w czasie wakacyjnego odpoczynku? Jak rozmawiać z dziećmi o bezpieczeństwie w sieci, o zasadach, które powinny obowiązywać podczas korzystania z urządzeń ekranowych w wakacje? Na te pytania odpowiedzą podczas webinarów eksperci z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: Ewa Dziemidowicz – terapeutka z poradni „Dziecko w Sieci” oraz Łukasz Wojtasik – trener, autor licznych programów i kampanii edukacyjnych poświęconych bezpieczeństwu dzieci online

Najbliższe webinary zatytułowane „Domowe Zasady Ekranowe” odbędą się w trzech terminach z podziałem na 3 kategorie wiekowe dzieci:

28.06 o godz. 20:00 – dla rodziców dzieci do 6 roku życia.

29.06 o godz. 20:00 – dla rodziców dzieci w wieku 7-12 lat.

30.06 o godz. 20:00 – dla rodziców dzieci w wieku 13-16 lat.

Webinar jest darmowy, należy po prostu wejść na Clickmeeting, aby wziąć udział https://fundacjaorange.clickmeeting.com/domowe-zasady-ekranowe

Linki i dodatkowe informacje można znaleźć także na Facebooku:

https://www.facebook.com/events/1193049714375584/ (dla rodziców dzieci do 6 roku życia)

https://www.facebook.com/events/844179902657785/ (dla rodziców dzieci w wieku 7-12 lat)

https://www.facebook.com/events/695608587666807/ (dla rodziców dzieci w wieku 13-16 lat)

Zapraszamy do udziału w najbliższych spotkaniach online. Webinary organizowane przez Fundację Orange oraz Fundację Dajemy Dzieciom Siłę są częścią kampanii Domowe Zasady Ekranowe. W ramach kampanii dostępne są artykuły, wywiady i podcasty z psychologami wraz ze wskazówkami ekspertów, aby ułatwić rodzinom ustalenie zasad korzystania z urządzeń elektronicznych oraz chronić dzieci i rodziców przed ich nadużywaniem. Badania przeprowadzone przed kampanią pokazały, że 23% nastolatków deklaruje, że rodzice nie wykazują zainteresowania tym, co dzieci robią online, a 25% badanych deklaruje, że rodzice nie rozmawiają z nimi o bezpieczeństwie w sieci. Materiały można znaleźć na stronie rodzice.fdds.pl.


Informacje prasowe

Z nowymi kompetencjami, ale zmęczeni lekcjami online i stęsknieni bezpośrednich kontaktów.

25 czerwca 2020
Z nowymi kompetencjami, ale zmęczeni lekcjami online i stęsknieni bezpośrednich kontaktów.

87% nauczycieli musiało samodzielnie opanować obsługę narzędzi i aplikacji do prowadzenia lekcji online. Prawie 60% rodziców dobrze oceniło przygotowanie szkół do tych warunków, ale dzieci i nauczyciele tęsknią za bezpośrednim kontaktem. To wstępne wyniki najnowszego badania o edukacji zdalnej, którego partnerem jest Fundacja Orange. Pełny raport będzie opublikowany jesienią.

Nauczanie w formie zdalnej w czasie pandemii było dla wielu szkół nowym doświadczeniem. Jak poradzili sobie z tym wyzwaniem nauczyciele, a także rodzice i uczniowie? Jaki wpływ miało na nich i co pozostawi na przyszłość? Informacji dostarczą wyniki badania naukowego pt. „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”.

Czas izolacji i edukacji zdalnej pokazał, jak ważne są cyfrowe kompetencje. Wielu zdobywało je w przyspieszonym tempie i na własną rękę: 57% rodziców i prawie każdy nauczyciel (87%) musiał nauczyć się obsługi narzędzi takich jak: komunikatory wideo, chat, platforma e-learningowa czy udział w grupach dyskusyjnych. Dodatkowo, co trzeci rodzic deklaruje, że musiał doszkolić się i/lub dziecko z obsługi sprzętu typu kamerki, mikrofonu i słuchawek.

- Nauczyciele, uczniowie i rodzice w szybkim tempie rozwinęli ważne cyfrowe kompetencje i nabrali jeszcze więcej odwagi do korzystania z technologii. Z podziwem patrzyliśmy w Fundacji Orange na takie zaangażowanie, potwierdzone też frekwencją nauczycieli na webinarach, które prowadziliśmy, aby wesprzeć ich w nowej sytuacji. Skorzystało z nich aż 6 tys. osób, a 29 tys. odtworzyło tutoriale z poradami, jak uczyć online. – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. - Jednym z ważnych aspektów takich lekcji jest nie tylko dydaktyka, ale też podtrzymanie „ludzkiego” kontaktu. Te badania pokazują, jak ważne są relacje nauczycieli z uczniami – dodaje.

Lekcje online mniej atrakcyjne niż w szkole

Gotowość szkół do realizacji zajęć w tych warunkach dobrze oceniło 60% badanych rodziców. Tymczasem tylko 10% nauczycieli twierdzi, że czuje się w pełni przygotowana do takiej formy pracy. Stopień tego przygotowania oraz poziom kompetencji cyfrowych nauczycieli przełożył się na ich sposoby prowadzenia zajęć online. Częściej wykorzystywali oni narzędzia, które wiążą się z nauczaniem metodą podawczą - przekazywali informacje, wysyłali materiały do indywidualnej realizacji przez uczniów, wyświetlali filmy i prezentacje, publikowali treści na stronie internetowej lub blogu. Lekcje rzadziej odbywały się w sposób aktywizujący dzieci i młodzież do wspólnej pracy online. Jedynie niewielu prowadzących zdecydowało się na wykorzystanie edukacyjnych gier, quizów oraz narzędzi do zespołowej pracy zdalnej.

To zapewne miało wpływ na ocenę zajęć przez uczniów. Połowa z nich twierdzi, że lekcje online były mniej atrakcyjne niż w szkole w realu.

Przeładowani informacjami  i zmęczeni ekranami 

W czasie izolacji prawie połowa uczniów i nauczycieli wskazała, że w dni robocze korzystała z internetu minimum 6 godzin dziennie. Taką ilość czasu online przed pandemią spędzało dużo mniej, bo zaledwie 5-7% z nich. Uczniowie, rodzice oraz nauczyciele obserwują u siebie objawy nadużywania cyfrowych narzędzi: przemęczenie, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie z powodu ciągłego używania technologii.

W badaniu jakościowym wyszło także, że uczniowie tęsknią do bezpośrednich spotkań z kolegami i koleżankami. Ponad połowa z nich uważa, że relacje rówieśnicze przed pandemią były lepsze. Co piąty uczeń (23%) ma poczucie, że lepszy był też wtedy kontakt z wychowawcą. Ci zwracają uwagę, że tęsknią do spotkań w realu z uczniami i ze współpracownikami, a edukacja zdalna negatywnie wpływa na relacje domowe części z nich.

Obraz edukacji zdalnej… po burzy

Wstępny raport z badania „Zdalne nauczanie a adaptacja (…)” dostępny jest na stronie www.zdalnenauczanie.org. Pełne opracowanie z wszystkimi wynikami zostanie zaprezentowany jesienią 2020 roku.

Czas wakacji będzie wypełniony analizami doświadczeń z obowiązku zdalnego nauczania w ostatnich miesiącach. Wierzymy, że wiedza pozyskana zarówno w naszym badaniu jak i w innych zaprezentowanych ostatnio raportach, które cytujemy, posłuży do wypracowania najlepszych rozwiązań dla edukacji, nie tylko zdalnej. - mówi dr Maciej Dębski, prezes Fundacji Dbam o Mój Zasięg i członek zespołu badawczego.

Organizatorami projektu są: Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundacja Dbam o Mój Zasięg i Fundacja Orange. Badaniu patronuje Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydział Humanistyczny Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Szczegóły na: www.zdalnenauczanie.org

******

Badanie „Zdalne nauczanie …” to badanie ilościowe z komponentem jakościowym. Realizowane w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych od 12.05 do 12.06.2020 roku metodą sondażu diagnostycznego online w trzech grupach: Uczniowie (N=1284) klas 6–8 szkół podstawowych i ponadpodstawowych (liceów, techników, liceów zawodowych), Rodzice badanych uczniów (N=979)  kwestionariusz wypełniał tylko jeden rodzic/opiekun w gospodarstwie domowym, Nauczyciele (N=671) wszystkich przedmiotów prowadzący zajęcia w klasach badanych uczniów. Dobór próby miał charakter celowy. W badaniu wzięły udział placówki, które pozytywnie odpowiedziały na zaproszenie. Wypełniano ankiety internetowe przygotowane na platformie badawczej LimeSurvey. Badani z każdej grupy wypełniali oddzielny kwestionariusz, w którym część pytań była wspólna, a część dostosowana do specyfiki danej grupy. Badanie nie miało charakteru reprezentatywnego. Procedura badawcza została zatwierdzona przez Komisję Etyczną Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Do analizy wybrano wyłącznie kwestionariusze wypełnione w całości.

INFORMACJE O ORGANIZATORACH

Fundacja Orange

Fundacja Orange od 15 lat uczy, jak odpowiedzialnie i twórczo korzystać z technologii. Prowadzi projekty edukacyjne, w których dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli.  Wspiera ich również w czasie edukacji zdalnej. Zorganizowała webinary dla nauczycieli o prowadzeniu zdalnych lekcji. Dla dzieci przygotowała Poranki z #SuperKoderami,  podczas których uczą się podstaw programowania, a dla starszych dzieci FabLab #wdomu, pokazujący podstawy modelowania 3D.  Wsparła także Wioski Dziecięce SOS darowizną na zakup sprzętu umożliwiającego podopiecznym zdalną naukę. https://fundacja.orange.pl/

Fundacja Dbam o Mój Zasięg

Fundacja Dbam o Mój Zasięg zajmuje się promocją odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii i profilaktyką fonoholizmu. Fundacja realizuje badania naukowe, kampanie edukacyjne oraz realizuje na terenie całej Polski szkolenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych, społeczności szkolnych oraz pracowników firm. Eksperci Fundacji pomagają tworzyć programy profilaktyczne na poziomie krajowym i samorządowym. www.dbamomojzasieg.com

Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej

Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej jest ogólnopolskim i interdyscyplinarnym stowarzyszeniem naukowym, zrzeszającym teoretyków i praktyków edukacji medialnej. Powstało w 2012 roku w odpowiedzi na wyzwania związane z funkcjonowaniem człowieka w świecie mediów cyfrowych. Celem stowarzyszenia jest popularyzacja wiedzy na temat świadomego i krytycznego korzystania z różnych mediów przez różne grupy użytkowników. http://ptem.org.pl/

Mediateka


Informacje prasowe

Bezpłatne webinaria dla seniorów w nowej rzeczywistości

10 czerwca 2020
Bezpłatne webinaria dla seniorów w nowej rzeczywistości

Startują bezpłatne webinaria „ABC cyfrowego świata ze smartfonem”, które przybliżą osobom starszym, przydatne na co dzień funkcje smartfona, podpowiedzą jakie aplikacje warto zainstalować oraz nauczą jak poruszać się bezpiecznie w sieci. Rusza także infolinia ekspercka podejmująca tematy ważne dla seniorów m.in. zdrowia czy ochrony przed oszustwami. Działania te są efektem współpracy Instytutu Gospodarki Senioralnej i Orange Polska.

Już od 15 czerwca, w każdy poniedziałek o godzinie 14:00 na platformie ABCsenior.com seniorzy będą mieli możliwość uczestniczenia w wykładach na żywo i zyskania umiejętności korzystania z cyfrowych rozwiązań. Webinaria poprowadzą eksperci Orange Polska. Przez kolejne osiem tygodni, podczas 60-minutowych zajęć zaprezentowane zostaną przydatne na co dzień funkcje smartfona z dostępem do Internetu. Spotkania przeznaczone są zarówno dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze smartfonem oraz tych, które chcą uporządkować swoją wiedzę w tym zakresie. Na koniec kursu uczestnicy otrzymają na adres e-mail certyfikat potwierdzający zdobytą wiedzę.

Zależy nam, aby każdy miał dostęp do cyfrowego świata, niezależnie od wieku, sprawności czy umiejętności. Jak ważny jest ten dostęp mogliśmy się przekonać, kiedy zmuszeni byliśmy zostać w domu i większość rzeczy załatwiać  on-line. Grupą szczególnie dotkniętą izolacją społeczną są osoby starsze, które nie zawsze umieją korzystać z nowych technologii. Postanowiliśmy im pomóc w poznaniu możliwości ich smartfonów – pokazać jak zrobić i wysłać zdjęcie do bliskich, korzystać w portalów społecznościowych czy załatwić płatności przez telefon. Dlatego przyłączyliśmy się do projektu ABC Senior. Wierzymy, że dzięki nam seniorzy poczują się dobrze w cyfrowym świecie  – mówi Jolanta Dudek, członek zarządu Orange ds. doświadczeń klientów.

Kurs jest częścią oferty edukacyjnej Akademii ABC senior dostępnej na serwisie ABCsenior.com, który jest odpowiedzią na wyzwania, jakie stawia przed starszym pokoleniem nowa, pandemiczna rzeczywistość, która w znaczący sposób ograniczyła dostęp do narzędzi rozwoju osobistego, takich jak stacjonarne szkolenia czy Uniwersytety Trzeciego Wieku.

Uczestnicy już mogą rejestrować się pod linkiem https://abcsenior.com/ulp_course/abc-cyfrowego-swiata-ze-smartfonem/

W odpowiedzi na sygnały płynące ze strony seniorów uruchomiona zostanie także bezpłatna  infolinia 800 123 800 poświęcona tematom istotnym dla tej grupy społecznej. Od poniedziałku do piątku w godzinach 11:00-13:00 eksperci i konsultanci w zakresie dietetyki, prawa konsumenta oraz problematyki ogólnej będą doradzać seniorom. Wszystkie porady są również nieodpłatne a także anonimowe.

Harmonogram pracy infolinii:

  • Poniedziałek, Środa, Piątek - bezpłatne rozmowy z konsultantami
  • Wtorek - bezpłatne porady dietetyka
  • Czwartek - bezpłatne porady konsumenckie

Infolinia i Akademia ABC stanowią odpowiedź na potrzeby seniorów, jakie pojawiły się w tej nietypowej rzeczywistości. Wiele mówi się o dostępności w kontekście pokolenia silver, jednak nasze projekty idą o krok dalej – pandemia niejako zmusiła nas wszystkich do przeniesienia aktywności w sferę online – naszym celem jest umożliwienie seniorom komfortowego poruszania się w tym nowym świecie internetu, smartfonów i tzw. mobilności. W ramach serwisu ABCsenior.com dostarczamy wiedzę i narzędzia rozwoju osobistego, a do tego serwujemy mnóstwo rozrywki i ciekawych informacji. – mówi Marzena Rudnicka, prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.

Propozycja dla seniorów jest wynikiem współpracy Orange Polska z fundacją Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej.

******

Fundacja Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej jest rynkowym liderem rozwiązań odpowiadających na wyzwania demograficzne współczesnego społeczeństwa. Misją KIGS jest gromadzenie wiedzy i przygotowywanie rekomendacji mających na celu dostosowanie gospodarki do długowieczności. W ramach swojej misji fundacja bada potrzeby pokolenia silver oraz opracowuje analizy i wskazówki dla przedsiębiorców oraz dostawców usług publicznych. Wśród projektów realizowanych przez fundację wymienić można m.in. serwis ABCsenior.com, raport Silver Book, czy kampanię Senior Znaczy Szacunek. KIGS prowadzi ponadto trzy dzienne domy pobytu w Pieninach.

Orange Polska jest jednym z największych dostawców usług telekomunikacyjnych w Polsce, działającym we wszystkich segmentach rynku telekomunikacyjnego. W ramach swojej strategii społecznej odpowiedzialności firma podejmuje temat dostępności i edukacji cyfrowej. Dzięki Fundacji Orange angażuje się w edukację cyfrową dzieci i młodzieży, ucząc mądrego i bezpiecznego korzystania z sieci. Nie zapomina również o seniorach, którym oferuje szereg udogodnień w obsłudze, a także możliwość skorzystania z oferty edukacyjnej.

Scroll to Top