Informacje prasowe

Energia ze słońca popłynie do Orange Polska

05 października 2023
Energia ze słońca popłynie do Orange Polska

Od lipca 2024 r. energia elektryczna produkowana przez instalacje fotowoltaiczne popłynie do infrastruktury Orange Polska. Operator porozumiał się z firmą R.Power, która dostarczy na jego potrzeby docelowo ok. 60 GWh rocznie. 

- To nasz kolejny krok ku zeroemisyjności i kolejna umowa zawarta w formule PPA (Power Purchase Agreement), ale pierwsza dotycząca fotowoltaiki na tak znaczącą skalę. Dzięki zabezpieczonej w ramach tej współpracy energii, również w kolejnych latach odnawialne źródła będą stanowiły co najmniej 65% naszego zużycia prądu. Oznacza to, że już dziś wypełniamy nasz strategiczny cel, zakładający zaspokajanie większości naszych energetycznych potrzeb ze źródeł odnawialnych do 2025 r., nawet biorąc pod uwagę dynamicznie rosnący ruch w naszej sieci – powiedziała Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska.

Umowa zapewni operatorowi dostawę w latach 2024-2034 ponad 600 GWh energii ze słońca . Oznacza to, że energia z należących do R.Power farm fotowoltaicznych zaspokoi w trakcie trwania kontraktu od 8 do 10% rocznego zużycia Orange Polska.

Orange Polska dąży do ograniczenia emisji własnych o -65% (względem 2015 r. – roku, w którym podpisano Porozumienia Paryskie) oraz zapewnienia co najmniej 60% udziału energii odnawialnej w miksie do 2025 r. Do 2040 r. operator chce osiągnąć całkowitą neutralność klimatyczną. Firma od lat realizuje szereg inicjatyw zmierzających do ograniczenia zużycia energii oraz śladu węglowego. Od 2015 r. w ramach Programu Optymalizacji Energii zaoszczędzono ponad 1,1 TWh – niemal tyle, ile Orange zużył w latach 2021 i 2022 łącznie. Od 2020 r. operator podpisał szereg umów w formule PPA (Power Purchase Agreement) zapewniających energię ze źródeł odnawialnych wprost od jej producenta. W pierwszym półroczu 2023 r. z takich źródeł pochodziło blisko ¾ całkowitego zużycia energii Orange Polska. W pierwszym półroczu tego roku w porównaniu do pierwszego półrocza 2015 r., operator zredukował emisje własne o -68%, pomimo ośmiokrotnego wzrostu ruchu w sieci w latach 2015-2023.

Orange Polska dostrzega znaczącą rolę firm technologicznych w walce ze zmianami klimatu. Dlatego firma podejmuje działania na rzecz ograniczania emisji dwutlenku węgla, inwestuje w odnawialne źródła energii oraz wdraża zasady gospodarki obiegu zamkniętego, zarówno w odniesieniu do działań wewnętrznych, jak i w propozycjach kierowanych do klientów, np. skupując używane telefony w ramach programu RE.


Informacje prasowe

Ruszył Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny dla osób zaangażowanych w edukację

04 października 2023
Ruszył Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny dla osób zaangażowanych w edukację

Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny to przestrzeń darmowego dostępu i wymiany najnowszej wiedzy, inspiracji, wyników badań związanych z edukacją. To przestrzeń dla nauczycieli, nauczycielek, studentów i studentek kierunków społecznych i wszystkich tych, którzy chcą rozwijać się w duchu empatycznej edukacji. Inicjatorem projektu jest prof. Roman Leppert, pedagog, twórca Akademickiego Zacisza, partnerem - Fundacja Orange. Pierwsze materiały  i spotkania online już są dostępne.

Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny (WUP) to inicjatywa edukacyjna, która służy podnoszeniu wiedzy z zakresu pedagogiki oraz najnowszych praktyk edukacyjnych. W ramach projektu będą dostępne darmowe materiały, inspiracje, przegląd najnowszych badań. Wszystkie treści pogrupowane będą w trzy główne działy: myśl pedagogiczna, badania edukacyjne, praktyki edukacyjne. Towarzyszą im polecane lektury oraz twórczość pedagożek i pedagogów. Zasób materiałów będzie systematycznie rozbudowywany o nowe treści. Wszystko dostępne jest za darmo na portalu www.wup.edu.pl

Kluczowym elementem WUP są środowe spotkania Akademickiego Zacisza online (dostępne na Facebooku i YouTubie), podczas których prof. Roman Leppert prowadzi rozmowy z cenionymi pedagogami, pedagożkami, autorami i autorkami książek, osobami pracującymi w obszarze edukacji. To także czas wymiany doświadczeń, inspiracji i refleksji w społeczności zainteresowanej współtworzeniem pedagogicznej i edukacyjnej rzeczywistości w Polsce, którą do tej pory zgromadziło Zacisze.

Inicjatorem i twórcą Wirtualnego Uniwersytetu Pedagogicznego jest prof. dr hab. Roman Leppert – pedagog na co dzień związany z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik studiów doktoranckich w zakresie pedagogiki, redaktor naczelny „Przeglądu Pedagogicznego”, członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.

Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny został pomyślany jako wirtualna przestrzeń, w której możliwe będzie (współ)tworzenie wiedzy pedagogicznej w sposób adekwatny do potrzeb społeczeństwa sieci, czyli takiego, w którym coraz większa część naszego funkcjonowania ma miejsce w rzeczywistości cyfrowej. Charakterystyczna dla tego sposobu funkcjonowania jest partycypacja, uruchamiany projekt ma ją umożliwić w sposób większy od tego, który dotychczas zapewniało Akademickie Zacisze – mówi twórca projektu, prof. Roman Leppert

Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny będzie dla użytkowników i użytkowniczek przestrzenią do nieformalnego samokształcenia – bez ocen, indeksów, zaliczeń i kolokwiów. Daje dowolność wyboru tematów i materiałów według własnych preferencji i potrzeb, w dowolnym czasie.

Partnerem projektu jest Fundacja Orange, która od początku swojego istnienia działa w obszarze edukacji, a w prowadzonych inicjatywach współpracuje z tysiącami nauczycielek i nauczycieli w Polsce.

„Mocno wierzę, że celem edukacji jest kształtowanie życzliwej postawy wobec ludzi i świata. Świata, w którym uczymy się wspólnie oraz wzajemnie od siebie. Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny, to kwintesencja takiego sposobu działania.  Powstaje z myślą o przyszłości pedagogiki i edukacji, jedocześnie sięgając do ich ważnych korzeni. Serdecznie zapraszam do udziału w tej inicjatywie” – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Działania Wirtualnego Uniwersytetu Pedagogicznego wspierać będzie rada ekspercka, w skład której wchodzą osoby o uznanym autorytecie w dziedzinie edukacji i pedagogiki. Na specjalnym spotkaniu Akademickiego Zacisza zaprezentowały założenia projektu https://www.facebook.com/events/850919810005537/?ref=newsfeed

  • Dr Lidia Bielinis – adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego,
  • Monika Eilmes – liderka obszaru projektów unijnych reprezentująca Fundację Orange,
  • Dr hab. Michał Klichowski – profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
  • Dr Marek Michalak – prowadzący Instytut Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, rzecznik praw dziecka w latach 2008-2018,
  • Dr hab. Piotr Zamojski – profesor na Wydziale Nauk Społecznych Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

 


Informacje prasowe

Fundacja Orange w poszanowaniu prawa do wizerunków dzieci

03 października 2023
Fundacja Orange w poszanowaniu prawa do wizerunków dzieci

Fundacja Orange postanowiła w swojej komunikacji nie publikować wizerunków dzieci. Decyzja jest wyrazem poszanowania jednego z ważnych praw dziecka w środowisku cyfrowym - prawa do świadomego zarządzania swoim wizerunkiem. Jej celem jest także zwrócenie uwagi opinii publicznej na narastający problem bezrefleksyjnego i nadmiernego zamieszczania w sieci wizerunków dzieci, bez uwzględniania ich granic i zdania w tej sprawie.

Fundacja Orange od początku swojego powstania w 2005 roku zajmuje się edukacją i wsparciem rozwoju dzieci, także w kontekście bezpieczeństwa w internecie i higieny cyfrowej. W ostatnim czasie wraz z gronem ekspertek i ekspertów podejmuje temat poszanowania praw dziecka w środowisku cyfrowym i informacyjnym. Decyzja o stopniowym zaprzestaniu publikowania wizerunków – twarzy dzieci, jest wynikiem analiz, refleksji oraz wewnętrznych konsultacji zespołu Fundacji.

- Dla nas to ważny aspekt podmiotowego traktowania dzieci w przestrzeni cyfrowej i nie tylko. To wyraz respektowania ich granic. Zadaliśmy sobie pytanie, czy możliwe jest w pełni świadome wyrażenie zgody przez dziecko na publikację swojego wizerunku w sieci. Czy zarówno ono jak i jego rodzic zna plusy, minusy i wszystkie możliwe konsekwencje takiej decyzji? Czy zgoda została udzielona z uwzględnieniem zdania dziecka? Mamy nadzieję, że w dużej części tak, ale zbyt wiele wątpliwości pozostaje i widzimy konieczność edukowania w tym zakresie.– mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

fundacja Orange

W swojej polityce ochrony dzieci Fundacja zwraca uwagę na aspekty związane z ochroną ich wizerunku. Jest sygnatariuszem Karty Praw Dziecka w Biznesie, która mobilizuje organizacje, instytucje i przedsiębiorstwa do działań na rzecz ochrony praw dziecka. W maju 2023 roku wraz z gronem ponad 40 ekspertów i ekspertek wydała raport z monitoringu praw i podmiotowości dziecka w Polsce w dobie społeczeństwa informacyjnego „Dojrzeć do praw”. Znajdują się w nim wyniki badań jakościowych z dziećmi i młodzieżą. Prawo do prywatności jawi się jako jedna z cenniejszych wartości dla młodych.

Poprzez rezygnację z publikowania wizerunków dzieci Fundacja Orange chce m.in. podnosić świadomość społeczną na temat konieczności poszanowania praw i godności dziecka - także w środowisku cyfrowym. Jest ona swoistym apelem o włączanie młodych ludzi w decyzje w kwestiach, które ich dotyczą i o empatię wobec ich potrzeb, przeżyć i emocji.

- My zdecydowaliśmy się na taki kierunek, ale każda organizacja czy każdy dorosły może znaleźć swój sposób na szerzenie wiedzy, edukację i wzbudzanie refleksji na ten temat. Jest to dziś bardzo potrzebne. Szczególnie, że statystyki związane z poczuciem braku zrozumienia, samotności i kryzysów psychicznych wśród młodych biją na alarm. – dodaje Konrad Ciesiołkiewicz.

- Jako społeczeństwa jesteśmy jeszcze w procesie poszerzania pojęć z zakresu etyki o przestrzeń cyfrową. Jeszcze dojrzewa w nas coś, co nazywam cyfrowym sumieniem, czyli indywidualną i zbiorową wrażliwością na to, co robimy w internecie i technologiach. To proces, bo te szybko się rozwijają, zaskakując wciąż tym, na jak wiele dziedzin naszego życia mogą mieć wpływ. Dlatego choć dziś pewne działania nie wszystkim mogą wydawać się konieczne, jak choćby rezygnacja z publikowania wizerunku dzieci, jestem przekonana, że w przyszłości będą standardem. Musimy tylko dojść do etapu, w którym w społeczeństwie wiedza o wpływie technologii na nasze życie będzie tak powszechna jak świadomość wpływu tego, co jemy, na nasze zdrowie – mówi Magdalena Bigaj, członkini Rady Programowej Fundacji Orange, prezeska i założycielka Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.

Takie podejście stworzyło w Fundacji Orange pole do poszukiwania innych koncepcji w tworzeniu komunikacji wizualnej. Przy wsparciu komunikacji marketingowej Orange Polska i agencji Leo Burnett oraz Graffitti przygotowana została emocjonująca sesja zdjęciowa, obrazująca ważne aspekty życia młodych, wartościowych relacji, znaczenia higieny cyfrowej, która nie pokazuje jednak twarzy dzieci. Zdjęcia wykonywała Ewa Przedpelska, fotografka.

Scroll to Top