Informacje prasowe

Orange żegna się z 3G. Sprawdź, czy jesteś gotowy na zmiany

21 marca 2023
Orange żegna się z 3G. Sprawdź, czy jesteś gotowy na zmiany

We wrześniu Orange Polska rozpocznie proces wygaszania sieci 3G. W pierwszym etapie wyłączone zostaną nadajniki obsługujące tę sieć w okolicach Piły i Sieradza. Od dziś klienci operatora mogą samodzielnie sprawdzić, czy ich karta SIM i smartfon umożliwiają bezproblemowe przejście na korzystanie z 4G.

Ze względu na postępujące zmiany technologiczne Orange Polska, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, rusza w tym roku z wygaszaniem swojej sieci 3G. W zamian operator zapewni dostęp do 4G. Dla użytkowników komórek będzie to oznaczać zwiększony komfort korzystania z telefonu: lepszą jakość połączeń głosowych i sprawniejsze działanie sieci.

Tam, gdzie wyłączane będzie 3G, oprócz sieci 4G, która dzięki refarmingowi pasm pozyskanych z wygaszanej sieci będzie stopniowo ulepszane, dostępne będą również usługi 2G oraz 5G od Orange.

Jak się przygotować?

Pierwszy, pilotażowy etap wyłączania 3G rozpocznie się we wrześniu. Już dziś warto sprawdzić, czy posiadana karta SIM i telefon korzystają z 4G i umożliwiają głosowe połączenia przez mobilny internet, czyli VoLTE. Wystarczy wysłać bezpłatny SMS o treści KARTA na numer 80233. Usługa jest dostępna dla klientów indywidualnych oraz małych i średnich firm - korzystających z ofert abonamentowych i prepaid. Dotyczy to także użytkowników nju mobile.

Klienci korporacyjni również mają dostęp do usługi sprawdzenia karty SIM przez SMS. W razie konieczności wymiany, pierwszym kontaktem będzie w ich przypadku opiekun klienta biznesowego.

Użytkownicy Orange Flex mogą sprawdzić swoją kartę i telefon za pomocą dostępnego w aplikacji czatu. Jeśli karta SIM wymagać będzie wymiany, wystarczy złożyć takie zlecenie bez wychodzenia z domu, bezpośrednio w aplikacji (opcja dostępna w zakładce „Karty SIM”) – nową kartę bezpłatnie dostarczy kurier.

Dodatkowo, za pomocą strony internetowej www.orange.pl/zobacz/wylaczamy-3g każdy może od ręki sprawdzić, czy jego smartfon jest rekomendowany do obsługi VoLTE w Orange Polska.

Co jeśli okaże się, że któryś z tych elementów wymaga wymiany? Warto pomyśleć o tym już dziś. Starsze karty SIM można bezpłatnie wymienić w każdym salonie Orange Polska. Użytkownicy nju mobile mogą bezpłatnie wymienić kartę SIM przez formularz po zalogowaniu na swoje konto lub przez infolinię (*610). Jeśli zaś chodzi o smartfony, wszystkie urządzenia w aktualnej ofercie operatora posiadają funkcję VoLTE. Dotyczy to również smartfonów odnowionych, dostępnych w bardzo dobrych cenach. Wymieniając telefon warto przynieść do salonu stary model – Orange przyjmie go i przekaże do bezpiecznego recyklingu lub utylizacji. W przypadku nowszych urządzeń, które wymagają jednak wymiany, konsultanci sprawdzą, czy dostępna będzie opcja odkupu, dzięki której można zyskać bon za zakup nowego telefonu.

Start już we wrześniu

Proces wygaszania sieci 3G od Orange w Polsce rozpocznie się w drugiej połowie września. W pierwszej kolejności obejmie powiaty: wieruszowski, wieluński, pajęczański oraz złotowski i częściowo pilski i wałecki.

Orange-wyłącza-3G

Następnie, w październiku, 3G zostanie wyłączone na pozostałym obszarze powiatów pilskiego i wałeckiego oraz w powiatach: sieradzkim, zduńskowolskim, łaskim, poddębickim, czarnkowsko-trzcianeckim, chodzieskim, obornickim i wągrowieckim. To początek działań Orange Polska, które umożliwią klientom przejście z 3G do 4G. Kolejny etap prac przewidziany jest na 2024 rok. Operator planuje, że wygaszanie 3G w całym kraju potrwa do końca 2025 r.


Informacje prasowe

CERT Orange Polska uruchomił bezpłatny numer do zgłaszania SMS-em podejrzanych wiadomości

20 marca 2023
CERT Orange Polska uruchomił bezpłatny numer do zgłaszania SMS-em podejrzanych wiadomości

Linki w SMS-ach, komunikatorach, reklamy prowadzące do fałszywych stron to obecnie jedne z najbardziej powszechnych zagrożeń w sieci. CERT Orange Polska uruchomił właśnie numer 508 700 900, na który można przesyłać tego typu podejrzane strony i wiadomości. Pozwoli to na skuteczniejszą ochronę wielu osób przed oszustwem. Wysłanie wiadomości na 508 700 900 jest darmowe dla klientów Orange i nju mobile.

SMS-y phishingowe często zawierają linki, np. do fałszywych serwisów płatności. Wpisanie danych logowania na takiej stronie grozi utratą pieniędzy z konta. Kolejnym zagrożeniem są masowo wyświetlane reklamy prowadzące np. do fałszywych serwisów inwestycyjnych, giełd kryptowalut czy linki przekazywane za pośrednictwem komunikatorów, jak np. odbiór przesyłki lub pieniędzy. By ograniczyć zasięg i skutki oszustw, bardzo ważne jest jak najszybsze zablokowanie docelowej strony.

- Zdarza się, że jednego dnia blokujemy blisko 200 domen phishingowych – mówi Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska. - Skala zjawiska jest ogromna, dlatego stawiamy na prosty i szybki sposób zgłaszania fałszywych stron i wiadomości poprzez przekazanie ich na numer 508 700 900 – dodaje ekspert.

Numer służy tylko do obsługi SMS-ów i nie można na niego zadzwonić. Link z przekazanej wiadomości automatycznie trafi do systemów bezpieczeństwa Orange Polska. Po potwierdzeniu, że strona, do której kieruje, służy do wyłudzania danych, dostęp do niej zostanie zablokowany. W sytuacjach wymagających dodatkowych wyjaśnień wiadomością zajmie się ekspert CERT Orange Polska, który przeprowadzi analizę zgłoszenia.

Warto pamiętać, że przed wieloma niebezpieczeństwami w sieci chroni kilka podstawowych zasad: niepoddawanie się emocjom i nieklikanie bez zastanowienia w linki w komunikatorach, SMS-ach, fałszywych reklamach, wpisywanie danych logowania tylko po dokładnym sprawdzeniu adresu strony, używanie mocnych haseł i jeśli tylko jest taka możliwość - korzystanie z uwierzytelniania dwuskładnikowego.

Warto także śledzić aktualności na stronach CERT Orange Polska, na Twitterze @CERT_OPL, a także w każdy czwartek na blogu Orange.  Phishingowe SMS-y i maile czy inne podejrzane zdarzenia w sieci można zgłaszać także na stronie cert.orange.pl klikając „Zgłoś incydent”.


Informacje prasowe

Jak używamy urządzeń ekranowych – pierwsze badanie higieny cyfrowej

14 marca 2023
Jak używamy urządzeń ekranowych – pierwsze badanie higieny cyfrowej

Czas spędzany przed ekranem kontroluje 14,3% badanych[1]. Blisko 2/3 z nich uważa, że spędza w ten sposób dużo, a nawet za dużo czasu. 1 na 5 osób ogranicza liczbę powiadomień w telefonie, a 9,3% unika używania ekranów przed snem. To jedne z najważniejszych wyników pierwszego badania higieny cyfrowej dorosłych w Polsce korzystających z internetu. Organizatorzy badania oprócz wyników udostępnili w internecie także bezpłatny Test Higieny Cyfrowej.

 

Higiena cyfrowa to chroniące zdrowie zachowania związane z używaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, zwłaszcza urządzeń ekranowych i internetu. Nieumiejętne korzystanie z nich może prowadzić do negatywnych konsekwencji dla zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego.

Ogólnopolskie Badanie Higieny Cyfrowej 2022

Badanie przeprowadzono w listopadzie 2022 roku na reprezentatywnej grupie dorosłych użytkowniczek i użytkowników internetu w Polsce[2], co daje obraz poziomu higieny cyfrowej polskiego społeczeństwa, którego 88,4% korzysta w 2023 r. z internetu[3]

- Zależało nam, aby zwrócić uwagę na to, że nieumiejętne korzystanie z internetu i urządzeń ekranowych jest dzisiaj problemem społecznym, dotyczącym wszystkich grup wiekowych, a nie tylko dzieci i młodzieży,  jak zwykło się uważać – mówi Magdalena Bigaj, prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, pomysłodawczyni i współtwórczyni badania. – Aby zdiagnozować stan higieny cyfrowej osób dorosłych, stworzyliśmy nowe narzędzie badawczo-edukacyjne, Kwestionariusz Samooceny Higieny Cyfrowej, opracowane w taki sposób, aby osoba wypełniająca go równocześnie zdobywała wiedzę na temat pozytywnych, pożądanych zachowań w tym zakresie.

 

W badaniu skoncentrowano się na najważniejszych zachowaniach z czterech obszarów higieny cyfrowej: (1) stawianiu granic i kontroli w używaniu urządzeń ekranowych, (2) bezpiecznym używaniu internetu, (3) tworzeniu i odbieraniu informacji w internecie oraz (4) innych zalecanych zachowaniach prozdrowotnych związanych z używaniem ekranów, jak dbałość o sen czy bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Wyniki badania opublikowano w raporcie „Higiena cyfrowa dorosłych użytkowniczek i użytkowników internetu w Polsce” dostępnym na stronie www.higienacyfrowa.pl. Autorzy zawarli w nim także rekomendacje działań na rzecz podniesienia poziomu higieny cyfrowej polskiego społeczeństwa. Głównym wnioskiem płynącym z badania jest to, że niewielu dorosłych chroni swoje zdrowie używając urządzeń ekranowych. Wybrane wyniki mówią o tym, że[4]:

  • 14,3% osób dorosłych kontroluje swój czas ekranowy, 21,9% ogranicza liczbę powiadomień;
  • 9,3% badanych unika używania urządzeń ekranowych przed snem, a 18,1% unika kładzenia telefonu przy lub w łóżku przed zaśnięciem;
  • 20,3% osób wykonując czynności wymagające skupienia, jak praca czy uczenie się, usuwa telefon z zasięgu wzroku;
  • co czwarta osoba spożywa posiłki bez ekranu w zasięgu wzroku.

- Zachowywanie higieny cyfrowej przez dorosłych jest ważne również dlatego, że to właśnie oni modelują zachowania dzieci i młodzieży w tym obszarze. Rodzina, szkoła i najbliższe otoczenie to pierwsze miejsca treningu społecznego, w których dzieci i młodzież powinny uczyć się, jak używać urządzeń ekranowych i internetu w sposób chroniący zdrowie – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. – Dlatego niezbędne jest podejmowanie działań edukacyjnych upowszechniających higienę cyfrową, które skierowane są do osób dorosłych. Podstawą tych działań powinna być diagnoza ich zachowań w tym zakresie.

 

Test Higieny Cyfrowej pomoże wzmocnić dobre nawyki

 

Organizatorzy badania przygotowali także Test Higieny Cyfrowej, skorzystać z tego narzędzia może każda zainteresowana osoba. Pomoże on sprawdzić czy wystarczająco chronimy swoje zdrowie w czasie używania ekranów oraz wskaże dobre nawyki, które warto wprowadzić w swoim życiu. Test wraz z praktycznymi poradami jest dostępny bezpłatnie na stronie www.higienacyfrowa.pl. Znajdziemy tu pytania między innymi o: kontrolowanie czasu ekranowego, korzystanie z ekranów przed snem czy podczas czynności wymagających skupienia. Zatrzymanie się nad odpowiedzią i wynikiem, to ważny moment autorefleksji, który w rezultacie może prowadzić do podjęcia działań prozdrowotnych.

 

 

 

[1] Wyniki przytaczane w niniejszym tekście dotyczą odpowiedzi “zawsze lub prawie zawsze”.

[2] Badanie przeprowadzono metodą CAWI na grupie 1067 respondentów reprezentatywnej dla osób powyżej 18 r.ż. Mieszkających w Polsce i używających internetu.

[3] Hootsuite, We are social (2023). Digital 2023. Global digital overview. Essential insights into how people around the world use the internet, mobile devices, social media and ecommerce. Dostęp online 30.01.2023: https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland.

[4] Wyniki dla odpowiedzi „zawsze lub prawie zawsze”


Ogólnopolskie Badanie Higieny Cyfrowej 2022 było elementem projektu badawczo-edukacyjnego Higiena Cyfrowa Osób Dorosłych, realizowanego w latach 2022–2023 przez Fundację Instytut Cyfrowego Obywatelstwa oraz Fundację Orange. Celem projektu jest dostarczenie brakującej wiedzy na temat wzorów korzystania z urządzeń ekranowych przez osoby dorosłe.

Badanie ma charakter otwierający i rozpoczyna kilkuletnie przedsięwzięcie badawczo-edukacyjne poświęcone higienie cyfrowej. Na stronie www.higienacyfrowa.pl internauci i internautki znajdą: raport z badania, Test Higieny Cyfrowej oraz materiały informacyjne i poradnikowe, wyjaśniające wpływ higieny cyfrowej na zdrowie.

Honorowy patronat nad badaniem objęła Komisja Europejska w Polsce, Wydział Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Komitet Dialogu Społecznego KIG.

Scroll to Top