Mali i średni operatorzy planują rozwijać swoje sieci głównie z własnych środków. Zaledwie co piąty ankietowany operator starał się o dofinansowanie do budowy światłowodów z funduszy unijnych. Rozwój 5G w ich opinii nie spowoduje odpływu klientów z sieci stacjonarnych, za to sztuczna inteligencja może wspomóc rozwój biznesu. To wnioski z najnowszej edycji raportu dotyczącego rynku operatorskiego „What’s Up Wholesale?”, wydawanego przez Orange Polska.
Celem tegorocznego badania było określenie kierunków rozwoju krajowych sieci operatorskich. Ankietowani – mali i średni operatorzy - zostali zapytani m.in. o to, jak fundusze unijne wpłyną na rozwój ich sieci, jak oceniają oni współpracę hurtową, a także jak oceniają wpływ nowych technologii na ich biznes. W badaniu wzięło udział ponad 200 respondentów.
Programy dofinansowujące budowę sieci nie dla małych i średnich ISP?
Ponad 80% małych i średnich operatorów biorących udział w badaniu planuje zwiększać zasięgi swoich sieci w ciągu najbliższych 2 lat. Większość zamierza ten rozwój finansować przede wszystkim z własnych środków, przeznaczając je na rozbudowę własnej infrastruktury, dostęp do sieci innych operatorów i akwizycje. Dofinansowanie z programów unijnych cieszą się mniejszym zainteresowaniem.
Tylko co piąty ankietowany wziął udział w pozyskaniu środków publicznych na zwiększenie zasięgu sieci. Ponad połowa respondentów uważa, że konkursy nie są dostosowane do ich możliwości - głównie ze względu na skomplikowane procedury i zbyt duże obszary do objęcia inwestycjami.
Wśród najczęściej wskazywanych rozwiązań, które przekonałyby operatorów do wzięcia udziału w programach są: zmniejszenie obszarów konkursowych (51%), możliwość dowolnego wyboru punktów adresowych do objęcia zasięgiem (43%) oraz brak konieczności pokrycia 100% wylicytowanego obszaru (38%). Istotne byłoby także wydłużenie czasu realizacji inwestycji (37%).
Z drugiej strony, beneficjenci programów unijnych oceniają je pozytywnie i polecają w nich udział innym przedsiębiorcom telekomunikacyjnym. W przypadku kończącego się programu POPC zdecydowana większość jego uczestników (67%) deklaruje, że osiągnęła zakładany próg rentowności w przewidywanym czasie.
Operatorzy uważają rozwój 5G za naturalny etap rynku i uważają, że ich oferty będą się rozwijać równolegle odpowiadając na zwiększone zapotrzebowanie ich klientów na usługi coraz większych przepływności. 63% uważa, że 5G nie wpłynie na ich biznes, a 13% widzi w usługach mobilnych szansę dla rozwoju swojej oferty. Większość ankietowanych nie spodziewa się także odpływu klientów z sieci stacjonarnych. Usługi mobilne chciałby wprowadzić do swojej oferty co trzeci operator. 32% widzi także szansę na rozwój w wykorzystaniu sztucznej inteligencji - przede wszystkim w obszarach obsługi klienta (23%) i zarządzania siecią (21%).
Szczegółowe wyniki badania, a także praktyczne przykłady łączenia technologii kablowych i radiowych, opisy nowoczesnych rozwiązań, takich jak 6G, Wi-Fi 7 i XGS-PON, omówienie krajowych i unijnych regulacji prawnych oraz wskazanie perspektyw rozwoju rynku dostępne są w raporcie „What’s Up Wholesale?”.
Raport do pobrania znajduje się na stronie hurt-orange.pl
---
Część hurtowa Orange Polska odpowiada za współpracę z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi dostarczając usługi operatorskie w oparciu o najnowsze technologie. Portfolio zawiera m.in. usługi transmisji danych, dostępu do internetu, kanalizacji i słupów, projekty techniczne, stacjonarne usługi głosowe, ofertę MVNO, a także usługi dostępu do abonentów na FTTH: BSA i LLU. Z oferty hurtowej Orange Polska korzysta blisko 3000 operatorów w Polsce i za granicą. Zobacz więcej na https://www.hurt-orange.pl/
Komentarze