Informacje prasowe

Orange zbadał czym jest wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce

17 listopada 2021

Orange zbadał czym jest wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce
0

Orange Polska przedstawił raport na temat wykluczenia cyfrowego w Polsce oraz jego wpływu na sytuację społeczną. Raport opisuje  m.in nierówności w dostępie do internetu, oraz to, że różne  umiejętności cyfrowe czy różnice w poziomie motywacji do korzystania z usług cyfrowych prowadzą do różnicowania się szans życiowych i poziomu życia. Raport pokazał, że obecnie wykluczenie bardziej wiąże się z naszymi postawami wobec nowych technologii, umiejętnościami i wiedzą  niż z fizycznym dostępem do sieci.

W 2020 roku internetu w domu nie miało 25% najuboższych gospodarstw domowych,  40% osób starszych nie korzystało z sieci a ponad połowa osób niekorzystających z internetu mieszkała na wsi. Choć w pandemii wiele osób weszło do cyfrowego świata,  różnice terytorialne w intensywności wykorzystania internetu podwoiły się – to tylko niektóre spostrzeżenia zawarte w raporcie. Nierówności w dostępie do internetu czy umiejętnościach cyfrowych, a także różna motywacja do korzystania z sieci prowadzą w długiej perspektywie do różnicowania się szans życiowych (od edukacji, przez pracę, po konsumpcję), w tym większym stopniu, im bardziej rośnie znaczenie usług cyfrowych w życiu społecznym i gospodarczym.

Badania zostały przedstawione w taki sposób, aby nadać im możliwie praktyczny charakter. Wskazano więc konkretne grupy, do których w dobie pandemii i po jej zakończeniu należałoby w pierwszym rzędzie adresować konkretne działania wspierające włączenie cyfrowe. Wśród grup najbardziej narażonych na wykluczenie społeczno-cyfrowo znalazły się  osoby starsze,  osoby z niskim wykształceniem,  mieszkańcy wsi, osoby z niepełnosprawnościami, osoby z w kryzysie bezdomności i dzieci z wieku szkolnym. Wykluczenie cyfrowe dla każdej z tych grup oznacza coś innego, dlatego każdą z nich omówiono w raporcie osobno.

Celem raportu było omówienie zjawiska wykluczenia cyfrowego w szerszym kontekście, niż się to zwykle czyni. Z premedytacją, zastąpiliśmy w nim pojęcie „wykluczenia cyfrowego” alternatywnym, nowym w polskiej debacie terminem „wykluczenie społeczno-cyfrowe”. Chcieliśmy zwrócić uwagę, że nierówności cyfrowe to dziś kluczowe ogniwo całego łańcucha przyczyn i konsekwencji decydujących o naszych szansach życiowych – mówią Aleksandra Pierścińska i Jan Herbst z Fundacji Stocznia.

Raport zawiera też wyniki badań internautów na temat wykluczenia cyfrowego. Wyniki te sugerują, że istotnym i nierozpoznanym dotąd problemem jest znaczny poziom społecznego przyzwolenia na istnienie tego zjawiska. Choć ponad połowa z nas ma świadomość, że „bez nowych technologii nie można dziś uczestniczyć w społeczeństwie”, to zarazem relatywnie rzadko  uważamy wykluczenie za istotny problem społeczny w Polsce  (30%), a częściej – niemal za rodzaj świadomego wyboru  (40%). Tym samym, wyrażamy poniekąd zgodę na postępującą izolację tych, którzy nie są w stanie samodzielnie dołączyć do cyfrowej wspólnoty.

Mniejsze wykluczenie dzięki Indeksowi  wykluczenia społeczno-cyfrowego

Indeks Wykluczenia Lokalnego, który został opracowany w oparciu o 30 wskaźników społecznych, edukacyjnych oraz cyfrowych, pokazał, że ponad 20% gmin w Polsce jest szczególnie zagrożonych wykluczeniem. Placówki z tych obszarów zyskują dodatkowe szanse w programach edukacyjnych Fundacji Orange.

Wnioski z raportu pomogły nam w opracowaniu indeksu wykluczenia lokalnego, który zastosowaliśmy w praktyce. Chcieliśmy unikać w naszych działaniach obserwowanego i doświadczanego od dawna zjawiska nazywanego efektem św. Mateusza (inaczej to „zasada skumulowanej przewagi”), które, w skrócie rzecz ujmując, oznacza, że wiele programów społecznych, pomocowych i edukacyjnych trafia jedynie do wąskiego grona tych, którzy mają i tak większe szanse, a niekoniecznie do tych społeczności, które najbardziej ich potrzebują.” – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Raport pokazuje na przykładzie Fundacji Orange,  w jaki sposób można wykorzystać wiedzę na  temat wykluczenia społeczno – cyfrowego w programach społecznych. Mając na uwadze wykluczenie społeczno-cyfrowe zmieniono sposób rekrutacji do programów MegaMisja, #SuperKoderzy. Dzięki temu zwiększono szansę placówek pochodzących z gmin o najwyższym wskaźniku wykluczenia.  W rezultacie, prawie 1/5 placówek zakwalifikowanych do udziału w obu programach to szkoły położone w miejscach najbardziej zagrożonych wykluczeniem. Odsetek ten jest ponad dwukrotnie większy niż w poprzedniej edycji. Szkoły z obszarów zagrożonych wykluczeniem występują teraz wśród odbiorców programów o 40% częściej niż wynikałoby z udziału placówek z tych terenów wśród wszystkich szkół w kraju.

Raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce” powstał z inspiracji Orange Polska i Fundacji Orange, na bazie przeglądu danych publicznych (GUS, Eurostat, UKE), badań publikowanych przez inne ośrodki, danych sieciowych operatora oraz dedykowanych badań opinii społecznej zleconych przez Orange (w tym sondaż CAWI na reprezentatywnej próbie 1000 użytkowników internetu oraz sondaż CAPI na próbie 2018 dorosłych Polaków). Autorami raportu są badacze Fundacja Stocznia, z którą firma współpracuje od kilku lat przy badaniach wpływu społecznego. Raport został zaprezentowany podczas Miasteczka Myśli „Włączaj. Nie wykluczaj”.

Raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce” będzie dostępny dzisiaj na stronie www.miasteczkomysli.pl

 

***

Włączenie społeczno-cyfrowe to ważny element nowej strategii Grupy Orange Engage 2025 i strategii społecznej odpowiedzialności Orange Polska. Firma podejmuje różnorodne działania w tym zakresie – od inwestycji w infrastrukturę i budowę sieci światłowodowej, poprzez edukacje seniorów w zakresie nowych technologii, dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, poprzez programy edukacyjne dla szkól i marniejszych społeczności do programów akceleracyjnych dla strupów.Więcej na stronie.

Mediateka

Udostępnij: Orange zbadał czym jest wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce

Informacje prasowe

Miasteczko Myśli „Włączaj. Nie wykluczaj” – premiera raportu o wykluczeniu społeczno-cyfrowym

15 listopada 2021

Miasteczko Myśli „Włączaj. Nie wykluczaj” – premiera raportu o wykluczeniu społeczno-cyfrowym
0

Co powoduje, że część społeczeństwa nie korzysta z nowych technologii? Czym jest wykluczenie społeczno-cyfrowe? Jakie grupy społeczne są na nie najbardziej narażone? Odpowiedzi na te pytania spróbują znaleźć  goście najbliższej edycji Miasteczka Myśli „Włączaj. Nie wykluczaj.” Zapraszamy 17 listopada o godz. 10.00 na profilu Facebook Fundacji Orange. W trakcie wydarzenia swoją premierę będzie miał raport pt „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Włączenie społeczno-cyfrowe to ważna część strategii społecznej odpowiedzialności Orange Polska. Aby lepiej zrozumieć, jak budować to „włączenie”, Orange postanowił bliżej przyjrzeć się problemowi wykluczenia cyfrowego. Podczas Miasteczka Myśli „Włączaj. Nie wykluczaj” Konrad Ciesiołkiewicz prezes Fundacji Orange przedstawi najważniejsze wnioski raportu „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”, który został przygotowany przez Fundację Stocznia z inicjatywy Fundacji Orange i Orange Polska.

,,Jakie są powody wykluczenia? Czy jest to brak motywacji i umiejętności czy barier finansowych? Na jakie aspekty poza samym dostępem do technologii trzeba zwrócić uwagę, żeby mu zapobiegać? To pytania, które zadawaliśmy sobie, przygotowując ten raport. Szukaliśmy na nie odpowiedzi, by jako operator społecznie zaangażowany najlepiej móc odpowiadać na problemy” – powiedział Konrad Ciesiołkiewicz.

W Raporcie pokażemy też na przykładzie Fundacji,  w jaki sposób można wykorzystać wiedzę na  temat wykluczenia społeczno – cyfrowego w programach społecznych. Indeks Wykluczenia Lokalnego, który został opracowany w oparciu o 30 wskaźników społecznych, edukacyjnych oraz cyfrowych, pokazał, że ponad 20% gmin w Polsce jest szczególnie zagrożonych wykluczeniem. Placówki z tych obszarów zyskują dodatkowe szanse w programach edukacyjnych Fundacji Orange.

Oprócz prezentacji raportu tradycyjnie Miasteczko Myśli zaprasza na kilka intrygujących rozmów i dyskusji. Tym razem online. Wydarzenie dostępne jest na profilu facebookowym Orange Polska. Zapraszamy już 17 listopada o godzinie 10.00. Więcej informacji o wydarzeniu na www.miasteczkomysli.pl

W rozmowie „Wizjonerzy” posłuchać będzie można dr Konrada Maja z Centrum Innowacji społecznych i Technologicznych „HumanTech” USWPS oraz Marzenę Rudnicką prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej .

Do rozmowy „Zawodowcy” zaprosiliśmy Majkę Lipiak, prezes  Fundacji Leżę i Pracuję oraz Nauczycielkę Jutr@ Joannę Mikusek – Przystajko, która wspólnie z uczniami wykorzystuje roboty do nauki etyki. Obie rozmowy poprowadzi Renata Kim.

Gośćmi rozmowy „Człowiek w roli głównej” będą Katarzyna i Jacenty Dędek, autorzy wyjątkowego projektu „Portret prowincji”. Oprócz fotografii jest to również opowieść o życiu w konkretnym czasie i miejscu mieszkańców 421 małych miast i miasteczek. Rozmowę poprowadzi Weronika Wawrzkowicz.

Podczas Miasteczka Myśli wystąpi także Julien Ducarroz prezes Orange Polska. Gościem będzie także Katarzyna Blachowicz zastępca Dyrektora Centrum Projektów Polska Cyfrowa.

Mediateka

Udostępnij: Miasteczko Myśli „Włączaj. Nie wykluczaj” – premiera raportu o wykluczeniu społeczno-cyfrowym

Informacje prasowe

Więcej #hello5G w Lublinie, przygodę z 5G rozpoczyna Konin

10 listopada 2021

Więcej #hello5G w Lublinie, przygodę z 5G rozpoczyna Konin
0

Od 10 listopada z #hello5G mogą korzystać mieszkańcy Konina oraz kolejnych dzielnic Lublina. Łącznie do 5G od Orange Polska dostęp zyskuje kolejne ćwierć miliona użytkowników sieci mobilnej.

#hello5G wystartowało dziś w Koninie, obejmując obszar całego miasta. Zasięg 5G zapewnia tu 25 stacji, obsługujących ponad 100 tys. mieszkańców miasta i najbliższych okolic.

Do 33 stacji zapewniających 5G w Lublinie od lipca, dołącza 29 kolejnych. Oznacza to, że szybki internet mobilny 5G, z prędkością transferu do 390 Mb/s, jest dostępny na terenie całego miasta, dla ponad 300 tys. jego mieszkańców.

Przygodę z 5G z Orange Polska mogą rozpocząć posiadacze blisko 80 modeli urządzeń mobilnych, korzystający z planów z dostępem do #hello5G. Aktualną ofertę smartfonów współpracujących z 5G można znaleźć w sklepie online Orange Polska.

#hello5G to pierwsza propozycja dla klientów Orange Polska zachęcająca do wkroczenia do świata 5G, oparta na dynamicznym przydzielaniu pasma. Wraz z rozwojem 5G, po udostępnieniu przez regulatora docelowych dla tej technologii w Europie pasm radiowych, wykorzystywana obecnie na potrzeby #hello5G częstotliwość pomoże w zapewnieniu optymalnego zasięgu sieci m.in. wewnątrz budynków.

Z #hello5G mogą korzystać już mieszkańcy 46 miast i 492 mniejszych miejscowości w całym kraju. Łącznie – ponad 6,3 mln osób.

Mediateka

Udostępnij: Więcej #hello5G w Lublinie, przygodę z 5G rozpoczyna Konin

Informacje prasowe

Ponad 3 mln prób ataków phishingowych wykrytych przez CyberTarczę. Nowe sposoby działania oszustów.

30 września 2021

Ponad 3 mln prób ataków phishingowych wykrytych przez CyberTarczę. Nowe sposoby działania oszustów.
0

Każdego tygodnia w wakacje CERT Orange Polska blokował średnio ponad 3700 fałszywych domen używanych do wyłudzeń danych czy pieniędzy. Najczęściej były to domeny wykorzystywane do tzw. oszustwa na kupującego – stanowiły aż 40% wszystkich. W czołówce znalazły się także te wykorzystujące fake newsy oraz giełdy kryptowalut. CyberTarcza zareagowała podczas wakacyjnych miesięcy niemal 3,4 mln razy, chroniąc ponad 700 tys. użytkowników przed skutkami oszustw, głównie utratą pieniędzy.

Zachęceni szybkim zyskiem lub zaciekawieni nagłówkiem fałszywej wiadomości internauci klikają w znajdujące się w niej linki. W ten sposób mogą przekazać atakującemu swoje dane lub zainstalować na swoim komputerze czy smartfonie złośliwe oprogramowanie je wykradające.

Cyberprzestępcy coraz częściej posługują się chwytami socjotechnicznymi, aby oszukać swoje ofiary. Phishing pozostaje dominującym zagrożeniem w sieci – CERT Orange Polska blokuje miesięcznie tysiące fałszywych domen internetowych wykorzystywanych do wyłudzania pieniędzy czy danych logowania do kont bankowych.

Uwaga na nowe metody oszustów

Jak wynika z danych CERT Orange Polska, w wakacje oraz we wrześniu dominowały oszustwa i wyłudzenia „na kupującego” z wykorzystaniem m.in. portalu OLX  i komunikatora WhatsApp. Przestępcy, podający się za kupujących, nakłaniają sprzedających do wejścia na stronę phishingową, na której mają oni odebrać pieniądze rzekomo przez nich wpłacone. Podając dane karty kredytowej na takiej fałszywej stronie, przekazujemy je atakującym.

Oszustwo na odbiór pieniędzy na kartę dotyka użytkowników firm kurierskich, popularnych portali usługowych, aplikacji do sprzedaży ubrań czy rezerwacji noclegów – tłumaczy Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska. Jak zauważa, oszuści zmieniają sposoby działania, by być jeszcze bardziej skutecznymi. – Nie ma już ataków z wykorzystaniem jednej domeny wysyłanej do setki tysięcy osób. Pojawia się coraz więcej spersonalizowanych domen, kierowanych do pojedynczych ofiar. Ale nie tylko oszuści zmieniają taktykę. W CERT Orange Polska dysponujemy coraz bardziej precyzyjną analityką, opartą m.in. na inteligentnych rozwiązaniach, machine learning. Dlatego więcej widzimy, więcej rejestrujemy, potrafimy więcej wykrywać – podkreśla Robert Grabowski.

Cyberzagrożenia dotykają także firm. Jak się przed nimi chronić?

Tego typu zagrożenia dotykają nie tylko użytkowników indywidualnych, ale też firmy. Najczęstsze sposoby ataków na przedsiębiorstwa to wykorzystanie podatności w oprogramowaniu, błędy konfiguracyjne oraz właśnie ataki socjotechniczne.

Dlatego tak ważne jest właściwe przygotowanie przedsiębiorstw na jak najszybsze wykrycie i odpowiednią reakcję na incydent bezpieczeństwa oraz budowa świadomości o zagrożeniach wśród pracowników. Cały czas rozwijamy nasze usługi i wprowadzamy nowe, by odpowiadać na potrzeby firm w zakresie cyberbezpieczeństwa – mówi Krzysztof Białek, dyrektor Marketingu i Rozwoju Produktów Cyberbezpieczeństwa – Przed atakami phishingowymi chronią m.in. CyberTarcza i CyberWatch. Dzięki naszej nowej ofercie od października decydując się na usługę CyberWatch na rok, firmy będą z tej usługi korzystać przez pierwsze 3 miesiące  bez opłat. Z kolei usługa SOC Lite będzie dostępna w zdecydowanie niższej cenie. Zapraszamy też wszystkich zainteresowanych na  bezpłatny webinar online, który odbędzie się w październiku. Nasi specjaliści od cyberbezpieczeństwa podzielą się praktyczną wiedzą, przydatną na co dzień. Z kolei dla większych firm przygotowaliśmy usługę ZORDO, wspierającą ich w zarządzaniu przetwarzanymi przez nich danymi. Pomaga m.in. zapobiegać ich wyciekom. To kluczowa zaleta w czasach, gdy informacja staje się głównym kapitałem przedsiębiorstw – przekonuje Krzysztof Białek.

Nowa usługa dla firm ZORDO, czyli Centralny System Zarządzania RODO, to rozwiązanie dla firm i organizacji przetwarzających dane osobowe klientów i pracowników. Umożliwia dostosowanie organizacji do wymogów RODO, pozwala na automatyzację zarządzania danymi, udokumentowanie ich przepływu w firmie tym samym zarządzanie odpowiedzialnością. Pomaga zapobiegać nadużyciom czy wyciekom danych oraz karom nakładanym za uchybienia w zarządzaniu danymi. Sprawdzi się m.in. w firmach ubezpieczeniowych, prowadzących handel w internecie czy świadczących masowe usługi.

Więcej o usługach cyberbezpieczeństwa tutaj.

infografika-phising-Orange

Mediateka

Udostępnij: Ponad 3 mln prób ataków phishingowych wykrytych przez CyberTarczę. Nowe sposoby działania oszustów.

Informacje prasowe

Nowoczesna infrastruktura od Orange dla Muzeum Auschwitz

15 września 2021

Nowoczesna infrastruktura od Orange dla Muzeum Auschwitz
0

Dzięki wsparciu technologicznemu Orange Polska, Muzeum Auschwitz zyska nowoczesną infrastrukturę zapewniającą szybki i wydajny dostęp do Internetu: 5G/4G, światłowodowy, a także łączność bezprzewodową na terenie całego Miejsca Pamięci. Stanie się ono w ten sposób jeszcze bardziej dostępne, także dla tych, którzy nie mogą odwiedzić go osobiście. List intencyjny w tej sprawie podpisali 14 września przedstawiciele Orange oraz Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau i Fundacji Auschwitz-Birkenau. 

Dzięki temu edukacja zdalna na temat historii niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady prowadzona z autentycznego terenu Miejsca Pamięci dla całego świata możliwa będzie na jeszcze większą skalę.

– Samą istotą pamięci, jest wielkie zapytanie o przyszłość. Auschwitz-Birkenau, jako Miejsce Pamięci, stało się dla Europy i świata punktem odniesienia, kluczem dla zrozumienia naszego doświadczenia, dla mądrego budowania wizji XXI wieku wolnego od antysemityzmu, rasizmu, ksenofobii i innych ideologii osadzonych w nienawiści – powiedział dyrektor Muzeum Auschwitz dr Piotr M. A. Cywiński.

Bez wiedzy o przeszłości, świat będzie niepełny, pozbawiony narzędzi kształtujących w ludziach cenne wartości i postawy. Dlatego naszym obowiązkiem jest strzeżenie tej pamięci, bez względu na kraj i miejsce na mapie. A technologie mają ogromną moc, potrafią pokonać granice. Jesteśmy dumni, że uczestniczymy w przedsięwzięciu o tak ważnym, globalnym znaczeniu. Wspieramy je, ponieważ czujemy się odpowiedzialni za przyszłość – powiedział Stéphane Richard, prezes Grupy Orange.

Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau to najczęściej odwiedzane muzeum tego typu na świecie. W ostatnim roku, przed wybuchem pandemii, tereny byłego obozu odwiedziło ponad 2,3 miliona osób z całego świata. W 2020 roku, z powodu pandemii i długiego zamknięcia historycznej przestrzeni, liczba odwiedzających była aż 5 razy mniejsza.            

Dlatego Muzeum Auschwitz i Fundacja Auschwitz-Birkenau, we współpracy z izraelską firmą AppsFlyer, stworzą innowacyjne narzędzia, dzięki którym już niebawem miliony ludzi zyskają dostęp do edukacji m.in. za pośrednictwem wirtualnego zwiedzania. Dzięki temu Miejsce Pamięci oraz jego dziedzictwo staną się powszechnie dostępne, także dla tych, którzy w inny sposób nie mieliby możliwości wziąć udziału w takim doświadczeniu.

Fundacja Auschwitz-Birkenau została powołana, by chronić autentyzm Miejsca Pamięci Auschwitz. Tę misję wspierają dziesiątki państw, samorządów, firm i darczyńców prywatnych z całego świata. Jednak pandemia COVID pokazała, jak ważne jest rozwijanie działań technologicznych wspierających misję edukacyjną Muzeum na poziomie globalnym – powiedział Wojciech Soczewica, dyrektor generalny Fundacji Auschwitz-Birkenau.

Dlatego wspólnie z liderami nowoczesnych rozwiązań mobilnych – AppsFlyer i Diskin pracujemy od roku nad odpowiednimi narzędziami. Ich działanie wymaga jednak wydajnej łączności internetowej. Cieszę się, że dzięki partnerstwu z Orange osiągniemy ten cel i pokażemy, że pamięć o wspólnym dziedzictwie, w tym jego najciemniejszym rozdziale, pozostaje odpowiedzialnością naszego pokolenia – dodał.

Na całym terenie Miejsca Pamięci Orange Polska zapewni nowoczesną i wydajną infrastrukturę – zarówno światłowodową, jak również mobilną 5G/4G oraz sieć bezprzewodową.

Jestem dumny, że Orange Polska jest partnerem tego ważnego przedsięwzięcia. Dzięki działaniom Muzeum i Fundacji Auschwitz-Birkenau, możemy zmierzyć się i wyciągnąć lekcję z bardzo bolesnego rozdziału najnowszej historii. Będziemy razem pracować, aby zasilić tę cenną inicjatywę najlepszą technologią – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska –Pandemia, która była inspiracją dla tej inicjatywy, pokazała także nierówności w dostępie do narzędzi cyfrowych. Zdajemy sobie sprawę, że jako sieć numer 1 w Polsce możemy zrobić wiele i wiele też robimy, by walczyć z wykluczeniem. Dla mnie ten projekt reprezentuje właśnie te wartości, szacunek oraz inkluzywność – podkreślił Julien Ducarroz.

Misję edukacyjną Muzeum realizuje Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście. Głównym obszarem działalności Centrum są programy edukacyjne, które na podstawie dziejów i doświadczenia Auschwitz, mają na celu wzbudzanie świadomości i kształtowanie postawy odpowiedzialności w dzisiejszym świecie. Większość odwiedzających Miejsce Pamięci poznaje historię Auschwitz dzięki przewodnikom-edukatorom Muzeum mówiącym w ponad 20 językach. Tak duża liczba języków oprowadzania jest rzeczą wyjątkową na skalę światową. Zwiedzanie z edukatorem daje najpełniejszą możliwość poznania autentycznej poobozowej przestrzeni i losów ofiar obozu.

Zachowanie autentyzmu Miejsce Pamięci od 2009 r. wspiera Fundacja Auschwitz-Birkenau. Jej zadaniem jest tworzenie i zarządzanie Funduszem Wieczystym, z którego zyski przeznaczone są na konserwację wszystkich pozostałości po Auschwitz dla przyszłych pokoleń.

Mediateka

Udostępnij: Nowoczesna infrastruktura od Orange dla Muzeum Auschwitz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej