Informacje prasowe

Orange Polska podpisał kolejną umowę o dostępie do sieci światłowodowej Fiberhost

13 lipca 2020

Orange Polska podpisał kolejną umowę o dostępie do sieci światłowodowej  Fiberhost
0

Umowa jest rozszerzeniem dotychczasowej współpracy między firmami. Dostęp dotyczy sieci wybudowanych w ramach trzeciego konkursu Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC3) i obejmie kolejnych 550 tys. gospodarstw domowych w kraju. Oznacza to, że korzystając z otwartej sieci światłowodowej, udostępnianej przez INEA pod marką Fiberhost, usługi Orange Polska będą dostępne dla ponad miliona użytkowników.

Współpraca INEA i Orange Polska w zakresie otwartych sieci światłowodowych rozpoczęła się w 2017 roku. Wtedy operator uzyskał dostęp do sieci komercyjnych, czyli budowanych ze środków własnych INEA. Dwa lata później rozszerzono współpracę o infrastrukturę budowaną w ramach pierwszego i drugiego konkursu Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC). Teraz podpisana została kolejna umowa, na sieci powstające w ramach trzeciego konkursu POPC.

– Orange Polska to pierwszy operator w kraju, z którym już ponad 3 lata temu rozpoczęliśmy współpracę w modelu open access. Dziś z naszych usług hurtowych na otwartej sieci Fiberhost korzystają zarówno ogólnopolscy jak i lokalni dostawcy usług, oferując klientom usługi detaliczne na najwyższym poziomie. Cieszy nas duże zainteresowanie oferowaniem usług na sieciach powstających w ramach trzeciego konkursu POPC. Pierwsi klienci Orange Polska będą mogli skorzystać z usług operatora na nowych sieciach już w lipcu – komentuje Michał Bartkowiak, Prezes INEA S.A.

– W zasięgu oferty światłowodowej Orange Polska jest już 4,6 mln gospodarstw domowych. Zwiększanie jej dostępności realizuje jeden z kluczowych punktów naszej strategii. Dzięki współpracy z beneficjentami POPC możemy udostępniać Orange Światłowód w miejscach, gdzie nie realizujemy inwestycji własnych. Cieszę się, że robimy kolejny biznesowy krok w kontynuowaniu współpracy z INEA, wspólnie pracując nad ulepszaniem procesów oraz poprawianiem jakości obsługi klientów – mówi Piotr Jaworski, członek Zarządu ds. sieci i technologii Orange Polska.

Dzięki wszystkim podpisanym umowom Orange Polska uzyskał dostęp do niemal całej otwartej sieci światłowodowej pod marką Fiberhost, która zasięgiem obejmie docelowo ponad milion gospodarstw domowych w całej Polsce.

Mediateka

Udostępnij: Orange Polska podpisał kolejną umowę o dostępie do sieci światłowodowej  Fiberhost

Informacje prasowe

Już dziś powiedz #hello5G z Orange

1 lipca 2020

Już dziś powiedz #hello5G z Orange
0

Od dziś użytkownicy wybranych ofert abonamentowych i planów firmowych Orange Polska mogą korzystać z #hello5G. Mogą oni wybierać spośród siedmiu modeli smartfonów współpracujących z tą technologią, dostępnych w ofercie operatora. To pierwszy etap budowy komercyjnych usług nowej generacji. W zasięgu #hello5G jest 6 mln użytkowników.

Dziś otwieramy kolejny rozdział dla Orange Polska. Od ponad dwóch lat prowadziliśmy testy laboratoryjne i terenowe, z inżynierami i naszymi klientami. Teraz z #hello5G może korzystać nawet 6 mln osób w blisko 400 miejscowościach, obecnie nikt nie oferuje większego zasięgu tego typu usług – mówi Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska. – Uruchamiamy dziś #hello5G w paśmie 2100 MHz, którym już dysponujemy, aby dać klientom możliwość pierwszych doświadczeń z 5G już teraz, pomimo opóźnienia aukcji pasma 3,5 GHz. To początkowy etap budowy kompleksowej sieci 5G. W miarę jej rozwoju, po przydzieleniu kolejnych częstotliwości, możliwości naszej sieci będą coraz bardziej imponujące, aż do samodzielnej 5G, pozwalającej na zastosowania, do których dziś nie mamy dostępu. Wierzymy, że technologia powinna być przydatna. 5G pomoże nam jeszcze lepiej dopasować się do potrzeb naszych klientów, zarówno indywidualnych, jak i biznesowych – dodał.

#hello5G dostępne jest m.in. w Warszawie, Łodzi, Krakowie, miastach Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, Wrocławiu, Poznaniu, Rzeszowie i Kielcach. Dokładny zasięg sieci można sprawdzić za pomocą mapy zasięgu.

#hello5G jest dostępne automatycznie i bez dodatkowych opłat dla klientów indywidualnych, którzy posiadają nowy Plan Mobilny 75 lub Abonament komórkowy w Orange Love Extra lub Premium zakupiony 12 marca 2020 r. lub później, oraz klientów biznesowych korzystających z Planów Firmowych L lub XL, kupionego 24 lutego 2020 r. lub później. Użytkownicy planu Firma mogą korzystać z usługi „5G dla Firm” za 9,90 zł bez VAT miesięcznie. Trwają też prace nad uruchomieniem #hello5G dla klientów Orange Flex – więcej informacji na ten temat wkrótce.

Aby korzystać z #hello5G, trzeba być w zasięgu tej technologii, posiadać telefon współdziałający z nią wraz z aktualnym oprogramowaniem oraz odpowiednią kartę SIM (4G LTE – USIM lub eSIM).

Klienci indywidualni, którzy korzystają z Planu Mobilnego 75, Orange Love Extra i Premium kupionego przed 12 marca 2020 r., mogą włączyć „Możliwość korzystania z 5G” samodzielnie, po zalogowaniu do konta Mój Orange na stronie operatora (w zakładce Pakiety i usługi – Kategoria: Internet/usługi dodatkowe) lub poprzez infolinię. Wraz z uruchomieniem #hello5G, otrzymają oni dodatkowy pakiet 40 GB danych do wykorzystania każdego miesiąca. W przypadku klientów Orange Love Extra i Premium zwiększenie pakietu danych wiąże się z koniecznością podpisania aneksu do obecnej umowy – nie zmienia to dotychczasowej miesięcznej kwoty zobowiązania.
W ofercie Orange można znaleźć siedem modeli smartfonów wiodących producentów, które wspierają #hello5G. Są to:

  • smartfony z rodziny Xiaomi: Mi 10, Mi 10 Lite oraz Mi 10 Pro,
  • Motorola Edge,
  • LG Velvet,
  • Huawei P40 oraz Huawei P40 Pro.

Oferta urządzeń obsługujących #hello5G będzie systematycznie poszerzana, kolejne smartfony z tą funkcjonalnością pojawią się jeszcze w lipcu. Aby współpracować z #hello5G, smartfon powinien być zaktualizowany do najnowszej wersji oprogramowania.

Pasmo 2100 MHz, wykorzystane teraz do uruchomienia sieci #hello5G, w przyszłości posłuży przy budowaniu kompleksowej sieci 5G, pomagając m.in. poprawić jej zasięg wewnątrz budynków.

Jednocześnie, Orange Polska intensywnie przygotowuje się do uruchomienia sieci 5G w pasmach wskazanych do tego na poziomie Unii Europejskiej, testując dostępne na rynku rozwiązania. Od jesieni 2019 r. trwają próby terenowe w paśmie 3,5 GHz, a od roku – w paśmie 26 GHz.

Mediateka

Udostępnij: Już dziś powiedz #hello5G z Orange

Informacje prasowe

1 lipca Orange Polska uruchomi #hello5G – swoją pierwszą usługę 5G

2 czerwca 2020

1 lipca Orange Polska uruchomi #hello5G – swoją pierwszą usługę 5G
0

Orange Polska w nadchodzących tygodniach rozpocznie pierwszy etap wprowadzania usług 5G dla swoich klientów. W zasięgu sieci #hello5G będzie prawie 6 mln użytkowników komórek.

Orange Polska zawsze oferuje klientom indywidualnym i biznesowym usługi łączności oparte na sieciach najnowszych generacji: światłowodach, 4G, wkrótce również 5G. Pandemia koronawirusa opóźniła proces przydzielenia w Polsce pasm przeznaczonych do budowy 5G w Europie. Dlatego już teraz zdecydowaliśmy się dać użytkownikom możliwość zrobienia pierwszego kroku w odkrywaniu sieci 5G na częstotliwościach, jakie posiadamy. Co szczególnie istotne, wraz z uruchomieniem sieci zaproponujemy klientom smartfony, które będą współdziałać z tą technologią i pozwolą od razu korzystać z nowej sieci – mówi Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska. – To zaledwie pierwszy krok na naszej drodze do 5G. Aby tam dotrzeć, potrzebujemy częstotliwości. Dlatego mamy nadzieję, że proces przydziału pasma ruszy wkrótce, abyśmy mogli sprawnie i z korzyścią dla polskiej gospodarki zbudować sieć nowej generacji – dodaje.

Operator kończy modernizację sieci, która pozwoli na uruchomienie #hello5G na 1600 stacji bazowych. Będzie ona dostępna między innymi w Warszawie, Łodzi, Krakowie oraz Katowicach. W zasięgu #hello5G znajdzie się blisko 6 mln osób.

Do uruchomienia nowej usługi posłuży pasmo 2100 MHz, obecnie wykorzystywane głównie dla potrzeb 4G LTE. Dzięki prowadzonemu od dwóch lat refarmingowi i zmienionemu sposobowi zarządzania zasobami sieciowymi, operator mógł przeznaczyć część tego pasma na potrzeby #hello5G. To pierwszy etap budowy sieci 5G. Wraz z uruchamianiem kolejnych etapów, w oparciu o częstotliwości przeznaczone dla 5G w Europie, możliwości tej sieci będą coraz większe, zarówno dla zastosowań konsumenckich, jak i biznesowych.

Pasmo 2100 MHz, wykorzystane teraz do uruchomienia sieci #hello5G, w przyszłości posłuży przy budowaniu kompleksowej, sieci 5G, pomagając m.in. poprawić jej zasięg wewnątrz budynków.

Jednocześnie, Orange Polska intensywnie przygotowuje się do uruchomienia sieci 5G w pasmach wskazanych do tego na poziomie Unii Europejskiej, testując dostępne na rynku rozwiązania. Od jesieni 2019 r. trwają próby terenowe w paśmie 3,5 GHz, a od roku – w paśmie 26 GHz.

Udostępnij: 1 lipca Orange Polska uruchomi #hello5G – swoją pierwszą usługę 5G

Informacje prasowe

#zostanwdomu z Orange, czyli sieć w czasach epidemii

8 kwietnia 2020

#zostanwdomu z Orange, czyli sieć w czasach epidemii
0

Zagrożenie koronawirusem oraz wiążące się z tym przeniesienie edukacji i pracy w tryb online przełożyło się na zwiększony ruch w sieci Orange. Klienci więcej korzystają z internetu, ale przede wszystkim zdecydowanie dłużej rozmawiają przez komórki. Zarówno sieć światłowodowa, jak i sieć mobilna 4G Orange Polska radzą sobie z większym ruchem spowodowanym koniecznością pozostania w domu. 

– W tej nowej dla wszystkich sytuacji Polacy znacznie częściej załatwiają swoje sprawy przez telefon, kontaktują  się z bliskimi, a pytanie o zdrowie stało się aktualne, jak nigdy dotąd. W tryb online przeszły firmy i edukacja, zamiast spotkań używamy tele- i wideokonferencji,  pracujemy w chmurze, pobieramy i przesyłamy materiały edukacyjne czy dokumenty przygotowywane w pracy. Minione trzy tygodnie potwierdzają, że sieć Orange Polska jest gotowa, aby zapewnić tak niezbędną teraz łączność. To rezultat prowadzonych od lat inwestycji w sieć dostępową, doprowadzaną bezpośrednio do domów klientów, ale również w sieć transportową, rdzeniową i węzły usługowe. Tysiące kilometrów światłowodowych „autostrad”, tysiące stacji bazowych i umiejętne zarządzanie ruchem i  pasmem radiowym pozwala nam zapewnić, że klienci mogą pozostawać w kontakcie z bliskimi i załatwiać niezbędne sprawy – powiedział Piotr Jaworski, członek zarządu Orange Polska ds. sieci i technologii.

Tak pracują telekomunikacyjne autostrady

Chcemy się słyszeć

Od początku wprowadzenia zmian w organizacji życia publicznego związanych z pandemią klienci Orange zdecydowanie dłużej rozmawiają przez komórki. Łącznie na takich rozmowach spędzają o 40% więcej czasu niż przed epidemią. Rekordowa była pod tym względem godzina 11.00 w środę, 25 marca.

Od połowy marca ruch głosowy w sieci mobilnej utrzymuje się na podobnym, wyższym poziomie. Zmieniły się za to pory, w których dzwonimy: obecnie szczyt takich rozmów przypada na godziny pracy, natomiast wcześniej dzwoniliśmy głównie wieczorem. Wyjątkami były chwile tuż po kolejnych ogłoszeniach rządu, dotyczących stanu zagrożenia epidemicznego. Dotyczyło to także połączeń międzynarodowych.

Edukacja i praca przeniosły się do sieci

Od poniedziałku, 16 marca, szkoły i uczelnie wyższe zostały zamknięte, a edukacja przeniosła się do sieci. W tym czasie również wiele firm pracuje zdalnie. Odzwierciedleniem tych zmian w pierwszym tygodniu po zamknięciu szkół był wyraźny, o ponad 40 proc. większy niż zwykle ruch danych w stacjonarnej sieci internetowej Orange. Przejście na zdalny tryb funkcjonowania było widoczne także w przypadku sieci mobilnej, przez którą w pierwszym tygodniu ogólnopolskiej kwarantanny w porównaniu do średniego zużycia w poprzednich tygodniach, przepłynęło o ok. 1/4 więcej danych.

W kolejnych dniach (23.03-5.04)  ilość przesyłanych danych ustabilizowała się na nowych, wyższych poziomach. Co ciekawe, wprowadzenie powszechnych lekcji on-line 25 marca nie wpłynęło na zmianę ruchu w sieci. Klienci Orange, korzystając z sieci mobilnej przesyłali tygodniowo średnio o ok. 1/5 więcej danych niż przed epidemią. Użytkownicy internetu stacjonarnego od Orange przetransferowali w tym okresie o ok. 1/3 więcej danych niż na początku marca.

Na dobre zmienił się także model ruchu w sieci. Od połowy marca, w robocze dni tygodnia przypomina on typowy, weekendowy ruch: znacznie rośnie już od rana, w ciągu dnia utrzymuje się na stałym poziomie, a wieczorem notuje kolejny, mniejszy już wzrost.

Zobacz, jak działa sieć komórkowa

Orange Razem z Tobą

Orange promując akcję #zostanwdomu przygotował dla klientów szereg udogodnień: 200 GB internetu na zdalną naukę za 1 zł miesięcznie w Orange Flex, darmowe gigabajty dla abonentów usług głosowych Orange i nju mobile, odroczenie terminu płatności faktur dla seniorów, miesiąc światłowodu za 0 zł, narzędzia do pracy zdalnej dla biznesu, odkodowane kanały telewizyjne, czy filmy za 1 zł w Orange VOD. Szczegóły i aktualne akcje można znaleźć na stronie: Razem z Tobą https://www.orange.pl/view/razem 

W zasięgu sieci światłowodowej Orange znajduje się obecnie 4,3 mln gospodarstw domowych i firm w 146 miastach. Ze stacjonarnego internetu szerokopasmowego od Orange na koniec 2019 r. korzystało ponad 2,6 mln klientów, z tego ponad 520 tys. z łącza światłowodowego. Ponad 15,2 mln klientów korzysta z sieci mobilnej operatora. W zasięgu sieci 4G LTE znajduje się ponad 99% populacji kraju.

Pobierz infografikę.

Udostępnij: #zostanwdomu z Orange, czyli sieć w czasach epidemii

Informacje prasowe

Najczęstszym rodzajem cyberataku phishing, coraz więcej prób wykradania danych przez SMS

2 kwietnia 2020

Najczęstszym rodzajem cyberataku phishing, coraz więcej prób wykradania danych przez SMS
0

Tylko w marcu do systemu CyberTarczy Orange Polska dodano niemal 1800  nowych, potwierdzonych domen phishingowych. Kilkadziesiąt z nich dotyczyło oszustw wykorzystujących obawy związane z epidemią koronawirusa. Ponad 40% wszystkich ataków w sieci Orange w ubiegłym roku to próby wykradania od klientów danych logowania do kont bankowych. CyberTarcza uchroniła przed nimi klientów Orange 11,5 mln razy. Coraz częściej linki do fałszywych stron z płatnościami online otrzymujemy SMS-em.

– W ubiegłym roku CyberTarcza 11,5 mln razy zablokowała próby wejść na strony phishingowe, a ponad 2,5 mln razy uchroniła naszych klientów przed skutkami infekcji złośliwym oprogramowaniem – mówi Piotr Jaworski, członek zarządu Orange Polska ds. Sieci i Technologii. – Przestępcy często wykorzystują w swoich oszustwach kontekst aktualnych wydarzeń, np. czas składania zeznań podatkowych, a nawet obecną epidemię, podszywają się pod instytucje, które darzymy zaufaniem. Dlatego tak ważna jest czujność zawsze gdy korzystamy ze smartfona czy komputera. Ze swojej strony robimy wszystko by jak najszybciej wykryć i zablokować zagrożenia w naszej sieci, zachęcamy internautów by przesyłali do naszego CERT-u podejrzane wiadomości, które otrzymują. Dzielimy się swoją wiedzą z innymi operatorami i instytucjami rządowymi, czego przykładem jest niedawne porozumienie, mające na celu ochronę użytkowników przed wyłudzaniem danych – podkreśla Piotr Jaworski.

Z opublikowanego właśnie Raportu CERT Orange Polska wynika, że rośnie popularność  smishingu, czyli ataków phishingowych za pomocą SMS-ów. Wiadomości np. o rzekomej niedopłacie za usługę skłaniają do szybkiego kliknięcia w załączony link. Ten z reguły przekierowuje do fałszywej strony banku lub bramki do płatności internetowych. Zalogowanie się na takiej stronie grozi utratą pieniędzy z konta.

Większość odbiorców takich wiadomości reaguje na nie niestety szybko i instynktownie, co zwiększa skuteczność oszustw – aż 80% próbuje wejść na stronę phishingową w ciągu 15 minut od otrzymania SMS-a, a duża część zaledwie w ciągu minuty czy dwóch.

Zagrożenia w sieci – rok 2019 w liczbach

W ubiegłym roku phishing w sieci Orange Polska stanowił już ponad 40% wszystkich zagrożeń, podczas gdy rok wcześniej ich udział wynosił zaledwie 21%.

Wciąż powszechne są ataki DDoS (21%), których celem jest m.in. zablokowanie serwisu internetowego czy zdalnego dostępu do sieci (w tym możliwości pracy zdalnej) poprzez zalanie go olbrzymim ruchem.

Z ochrony przed atakami DDoS oferowanej przez Orange Polska w postaci usług „DDoS Protection Premium” oraz „Orange Internet Protection” korzysta ponad 400 firm z różnych branż. Tylko 5 największych banków, które powierzyło ochronę Centrum Operacji Bezpieczeństwa Orange, otrzymało w ciągu roku od 50 do niemal 90 alertów świadczących o  ataku DDoS. Te dane ilustrują skalę zagrożenia.

Nieustannie celem ataków DDoS są nie tylko firmy, ale też zwykli internauci. Widać to po rosnącej ich liczbie w weekendy, wakacje czy święta, co najprawdopodobniej ma związek z próbami blokowania przeciwników w grach online.

 W sieci stacjonarnej najbardziej rozpowszechnionym rodzajem złośliwego oprogramowania w 2019r. był trojan Emotet, który na przestrzeni lat został wyposażony w kolejne niebezpieczne zdolności np. rozsyłanie spamu, wykradanie danych czy pobieranie dodatkowego złośliwego oprogramowania na urządzenia. W sieci mobilnej najgroźniejszym był zdecydowanie banker Cerberus, a najaktywniejszy był HiddenAd, atakujący urządzenia z systemem Android i rozprzestrzeniający się m.in. za pomocą niezweryfikowanych aplikacji ze sklepu GooglePlay.

Zagrożenia w sieci mobilnej stanowią już ponad 40% wszystkich. W porównaniu z ubiegłym rokiem ich liczba wzrosła prawie dwukrotnie. Wciąż zdecydowana większość (97%) dotyczy smartfonów i tabletów z Androidem, choć biorąc pod uwagę duży wzrost całkowitej liczby zagrożeń mobilnych, liczba ta na urządzenia Apple również wyraźnie się zwiększyła, bo o ponad 70%.

 

Jak się chronić przed zagrożeniami?

Przed wieloma zagrożeniami chroni dostawca usługi internetowej. W sieci Orange Polska działa CyberTarcza, która m.in. blokuje dostęp do potwierdzonych stron phishingowych i chroni przed złośliwym oprogramowaniem. Ważna jest jednak ostrożność i czujność. To one, wraz z regularnym aktualizowaniem używanych przez nas programów, są w stanie znacząco ograniczyć naszą podatność na sieciowe ryzyka. Warto się zastanowić, czy musimy kliknąć w sensacyjną wiadomość w mediach społecznościowych, podać swoje dane w  niewiarygodnie atrakcyjnej loterii, otworzyć link w SMS-ie, choć jego treść wzbudza nasze podejrzenie lub niepokój? Zawsze należy dokładnie sprawdzić adres strony z płatnościami zanim się zalogujemy. Na stronach internetowych CERT Orange Polska czy na Twitterze na bieżąco publikowane są ostrzeżenia o pojawiających się oszustwach i informacje jak sobie z nimi radzić. Warto je śledzić.

 

Czego możemy się spodziewać w roku 2020?

Rozwój technologii sprawia, że także przed cyberprzestępcami otwierają się nowe możliwości. Eksperci zwracają uwagę na zabezpieczenia urządzeń internetu rzeczy, z których korzystamy już dziś np. kamer do monitoringu domu, inteligentnych lodówek, telewizorów czy gniazdek sieci elektrycznej. Podłączenie ich do sieci ułatwia życie ale może też służyć cyberprzestępcom do przejęcia nad nimi kontroli. Rośnie popularność rozwiązań o otwartym kodzie źródłowym (Open Source) – warto zadbać o ich bezpieczeństwo.

Eksperci przewidują, że w najbliższym czasie możemy mieć do czynienia m.in. z wykorzystaniem techniki deepfake do oszustw i wyłudzeń na masową skalę. Celem cyberprzestępców staną się nowe usługi bazujące na otwartej bankowości, a aplikacje webowe w chmurze będą coraz częściej wykorzystywane do ataków phishingowych i dystrybucji złośliwego oprogramowania. Eksperci spodziewają się także wzrostu ataków typu Man In The Middle, polegających na podsłuchu i modyfikacji wiadomości bez wiedzy ich nadawców. Automatyzacja i sztuczna inteligencja stosowana w technologiach cyberbezpieczeństwa mogą być coraz częściej adaptowane przez przestępców do przeprowadzania ataków na urządzenia internautów.

Zajrzyj do nowego raportu CERT Orange Polska.

Pobierz zdjęcie_okładka raportu

Pobierz infografikę_Zagrożenia w sieci 2019

Pobierz infografikę_CyberTarcza

Pobierz infografikę_Zagrożenia mobilne

Pobierz infografikę_DDoS

Pobierz infografikę_Smishing_nie daj się oszukać

Udostępnij: Najczęstszym rodzajem cyberataku phishing, coraz więcej prób wykradania danych przez SMS

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej