Innowacje

Nowe technologie pomagają

5 lutego 2016

Nowe technologie pomagają

Nowe technologie w społecznym zaangażowaniu – to jedna z kategorii konkursu „Dobroczyńca Roku”, który prowadzony jest już od ponad … 19 lat przez Akademię Rozwoju Filantropii.  2 lata temu zainspirowaliśmy twórców konkursu do utworzenia tej kategorii, aby pokazać, że dzięki nowym technologiom możemy pomagać i zmieniać świat, nasze otoczenie i siebie samych.

db1546abc7845790bbd9be636138dac0e00 O tym, jak na co dzień realizuje się misję społeczną firmy, jak buduje się specjalny produkt dla określonej grupy społecznej i jakie korzyści przynosi to społeczeństwu i firmie rozmawiam z Adamem ‎Bancarewiczem (AB) – Kierownikiem Zespołu w firmie Transition Technologies S.A. – ubiegłorocznym laureatem nagrody „Dobroczyńca Roku”.

MK: Otrzymaliście tę nagrodę za stworzenie pakietu aplikacji „Seeing Assistant” dedykowanych osobom niewidomym i słabowidzącym. Na czym polega ta aplikacja?

AB: Proponujemy użytkownikom 6 samodzielnych aplikacji na telefon komórkowy. Główne ich funkcjonalności to nawigacja (z możliwością powrotu własnymi śladami), odnajdywanie punktów w okolicy, lupa elektroniczna, rozpoznawanie kolorów i wykrywanie źródeł światła, czytanie kodów kreskowych i dodawanie zakładek w plikach audio. Wszystkie są dedykowane osobom niewidomym, dostępne dzięki programom do odczytu ekranu i obsłudze specjalnymi gestami.
Do tej pory nasze aplikacje, które dostępne są w ośmiu językach, na platformach iOS i Android, pobrało prawie 18 tysięcy osób.

MK: Skąd pomysł na taki pakiet usług? Jak ją tworzyliście?
AB: Chcieliśmy wyjść naprzeciw problemom osób z dysfunkcją wzroku, które na co dzień mają trudność w rozróżnieniu charakterystycznych budynków lub nie mogą odczytać nazw ulic lub przystanków. Prace nad aplikacjami zaczęliśmy, gdy telefony komórkowe przeszły rewolucję technologiczną. Ta rewolucja w połączeniu z rozwojem systemów GPS sprawiła, że smartfony stały się dostępne dla osób niewidomych i niedowidzących. Brakowało jednak dedykowanych im aplikacji. W porozumieniu ze środowiskiem osób z dysfunkcjami wzroku powstała idea aplikacji Seeing Assistant Move. Na podstawie początkowych badań wspieranych przez środki unijne powstały aplikacje Seeing Assistant Home i Seeing Assistant Move, które mimo zakończenia dotacji rozwijamy od lat własnym sumptem jako element naszej społecznej odpowiedzialności.

Chciałbym położyć nacisk na to, że w powstawanie oprogramowania zaangażowane były od samego początku osoby z dysfunkcją wzroku. Wspiera nas grupa 20 testerów, którzy bardzo aktywnie uczestniczą w rozwoju aplikacji. Mamy założony dedykowany kanał w aplikacji WhatsApp, gdzie prowadzimy dyskusje na temat rozwoju aplikacji, zgłaszane są błędy do poprawy. Bierzemy sobie do serca opinie naszych użytkowników.

MK: Co się zmieniło w samej aplikacji w ciągu ostatniego roku?
AB: W 2015 roku skupiliśmy się na wydaniu naszych dwóch czołowych aplikacji Seeing Assistant Move i Seeing Assistan Home na platformę Android. To było dla nas nowe otwarcie i wyzwanie pod kątem informatycznym, biorąc pod uwagę niejednorodność i mnogość urządzeń obsługujących ten system operacyjny. Nasze działania zostały docenione i w grudniu otrzymaliśmy wyróżnienie za aplikację Move na międzynarodowych targach dla niewidomych REHA FOR THE BLIND. Nie zabrało oczywiście nowinek w aplikacjach dostępnych na platformie iOS, dodaliśmy do nawigacji Seeing Assistant Move wykrywanie zakrętów, a aplikacja AlarmGPS jest dostępna dla osób niewidomych na urządzeniach Apple Watch.

MK: A co się zmieniło w firmie od przyznania Nagrody Dobroczyńca Roku?  Jakie znaczenie miała ta nagroda dla Was w firmie, a jakie dla Waszych klientów, partnerów biznesowych czy społecznych?
AB: Nagroda była mnie i dla moich współpracowników bardzo ważna. Zwłaszcza, że nie liczyliśmy, że uda nam się wygrać z tak wspaniałymi inicjatywami, jakie przedstawili współfinaliści. Cieszyliśmy się ogromnie już w momencie nominacji, gdy znaleźliśmy się wśród tak imponujących projektów jak „Samsung LABO” oraz „Dobro Procentuje” PKO Banku Polskiego . „Dobroczyńca” udowodnił nam, że nie trzeba być „wielką rybą”, żeby zrobić coś dla innych. Poczuliśmy dumę, ale też motywację do dalszych działań.
Udział w konkursie spowodował, że staliśmy się bardziej rzetelni w oczach partnerów i mediów oraz użytkowników aplikacji. I choć od zawsze CSR był wpisany w misję naszej firmy, to od zeszłego roku skala naszych działań znacznie wzrosła. Krótko po ogłoszeniu wyników rozpoczęliśmy współpracę z Grupą Beskidzką GOPR, co zaowocowało przekazaniem pięciu mobilnych defibrylatorów oraz uruchomieniem portalu i aplikacji „Pomoc w Górach”.

MK: Co nowego – czy planujecie jakieś inne aplikacje, które pomogą osobom z niepełnosprawnościami lepiej funkcjonować w otaczającej nas rzeczywistości?
AB: Ciągle rozwijamy aplikacje Seeing Assistant, dostosowujemy je do galopujących aktualizacji systemów operacyjnych, wdrażamy sugestie użytkowników. Rozpatrujemy tez możliwość przeniesienia części naszych rozwiązań na urządzenia „wearables”, takie jak Apple Watch. Mamy nadzieję, że uda nam się nawiązać współpracę z ośrodkami kształcącymi osoby z dysfunkcjami wzroku, a także prowadzić szkolenia prezentujące wykorzystanie najnowszych technologii (nie tylko naszego oprogramowania) w codziennym życiu osób z niepełnosprawnością.

MK: Co jest dla Was największym wyzwaniem, a co inspiracją w codziennej pracy?
AB: Model funkcjonowania na rynku, który sobie wybraliśmy, nie jest prosty, bo nie jest jednoznaczny. Zamiast przekazać skończoną sumę pieniędzy na fundację, oferujemy narzędzie, które dopiero w połączeniu z zaangażowaniem środowiska, którego pomoc dotyczy, daje rezultaty. Zarówno „Seeing Assistant” jak i nowa „Pomoc w Górach” są wyjątkowymi aplikacjami, które wkroczyły na rynek bez pomocy organizacji pozarządowych i wielkich kampanii medialnych. I to właśnie jest dla nas wyzwanie: popularyzacja tych narzędzi i ich rozwój w oparciu o konsultacje ze środowiskiem.

To co nas inspiruje to autentyczny entuzjazm użytkowników. Jest to dla nas potwierdzenie, że nasze aplikacje naprawdę odmieniły czyiś los, ułatwiły komuś funkcjonowanie. Mamy wtedy poczucie, że robimy coś dobrego, co z kolei dopełnia misję Transition Technologies oraz naszą, osobistą. I to chyba jest klucz do prawdziwej satysfakcji, gdyż jak mawiał Henry Ford „A business that makes nothing but money is a poor business.”
5fd08d8933bee02f738bf371718ddcd182a
Szczegóły na temat aplikacji Seeing Assistant znajdziecie na stronie http://seeingassistant.tt.com.pl/pl/.

A może polecicie nam inne społecznie odpowiedzialne aplikacje?

Udostępnij: Nowe technologie pomagają

Odpowiedzialny biznes

Nagroda za nowe technologie w pomaganiu

27 maja 2015

Nagroda za nowe technologie w pomaganiu

Już po raz drugi w konkursie „Dobroczyńca Roku”, wspólnie z Akademią Rozwoju Filantropii, przyznaliśmy nagrodę za wykorzystanie nowych technologii w społecznym zaangażowaniu biznesu.

Laureatem tegorocznej edycji jest firma Transition Technologies SA, którą nagrodziliśmy za stworzenie pakietu aplikacji mobilnych pozwalających osobom z dysfunkcjami wzroku przezwyciężać problemy świata zewnętrznego.

Spółka działa na rynku IT, tworzy oprogramowanie dla przemysłu, realizuje usługi outsourcingowe, a także projektuje oprogramowania mobilne. Jednym z nich jest rodzina aplikacji Seeing Assistant dla osób niewidomych i słabowidzących.

Dzięki wirtualnym asystentom osoby niewidome i słabowidzące mogą między innymi: samodzielnie nawigować i poznawać otaczającą przestrzeń dzięki zaawansowanej aplikacji do nawigacji z wykorzystaniem GPS, użyć smartfona jako lupy elektronicznej, rozpoznać kolory np. ubrań, sprawdzić czy  nie zapomnieli wyłączyć światła; rozpoznawać różne przedmioty, na opakowaniach których znajduje się kod kreskowy i wiele innych bardzo potrzebnych funkcji. Do tej pory tą bezpłatną aplikację pobrało ponad 13 tys. osób niewidomych i słabowidzących na całym świecie. Więcej o aplikacji można przeczytać na stronie http://seeingassistant.tt.com.pl/pl/.

Konkurs Dobroczyńca Roku organizowany jest już pod raz XVIII, nagradzając firmy zaangażowane społecznie w kilku kategoriach – zaangażowanie lokalne, projekt społeczny, strategia społecznego zaangażowania, wolontariat pracowniczy.

Jako wielokrotny laureat nagrody zdecydowaliśmy się wycofać z konkursu, ale wspierać jego ideę zostając partnerem merytorycznym. Zaproponowaliśmy Akademii Rozwoju Filantropii stworzenie kategorii – nowe technologie w zaangażowaniu społecznym, w której pokazujemy dobre przykłady działań społecznych wykorzystujących internet, aplikacje mobilne czy innowacyjne technologie w skutecznym pomaganiu, angażowaniu i promowaniu dobra.
8952f580ed183129f854dabc42daaded185

fot. Bartłomiej Sawka. Cinefoto

Udostępnij: Nagroda za nowe technologie w pomaganiu

Odpowiedzialny biznes

Nowy Dobroczyńca Roku!

29 maja 2014

Nowy Dobroczyńca Roku!

Wczoraj podczas uroczystej Gali poznaliśmy Dobroczyńców Roku 2014! Od 17 lat Akademia Rozwoju Filantropii przyznaje nagrody dla firm zaangażowanych społecznie.

Mieliśmy przyjemność otrzymać ten prestiżowy tytuł kilkakrotnie – za strategiczne podejście do społecznego zaangażowania, współpracę z organizacją społeczną czy za wolontariat pracowniczy. W tym roku nie było nas wśród laureatów i było to działanie zamierzone 🙂

Zostaliśmy partnerem merytorycznym konkursu. Wspólnie z organizatorami stworzyliśmy dodatkową kategorię konkursową – „Nowe technologie w społecznym zaangażowaniu”. Wierzymy bowiem, że nowe technologie są sprzymierzeńcem rozwoju społecznego i dlatego wykorzystujemy je powszechnie w programach Fundacji Orange pokazując, jak wykorzystać potencjał grywalizacji do działań prospołecznych, promując używanie licencji creative commons i wspólne korzystanie z bazy dobrych praktyk społecznych.

Dobroczyńcą Roku 2014 w tej nowej kategorii została Fundacja Allegro All for Planet, która opracowała specjalną aplikację i w ramach kampanii ekologicznej zachęca –  „Kręć kilometry, zaparkuj klimatycznie”. W  2013 roku rowerzyści przejechali łącznie 477 692 km, co przełożyło się na 29 tys. propozycji nowych tras rowerowych oraz 100 nowych stojaków.

To dobry przykład, aby pokazać jak łatwo przejść od „cyfrowego” pomagania do realnej zmiany w naszym otoczeniu i ile dzięki temu możemy zyskać.

f8b2e511a8ecc799aaa870dcfe8196ad06b

Udostępnij: Nowy Dobroczyńca Roku!

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej