Odpowiedzialny biznes

Programy Fundacji Orange w nowym roku szkolnym

1 września 2021

Programy Fundacji Orange w nowym roku szkolnym

Co zrobić, żeby powrót do szkoły był przyjemny? Zadbać o ciekawe lekcje, o czas na współpracę uczniów i na odbudowanie relacji po okresie nauki zdalnej. I rozwijać kompetencje nauczycieli i uczniów – nie tylko te cyfrowe. Programy Fundacji Orange startują w nowy rok szkolny.

Dziś start nowego roku szkolnego. Nauczycielom, uczniom i rodzicom życzymy dobrego, spokojnego roku. Wiele szkół witamy też na „pokładzie” Fundacji Orange. Dołączyły do naszych inicjatyw, żeby lekcje w ich placówkach były ciekawsze, żeby realizować niezbędną już dziś edukację cyfrową i tworzyć dla nauczycieli możliwości rozwoju. Jesteśmy dumni, że są z nami w tej misji zmiany w edukacji na lepsze.

Miękkie lądowanie w szkole… i w necie

Lada dzień startują zajęcia MegaMisji dla klas 1-3 o tym, jak dbać o zdrowe nawyki cyfrowe. Do nowej edycji programu Fundacji dołącza kolejnych 150 szkół oraz nauczycielki i nauczyciele, którzy mimo trudów minionego roku szkolnego zdecydowali się na to wyzwanie. Którzy widzą, że to, że dziecko potrafi obsłużyć smartfon, nie znaczy, że będzie umiało chronić swoją prywatność, reagować na zagrożenia w sieci, nie nabierać się na fake newsy i zachować umiar w korzystaniu z ekranów.

Ale MegaMisja to coś więcej. To lekcje, na których dzieci przejmują stery: dyskutują, szukają rozwiązań, tworzą mini-kampanie społeczne, rozmawiają o emocjach, o tym, jak wyrażać swoje opinie. Każde zajęcia zaczynają się kilkuminutową bajką o przygodach Psotnika, który rozrabia w cyfrowym laboratorium. Ta bajka to jeden z niewielu momentów, kiedy mają kontakt z ekranami na tych zajęciach, reszta odbywa się w większości analogowo. Bo MegaMisja to nie nauka technicznych umiejętności, ale zdrowych nawyków, podejmowania refleksji, które przydadzą się każdemu młodemu internaucie.

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci

Dodatkowo, w tym roku do MegaMisji dołączy 10 świetlic środowiskowych prowadzonych przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z TPD, uczyć się i rozwijać naszą inicjatywę dzięki temu partnerstwu. A z nauką o odpowiedzialnym korzystaniu z technologii trafiać do nowych, bardzo ważnych dla nas grup odbiorców.

Zaprogramowani na kreatywność

Dla nauczycieli i nauczycielek, którzy chcą wspólnie z nami urozmaicać lekcje nauką programowania, przygoda z Fundacją zaczęła się jeszcze w wakacje. Na szkoleniach przygotowywaliśmy ich do prowadzenia lekcji w oparciu o scenariusze #SuperKoderów. Nauczyciele historii, przyrody, polskiego, matematyki, fizyki, muzyki, czy języków obcych (ze 140 nowych szkół w tej edycji) będą wspólnie z dziećmi tworzyć animacje, podcasty, interaktywne osie czasu, konstruować roboty, a nawet strony www. W tym roku mamy też nową ścieżkę, w ramach której dzieci będą uczyć się o figurach geometrycznych, wykorzystując modelowanie i druk 3d. Popularnością cieszy się też opcja dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W tej edycji MegaMisji i #SuperKoderów bierze udział aż 78% placówek z mniejszych miejscowości (do 40 tysięcy mieszkańców). Nasze programy trafiły do 100 gmin, w których do tej pory nie były realizowane. Wypływamy więc na nowe tereny.

Szkolenia dla nauczycieli

Nauka zdalna pokazała, jak ważne jest inwestowanie w cyfrowe kompetencje nauczycieli. Szkoła bez tego ani nie przetrwałaby w czasie pandemii, ani też nie będzie gotowa na edukowanie zgodnie z potrzebami dzieci, które wychowują się przecież w świecie pełnym technologii. Projekt Lekcja:Enter, który realizujemy ze środków unijnych, to bezpłatne szkolenia w całej Polsce. Nastawione na to, aby wspierać nauczycieli w realizowaniu zajęć z wykorzystaniem cyfrowych zasobów i narzędzi. Do tej pory do projektu dołączyło już prawie 26 tysięcy osób. Skala przedsięwzięcia jest ogromna. Więcej o zapisach można przeczytać na stronie projektu.

Nauczyciel Jutr@

62% nauczycieli jest zdania, że pandemia negatywnie wpłynęła na postrzeganie ich statusu zawodowego – wynika z Raportu z badań Fundacji Orange pt. „Między pasją a zawodem”. Jednak dla wielu z nich nauka zdalna była bodźcem, żeby uczyć inaczej. Żeby przekuć to trudne doświadczenie w rozwój swoich kompetencji. Takiego nauczyciela lub nauczycielkę wspólnie z Głosem Nauczycielskim chcemy docenić i wyróżnić tytułem Nauczyciel Jutr@. To nie musi być technologiczny geek, ale ktoś, kto po prostu odważnie zmienił swoje podejście do prowadzenia lekcji. Na zgłoszenia do nagrody czekamy do 10 września.

Wyróżnienie wręczymy na Gali „Nauczyciel Roku” organizowanej przez Głos Nauczycielski. Nagrodą dla laureata lub laureatki będzie wyjazd studyjny do szkoły w Finlandii – kraju, który słynie z jednego z najlepszych systemów edukacji na świecie.

Tak oto zapowiada się nowy rok szkolny z Fundacją Orange. Nasze inicjatywy nie działałyby, gdyby nie nauczyciele i nauczycielki. To oni odważnie wchodzą w nowe tematy, są gotowi uczyć się i rozwijać, aby być bliżej uczniów. Dziękujemy, że jesteście z nami.

 

Udostępnij: Programy Fundacji Orange w nowym roku szkolnym

Odpowiedzialny biznes

W FabLabie nie ma sezonu ogórkowego

30 lipca 2021

W FabLabie nie ma sezonu ogórkowego

FabLab powered by Orange nie zwalnia tempa w wakacje. W lipcu było się sporo warsztatów, a w sierpniu będzie ich jeszcze więcej. Młodzi ludzie uczą się i tworzą naprawdę ciekawe rzeczy. Na przykład 13-letni Kacper skonstruował czujnik odległości.  Co Fundacja Orange i Stowarzyszenie Robisz.to przyszykowały w tym niezwykłym miejscu na warszawskiej Pradze?

W FabLabie ciągle buzuje kreatywna energia. Dowodów na to mogłabym podać sporo. Ostatnio zachwyciło nas, co robią uczestnicy Akademii Młodego Elektronika i jak szybko uczą się nowych rzeczy.  Opanowali budowę układów elektronicznych, obsługę Tinkercada i Arduino IDE, potrafią  już zaprogramować mikrokontroler Arduino.

Jednym z absolwentów tego projektu jest 13-letni Kacper. Skonstruował czujnik odległości podobny do tego, który coraz częściej pojawia się w samochodach. Zobaczcie sami:

Razem ze Stowarzyszeniem Robisz.to organizujemy też warsztaty dla  podopiecznych Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. W lipcu odbyły się zajęcia z modelowania 3D i szycia dla grupy z Mielca, w sierpniu odwiedzą nas jeszcze trzy grupy.

Fajne są takie kreatywne wakacje. A dla nas to wielka frajda, że możemy dzieciakom zaproponować coś ciekawego i pożytecznego na lato. Lepszy chyba taki kontakt z technologiami niż bezrefleksyjne skrolowanie, prawda?

Warsztaty sąsiedzkie

Niedawno FabLab przeprowadził się na Pragę i działamy w Centrum Kreatywności Targowa. Tam też powstaje ogród sąsiedzki, do tworzenia którego zapraszamy wszystkich mieszkańców. Za nami już pierwsze kroki w tym przedsięwzięciu. Chcecie dołączyć do inicjatywy?

17.08 o 17.00 będą „Rodzinne warsztaty konstruktorskie – system nawadniania roślin”. Możecie tu zbudować farmę roślinną i uruchomić system nawadniania. Stworzona instalacja ozdobi na przykład ogród. Zapisy pod tym linkiem.

21.08 o 10.00 odbędą się rodzinne warsztaty, na których będziecie mogli zbudować domki dla jerzyków (ptaków, które żywią się komarami. Ups 😉 ) Zapisy.

Co poza tym?

Macie ochotę majsterkować, szyć i zanurzyć się ciut w ekologię?

7.08 o 10:00 będziecie mogli razem z dziećmi zrobić doniczki na sukulenty. Zapisy na warsztat tutaj.

A 28.08 o 10:00 zapraszamy szczególnie rodziców z dziećmi, które kilka dni później idą do szkoły. Na warsztatach będziecie samodzielnie zszywać zeszyty! Do matmy, polskiego, biologii… Nie dość, że będzie to mega frajda, to jeszcze do tego będzie to zeszyt, którego nie ma nikt w klasie! Zapisy.

W sierpniu zaplanowaliśmy również warsztaty EKOlab – uczestnicy i uczestniczki ze starego ręcznika będą szyć płatki kosmetyczne wielorazowego użytku, saszetki na mydło oraz pojemniczek na ten zestaw. Polecamy warsztat wszystkim, dla których #lesswaste jest ważne. Odbędą się 10.08 o godz. 17:00. Zapiszecie się na nie tutaj.

A jesienią będzie działo się jeszcze więcej. Koniecznie śledźcie stronę FabLabu, tam będą wszystkie informacje.

Udostępnij: W FabLabie nie ma sezonu ogórkowego

Odpowiedzialny biznes

To nasza wspólna odpowiedzialność

2 lipca 2021

To nasza wspólna odpowiedzialność

Doświadczenia pandemii pokazały, że życie bez internetu i dostępu do cyfrowego świata jest trudne do wyobrażenia. Przeciwdziałanie wykluczeniu społeczno-cyfrowemu nabrało zdecydowanie większego znaczenia. Dlatego w nowej strategii na lata 2021-2024 równie ważnym, czwartym filarem jest „Odpowiedzialność”.

Jako Orange mamy ogromny potencjał, by zwiększać komfort życia ludzi i społeczności. Chcemy, aby żadna grupa społeczna nie była pominięta w czerpaniu korzyści z rozwoju technologii. Nasza Fundacja od ponad 15 lat dba o cyfrową edukację Polaków. Realizujemy wiele programów, z których korzystają tysiące uczniów w całej Polsce. Wspólnie z partnerami społecznymi szkolimy nauczycieli i nauczycielki.

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu, w którym Witold Drożdż, członek zarządu Orange Polska ds. Strategii i Spraw Korporacyjnych opowiada, jak rozumiemy naszą odpowiedzialność. Co już zrobiliśmy i co zamierzamy?

Udostępnij: To nasza wspólna odpowiedzialność

Informacje prasowe

Naukowcy zbadają, jak uczniowie, rodzice i nauczyciele poradzili sobie ze zdalną nauką

14 maja 2020

Naukowcy zbadają, jak uczniowie, rodzice i nauczyciele poradzili sobie ze zdalną nauką

Co myślą uczniowie, rodzice i nauczyciele o zdalnym nauczaniu i jak się do niego przystosowali? Co szkoła może wynieść z tego doświadczenia na przyszłość? Na te pytania odpowie badanie przygotowane przez zespół ekspertów Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Fundacji Dbam o Mój Zasięg we współpracy z Fundacją Orange. Pierwsze wyniki już w czerwcu, a pełny raport zostanie opublikowany na jesieni.

W badaniu „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa” weźmie udział 1000 nauczycieli, 6000 uczniów oraz ich rodzice z wybranych szkół podstawowych i ponadpodstawowych w całej Polsce.

To solidne badanie naukowe, które dostarczy pogłębionej wiedzy nie tylko na temat samego doświadczenia zdalnego nauczania, ale także obszaru higieny cyfrowej, stosunku do nowych technologii czy kwestii związanych z emocjami. Dzięki temu jego wartość wykracza znacznie poza zastosowanie w procesie zdalnego nauczania – tłumaczy dr hab. Grzegorz Ptaszek, prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. – Narzędzie badawcze opracowaliśmy w taki sposób, aby móc porównać odpowiedzi nauczycieli, ich uczniów oraz rodziców tych uczniów. Dopiero takie ujęcie daje pełen obraz pozytywnych i negatywnych aspektów zdalnego nauczania.

Badacze poszukają odpowiedzi m.in. na pytania :

  • Co myślą uczniowie, rodzice oraz nauczyciele o zdalnym nauczaniu? Jak oceniają swoje przygotowanie do tej formy zajęć?
  • Jak zmieniło się korzystanie z technologii oraz zasobów online w czasie pandemii koronawirusa?
  • Jak wyglądało zaangażowanie w realizację tych zajęć? Jakiego wysiłku i jakich kompetencji wymagało?
  • Jakie emocje towarzyszyły uczniom, rodzicom oraz nauczycielom w czasie zdalnego nauczania?
  • Jakiego rodzaju wsparcia oczekiwali, a jakie otrzymali?

Zdalne nauczanie na masową skalę jest nowym doświadczeniem, którego wszyscy – nauczyciele, uczniowie i rodzice – uczyli się „w biegu”. Badanie realizowane po kilku miesiącach od rozpoczęcia zdalnej nauki pozwoli ocenić sytuację z szerszej perspektywy, kiedy opadły już pierwsze emocje. Jesteśmy bardzo ciekawi, jakich rekomendacji dostarczy i jak to doświadczenie wpłynęło na korzystanie z technologii w nauczaniu. To będzie cenna wiedza także dla Fundacji Orange, która od lat działa na rzecz edukacji cyfrowej i wspiera nauczycieli i dzieci także dziś, w tej niecodziennej sytuacji – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Wyniki badania posłużą do przygotowania rekomendacji związanych z edukacją cyfrową. Raport zostanie udostępniony bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych, trafi również do instytucji zajmujących się kształtowaniem oświaty w Polsce.

Ponadto, szkoły biorące udział w badaniu otrzymają zanonimizowany raport z wynikami badania dla swojej placówki.

W skład zespołu badawczego wchodzą: dr hab. Grzegorz Ptaszek, prof. AGH (Akademia Górniczo-Hutnicza, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej), dr Maciej Dębski (Uniwersytet Gdański, Fundacja Dbam o Mój Zasięg), Magdalena Bigaj (Fundacja Dbam o Mój Zasięg), dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM (Uniwersytet Adama Mickiewicza) oraz dr Grzegorz Stunża (Uniwersytet Gdański).

Organizatorami są: Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundacja Dbam o Mój Zasięg i Fundacja Orange. Badaniu patronuje Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydział Humanistyczny Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Więcej informacji o projekcie: www.zdalnenauczanie.org

INFORMACJE O ORGANIZATORACH

Fundacja Orange

Fundacja Orange od 15 lat uczy, jak odpowiedzialnie i twórczo korzystać z technologii. Prowadzi projekty edukacyjne, w których dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli.  Wspiera ich również w czasie edukacji zdalnej. Zorganizowała webinary dla nauczycieli o prowadzeniu zdalnych lekcji. Dla dzieci przygotowała Poranki z #SuperKoderami,  podczas których uczą się podstaw programowania, a dla starszych dzieci FabLab #wdomu, pokazujący podstawy modelowania 3D.  Wsparła także Wioski Dziecięce SOS darowizną na zakup sprzętu umożliwiającego podopiecznym zdalną naukę.https://fundacja.orange.pl/

Fundacja Dbam o Mój Zasięg

Fundacja Dbam o Mój Zasięg zajmuje się promocją odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii i profilaktyką fonoholizmu. Fundacja realizuje badania naukowe, kampanie edukacyjne oraz realizuje na terenie całej Polski szkolenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych, społeczności szkolnych oraz pracowników firm. Eksperci Fundacji pomagają tworzyć programy profilaktyczne na poziomie krajowym i samorządowym.www.dbamomojzasieg.com

Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej

Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej jest ogólnopolskim i interdyscyplinarnym stowarzyszeniem naukowym, zrzeszającym teoretyków i praktyków edukacji medialnej. Powstało w 2012 roku w odpowiedzi na wyzwania związane z funkcjonowaniem człowieka w świecie mediów cyfrowych. Celem stowarzyszenia jest popularyzacja wiedzy na temat świadomego i krytycznego korzystania z różnych mediów przez różne grupy użytkowników. http://ptem.org.pl/

Udostępnij: Naukowcy zbadają, jak uczniowie, rodzice i nauczyciele poradzili sobie ze zdalną nauką

Informacje prasowe

Mamy wielką moc. Mamy wielką odpowiedzialność. Orange zachęca, by w cyfrowym świecie zachować równowagę

14 października 2019

Mamy wielką moc. Mamy wielką odpowiedzialność. Orange zachęca, by w cyfrowym świecie zachować równowagę

Technologie zmieniają nasze życie, oferują coraz większe możliwości komunikowania się i rozwoju. Niosą za sobą także wyzwania, z którymi musimy sobie radzić – indywidualnie, w rodzinach i jako społeczeństwo. Orange we wszystkich krajach, w których obecna jest marka, zwraca uwagę na potencjalne zagrożenia związane z cyfrowymi narzędziami i pokazuje sposoby radzenia sobie z nimi. Startuje polska odsłona globalnej inicjatywy promującej odpowiedzialne korzystanie z technologii. Ruszył także portal Razem w sieci, dla wszystkich, którzy chcą wiedzieć więcej o świadomym korzystaniu z możliwości, jakie daje cyfrowy świat. 

– Nowoczesne technologie są naszymi sprzymierzeńcami. Otworzyły przed nami niesamowite możliwości, to nie ulega wątpliwości. Chcemy pokazywać te dobre strony internetu i uczyć, jak radzić sobie z tymi trudniejszymi aspektami bycia online. Od wielu lat dbamy o bezpieczeństwo internautów i mądrą edukację cyfrową. Programy Fundacji Orange uczą dzieci i młodzież bycia świadomymi użytkownikami multimediów. Wdrażamy rozwiązania technologiczne i usługi bezpieczeństwa. Wyzwań jest jednak coraz więcej. Nadużywanie czasu spędzanego przed ekranem, kontakt z nieodpowiednimi treściami – to tylko niektóre zagrożenia w internecie. Z tym wszystkim muszą sobie radzić coraz młodsi użytkownicy i ich rodzice. Stąd nasz apel. Będziemy wspierać budowanie świadomości na temat roli technologii w naszym życiu i potrzeby równowagi pomiędzy tym, co wirtualne, a co realne, aby w centrum naszej uwagi pozostawał drugi człowiek -mówi Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.

Rodzice mogą od dziś korzystać z nowego serwisu internetowego Razem w sieci. Znajdą tam praktyczne informacje i wskazówki, odpowiadające na najbardziej aktualne dziś pytania: od kiedy dziecko powinno zacząć korzystać z urządzeń multimedialnych; jak odpowiednio zabezpieczyć pierwszy smartfon dziecka, jak chronić najmłodszych w internecie, towarzyszyć im w cyfrowym świecie, jak rozmawiać z nastolatkiem zanurzonym w wirtualnym świecie, który jest dla niego równie ważny, jak ten offline; gdzie szukać pomocy, gdy dzieje się coś niepokojącego; co robić, jeśli mamy wrażenie, że spędzamy za dużo czasu przed ekranem; jak zabezpieczyć komputer i smartfon, ale też jak wykorzystać pozytywnie możliwości, które technologie stwarzają. Można też pobrać specjalny test, który pomoże ocenić, ile czasu rzeczywiście spędzamy w internecie i czy nie stwarza to ryzyka uzależnienia.

Orange Polska od lat bardzo aktywnie działa na rzecz edukacji cyfrowej i bezpieczeństwa w internecie, zwłaszcza jeśli chodzi o najmłodszych internautów. Wszystkie działania są odpowiedzią na rzeczywiste i aktualne potrzeby oraz wyzwania społeczne, opierają się na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami w danej dziedzinie, np. raporty EU Kids On-line, „Rodzice i dzieci wobec zagrożeń w internecie” czy „Postrzeganie internetu i nowych technologii”. Firma prowadzi działania edukacyjne poprzez Fundację Orange, a także w ramach wieloletniej współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. Dzięki niej powstało wiele narzędzi i materiałów edukacyjnych, takich jak platforma e-learningowa, portale informacyjne oraz broszury i zasady w wersji elektronicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli. W samym 2018 roku z materiałów edukacyjnych skorzystały blisko 2 miliony dzieci i dorosłych. Wszystkie te materiały można teraz znaleźć na stronie Razem w sieci: https://www.orange.pl/razemwsieci#

Więcej na temat programów edukacyjnych Orange Polska i Fundacji Orange dowiesz się z infografiki.

Orange nie tylko edukuje, ale daje swoim klientom konkretne narzędzia ochrony rodzicielskiej. Firma oferuje usługi takie jak Bezpieczny Starter czy Chroń Dzieci w Sieci, które pomagają chronić dzieci przed nieodpowiednimi dla nich treściami. Z kolei Cybertarcza działająca w sieci Orange chroni urządzenia klientów podłączone do internetu przed atakami ze strony cyberprzestępców.

Od dziś w mediach można też zobaczyć spoty towarzyszące globalnej kampanii świadomościowej Orange. Widzowie są świadkami emocji, jakie przeżywa rodzic wręczający swojej córce pierwszego smartfona. Prowokuje to u niego refleksję nad własnymi nawykami związanymi z korzystaniem z cyfrowych narzędzi. Kampania wspierająca bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii będzie prowadzona w 27 krajach, w których działa Orange. Spot wyreżyserowała Katia Lewkowicz, a producentem jest Publicis Conseil.

Mediateka

Zainteresował Cie wpis? Jeśli chcesz otrzymywać informacje prasowe, zostaw nam swój adres e-mail
Napisz do Nas
Udostępnij: Mamy wielką moc. Mamy wielką odpowiedzialność. Orange zachęca, by w cyfrowym świecie zachować równowagę

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej