Informacje prasowe

Dzień Bezpiecznego Internetu – jak troszczyć się o dzieci w cyfrowym świecie?

7 lutego 2022

Dzień Bezpiecznego Internetu – jak troszczyć się o dzieci w cyfrowym świecie?

W dobie pandemii dzieci i młodzież spędzają przed ekranami wiele godzin, chociażby ze względu na lekcje online. Dzień Bezpiecznego Internetu, obchodzony 8 lutego, to dobry moment na przyjrzenie się tematom trudnym – takim jak nadużywanie ekranów i szukanie pomysłów jak szkoła może wesprzeć w tym aspekcie rodziców. Może temu pomóc poradnik dla nauczycieli i rodziców przygotowany przez Fundację Orange i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) to europejska inicjatywa, która koncentruje się na problemie bezpieczeństwa online oraz na promocji wartościowego korzystania z internetu. Organizatorem wydarzenia w Polsce jest instytut NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Fundacja Orange jest partnerem DBI, to właśnie z jej inicjatywy powstał poradnik dla rodziców i nauczycieli „Nadużywanie ekranów przez dzieci i młodzież”. Publikacja zawiera konkretne wskazówki dla szkół i opiekunów i prowadzi ich od diagnozy problemu po rozwiązania i miejsca w których można uzyskać wsparcie. Poradnik znaleźć można pod adresem https://fundacja.orange.pl/cyfrowy-balans

Najważniejsze to działać razem

Pandemia nie ułatwia kontroli czasu spędzonego online. Ten prosty i codzienny dostęp do sieci to zwiększone ryzyko kontaktu ze szkodliwymi treściami, podejmowanie ryzykownych zachowań, czy zachwianie zdrowej równowagi między czasem spędzanym online i offline. Właśnie w tych kontekstach specjaliści zwracają uwagę na zjawisko problemowego używania Internetu (PUI), czy nawet na uzależnienie od technologii. Z badań przeprowadzonych w 2019 roku przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, wynika, że wśród polskich nastolatków w wieku 12-17 lat PUI występuje u 11,9%, z czego 11,4% to osoby z częściowymi objawami PUI, a 0,5% – z nasilonymi objawami PUI. Zanim wybuchła pandemia, NASK alarmował, że aż 30% nastolatków rezygnuje z obowiązków szkolnych na rzecz korzystania z sieci (2016).

– W trudnym czasie pandemii, gdy wciąż okresowo wraca edukacja zdalna, a internet pozwala podtrzymywać kontakty z rówieśnikami, to ważne, żeby być uważnym,  rozmawiać z dzieckiem, zwracać uwagę na to co, jak długo i z kim robi w sieci. Bardzo łatwo przeoczyć pierwsze niepokojące sygnały uzależnienia od ekranów. Ważne jest także, żeby szkoła i rodzice wspierali się. W publikacji można znaleźć konkretne wskazówki co robić, gdzie szukać pomocy i co jest ważne, żeby dzieci korzystały z technologii w sposób zrównoważony i bezpieczny – mówi Krzysztof Kosiński, koordynator programu MegaMisja z Fundacji Orange.

Czerwona lampka – jakie sygnały powinny zacząć niepokoić?

Czy trzy godziny przed ekranem dziennie, to już ten moment, kiedy należy podnosić alarm? Jak wskazują eksperci, czas nie powinien być głównym wyznacznikiem.

Znakiem ostrzegawczym może być negatywny wpływ czasu spędzanego w sieci na codzienne funkcjonowanie dziecka. Objawem jest najczęściej rezygnacja z dotychczasowych zainteresowań i aktywności offline, a nawet pogarszające się relacje z najbliższymi i słabsze wyniki w nauce.

Długotrwałe przebywanie przed ekranami niesie za sobą szereg negatywnych konsekwencji dla rozwoju i zdrowia najmłodszych min. problemy ze wzrokiem, snem, koncentracją uwagi, agresja, czy trudności w relacjach społecznych.

Edukacja cyfrowa w szkołach

Wsparciem dla rodziców, na których w głównej mierze spoczywa odpowiedzialność za zdrowe nawyki cyfrowe dzieci i młodzieży, może być szkoła. Nauczyciele, dzięki edukacji zdalnej, są teraz jeszcze bliżej tego problemu. Często to oni jako pierwsi zauważają niepokojące symptomy. I to oni mogą podjąć działania profilaktyczne. W ich przeprowadzeniu pomagają programy edukacyjne – MegaMisja i #SuperKoderzy, przygotowane przez Fundację Orange.

– Obie nasze inicjatywy mają pomóc nauczycielom rozmawiać z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji. Dodatkowo uczniowie zdobywają kompetencje cyfrowe, w dużej mierze bez użycia ekranów – głównie przez zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów. To doskonały patent na przeprowadzenie angażujących lekcji, pokazujących jak w wartościowy sposób użyć technologii i połączyć ją z działanie offline – wskazuje Krzysztof Kosiński.

Chcesz dowiedzieć się więcej o nadużywaniu ekranów przez dzieci i młodzież? Szukasz porady? – wejdź na stronę projektu https://fundacja.orange.pl/cyfrowy-balans i pobierz materiał przygotowany przez Fundację Orange i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.

 

 

Mediateka

Udostępnij: Dzień Bezpiecznego Internetu – jak troszczyć się o dzieci w cyfrowym świecie?

Mediateka

Dzień Bezpiecznego Internetu – jak troszczyć się o dzieci w cyfrowym świecie?

7 lutego 2022


Odpowiedzialny biznes

Programy Fundacji Orange w nowym roku szkolnym

1 września 2021

Programy Fundacji Orange w nowym roku szkolnym

Co zrobić, żeby powrót do szkoły był przyjemny? Zadbać o ciekawe lekcje, o czas na współpracę uczniów i na odbudowanie relacji po okresie nauki zdalnej. I rozwijać kompetencje nauczycieli i uczniów – nie tylko te cyfrowe. Programy Fundacji Orange startują w nowy rok szkolny.

Dziś start nowego roku szkolnego. Nauczycielom, uczniom i rodzicom życzymy dobrego, spokojnego roku. Wiele szkół witamy też na „pokładzie” Fundacji Orange. Dołączyły do naszych inicjatyw, żeby lekcje w ich placówkach były ciekawsze, żeby realizować niezbędną już dziś edukację cyfrową i tworzyć dla nauczycieli możliwości rozwoju. Jesteśmy dumni, że są z nami w tej misji zmiany w edukacji na lepsze.

Miękkie lądowanie w szkole… i w necie

Lada dzień startują zajęcia MegaMisji dla klas 1-3 o tym, jak dbać o zdrowe nawyki cyfrowe. Do nowej edycji programu Fundacji dołącza kolejnych 150 szkół oraz nauczycielki i nauczyciele, którzy mimo trudów minionego roku szkolnego zdecydowali się na to wyzwanie. Którzy widzą, że to, że dziecko potrafi obsłużyć smartfon, nie znaczy, że będzie umiało chronić swoją prywatność, reagować na zagrożenia w sieci, nie nabierać się na fake newsy i zachować umiar w korzystaniu z ekranów.

Ale MegaMisja to coś więcej. To lekcje, na których dzieci przejmują stery: dyskutują, szukają rozwiązań, tworzą mini-kampanie społeczne, rozmawiają o emocjach, o tym, jak wyrażać swoje opinie. Każde zajęcia zaczynają się kilkuminutową bajką o przygodach Psotnika, który rozrabia w cyfrowym laboratorium. Ta bajka to jeden z niewielu momentów, kiedy mają kontakt z ekranami na tych zajęciach, reszta odbywa się w większości analogowo. Bo MegaMisja to nie nauka technicznych umiejętności, ale zdrowych nawyków, podejmowania refleksji, które przydadzą się każdemu młodemu internaucie.

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci

Dodatkowo, w tym roku do MegaMisji dołączy 10 świetlic środowiskowych prowadzonych przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z TPD, uczyć się i rozwijać naszą inicjatywę dzięki temu partnerstwu. A z nauką o odpowiedzialnym korzystaniu z technologii trafiać do nowych, bardzo ważnych dla nas grup odbiorców.

Zaprogramowani na kreatywność

Dla nauczycieli i nauczycielek, którzy chcą wspólnie z nami urozmaicać lekcje nauką programowania, przygoda z Fundacją zaczęła się jeszcze w wakacje. Na szkoleniach przygotowywaliśmy ich do prowadzenia lekcji w oparciu o scenariusze #SuperKoderów. Nauczyciele historii, przyrody, polskiego, matematyki, fizyki, muzyki, czy języków obcych (ze 140 nowych szkół w tej edycji) będą wspólnie z dziećmi tworzyć animacje, podcasty, interaktywne osie czasu, konstruować roboty, a nawet strony www. W tym roku mamy też nową ścieżkę, w ramach której dzieci będą uczyć się o figurach geometrycznych, wykorzystując modelowanie i druk 3d. Popularnością cieszy się też opcja dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W tej edycji MegaMisji i #SuperKoderów bierze udział aż 78% placówek z mniejszych miejscowości (do 40 tysięcy mieszkańców). Nasze programy trafiły do 100 gmin, w których do tej pory nie były realizowane. Wypływamy więc na nowe tereny.

Szkolenia dla nauczycieli

Nauka zdalna pokazała, jak ważne jest inwestowanie w cyfrowe kompetencje nauczycieli. Szkoła bez tego ani nie przetrwałaby w czasie pandemii, ani też nie będzie gotowa na edukowanie zgodnie z potrzebami dzieci, które wychowują się przecież w świecie pełnym technologii. Projekt Lekcja:Enter, który realizujemy ze środków unijnych, to bezpłatne szkolenia w całej Polsce. Nastawione na to, aby wspierać nauczycieli w realizowaniu zajęć z wykorzystaniem cyfrowych zasobów i narzędzi. Do tej pory do projektu dołączyło już prawie 26 tysięcy osób. Skala przedsięwzięcia jest ogromna. Więcej o zapisach można przeczytać na stronie projektu.

Nauczyciel Jutr@

62% nauczycieli jest zdania, że pandemia negatywnie wpłynęła na postrzeganie ich statusu zawodowego – wynika z Raportu z badań Fundacji Orange pt. „Między pasją a zawodem”. Jednak dla wielu z nich nauka zdalna była bodźcem, żeby uczyć inaczej. Żeby przekuć to trudne doświadczenie w rozwój swoich kompetencji. Takiego nauczyciela lub nauczycielkę wspólnie z Głosem Nauczycielskim chcemy docenić i wyróżnić tytułem Nauczyciel Jutr@. To nie musi być technologiczny geek, ale ktoś, kto po prostu odważnie zmienił swoje podejście do prowadzenia lekcji. Na zgłoszenia do nagrody czekamy do 10 września.

Wyróżnienie wręczymy na Gali „Nauczyciel Roku” organizowanej przez Głos Nauczycielski. Nagrodą dla laureata lub laureatki będzie wyjazd studyjny do szkoły w Finlandii – kraju, który słynie z jednego z najlepszych systemów edukacji na świecie.

Tak oto zapowiada się nowy rok szkolny z Fundacją Orange. Nasze inicjatywy nie działałyby, gdyby nie nauczyciele i nauczycielki. To oni odważnie wchodzą w nowe tematy, są gotowi uczyć się i rozwijać, aby być bliżej uczniów. Dziękujemy, że jesteście z nami.

 

Udostępnij: Programy Fundacji Orange w nowym roku szkolnym

Odpowiedzialny biznes

W FabLabie nie ma sezonu ogórkowego

30 lipca 2021

W FabLabie nie ma sezonu ogórkowego

FabLab powered by Orange nie zwalnia tempa w wakacje. W lipcu było się sporo warsztatów, a w sierpniu będzie ich jeszcze więcej. Młodzi ludzie uczą się i tworzą naprawdę ciekawe rzeczy. Na przykład 13-letni Kacper skonstruował czujnik odległości.  Co Fundacja Orange i Stowarzyszenie Robisz.to przyszykowały w tym niezwykłym miejscu na warszawskiej Pradze?

W FabLabie ciągle buzuje kreatywna energia. Dowodów na to mogłabym podać sporo. Ostatnio zachwyciło nas, co robią uczestnicy Akademii Młodego Elektronika i jak szybko uczą się nowych rzeczy.  Opanowali budowę układów elektronicznych, obsługę Tinkercada i Arduino IDE, potrafią  już zaprogramować mikrokontroler Arduino.

Jednym z absolwentów tego projektu jest 13-letni Kacper. Skonstruował czujnik odległości podobny do tego, który coraz częściej pojawia się w samochodach. Zobaczcie sami:

Razem ze Stowarzyszeniem Robisz.to organizujemy też warsztaty dla  podopiecznych Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. W lipcu odbyły się zajęcia z modelowania 3D i szycia dla grupy z Mielca, w sierpniu odwiedzą nas jeszcze trzy grupy.

Fajne są takie kreatywne wakacje. A dla nas to wielka frajda, że możemy dzieciakom zaproponować coś ciekawego i pożytecznego na lato. Lepszy chyba taki kontakt z technologiami niż bezrefleksyjne skrolowanie, prawda?

Warsztaty sąsiedzkie

Niedawno FabLab przeprowadził się na Pragę i działamy w Centrum Kreatywności Targowa. Tam też powstaje ogród sąsiedzki, do tworzenia którego zapraszamy wszystkich mieszkańców. Za nami już pierwsze kroki w tym przedsięwzięciu. Chcecie dołączyć do inicjatywy?

17.08 o 17.00 będą „Rodzinne warsztaty konstruktorskie – system nawadniania roślin”. Możecie tu zbudować farmę roślinną i uruchomić system nawadniania. Stworzona instalacja ozdobi na przykład ogród. Zapisy pod tym linkiem.

21.08 o 10.00 odbędą się rodzinne warsztaty, na których będziecie mogli zbudować domki dla jerzyków (ptaków, które żywią się komarami. Ups 😉 ) Zapisy.

Co poza tym?

Macie ochotę majsterkować, szyć i zanurzyć się ciut w ekologię?

7.08 o 10:00 będziecie mogli razem z dziećmi zrobić doniczki na sukulenty. Zapisy na warsztat tutaj.

A 28.08 o 10:00 zapraszamy szczególnie rodziców z dziećmi, które kilka dni później idą do szkoły. Na warsztatach będziecie samodzielnie zszywać zeszyty! Do matmy, polskiego, biologii… Nie dość, że będzie to mega frajda, to jeszcze do tego będzie to zeszyt, którego nie ma nikt w klasie! Zapisy.

W sierpniu zaplanowaliśmy również warsztaty EKOlab – uczestnicy i uczestniczki ze starego ręcznika będą szyć płatki kosmetyczne wielorazowego użytku, saszetki na mydło oraz pojemniczek na ten zestaw. Polecamy warsztat wszystkim, dla których #lesswaste jest ważne. Odbędą się 10.08 o godz. 17:00. Zapiszecie się na nie tutaj.

A jesienią będzie działo się jeszcze więcej. Koniecznie śledźcie stronę FabLabu, tam będą wszystkie informacje.

Udostępnij: W FabLabie nie ma sezonu ogórkowego

Odpowiedzialny biznes

To nasza wspólna odpowiedzialność

2 lipca 2021

To nasza wspólna odpowiedzialność

Doświadczenia pandemii pokazały, że życie bez internetu i dostępu do cyfrowego świata jest trudne do wyobrażenia. Przeciwdziałanie wykluczeniu społeczno-cyfrowemu nabrało zdecydowanie większego znaczenia. Dlatego w nowej strategii na lata 2021-2024 równie ważnym, czwartym filarem jest „Odpowiedzialność”.

Jako Orange mamy ogromny potencjał, by zwiększać komfort życia ludzi i społeczności. Chcemy, aby żadna grupa społeczna nie była pominięta w czerpaniu korzyści z rozwoju technologii. Nasza Fundacja od ponad 15 lat dba o cyfrową edukację Polaków. Realizujemy wiele programów, z których korzystają tysiące uczniów w całej Polsce. Wspólnie z partnerami społecznymi szkolimy nauczycieli i nauczycielki.

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu, w którym Witold Drożdż, członek zarządu Orange Polska ds. Strategii i Spraw Korporacyjnych opowiada, jak rozumiemy naszą odpowiedzialność. Co już zrobiliśmy i co zamierzamy?

Udostępnij: To nasza wspólna odpowiedzialność

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej