Informacje prasowe

Zaprogramuj Przyszłość: 16 tysięcy uczniów z małych miejscowości nauczyło się podstaw programowania

10 października 2018

Zaprogramuj Przyszłość: 16 tysięcy uczniów z małych miejscowości nauczyło się podstaw programowania

1200 nauczycieli ze szkół w niewielkich miejscowościach i na wsiach skorzystało ze szkoleń z programowania realizowanych przez Fundację Orange i Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania w ramach projektu Zaprogramuj Przyszłość. Dzięki lekcjom, które później przeprowadzili w swoich szkołach, 16 tysięcy uczniów zdobyło pierwsze umiejętności kodowania. Szkoły otrzymały także sprzęt do nauki programowania.

Programowanie jest językiem przyszłości, kompetencje cyfrowe są obecnie pożądane na rynku pracy, a w przyszłości będą coraz istotniejsze. Tymczasem, zaledwie 3% szkół jest wyposażonych w pomoce wspierające naukę programowania. Ponadto, jeden na stu nauczycieli korzysta ze specjalistycznych narzędzi, robotów czy klocków do nauki programowania. Tylko 5% badanych uczniów stwierdza, że programowało w czasie lekcji[1]. Uczniowie wykorzystują smartfony głównie do biernego oglądania filmów, słuchania muzyki i komunikowania się z innymi, nie szukając twórczych sposobów korzystania z nich[2]. W małych miastach, dostęp do takiej wiedzy jest najtrudniejszy.

Program „Zaprogramuj Przyszłość” prowadzony przez Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania i Fundację Orange powstał w odpowiedzi na te potrzeby. W 9 regionach Polski odbyły się szkolenia z programowania, w których wzięło udział 1200 nauczycieli z 265 szkół oraz 450 edukatorów z lokalnych instytucji. Następnie każdy nauczyciel poprowadził dla swoich uczniów trzydziestogodzinne zajęcia z elementami kodowania i robotyki. W sumie lekcje miało ponad 16 000 uczestników – uczniów klas I-III szkół podstawowych.

– Zapewniliśmy także każdej szkole zestaw tabletów oraz robotów i sprzętu do nauki programowania – tłumaczy Sławomir Cabajewski z Fundacji Orange. Sprzęt zostanie w placówkach na stałe i będzie wykorzystywany w dalszej pracy w kolejnych latach. Tablet na swoją wyłączność otrzymał też każdy z 1200 nauczycieli.

Pierwsze kroki w kodowaniu stawiali uczniowie z wybranych gmin wiejskich i wiejsko-miejskich w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, pomorskim, śląskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim.
– Wszystko odbywało się w formie zabaw, które kształciły umiejętności kluczowe dla programistów, takie jak współpraca i komunikacja, logiczne myślenie czy zdolność koncentracji – wyjaśnia Krzysztof Jaworski ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. – Przy okazji rozwiązywania labiryntów, ćwiczeń z kubeczkami czy pracy na macie edukacyjnej pokazywaliśmy też, co oznaczają podstawowe pojęcia programistyczne, np. „pętle” – dodaje.

Uzupełnieniem tzw. „kodowania bez prądu” była praca z aplikacją Scratch Jr, robotami edukacyjnymi czy zestawami do projektowania interaktywnego. – Do nauki kodowania wcale nie potrzeba wiele sprzętu, ale z pewnością stanowi on dodatkową atrakcję i zwiększa możliwości nauczycieli – dodaje Cabajewski.

– Chociaż szkoły są coraz nowocześniejsze, badania pokazują, że jeszcze dużo pracy przed nami. Bardzo zależy nam na trwałej, systemowej zmianie, chcemy wspierać szkoły, które są otwarte na nowe technologie. Robimy to także w ramach innych naszych programów, odpowiadając na potrzeby nauczycieli i uczniów w różnym wieku – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Projekty „Zaprogramuj przyszłość” zostały sfinansowane z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w ramach działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”.

Więcej informacji:

www.zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/

Fundacja Orange uczy jak mądrze korzystać z nowych technologii. Wpiera uczniów szkół podstawowych i ich nauczycieli w poznawaniu świata internetu i programowania, prowadząc autorskie projekty edukacyjne i włączając się w badania. W małych miejscowościach pomaga otwierać i prowadzić multimedialne świetlice. Współprowadzi warszawski FabLab powered by Orange. Koordynuje największy program wolontariatu pracowniczego w Polsce. Jest jedyną fundacją korporacyjną wśród firm telekomunikacyjnych w Polsce.

Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania to grupa nauczycieli i edukatorów, których połączył ogólnopolski program edukacyjny Mistrzowie Kodowania prowadzony przez firmę Samsung. Jego celem jest wprowadzanie programowania do szkół w całej Polsce, promocja szeroko pojętej edukacji cyfrowej i wspieranie nauczycieli oraz edukatorów w ich codziennych działaniach.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Bartłomiej Kuczyński
Fundacja Orange
Wojciech Jabczyński
Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com
Twitter: @RzecznikOrange
[1] Polska szkoła w dobie cyfryzacji. Diagnoza 2017. Raport opracowany przez zespół badawczy UW oraz PCG Edukacja pod red. Prof. Marleny Plebańskiej, Warszawa, 23.10. 2017, https://www.librus.pl/2017/10/12/polecamy-raport-z-najwiekszego-badania-cyfryzacji-szkol/ dostęp 08.10.2018.
[2]Wstępny raport z badań EU Kids online 2018, przeprowadzonych przez zespół pod kierownictwem prof. Jacka Pyżalskiego we współpracy z Fundacją Orange https://fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/90-proc-nastolatkow-nie-umie-tworczo-korzystac-z-technologii/, dostęp 08.10.2018.

Mediateka

Udostępnij: Zaprogramuj Przyszłość: 16 tysięcy uczniów z małych miejscowości nauczyło się podstaw programowania

Mediateka

Ewa Krupa – prezes Fundacji Orange

10 października 2018

Ewa Krupa – prezes Fundacji Orange

Ewa Krupa – prezes Fundacji Orange, jedynej fundacji korporacyjnej wśród telekomów, związana z tą organizacją od momentu jej utworzenia w 2005 roku. Od wielu lat angażuje się w prowadzenie projektów społecznych i edukacyjnych na rzecz rozwoju nowoczesnych metod kształcenia dzieci i młodzieży, a także wzmacniania społeczeństwa informacyjnego. Od 2013 roku pełni rolę Przewodniczącej Zarządu Forum Darczyńców w Polsce, zrzeszającego największe polskie fundacje i stowarzyszenia prowadzące działalność grantodawczą, w oparciu o wysokie standardy. Od 2014 roku Wiceprzewodnicząca Rady Programowej Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce zainicjowanego przez Lidera Cyfryzacji. Jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warszawskim. Prywatnie mama Aleksandra, Kaliny i Jeremiego.

Udostępnij: Ewa Krupa – prezes Fundacji Orange

Odpowiedzialny biznes

100 Pracowni Orange w Polsce – relacja wideo

6 lutego 2018

100 Pracowni Orange w Polsce – relacja wideo

Pracownie Orange są miejscem, gdzie mieszkańcy wspierani przez lokalnych liderów mogą realizować własne pomysły, rozwinąć najróżniejsze umiejętności, poznać tajniki nowych technologii. Właśnie taka pracownia – w setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości – powstała w małych Kozerkach niedaleko Grodziska Mazowieckiego. Jest to centrum rozwijania cyfrowych umiejętności Polaków, ale także miejsce wspólnych działań i spotkań. Pisaliśmy już o tym, że m.in. pracownie skupiają wokół siebie 900 tys. osób w całej Polsce – stając się także zalążkami lokalnego patriotyzmu.

Zobaczcie relację z otwarcia setnej Pracowni Orange.

Mediateka

Udostępnij: 100 Pracowni Orange w Polsce – relacja wideo

Informacje prasowe

Rada Fundacji Orange powołała Ewę Krupę na stanowisko Prezesa Zarządu Fundacji Orange

26 października 2015

Rada Fundacji Orange powołała Ewę Krupę na stanowisko Prezesa Zarządu Fundacji Orange

Ewa Krupa wygrała konkurs i została nową prezes Fundacji Orange. Z organizacją jest związana od momentu jej utworzenia w 2005 roku i przez cały ten czas była jej dyrektorem. Od wielu lat angażuje się w prowadzenie projektów społecznych i edukacyjnych na rzecz rozwoju nowoczesnych metod kształcenia dzieci i młodzieży, a także wzmacniania społeczeństwa informacyjnego. Aktywnie uczestniczy też w inicjatywach podnoszących standardy działania fundacji korporacyjnych – zakładanych przez firmy. Jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warszawskim.

Od 2013 roku pełni rolę Przewodniczącej Zarządu Forum Darczyńców w Polsce, zrzeszającego największe polskie fundacje i stowarzyszenia prowadzące działalność grantodawczą. W styczniu 2014 roku została Wiceprzewodniczącą Rady Programowej Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce zainicjowanej przez Lidera Cyfryzacji. W skład Porozumienia wchodzą instytucje, przedsiębiorstwa i organizacje pozarządowe, które zadeklarowały aktywny udział w prowadzeniu projektów na rzecz rozwoju umiejętności cyfrowych Polaków.

26 października Ewa Krupa przejęła obowiązki Prezesa Fundacji Orange od Konrada Ciesiołkiewicza, który pełnił  tę rolę tymczasowo od marca tego roku, łącząc ją ze swoim pierwotnym stanowiskiem dyrektora komunikacji korporacyjnej i CSR Orange Polska.

Fundacja Orange została powołana w 2005 roku przez Orange Polska S.A. do realizacji celów społecznie użytecznych, jest jedyną fundacją korporacyjną wśród telekomów w Polsce, a swoje działania skupia głównie na wzmacnianiu cyfrowych kompetencji Polaków. Prowadzi autorskie programy społeczne i edukacyjne, w ramach których nauczyła ponad 30 tys. dzieci zasad bezpiecznego internetu, wsparła powstanie narzędzi ochrony on-line i prowadzenie edukacji cyfrowej dla 25 tys. dzieci i młodzieży. Wyposażyła w bezpłatny internet 3,5 tys. bibliotek publicznych i 10 tys. szkół, wspomogła 1000 szpitali, ponad 900 organizacji w Polsce oraz 3 tys. dzieci z wadą słuchu. Wyposaża i pomaga prowadzić multimedialne pracownie w małych miastach i wsiach. We wrześniu 2015 w związku z jubileuszem 10lecia otworzyła nowy program na rzecz świetlic szkolnych – MegaMisja. Działanie organizacji jest częścią strategii społecznej odpowiedzialności Orange.
Kontakt dla mediów:
Wojciech Jabczyński
Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com
https://twitter.com/RzecznikOrange 

Udostępnij: Rada Fundacji Orange powołała Ewę Krupę na stanowisko Prezesa Zarządu Fundacji Orange

Odpowiedzialny biznes

SMS bez VAT

2 marca 2010

SMS bez VAT

1200 nauczycieli ze szkół w niewielkich miejscowościach i na wsiach skorzystało ze szkoleń z programowania realizowanych przez Fundację Orange i Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania w ramach projektu Zaprogramuj Przyszłość. Dzięki lekcjom, które później przeprowadzili w swoich szkołach, 16 tysięcy uczniów zdobyło pierwsze umiejętności kodowania. Szkoły otrzymały także sprzęt do nauki programowania.

Programowanie jest językiem przyszłości, kompetencje cyfrowe są obecnie pożądane na rynku pracy, a w przyszłości będą coraz istotniejsze. Tymczasem, zaledwie 3% szkół jest wyposażonych w pomoce wspierające naukę programowania. Ponadto, jeden na stu nauczycieli korzysta ze specjalistycznych narzędzi, robotów czy klocków do nauki programowania. Tylko 5% badanych uczniów stwierdza, że programowało w czasie lekcji[1]. Uczniowie wykorzystują smartfony głównie do biernego oglądania filmów, słuchania muzyki i komunikowania się z innymi, nie szukając twórczych sposobów korzystania z nich[2]. W małych miastach, dostęp do takiej wiedzy jest najtrudniejszy.

Program „Zaprogramuj Przyszłość” prowadzony przez Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania i Fundację Orange powstał w odpowiedzi na te potrzeby. W 9 regionach Polski odbyły się szkolenia z programowania, w których wzięło udział 1200 nauczycieli z 265 szkół oraz 450 edukatorów z lokalnych instytucji. Następnie każdy nauczyciel poprowadził dla swoich uczniów trzydziestogodzinne zajęcia z elementami kodowania i robotyki. W sumie lekcje miało ponad 16 000 uczestników – uczniów klas I-III szkół podstawowych.

– Zapewniliśmy także każdej szkole zestaw tabletów oraz robotów i sprzętu do nauki programowania – tłumaczy Sławomir Cabajewski z Fundacji Orange. Sprzęt zostanie w placówkach na stałe i będzie wykorzystywany w dalszej pracy w kolejnych latach. Tablet na swoją wyłączność otrzymał też każdy z 1200 nauczycieli.

Pierwsze kroki w kodowaniu stawiali uczniowie z wybranych gmin wiejskich i wiejsko-miejskich w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, pomorskim, śląskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim.
– Wszystko odbywało się w formie zabaw, które kształciły umiejętności kluczowe dla programistów, takie jak współpraca i komunikacja, logiczne myślenie czy zdolność koncentracji – wyjaśnia Krzysztof Jaworski ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. – Przy okazji rozwiązywania labiryntów, ćwiczeń z kubeczkami czy pracy na macie edukacyjnej pokazywaliśmy też, co oznaczają podstawowe pojęcia programistyczne, np. „pętle” – dodaje.

Uzupełnieniem tzw. „kodowania bez prądu” była praca z aplikacją Scratch Jr, robotami edukacyjnymi czy zestawami do projektowania interaktywnego. – Do nauki kodowania wcale nie potrzeba wiele sprzętu, ale z pewnością stanowi on dodatkową atrakcję i zwiększa możliwości nauczycieli – dodaje Cabajewski.

– Chociaż szkoły są coraz nowocześniejsze, badania pokazują, że jeszcze dużo pracy przed nami. Bardzo zależy nam na trwałej, systemowej zmianie, chcemy wspierać szkoły, które są otwarte na nowe technologie. Robimy to także w ramach innych naszych programów, odpowiadając na potrzeby nauczycieli i uczniów w różnym wieku – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Projekty „Zaprogramuj przyszłość” zostały sfinansowane z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w ramach działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”.

Więcej informacji:

www.zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/

Fundacja Orange uczy jak mądrze korzystać z nowych technologii. Wpiera uczniów szkół podstawowych i ich nauczycieli w poznawaniu świata internetu i programowania, prowadząc autorskie projekty edukacyjne i włączając się w badania. W małych miejscowościach pomaga otwierać i prowadzić multimedialne świetlice. Współprowadzi warszawski FabLab powered by Orange. Koordynuje największy program wolontariatu pracowniczego w Polsce. Jest jedyną fundacją korporacyjną wśród firm telekomunikacyjnych w Polsce.

Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania to grupa nauczycieli i edukatorów, których połączył ogólnopolski program edukacyjny Mistrzowie Kodowania prowadzony przez firmę Samsung. Jego celem jest wprowadzanie programowania do szkół w całej Polsce, promocja szeroko pojętej edukacji cyfrowej i wspieranie nauczycieli oraz edukatorów w ich codziennych działaniach.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Bartłomiej Kuczyński
Fundacja Orange
Wojciech Jabczyński
Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com
Twitter: @RzecznikOrange
[1] Polska szkoła w dobie cyfryzacji. Diagnoza 2017. Raport opracowany przez zespół badawczy UW oraz PCG Edukacja pod red. Prof. Marleny Plebańskiej, Warszawa, 23.10. 2017, https://www.librus.pl/2017/10/12/polecamy-raport-z-najwiekszego-badania-cyfryzacji-szkol/ dostęp 08.10.2018.
[2]Wstępny raport z badań EU Kids online 2018, przeprowadzonych przez zespół pod kierownictwem prof. Jacka Pyżalskiego we współpracy z Fundacją Orange https://fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/90-proc-nastolatkow-nie-umie-tworczo-korzystac-z-technologii/, dostęp 08.10.2018.

Udostępnij: SMS bez VAT

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej