Odpowiedzialny biznes

Fundacje korporacyjne a CSR

9 marca 2021

Fundacje korporacyjne a CSR

W niedawnej publikacji na temat metody działania Fundacji Orange pojawia się wątek relacji fundacji korporacyjnej z firmą. Ja chciałam pójść krok dalej i zastanowić się, jaka jest relacja między fundacją korporacyjną a społeczną odpowiedzialnością firmy

Fundacja korporacyjna może być elementem strategii społecznej odpowiedzialności firmy.

Rozłóżmy to stwierdzenie na czynniki pierwsze.

Fundacja korporacyjna

– czyli najprościej mówiąc fundacja, której założycielem (lub jednym z założycieli) jest firma lub kilka firm. Jest ich w Polsce około 250.

Może być

– ale czy musi? Wiele firm nadal preferuje czysto charytatywny model fundacji, której działalność nie wpisuje się w obszar dzielności firmy. Organizacja taka często odpowiada na potrzeby społeczne, ale nie profiluje ich z punktu widzenia biznesu swojego fundatora.

A może należy powiedzieć, że powinna być? – takie ujęcie byłoby racjonalne. Mówimy przecież o biznesie, który patrzy na korzyści i zysk.
Wiele organizacji społecznych powstaje z porywu serca, pod wpływem pewnej potrzeby osobistej. Czy możemy sobie wyobrazić, że również fundacja korporacyjna jest stworzona z takich pobudek np. przez właściciela firmy pod wpływem życiowej historii? Dlaczego nie? To sposób dzielenie się zyskiem – czyli filantropia, a nie sposób wypracowywania tego zysku – czyli społeczna odpowiedzialność biznesu.

Elementem

– a nie całością. Jeszcze niedawno, gdy mówiliśmy o społecznej odpowiedzialności biznesu na myśl przychodziło nam w pierwszej kolejności zaangażowanie społeczne. Jeśli spojrzymy na Raporty Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu, w tym obszarze firmy zgłaszają najwięcej praktyk CSR. Angażowanie się biznesu w działania pomocowe, związane z edukacją, wspieraniem lokalnych społeczności to element konieczny, ale niewystarczający, abyśmy mogli powiedzieć, że firma jest odpowiedzialna społecznie. To tylko jedna ze składowych większej całości.

Strategii

– bo mówimy o zarządzaniu naszym oddziaływaniem na ludzi i otoczenie, o maksymalizowaniu pozytywnego wpływu, a minimalizowaniu tego negatywnego. A jeśli chcemy zarządzać to powinniśmy mieć plany, wyznaczone cele, mierniki ich realizacji, narzędzia monitoringu – czyli mieć strategię. Co więcej strategia CSR powinna być elementem strategii biznesowej i kompleksowego spojrzenia na wpływ firmy na jej interesariuszy – pracowników, klientów, inwestorów, dostawców, społeczeństwo i środowisko.

Społecznej odpowiedzialności firmy

– a nie tylko zaangażowania społecznego. Przestrzeń dla działania fundacji korporacyjnych to nie tylko obszar programów społecznych, choć tu kumuluje się najwięcej aktywności. To także okazja do angażowania pracowników w wolontariat wpisujący się w profil odpowiedzialnego pracodawcy i zarządzanie zasobami ludzkimi. Programy fundacji mogą stanowić wsparcie w planowaniu działań marketingu zaangażowanego społecznie, kiedy część środków z naszego produktu przeznaczona jest na cel społeczny. Mogą też być sprawnym narzędziem edukacji klientów np. w zakresie odpowiedzialnego korzystania z produktów i usług firmy czy postaw ekologicznych. Wreszcie działalność fundacji to też element odpowiedzialnego zarządzania i stosowania zasad etyki i compliance w relacjach z partnerami i otoczeniem społecznym.

Patrząc na Fundację Orange śmiało możemy powiedzieć, że jest ona istotnym elementem naszej strategii społecznej odpowiedzialności.

okładka publikacji Metoda na skuteczny projekt społeczny

Udostępnij: Fundacje korporacyjne a CSR

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej