Innowacje

Czy 5G zrewolucjonizuje handel? Jest raport

28 listopada 2019

Czy 5G zrewolucjonizuje handel? Jest raport

Wizyta w sklepie pewnie nikomu nie kojarzy się z siecią komórkową, no chyba że chodzi o sprawdzenie listy zakupów na smartfonie. Jednak wkrótce może się to zmienić, m.in. za sprawą sieci 5G. Bardzo ciekawy raport „Jak 5G napędzi rewolucję cyfrową w polskim handlu detalicznym” przygotowała na ten temat Polityka Insight (PI).

Wizja, którą roztacza raport to sklep, który będzie nas rozpoznawał, witał i informował o najnowszych promocjach.  Poda także informacje o właściwościach produktów na najbliższych półkach czy skieruje do towarów, których szukamy.

Sklep po 5G – 24/7 lecz bez sprzedawców?

To tylko mały fragment nadchodzących zmian. 5G przyspieszy rozwój internetu rzeczy, co zasadniczo zmieni sposób dokonywania zakupów, transportu towarów i zarządzania kadrami. Obsługa klienta będzie się stopniowo coraz bardziej automatyzowała, pierwszym etapem będzie rozpowszechnienie znanych już kas i kiosków samoobsługowych.

Dowiedz się więcej o testach 5G prowadzonych przez Orange Polska

Następnym krokiem będą otwarte 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, w pełni zautomatyzowane sklepy bezobsługowe. Liderem w ich wprowadzaniu jest aktualnie Amazon. A pierwszy polski sklep tego typu o nazwie Take&Go otworzyła w 2019 roku firma Surge Cloud z Poznania.

Lepiej spersonalizowana oferta = bardziej zadowolony klient

Kolejną zmianą będzie wykorzystywanie na coraz większą skalę nowych technologii do personalizacji oferty kierowanej do klienta. W raporcie PI czytamy, że już 44 proc. konsumentów chce, by sklepy kierowały do nich sprofilowane propozycje marketingowe, nic dziwnego, że zmiany idą w tę stronę. Wizualizacja produktów i oprogramowanie oceniające klienta na podstawie informacji z kamer, czujników i baz danych spowoduje, że sztuczna inteligencja będzie umiała dopasowywać produkty i promocje do preferencji kupującego.

5G to nie sztuczna inteligencja, a sztuczna inteligencja to nie 5G, lecz obie te technologie będą się w przyszłości uzupełniać.

Będzie analizować nawet ruch gałek ocznych by przewidzieć potrzeby zakupowe i pomóc klientowi. W efekcie będzie podpowiadać wybór konkretnego towaru, np. ubrań czy butów dzięki wprowadzeniu skanerów ciała. Powstaną wirtualne przymierzalnie. Pozwoli to zmniejszyć odsetek produktów, które wstępnie zainteresowały kupującego, ale które ostatecznie nie zostały wybrane. Obniży też liczbę zwrotów towarów zamawianych przez internet.

Szybkość danych niezbędna dla sklepów przyszłości

Jak się domyślacie, każde z tych urządzeń będzie musiało łączyć się z chmurą w czasie rzeczywistym. Stamtąd informacje muszą być na bieżąco przekazywane do smartfonów klientów, na wyświetlacze w sklepie czy do osób zarządzających sklepami i sieciami handlowymi. To wymaga odpowiedniej infrastruktury telekomunikacyjnej. Właściwą prędkość, pojemność i brak opóźnień w transmisji zapewni powszechne stosowanie technologii 5G, w tym również w telefonach komórkowych.

Dowiedz się więcej o 5G z cyklu filmów #5Gotowi

Na podstawie tych danych sztuczna inteligencja będzie mogła odpowiednio zareagować i komunikować się z nami w czasie rzeczywistym. Tu znów kłania się analiza danych prowadzona w chmurze, która ma praktycznie nieskończoną moc obliczeniową i wykorzystuje duże zbiory danych, niedostępne dla zwykłych serwerów. Według firmy badawczej Markets&Markets wykorzystanie chmury na świecie tylko w 2018 r. wzrosło o 21 proc. a w 2021 osiągnie wartość tego rynku wyniesie 28,5 mld dolarów. W Polsce Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2019 r. z płatnych usług chmury obliczeniowej korzystało 17,5 firm.

(R)ewolucja? Czy 5G to jedyny powód zmian?

Z raportu PI wynika, że często zarządzanie sklepami wygląda podobnie jak 20 czy nawet 50 lat temu. Wyznaczanie zadań, ich weryfikacja oraz planowanie pracy personelu odbywa się analogowo, robi to po prostu człowiek. W podobny sposób ustala się, jakich towarów brakuje. Pracownik chodzi między regałami i notuje czego brakuje, a potem przynosi produkty z magazynu lub zamawia te, których brakuje.

Dowiedz się więcej o innowacyjnych rozwiązaniach dla biznesu, dostarczanych przez Orange Polska – Internecie Rzeczy oraz usługach chmurowych.

Tu również cyfryzacja i dostęp do szybkiego internetu spowodują znaczącą zmianę. Sklepy będą naszpikowane różnego rodzaju czujnikami, sensorami i kamerami. Analiza uzyskanych z nich danych pozwoli przewidywać potrzeby klienta, uzupełniać towary dzięki kontroli zapełnienia półek i magazynów oraz lepiej organizować pracę ludzi (układanie grafików, planowanie urlopów i nadgodzin). Pozwoli to zmniejszyć koszty logistyki, również dzięki stosowaniu do transportu towarów autonomicznych dronów. Przykładowo, polska firma Spartaqs kończy testy autonomicznego drona, który może przenosić ładunki do 8 kilogramów, pracuje też nad dronem, który samodzielnie może przenieść 20 kg, a lecąc w roju kilkukrotnie więcej.

Sklepy przyszłości nie powstaną bez firm, które będą chciały je wdrażać

Handel należy do z najbardziej konkurencyjnych branż, gdzie rywalizują sklepy stacjonarne, platformy aukcyjne i sklepy internetowe. Wszyscy szukają sposobów na wzrost obrotów, obniżkę kosztów i lepsze zarządzanie. Dlatego branża, podobnie jak telekomunikacja, chętnie inwestuje w innowacje, które przynoszą dodatkowe zyski i zwiększają zadowolenie klientów.

Stąd otwarcie na rewolucję cyfrową, która docelowo – zdaniem ekspertów PI – oznacza w pełni zautomatyzowane i pozbawione pracowników sklepy otwarte 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu. Sztuczna inteligencja będzie zarządzać nimi przy użyciu informacji z kamer, czujników i aplikacji zakupowych. Zidentyfikuje klienta, oceni, czy i które produkty mogły mu się skończyć, weźmie pod uwagę nawet pogodę i nastrój kupującego. Na podstawie tych danych zasugeruje listę zakupów, skieruje klienta w odpowiednie miejsca, zaproponuje promocje i automatycznie potrąci koszt zakupów z konta.

Jednocześnie system będzie na bieżąco sprawdzał zapasy towarów w sklepie, uzupełniał je lub zamawiał nowe partie, a każda z dostaw będzie rozpakowywana i układana przez autonomiczne urządzenia samobieżne.

Przeczytaj inne teksty dotyczące 5G opublikowane ostatnio na naszym blogu.

Udostępnij: Czy 5G zrewolucjonizuje handel? Jest raport

Odpowiedzialny biznes

O wpływie Orange Polska

24 marca 2017

O wpływie Orange Polska

Wojtek Jabczyński

Stwierdzenie, że każda firma, nawet najmniejsza wpływa na swoje otoczenie, to truizm. Przypuszczam, że im większa, tym owe oddziaływanie silniejsze. Jednak trudno to określić, gdyż większość firm swojego wpływu społecznego nie mierzy. Domyślam się dlaczego – to bardzo trudne zadanie. Przekonaliśmy się o tym, gdy po raz pierwszy przygotowaliśmy raport wpływu Orange Polska. Oszacowano w nim między innymi wpływ naszej działalności na PKB Polski (5,3% wzrost w latach 2004 – 2015 dzięki internetowi od Orange Polska), rozwój lokalnych społeczności, czy rozwój firm i nowe miejsca pracy u dostawców dzięki zamówieniom Orange Polska.

Podpisanie porozumienia między Ministerstwem Cyfryzacji i Orange Polska w sprawie podłączenia 4,5 tys. szkół do światłowodu od Orange. Na zdjęciu: Anna Streżyńska - Minister Cyfryzacji, Stéphane Richard - CEO Grupy Orange i Jean-François Fallacher – prezes zarządu Orange Polska

To jak myślimy o naszym wpływie pokaże na przykładzie porozumienia, które wczoraj podpisaliśmy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zadeklarowaliśmy, że w 3 lata podłączymy ponad 4500 szkół, czyli prawie 15% wszystkich szkół w Polsce do światłowodu. Zapłacimy za to z własnych środków. Jest to jednak dla nas naturalne przedłużenie inwestycji w światłowody – tak by służyły również najmłodszym. A przepustowość liczona w setkach Mb/s daje dostęp do ciekawszych lekcji (wyobraźcie sobie lekcję prowadzoną dla tysięcy szkół prosto z Centrum Nauki Kopernik), a także wsparcie dla nauczycieli.

Dlaczego zaczęliśmy mówić o mierzeniu naszego wpływu, skąd wzięła się ta koncepcja? Posłuchajcie mojego szefa, Konrada Ciesiołkiewicza, dyrektora Komunikacji Korporacyjnej i CSR w Orange Polska. Moim zdaniem warto, bo pokazuje to szerszy kontekst myślenia o biznesie.

Gdybyście chcieli dowiedzieć się więcej o naszym wpływie zajrzyjcie do naszego Raportu Wpływu Społecznego.

A więcej dyskusji o wpływie na tegorocznym Kongresie Profesjonalistów PR w Rzeszowie www.kongresprofesjonalistow.pl

Udostępnij: O wpływie Orange Polska

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej