Innowacje

Holografia – przyszłość komunikacji?

18 lipca 2012

Holografia – przyszłość komunikacji?

Pamiętacie „Star Trek” i możliwości, jakie dawał jego bohaterom holodek – pomieszczenie, w którym po wgraniu odpowiednich danych można stworzyć niezliczoną ilość alternatywnych rzeczywistości, służących rozrywce czy edukacji. Bohaterowie w holodeku wchodzą w interakcję z wygenerowanym przez komputer otoczeniem i wypełniającymi je postaciami. Z kolei w „Gwiezdnych Wojnach” George Lucas wykorzystywał holografię – kto nie pamięta hologramu księżniczki Lei. Oglądałam „Star Trek” z młodszym bratem (jest zagorzałym fanem serialu do dziś) i nie śniło nam się wtedy, że technologie przypominające te z filmów science fiction mają już praktyczne zastosowanie.

Najprościej rzecz ujmując, holografia to trójwymiarowy zapis obiektu, a następnie odtworzenie go z zachowaniem jego właściwości. Odtworzony obiekt ma trzy wymiary, a trójwymiarowość nie zmienia się wraz z przemieszczaniem się odbiorcy obrazu. Dzięki temu, odtworzony obiekt holograficzny można oglądać z dowolnej strony. Prekursorem tej dziedziny był polski fizyk – Mieczysław Wolfke, który w 1920 roku stworzył jej teoretyczne podstawy. Jego dzieło po 30 latach rozwinął Dennis Gabor, który za holograficzny obraz otrzymał w 1971 roku Nagrodę Nobla. Zaraz potem Salvador Dali zorganizował wystawę swoich holograficznych prac w Nowym Jorku, dedykując ją właśnie Gaborowi. Dziś holografia wykorzystywana jest w wielu dziedzinach – w sztuce, przemyśle rozrywkowym, medycynie, biologii czy informatyce. Przykładowo w kwietniu tego roku na festiwalu Coachella razem ze Snoop Dogiem wystąpił nieżyjący od 16 lat Tupak Shakur. Jego hologram pozdrowił publiczność i zaśpiewał ze swoim przyjacielem „2 of Amerikaz Most Wanted”.

To na pewno robi wrażenie, ale jeszcze ciekawsze wydają się biznesowe możliwości transmisji holograficznych na żywo, z których mogliby skorzystać choćby politycy czy firmy. Przykładowo kandydat w kampanii czy prezes dużego koncernu mógłby w tym samym czasie przemawiać w wielu miejscach, przy czym jeden z przemawiających byłby realny, a pozostali stanowiliby jego hologramy. Inne zastosowania to spotkania z klientami z innego miasta czy kraju. Być może holografia już wkrótce zastąpi dzisiejsze wideo i audio konferencje oszczędzając ludziom długich wyjazdów służbowych. A schodząc na nasze podwórko… wyobrażacie sobie holograficzny mecz na żywo w czasie EURO? Ci kibice, którzy nie mieli biletu, mogliby obejrzeć zmagania swoich faworytów na alternatywnym stadionie…

A może widzicie ciekawsze zastosowania holografii? Czekam na Wasze pomysły 🙂

Udostępnij: Holografia – przyszłość komunikacji?

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej