Informacje prasowe

BIHAPI w Warszawie, Poznaniu i Gdańsku

9 października 2014

BIHAPI w Warszawie, Poznaniu i Gdańsku

Rusza konkurs na stworzenie innowacyjnych aplikacji dla mieszkańców Inteligentnych Miast. Jego efektem mogą być aplikacje służące zwiększeniu bezpieczeństwa osób starszych czy platformy przydatne w miejskiej rekreacji. Do 4 listopada trwa zbieranie zgłoszeń.

BIHAPI (Business Intelligence Hackathon API) to konkurs na stworzenie nowych, innowacyjnych aplikacji, programów, czy platform przy wykorzystaniu miejskich danych. Przykładem takich aplikacji mogą być rozwiązania służące zwiększeniu bezpieczeństwa osób starszych, czy ochronie dzieci przed dostępem do nieodpowiednich treści w Internecie, a także aplikacje społecznościowe przydatne w turystyce i rekreacji. Konkurs łączy trzy niezależne obszary: otwarte dane udostępniane przez samorządy, Internet, oraz API (Aplikacyjne Interfejsy Programistyczne) ICT. Domeny te stanową unikalne, niewyczerpane źródła informacji, a połączenie ich na płaszczyźnie społecznej otwiera nowy rozdział w dziedzinie komunikacji.

To już druga edycja konkursu, organizowanego przez Centrum Badawczo Rozwojowe Orange Polska i Warszawę. W tym roku do inicjatywy dołączyły Poznań i Gdańsk. Orange udostępni swoje laboratoria oraz sieć, czyli 36 API z obszaru ICT. Szczególna rola miast w tym przedsięwzięciu polega na udostępnieniu swoich danych publicznych np. geodezyjnych, o rozkładzie kursowania komunikacji miejskiej, Park & Ride, ścieżek rowerowych, miejsc sportu, edukacji, urządzeń użytku publicznego i innych. Dane te mogą być kluczowe w fazie projektowania 
a następnie działania stworzonych aplikacji lub programów. Do dyspozycji uczestników będzie ponad 80 API.

W ubiegłorocznej edycji zwyciężyły 2 aplikacje: „Green Your Office with Orange” oraz „Veturilo Finder”. Pierwsza z nich automatyzuje zarządzanie zasilaniem urządzeń elektrycznych, co pozwala zaoszczędzić energię i poprawić bezpieczeństwo. Druga umożliwia wyświetlanie stacji rowerów miejskich sieci Veturilo i odnalezienie ich położenia poprzez moduł GPS telefonu.

„Warszawa wierzy w nowe technologie i ich znaczenie dla mieszkańców miast, i z powodzeniem je wykorzystuje. Mamy na swoim koncie np. Virtualną Warszawę – pierwszą na świecie mobilną nawigację dla osób niedowidzących, docenioną przez Bloomberg Philanthropies nagrodą w wys. 
1 mln euro. Liczę na to, że BIHAPI uszczęśliwi nie tylko zwycięzców, ale również mieszkańców naszych miast.” – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.

„Miasto Poznań coraz szerzej otwiera dostęp do zasobów informacji publicznej i jako pierwsze 
w Polsce wdrożyło projekt specjalnych interfejsów (tzw. API) umożliwiających w pełni automatyczne pobieranie treści publicznych i ich ponowne wykorzystanie. Miasto aktywnie angażuje się w przedsięwzięcia, których celem jest promocja korzystania z zasobów publicznych udostępnianych w formie API. W ostatnim czasie w Poznaniu zorganizowano już 2 hackathony, podczas których uczestnicy budowali rozwiązania dla mieszkańców miasta w oparciu o dane publiczne. Przystąpienie do udziału w BIHAPI jest dla Poznania  kolejnym krokiem w działaniach na rzecz popularyzacji idei otwartych danych i ich wykorzystania na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców” – mówi Ryszard Grobelny, prezydent Miasta Poznania.

„Otwarte dane, to nie tylko sposób na transparentność rządu, ale również udostępnianie posiadanych przez administrację publiczną zasobów, które mogą i powinny być wykorzystane 
z korzyścią dla obywateli, biznesu i świata nauki. Gdańsk, który kładzie duży nacisk na udostępnianie zasobów danych i prowadzi projekt Otwarty Gdańsk z dużą satysfakcją przystępuje do tegorocznej edycji projektu, licząc na to, że powstałe rozwiązania pozwolą skorzystać 
z udostępnianych danych większej rzeszy mieszkańców i turystów” – mówi Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska.

„Orange Polska po raz drugi uczestniczy w inicjatywie BIHAPI, wspólnie z prezydentami Warszawy, Poznania i Gdańska. Obecność „miast” nie jest przypadkowa. Mówimy o rozwiązaniach, które mają pomóc nam funkcjonować w przestrzeni miast, w których żyjemy. W ciągu najbliższych lat, siedmiu na dziesięciu mieszkańców naszego kraju będzie mieszkało w miastach. Przestrzeń składająca się 
z urbanistyki, z ‘Internetu Rzeczy’ musi połączyć się ze światem wirtualnym, w którym coraz częściej funkcjonujemy jako mieszkańcy. Naszą rolą jest stworzenie dla małych i średnich firm, przedsiębiorców i indywidualnych programistów możliwości kreowania rozwiązań, które później, 
w dystrybucji sieci Orange mogą stanowić wartość dodaną dla naszych klientów”  – mówi Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska.

Zasady konkursu

Do udziału w konkursie zapraszamy wszystkich programistów, z małych i średnich przedsiębiorstw, studentów, a także osoby indywidualne. Idea konkursu kładzie duży nacisk na młodych kreatywnych polskich programistów tak, aby mogli rozwijać się w Polsce, zakładając swoje firmy 
w ekosystemie stworzonym przez sektor samorządowy przy wsparciu sektora prywatnego.

Uczestnicy mogą się zgłaszać do 4 listopada br. Następnie do 18 listopada br. odbędzie się pierwszy etap, czyli preselekcja projektów. Od 21 listopada do 15 grudnia br. potrwa faza developerska. Wyniki konkursu ogłoszenie zostaną do 31 stycznia 2015 r.

Łączna pula nagród to 33,5 tys. zł, w tym główna nagroda pieniężna 12 tys. zł. Dodatkowo zwycięzca weźmie udział w konferencji Geecon w roku 2015 w Krakowie, z możliwością prezentacji swojego Projektu, a na 3 uczestników – studentów – czekają praktyki studenckie w Orange Labs 
o czasie trwania 3 miesięcy.

Rola partnerów

Partnerami konkursu są firmy: Oracle Communications (partner technologiczny), Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, IQ Partners, Black Pearls, SpeedUp Group, Investin; oraz następujące organizacje: Fundacja TechSoup, Fundacja Orange, Fundacja Pracownia badań 
i innowacji społecznych Stocznia, Centrum Cyfrowe Fundacja Projekt: Polska, geecon.org, Gdański Park Naukowo-Technologiczny, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Jak w przypadku pierwszej edycji głównym partnerem technologicznym jest Oracle Communications. Zgłaszane rozwiązania mogą wykorzystywać dane i funkcje telekomunikacyjne oparte na technologiach Oracle, w tym informacje pochodzące z systemów rozliczeń opłat, czy obsługi klienta, a także dane otwarte udostępnione przez miasta partnerskie, API programistyczne, czy WebRTC – najnowszy protokół umożliwiający wymianę dźwięku, wideo i innych danych multimedialnych pomiędzy przeglądarkami w technologii streamingu.

Partnerzy kapitałowi konkursu: IQ Partners, Black Pearls, SpeedUp Group, Grupa Investin to fundusze technologiczne wspierające wprowadzanie na rynek start – up’ów w dziedzinie nowych technologii. W BIHAPI szukają  rozwiązań, które podniosą jakość życia mieszkańców dużych miast 
i dopasują się do rytmu ich życia, wykorzystując najnowsze technologie. Ich udział w konkursie ma na celu wyłonienie rozwiązań łączących praktyczne zastosowanie danych miejskich, unikalny pomysł i potencjał biznesowy technologii oraz stojącego za nią zespołu. Wykorzystują przy tym wieloletnie doświadczenie i znajomość rynku start – up’ów w Polsce i zagranicą, aby wesprzeć uczestników konkursu w tworzeniu modeli biznesowych dostosowanych do realiów ekonomicznych 
i społecznych w naszym kraju.

Z kolei partnerzy społeczni konkursu, Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Fundacja Orange, Fundacja TechSoup i Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” to organizacje pozarządowe działające w zakresie m.in. otwartych danych, nowych technologii i innowacji społecznych. Ich udział w BIHAPI ma na celu skierowanie twórczego potencjału konkursu również w stronę usług, które będą skuteczną odpowiedzią na problemy i potrzeby społeczne, a nie tylko rozwiązań o charakterze biznesowym. Partnerzy wykorzystają wieloletnie doświadczenie 
i znajomość spraw społecznych, aby wesprzeć uczestników konkursu w dostosowaniu rozwiązań informatycznych do potrzeb wybranych grup, jak np. rodzice małych dzieci, osoby 
z niepełnosprawnościami czy uczestnicy wydarzeń kulturalnych.
Więcej informacji o konkursie:
www.bihapi.pl

 

Kontakt dla mediów:
Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska
e-mail: wojciech.jabczynski@orange.com

Udostępnij: BIHAPI w Warszawie, Poznaniu i Gdańsku

Innowacje

Orange Fab na półmetku: kto zawalczy o miejsce w akceleratorze?

10 kwietnia 2014

Orange Fab na półmetku: kto zawalczy o miejsce w akceleratorze?

Rusza konkurs na stworzenie innowacyjnych aplikacji dla mieszkańców Inteligentnych Miast. Jego efektem mogą być aplikacje służące zwiększeniu bezpieczeństwa osób starszych czy platformy przydatne w miejskiej rekreacji. Do 4 listopada trwa zbieranie zgłoszeń.

BIHAPI (Business Intelligence Hackathon API) to konkurs na stworzenie nowych, innowacyjnych aplikacji, programów, czy platform przy wykorzystaniu miejskich danych. Przykładem takich aplikacji mogą być rozwiązania służące zwiększeniu bezpieczeństwa osób starszych, czy ochronie dzieci przed dostępem do nieodpowiednich treści w Internecie, a także aplikacje społecznościowe przydatne w turystyce i rekreacji. Konkurs łączy trzy niezależne obszary: otwarte dane udostępniane przez samorządy, Internet, oraz API (Aplikacyjne Interfejsy Programistyczne) ICT. Domeny te stanową unikalne, niewyczerpane źródła informacji, a połączenie ich na płaszczyźnie społecznej otwiera nowy rozdział w dziedzinie komunikacji.

To już druga edycja konkursu, organizowanego przez Centrum Badawczo Rozwojowe Orange Polska i Warszawę. W tym roku do inicjatywy dołączyły Poznań i Gdańsk. Orange udostępni swoje laboratoria oraz sieć, czyli 36 API z obszaru ICT. Szczególna rola miast w tym przedsięwzięciu polega na udostępnieniu swoich danych publicznych np. geodezyjnych, o rozkładzie kursowania komunikacji miejskiej, Park & Ride, ścieżek rowerowych, miejsc sportu, edukacji, urządzeń użytku publicznego i innych. Dane te mogą być kluczowe w fazie projektowania 
a następnie działania stworzonych aplikacji lub programów. Do dyspozycji uczestników będzie ponad 80 API.

W ubiegłorocznej edycji zwyciężyły 2 aplikacje: „Green Your Office with Orange” oraz „Veturilo Finder”. Pierwsza z nich automatyzuje zarządzanie zasilaniem urządzeń elektrycznych, co pozwala zaoszczędzić energię i poprawić bezpieczeństwo. Druga umożliwia wyświetlanie stacji rowerów miejskich sieci Veturilo i odnalezienie ich położenia poprzez moduł GPS telefonu.

„Warszawa wierzy w nowe technologie i ich znaczenie dla mieszkańców miast, i z powodzeniem je wykorzystuje. Mamy na swoim koncie np. Virtualną Warszawę – pierwszą na świecie mobilną nawigację dla osób niedowidzących, docenioną przez Bloomberg Philanthropies nagrodą w wys. 
1 mln euro. Liczę na to, że BIHAPI uszczęśliwi nie tylko zwycięzców, ale również mieszkańców naszych miast.” – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.

„Miasto Poznań coraz szerzej otwiera dostęp do zasobów informacji publicznej i jako pierwsze 
w Polsce wdrożyło projekt specjalnych interfejsów (tzw. API) umożliwiających w pełni automatyczne pobieranie treści publicznych i ich ponowne wykorzystanie. Miasto aktywnie angażuje się w przedsięwzięcia, których celem jest promocja korzystania z zasobów publicznych udostępnianych w formie API. W ostatnim czasie w Poznaniu zorganizowano już 2 hackathony, podczas których uczestnicy budowali rozwiązania dla mieszkańców miasta w oparciu o dane publiczne. Przystąpienie do udziału w BIHAPI jest dla Poznania  kolejnym krokiem w działaniach na rzecz popularyzacji idei otwartych danych i ich wykorzystania na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców” – mówi Ryszard Grobelny, prezydent Miasta Poznania.

„Otwarte dane, to nie tylko sposób na transparentność rządu, ale również udostępnianie posiadanych przez administrację publiczną zasobów, które mogą i powinny być wykorzystane 
z korzyścią dla obywateli, biznesu i świata nauki. Gdańsk, który kładzie duży nacisk na udostępnianie zasobów danych i prowadzi projekt Otwarty Gdańsk z dużą satysfakcją przystępuje do tegorocznej edycji projektu, licząc na to, że powstałe rozwiązania pozwolą skorzystać 
z udostępnianych danych większej rzeszy mieszkańców i turystów” – mówi Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska.

„Orange Polska po raz drugi uczestniczy w inicjatywie BIHAPI, wspólnie z prezydentami Warszawy, Poznania i Gdańska. Obecność „miast” nie jest przypadkowa. Mówimy o rozwiązaniach, które mają pomóc nam funkcjonować w przestrzeni miast, w których żyjemy. W ciągu najbliższych lat, siedmiu na dziesięciu mieszkańców naszego kraju będzie mieszkało w miastach. Przestrzeń składająca się 
z urbanistyki, z ‘Internetu Rzeczy’ musi połączyć się ze światem wirtualnym, w którym coraz częściej funkcjonujemy jako mieszkańcy. Naszą rolą jest stworzenie dla małych i średnich firm, przedsiębiorców i indywidualnych programistów możliwości kreowania rozwiązań, które później, 
w dystrybucji sieci Orange mogą stanowić wartość dodaną dla naszych klientów”  – mówi Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska.

Zasady konkursu

Do udziału w konkursie zapraszamy wszystkich programistów, z małych i średnich przedsiębiorstw, studentów, a także osoby indywidualne. Idea konkursu kładzie duży nacisk na młodych kreatywnych polskich programistów tak, aby mogli rozwijać się w Polsce, zakładając swoje firmy 
w ekosystemie stworzonym przez sektor samorządowy przy wsparciu sektora prywatnego.

Uczestnicy mogą się zgłaszać do 4 listopada br. Następnie do 18 listopada br. odbędzie się pierwszy etap, czyli preselekcja projektów. Od 21 listopada do 15 grudnia br. potrwa faza developerska. Wyniki konkursu ogłoszenie zostaną do 31 stycznia 2015 r.

Łączna pula nagród to 33,5 tys. zł, w tym główna nagroda pieniężna 12 tys. zł. Dodatkowo zwycięzca weźmie udział w konferencji Geecon w roku 2015 w Krakowie, z możliwością prezentacji swojego Projektu, a na 3 uczestników – studentów – czekają praktyki studenckie w Orange Labs 
o czasie trwania 3 miesięcy.

Rola partnerów

Partnerami konkursu są firmy: Oracle Communications (partner technologiczny), Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, IQ Partners, Black Pearls, SpeedUp Group, Investin; oraz następujące organizacje: Fundacja TechSoup, Fundacja Orange, Fundacja Pracownia badań 
i innowacji społecznych Stocznia, Centrum Cyfrowe Fundacja Projekt: Polska, geecon.org, Gdański Park Naukowo-Technologiczny, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Jak w przypadku pierwszej edycji głównym partnerem technologicznym jest Oracle Communications. Zgłaszane rozwiązania mogą wykorzystywać dane i funkcje telekomunikacyjne oparte na technologiach Oracle, w tym informacje pochodzące z systemów rozliczeń opłat, czy obsługi klienta, a także dane otwarte udostępnione przez miasta partnerskie, API programistyczne, czy WebRTC – najnowszy protokół umożliwiający wymianę dźwięku, wideo i innych danych multimedialnych pomiędzy przeglądarkami w technologii streamingu.

Partnerzy kapitałowi konkursu: IQ Partners, Black Pearls, SpeedUp Group, Grupa Investin to fundusze technologiczne wspierające wprowadzanie na rynek start – up’ów w dziedzinie nowych technologii. W BIHAPI szukają  rozwiązań, które podniosą jakość życia mieszkańców dużych miast 
i dopasują się do rytmu ich życia, wykorzystując najnowsze technologie. Ich udział w konkursie ma na celu wyłonienie rozwiązań łączących praktyczne zastosowanie danych miejskich, unikalny pomysł i potencjał biznesowy technologii oraz stojącego za nią zespołu. Wykorzystują przy tym wieloletnie doświadczenie i znajomość rynku start – up’ów w Polsce i zagranicą, aby wesprzeć uczestników konkursu w tworzeniu modeli biznesowych dostosowanych do realiów ekonomicznych 
i społecznych w naszym kraju.

Z kolei partnerzy społeczni konkursu, Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Fundacja Orange, Fundacja TechSoup i Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” to organizacje pozarządowe działające w zakresie m.in. otwartych danych, nowych technologii i innowacji społecznych. Ich udział w BIHAPI ma na celu skierowanie twórczego potencjału konkursu również w stronę usług, które będą skuteczną odpowiedzią na problemy i potrzeby społeczne, a nie tylko rozwiązań o charakterze biznesowym. Partnerzy wykorzystają wieloletnie doświadczenie 
i znajomość spraw społecznych, aby wesprzeć uczestników konkursu w dostosowaniu rozwiązań informatycznych do potrzeb wybranych grup, jak np. rodzice małych dzieci, osoby 
z niepełnosprawnościami czy uczestnicy wydarzeń kulturalnych.
Więcej informacji o konkursie:
www.bihapi.pl

 

Kontakt dla mediów:
Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska
e-mail: wojciech.jabczynski@orange.com

Udostępnij: Orange Fab na półmetku: kto zawalczy o miejsce w akceleratorze?

Innowacje

Dotrzyj do klientów – Orange Fab

21 marca 2014

Dotrzyj do klientów – Orange Fab

W środę przedstawiłam Wam historię Małgosi, która mówiła korzyściach z udziału Orange Fabie z punktu widzenia młodego przedsiębiorcy. Dzisiaj poznajcie Lecha, twórcę aplikacji Blinky, który opwiada wyzwaniach, z jakimi mierzy się w rozwijaniu własnego biznesu.

Do programu możecie zgłosić się tylko do poniedziałku 24 marca. Wypełnienie formularza zajmuje kilka minut, potem 12 tygodni intensywnej pracy z Orange (dla wybranych) i wyjście na szerokie wody biznesu 🙂

 

Udostępnij: Dotrzyj do klientów – Orange Fab

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej