Odpowiedzialny biznes

10 przykazań pozytywnego internauty

19 czerwca 2019

10 przykazań pozytywnego internauty

Na ulicach młodzież w białych koszulach, nauczyciele obładowani bombonierkami i naręczami kwiatów.  Czyli mamy wakacje! Zapewne oprócz zdobywania szczytów i odkrywania dzikich plaż spędzicie też trochę czasu w sieci. Dlatego przypominamy o kampanii #jestnaswiecej Fundacji Orange, w której wyrażamy sprzeciw wobec hejtu.

Wybrałem najważniejsze zasady, których powinniśmy się trzymać, żeby internet był miejscem tak pięknym, jak moje ulubione łąki w dolinach Beskidu Niskiego.

Zasady kierujemy do młodzieży, ale kto z nas nie czuje się młody? Zaczynamy!

Pierwsze: reaguj

Jeśli widzisz hejt, reaguj. Zgłoś komentarz do administratora, pokaż, że nie zgadzasz się na złe traktowanie innych. Nie bądź w sieci bezczynny, tak jak nie byłbyś bezczynny widząc na ulicy maltretowane dziecko.

Drugie: nie daj się

Postaw granicę. Napisz hejterowi, że jest hejterem. Pokaż, że trzymasz głowę wysoko, że w sieci nie ma miejsca na obelżywe słowa. Zamanifestuj, że #jestnaswiecej – niech przyłączą się do Ciebie inni, którzy nie akceptują chamstwa. A jeśli nie wiesz, jakich użyć słów – możesz użyć naszego gifa z serwisu giphy:

via GIPHY

Trzecie: keep calm

Nie daj się sprowokować, odpisuj spokojnie i rzeczowo. Zawsze staraj się o konstruktywną, kulturalną dyskusję. Bądź dostojny jak angielska królowa. Możemy przecież pięknie się różnić.

Czwarte: rozmawiaj

No dobrze, piszesz rzeczowo i sympatycznie, ale i tak ktoś Cię zmieszał z błotem? Zdarza się… Porozmawiaj o tym z bliskimi, nie zamykaj się w sobie. Zobaczysz, że #jestnaswiecej, że niejedna osoba ma już podobne doświadczenia za sobą i będzie dla Ciebie wsparciem.

via GIPHY

CZYTAJ TAKŻE: Netykieta. 15 zasad postępowania w sieci

Piąte: broń słabszych

Widzisz, jak obrażają, wyśmiewają innych? Wstaw się za ofiarą, pozytywnie komentuj, okaż jej wsparcie. Nie ważne, jakiej jesteś płci – tutaj jest jedno wyjście. Bądź pozytywnym wojownikiem, jak śpiewał Muniek Staszczyk. Sięgnij do rycerskiego kodeksu i nie bój się chronić tych, którzy mają mniej siły.

Szóste: hejt bez lajków

Nigdy nie szeruj ani nie lajkuj hejtu. Nieważne, czy to komentarz, czy obrazek, który kogoś obraża – nie wzmacniaj jego siły. Nie zasilaj swoim paliwem hejterskiej maszyny. Nawet, jeśli coś w pierwszej chwili wydaje się zabawne, przed kliknięciem „Lubię to” warto się trzy razy zastanowić: czy to nie wyrządzi nikomu krzywdy?

Siódme: przede wszystkim szacunek

Nigdy nie upokarzaj drugiej osoby. Zastanów się, czy miło byłoby Ci przeczytać pod swoim adresem komentarz, który masz ochotę wpisać. Czy powiedziałbyś tak komuś najbliższemu, kogo bardzo cenisz?

keep calm and show respect

#jestnaswiecej szanujących się nawzajem w internecie!

Ósme: argumenty

Nigdy nie krytykuj kogoś za wygląd, pochodzenie, rodzinę, religię czy orientację. Używaj rzeczowych argumentów. Wytęż głowę i nie oszczędzaj Google’a. Szukaj potwierdzeń w badaniach, liczbach, autorytetach, doświadczeniach, analogiach. Retoryka, czyli sztuka budowania wypowiedzi pełnej mocnych argumentów, ma jakieś 2400 lat. Warto skorzystać z tych doświadczeń 🙂

Dziewiąte: power off

Masz ochotę napisać komentarz, w którym wylejesz to, co kipi wewnątrz? Lepiej odłóż telefon, odejdź od komputera, ochłoń. Popatrz przez okno, weź trzy głębokie wdechy i przypomnij sobie, że po drugiej stronie siedzi człowiek taki jak Ty.

Dziesiąte: popsułeś – napraw

Zdarza się, że już za późno – że komuś się od nas już dostało, a styl był w negatywnych emocjach nie do przyjęcia. Nie ma co się zamartwiać. Pomyśl o człowieku. Nie bój się skasować komentarza, a ofiarę hejtu – po prostu przeprosić. Nie musi być z patosem! Bądź jak Bart Simpson:

via GIPHY

Hejt to poważna sprawa i kilka krótkich porad na pewno nie rozwiąże wszystkich problemów. Jeśli nadal szukasz odpowiedzi na pytanie „jak poradzić sobie z hejtem?” – po prostu kliknij w link. Jeśli potrzebujesz specjalistycznej pomocy, polecam telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116111, czynny codziennie w godzinach 12.00 – 2.00. Jeśli chcesz wyrazić sprzeciw wobec hejtu, dołącz do #jestnaswiecej – ogólnopolskiej akcji pozytywnych wojowników!

Partnerem akcji, który bardzo wsparł przygotowanie treści strony jestnaswiecej.pl jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Honorowym patronatem kampanię objęło Ministerstwo Cyfryzacji.

Udostępnij: 10 przykazań pozytywnego internauty

Odpowiedzialny biznes

Stop zwolnieniom z WF-u

12 września 2013

Stop zwolnieniom z WF-u

Na ulicach młodzież w białych koszulach, nauczyciele obładowani bombonierkami i naręczami kwiatów.  Czyli mamy wakacje! Zapewne oprócz zdobywania szczytów i odkrywania dzikich plaż spędzicie też trochę czasu w sieci. Dlatego przypominamy o kampanii #jestnaswiecej Fundacji Orange, w której wyrażamy sprzeciw wobec hejtu.

Wybrałem najważniejsze zasady, których powinniśmy się trzymać, żeby internet był miejscem tak pięknym, jak moje ulubione łąki w dolinach Beskidu Niskiego.

Zasady kierujemy do młodzieży, ale kto z nas nie czuje się młody? Zaczynamy!

Pierwsze: reaguj

Jeśli widzisz hejt, reaguj. Zgłoś komentarz do administratora, pokaż, że nie zgadzasz się na złe traktowanie innych. Nie bądź w sieci bezczynny, tak jak nie byłbyś bezczynny widząc na ulicy maltretowane dziecko.

Drugie: nie daj się

Postaw granicę. Napisz hejterowi, że jest hejterem. Pokaż, że trzymasz głowę wysoko, że w sieci nie ma miejsca na obelżywe słowa. Zamanifestuj, że #jestnaswiecej – niech przyłączą się do Ciebie inni, którzy nie akceptują chamstwa. A jeśli nie wiesz, jakich użyć słów – możesz użyć naszego gifa z serwisu giphy:

via GIPHY

Trzecie: keep calm

Nie daj się sprowokować, odpisuj spokojnie i rzeczowo. Zawsze staraj się o konstruktywną, kulturalną dyskusję. Bądź dostojny jak angielska królowa. Możemy przecież pięknie się różnić.

Czwarte: rozmawiaj

No dobrze, piszesz rzeczowo i sympatycznie, ale i tak ktoś Cię zmieszał z błotem? Zdarza się… Porozmawiaj o tym z bliskimi, nie zamykaj się w sobie. Zobaczysz, że #jestnaswiecej, że niejedna osoba ma już podobne doświadczenia za sobą i będzie dla Ciebie wsparciem.

via GIPHY

CZYTAJ TAKŻE: Netykieta. 15 zasad postępowania w sieci

Piąte: broń słabszych

Widzisz, jak obrażają, wyśmiewają innych? Wstaw się za ofiarą, pozytywnie komentuj, okaż jej wsparcie. Nie ważne, jakiej jesteś płci – tutaj jest jedno wyjście. Bądź pozytywnym wojownikiem, jak śpiewał Muniek Staszczyk. Sięgnij do rycerskiego kodeksu i nie bój się chronić tych, którzy mają mniej siły.

Szóste: hejt bez lajków

Nigdy nie szeruj ani nie lajkuj hejtu. Nieważne, czy to komentarz, czy obrazek, który kogoś obraża – nie wzmacniaj jego siły. Nie zasilaj swoim paliwem hejterskiej maszyny. Nawet, jeśli coś w pierwszej chwili wydaje się zabawne, przed kliknięciem „Lubię to” warto się trzy razy zastanowić: czy to nie wyrządzi nikomu krzywdy?

Siódme: przede wszystkim szacunek

Nigdy nie upokarzaj drugiej osoby. Zastanów się, czy miło byłoby Ci przeczytać pod swoim adresem komentarz, który masz ochotę wpisać. Czy powiedziałbyś tak komuś najbliższemu, kogo bardzo cenisz?

keep calm and show respect

#jestnaswiecej szanujących się nawzajem w internecie!

Ósme: argumenty

Nigdy nie krytykuj kogoś za wygląd, pochodzenie, rodzinę, religię czy orientację. Używaj rzeczowych argumentów. Wytęż głowę i nie oszczędzaj Google’a. Szukaj potwierdzeń w badaniach, liczbach, autorytetach, doświadczeniach, analogiach. Retoryka, czyli sztuka budowania wypowiedzi pełnej mocnych argumentów, ma jakieś 2400 lat. Warto skorzystać z tych doświadczeń 🙂

Dziewiąte: power off

Masz ochotę napisać komentarz, w którym wylejesz to, co kipi wewnątrz? Lepiej odłóż telefon, odejdź od komputera, ochłoń. Popatrz przez okno, weź trzy głębokie wdechy i przypomnij sobie, że po drugiej stronie siedzi człowiek taki jak Ty.

Dziesiąte: popsułeś – napraw

Zdarza się, że już za późno – że komuś się od nas już dostało, a styl był w negatywnych emocjach nie do przyjęcia. Nie ma co się zamartwiać. Pomyśl o człowieku. Nie bój się skasować komentarza, a ofiarę hejtu – po prostu przeprosić. Nie musi być z patosem! Bądź jak Bart Simpson:

via GIPHY

Hejt to poważna sprawa i kilka krótkich porad na pewno nie rozwiąże wszystkich problemów. Jeśli nadal szukasz odpowiedzi na pytanie „jak poradzić sobie z hejtem?” – po prostu kliknij w link. Jeśli potrzebujesz specjalistycznej pomocy, polecam telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116111, czynny codziennie w godzinach 12.00 – 2.00. Jeśli chcesz wyrazić sprzeciw wobec hejtu, dołącz do #jestnaswiecej – ogólnopolskiej akcji pozytywnych wojowników!

Partnerem akcji, który bardzo wsparł przygotowanie treści strony jestnaswiecej.pl jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Honorowym patronatem kampanię objęło Ministerstwo Cyfryzacji.

Udostępnij: Stop zwolnieniom z WF-u

Informacje prasowe

Orange wspiera współpracę na rzecz przeciwdziałania kradzieżom i dewastacji infrastruktury

23 sierpnia 2012

Orange wspiera współpracę na rzecz przeciwdziałania kradzieżom i dewastacji infrastruktury

Od ubiegłego roku na Śląsku trwa akcja „Nie reagujesz – akceptujesz”, uświadamiająca mieszkańcom, że brak reakcji na kradzieże i niszczenie infrastruktury, oznacza akceptację tego procederu. Dziś podpisaniem specjalnego memorandum walka z tą plagą rozszerza się na cały kraj, a jego sygnatariuszami zostali m.in. prezesi Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Urzędu Regulacji Energetyki i Urzędu Transportu Kolejowego. Orange Polska od początku aktywnie wspiera śląską akcję i również przyłączyła się do ogólnopolskiej inicjatywy.

– Akcja „Nie reagujesz – akceptujesz” jest dotychczas największą inicjatywą, która podnosi problem kradzieży kabli telefonicznych i zagrożenia jakie to ze sobą niesie. Kradzież czy dewastacja może oznaczać np. brak łączności telefonicznej uniemożliwiając wezwanie karetki pogotowia, straży pożarnej czy policji. To realne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa. W ramach akcji będziemy uświadamiać, że kradzieże są dokonywane głównie przez wyspecjalizowane gangi, a nie biednych ludzi – powiedział Piotr Muszyński, wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych Orange Polska, który w imieniu firmy podpisał memorandum.

Celem memorandum jest podniesienie świadomości i zwiększenie zaangażowania Polaków w aktywne reagowanie na zjawiska kradzieży i dewastacji infrastruktury. Sygnatariusze porozumienia będą wspierać operatorów infrastruktury oraz policję w wypracowaniu i wdrożeniu nowych standardów współpracy, wykorzystaniu rozwiązań przyjętych w krajach UE, a także monitorowaniu skali kradzieży infrastruktury w Polsce.

Od kilku lat Orange Polska odnotowuje ciągły wzrost dewastacji i kradzieży kabli telekomunikacyjnych. W 2009 r. było ich w Polsce 2949, w 2010 r. już 7994, w 2011 r. 10031. Od stycznia do lipca 2012 r. takich zdarzeń było 5489. Łącznie w latach 2009 – 2012 były one powodem uszkodzeń 1,4 mln łączy abonenckich, a ich naprawa kosztowała Orange Polska ponad 88 mln złotych.

Na Śląsku prowadzona już blisko rok akcja przynosi bardzo dobre rezultaty. Dzięki znacznie częstszej reakcji mieszkańców, którzy powiadamiają policję o niepokojących zdarzeniach, w I kwartale 2012 r. liczba kradzieży infrastruktury telekomunikacyjnej w Katowicach spadła aż o 55 proc.
Wojciech Jabczyński, Rzecznik Orange Polska
22 527 19 39
biuro.prasowe@orange.com

Udostępnij: Orange wspiera współpracę na rzecz przeciwdziałania kradzieżom i dewastacji infrastruktury

Informacje prasowe

Inauguracja kampanii społecznej „Każdy ruch w Internecie zostawia ślad”

8 czerwca 2010

Inauguracja kampanii społecznej „Każdy ruch w Internecie zostawia ślad”

Dziś wchodzi w życie nowelizacja kodeksu karnego dotycząca uwodzenia dzieci w Internecie. Tego samego dnia Fundacja Dzieci Niczyje, Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa oraz Rzecznik Praw Dziecka ruszają z nową odsłoną kampanii „Dziecko w Sieci” pod hasłem „Każdy ruch w Internecie zostawia ślad”. Głównym partnerem kampanii jest Fundacja Orange. Przypominając postacie Ani i Wojtka (bohaterów kampanii „Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie” z 2004 roku), organizatorzy chcą zwrócić uwagę społeczeństwa zarówno na sam problem, jak i na nowe prawo.

– Zmiany w prawie dają szansę na skuteczną walkę z pedofilią w sieci. Dlatego już od pierwszego dnia ich obowiązywania ruszamy z kampanią, w której przestrzegamy potencjalnych sprawców, że nie są ani anonimowi, ani bezkarni. Ofiarom krzywdzenia pokazujemy, że prawo jest po ich stronie i w sytuacji zagrożenia mogą oczekiwać pomocy mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje, koordynator kampanii „Dziecko w Sieci”.

Skala zjawiska jest niepokojąca. Do Helpline.org.pl, którego konsultanci świadczą pomoc młodym internautom, niemal co trzeci dzień trafia zgłoszenie dotyczące próby uwiedzenia dziecka w Internecie. To wierzchołek góry lodowej – statystyka ta uwzględnia jedynie osoby zdeterminowane na tyle, by szukać pomocy. Tymczasem wystarczy zajrzeć na dowolny czat, by znaleźć internautów kryjących się pod pseudonimami „Bogaty młodej” czy „Napalony na małolaty”.

Zgodnie z nowymi przepisami, od 8 czerwca 2010 roku już za próbę uwiedzenia w Internecie osoby poniżej 15. roku życia w celach seksualnych lub skłaniania jej do udziału w produkcji pornografii grozi kara do dwóch lat pozbawienia wolności. Karą do trzech lat więzienia zagrożone jest nadużycie zaufania lub wykorzystanie niewiedzy dziecka w celach seksualnych.

– Penalizacja wykorzystywania seksualnego dzieci w Internecie to jeden ze środków prowadzących do ograniczenia skali problemu. Niezbędna jest również edukacja, by młodzi internauci sami potrafili uniknąć prób uwodzenia, a jeśli do nich dojdzie, wiedzieli, gdzie i w jaki sposób mogą szukać pomocy – mówi Anna Rywczyńska z Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, współorganizatora kampanii.

Kampania będzie widoczna dzięki przekazom w Internecie, telewizji, radio, prasie, na plakatach, bankomatach i reklamie zewnętrznej, m.in. w metrze. Działaniom medialnym towarzyszą propozycje edukacyjne. Od 8 czerwca na stronie www.dzieckowsieci.pl dostępny będzie kurs e-learning poświęcony problematyce bezpieczeństwa sieciowego. Kurs, przygotowany przez FDN i Fundację Orange, jest przeznaczony dla rodziców   i profesjonalistów pracujących z dziećmi.

Organizatorzy: Fundacja Dzieci Niczyje, Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, Rzecznik Praw Dziecka

Główny partner: Fundacja Orange

Partnerzy: Arcabit, VA Strategy Communication, WP.pl, Allegro, Ströer, Przyjaznynet.pl oraz liczne stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe i tytuły prasowe

Patronat nad kampanią „Dziecko w Sieci”: Komenda Główna Policji, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Minister Edukacji Narodowej oraz Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania.

Udostępnij: Inauguracja kampanii społecznej „Każdy ruch w Internecie zostawia ślad”

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej