Innowacje

Świat kodów QR

16 sierpnia 2010

Świat kodów QR

Czy wiesz, co to są kody QR? To innowacyjny sposób zapisywania dowolnych informacji, wymyślony przez japońską firmę Denso Corporation w 1994 roku. Odnajdziesz je w wizytówce elektronicznej, URL, telefonie, zwykłym tekście… Zatem znasz? No pewnie, że tak!

 

Wspaniała byłaby rzeczywistość, gdybyśmy podchodzili do towaru na półce i po zeskanowaniu telefonem kodu mieli dostęp do wszystkich informacji na temat wybranego produktu. Mogłoby się okazać, że lepiej jest kupić ten produkt w innym, tańszym sklepie. Jednak na razie, niestety, to tylko marzenie.

Warto wiedzieć, że wszystkie inteligentne urządzenia mogą obecnie czytać kody QR dzięki wbudowanym (np. w przypadku Nokii N82) lub doinstalowanym aplikacjom (Symbian, WM, Android, iOS ). Zatem ogłoszenie na słupie, czy też informacja na plakacie, mogłyby ograniczać się tylko do kodu – po jego odczytaniu uzyskiwalibyśmy od razu dostęp do wszystkich potrzebnych informacji. Mocno dziwi tak powolne wdrażanie kodów QR – zwłaszcza w branży reklamowej, w której kody (głównie z powodu swojej innowacyjności) są nośnikiem o wiele bardziej angażującym Odbiorcę i przez to o wiele bardziej efektywnym – zwłaszcza w porównaniu do tradycyjnych haseł.

Pomimo prób wylansowania kodów przez operatorów (pod nazwą fotokodów), nie można mówić o opanowaniu naszej przestrzeni przez kody 2D. Fotokody używane są raczej rzadko – ostatnim eventem, którego promocja przebiegała z wykorzystaniem fotokodów był festiwal Chopina w Warszawie (multimedialne / fotokodowe ławki na Krakowskim Przedmieściu). Natomiast Wrocław wprowadził fotokody w 2009 roku na przystanki tramwajowe. Także w reklamie jest podobnie – kody zdecydowanie są bardziej popularne za granicą niż w Polsce. Czemu na przykład w polskiej wersji Iron Man nie nosił kodu w zbroi? Niestety, raczej nie powinniśmy oczekiwać od telewizji, że wprowadzi kody na antenę, takie jak na przykład te tutaj.  Kody QR powszechniejsze są w przemyśle i firmach kurierskich, niż dookoła nas. Szkoda…

Przykładów na wdrożenie kodów jest więcej: przycinacz linków od Google  generuje kody QR; można oznaczać nimi ciekawe miejsca, jak też radzi Google; pomijając zastosowania w przemyśle, jak np identyfikacja produktów i monitoring przesyłek, same kody są coraz częściej spotykane w wizytówkach. Warto wiedzieć, że od 2008 roku kody QR obecne są na fakturach i korespondencji Orange. Pojawił się także specjalny dział na naszej stronie:  sprawdźcie sami 🙂

Choć mija już 16 lat od wymyślenia kodów QR (fotokodów, kodów 2D) to pomimo rozpowszechnienia się czytników, ich wdrażanie następuje na razie dosyć powoli. Czemu kody są tak mało popularne w Polsce? Może Wy macie pomysł?

PS: Więcej przykładów kodów reklamowych znajdziecie tutaj i tutaj. Warto także pamiętać, że kody możemy robić sami 🙂

Udostępnij: Świat kodów QR

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej