Odpowiedzialny biznes

Lista 100 za 2021 rok

23 grudnia 2021

Lista 100 za 2021 rok

Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce ogłosiło Listę 100 osób, które miały istotny wpływ na wzmacnianie cyfrowych kompetencji Polek i Polaków w 2021 roku. Warto doceniać to zaangażowanie i wzmacniać świadomość społeczną dotyczącą potrzeby cyfrowej edukacji w wielu sferach życia.

Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce podsumowuje mijający rok w cyfryzacji. Wyróżnia 100 osób, które w sposób szczególny przyczyniły się rozwojowi nowoczesnych kompetencji Polek i Polaków.
„To nie jest lista pasjonatów technologii jako takich. To lista tych, którzy dbają o dobro innych w cyfrowym świecie i którzy promują postawy otwartości na nabywanie nowych kompetencji” – komentuje Monika Eilmes z Fundacji Orange, która jest członkinią Kapituły Listy 100 w tym roku.

Poznajcie wyróżnionych przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce na Liście 100 w roku 2021 TUTAJ. Wszystkim serdecznie gratulujemy.

Honorowi

Nominacji do Listy 100 dokonują laureaci i laureatki, które znalazły się na niej w poprzednich latach jako osoby aktywne na polu cyfrowej edukacji w swoich otoczniach zawodowych czy lokalnych. Ostatecznego wyboru dokonuje Kapituła Listy 100. W tej edycji napłynęło 150 zgłoszeń.

Osoby, które znalazły się na liście ponad 3 razy w kolejnych latach, stają się członkami Honorowej Listy 100. Jest na niej aktualnie 14 osób.

Pełna Lista 100 widnieje na stronie Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych (SPRUC).

Cieszy nas, że coraz liczniejszą grupę na niej stanowią przedstawicielki i przedstawiciele świata edukacji – szkół, uczelni wyższych oraz ośrodków kształcenia. Na Liście jest m.in. Agata Karolczyk-Kozyra, nauczycielka z Wschowy, która była także jedną z nominowanych w konkursie Nauczyciel Jutr@ Fundacji Orange. Są także przedstawiciele i przedstawicielki organizacji pozarządowych – fundacji i stowarzyszeń. Wśród nich Łukasz Wojtasik i Szymon Wójcik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, która współprowadzi program SaferInternet czy Natalia Maćkiewicz, dyrektorka Gminnej Biblioteki Publicznej w Bulkowie, liderka tamtejszej Pracowni Orange.

Zobaczcie też, kto był na Liście 100 rok temu – w 2020.

To już piąta edycja

Pierwsza Lista 100 ogłoszona była w 2017 roku. Fundacja Orange jest partnerem tej inicjatywy, żeby doceniać ponadprzeciętne zaangażowanie wielu osób w rozwój cyfrowych umiejętności Polek i Polaków.
Tym bardziej, że wyzwań w tym obszarze nie brakuje. Szczególnie w dobie pandemii, która pogłębiła różnice w korzystaniu z cyfrowych technologii , co pokazuje raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”, który opublikowaliśmy miesiąc temu. Czasy te wymagają jeszcze szybszego przystosowania się do korzystania z nowoczesnych rozwiązań, a wiele grup potrzebuje w tym szczególnego wsparcia.

Fundacja Orange

Udostępnij: Lista 100 za 2021 rok

Odpowiedzialny biznes

Cyfrowa szkoła z ludzką twarzą

5 września 2019

Cyfrowa szkoła z ludzką twarzą

Właśnie rozpoczęliśmy duży projekt Lekcja:Enter, w ramach którego 75 000 nauczycieli z całej Polski podniesie swoje kompetencje cyfrowe. Przy tej okazji spotkaliśmy się z osobą, która zjadła zęby na wprowadzaniu nowatorskich rozwiązań w szkole. Specjalnie dla Was rozmowa z Oktawią Gorzeńską, dyrektorem ZSO 8 w Gdyni, pierwszej Microsoft Flagship School w Europie Centralnej.

 

BK: Często słyszymy o innowacji. Czym konkretnie jest ona w szkole?

OG: Kiedy mówimy o innowacji, przede wszystkim musimy spojrzeć na szkołę całościowo. Zobaczyć, jak możemy zmienić w niej kulturę pracy. W innowacyjnej szkole ludzie mają przestrzeń do podejmowania inicjatyw, maja prawo do błędu. Stawiamy na współpracę, a nie na rywalizację. Kluczowe jest to, by dyrektor jako lider wzmacniał ludzi, dawał im twórczą przestrzeń. W szkole wszystko zaczyna się od zespołu nauczycieli. Jeżeli oni są wzmocnieni i mają kompetencje, to w dobry sposób pracują z młodymi ludźmi.

Mówi Pani jak rasowy menedżer z dobrze zarządzanej firmy.

Raczej jak dobry przywódca. Nasza szkoła jest systemowa, duża, po przejściu trudnej transformacji: byliśmy gimnazjum, potem przekształciliśmy się w liceum, teraz będziemy zespołem szkół łączącym podstawówkę i liceum. A wszystko to w krótkim czasie. Takie doświadczenia pokazują, że wszystko jest możliwe, jeśli ma się dar i chęć włączania ludzi. Czasem trzeba usiąść przy stole i w otwartej dyskusji zdjąć z siebie dyrektorską rolę.

Ma Pani trudne zadanie – częste zmiany w wielkiej szkole, a cały kontekst wymusza na Pani trudne decyzje. Mimo to, przez cały czas, gdy rozmawiamy o szkole – jest Pani uśmiechnięta.

Edukacja to moja pasja. Jestem blogerką edukacyjną i współnicjatorką ruchu #wiosnaedukacji na rzecz zmiany edukacyjnej. Edukacja to największa część mojego życia. Wynika to zresztą z moich trudnych doświadczeń w szkole. Gdy byłam dzieckiem, szkoła była dość siermiężna. Pamiętam wpatrywanie się w okno w klasie starej, pruskiej szkoły w jednym z wielkopolskich miasteczek – i pragnienie, by wyjść poza ciasne i duszne mury szkoły. Motywacją były także złe doświadczenia szkolne mojego syna – stąd pasja, by zmieniać szkołę i pociągać do tego ludzi.

W Fundacji Orange czasem marzymy, żeby wszyscy nauczyciele mieli takie podejście! A nasze główne zadanie to praca z technologiami w edukacji. Jak Pani widzi ich rolę? Jak je dobrze i mądrze wprowadzać do szkoły?

Technologia jest bardzo ważna, ale jest tylko narzędziem. Czymś, co powinno nam towarzyszyć. W naszej szkole jest jej dużo, ale powinna być niewidoczna. Ważne, żeby cyfrowa szkoła miała ludzką twarz. Człowiek jest najważniejszy, a technologia wspiera procesy edukacyjne, sieciowanie, otwiera okno na świat, pomaga w organizacji pracy. Czy wspiera komunikację, która zazwyczaj w szkołach szwankuje. Np. dzięki skype’owi w klasie możemy zaprosić eksperta z dowolnego zakątka świata. Dla przykładu: po lekcji o wulkanach, można zabrać uczniów na wycieczkę na wulkan na San Salvadorze, którą prowadzi ekspert (można go znaleźć na platformie Microsoft Education), a po lekcji o rafie koralowej połączyć się z Australijczykiem, który jest specjalistą od takich ekosystemów i odpowiada na wszystkie pytania uczniów z tego tematu. Możemy przeprowadzić „mystery Skype”, gdzie uczniowie zgadują, z kim mają do czynienia, świetnie się przy tym bawiąc i… tworząc strategię zadawania pytań.

Reasumując, nie wyobrażam sobie szkoły bez technologii, ale należy stosować ją z głową, a najważniejsza jest celowość działań.

Skoro już mówimy o lekcjach: jak rozpoczęliście zajęcia w tym roku?

Miałam osiem rozpoczęć roku szkolnego. Nie żartuję! Wystartowaliśmy ze szkołą w nowej lokalizacji, z wielką społecznością ponad 1200 uczniów i 105 nauczycieli. Założyliśmy, że chcemy zbudować dobrą atmosferę na cały rok. Wyświechtane hasło „witaj szkoło” poszło precz i zaczęliśmy, mówiąc „cieszymy się, że jesteś z nami”.

My z kolei ruszyliśmy z ogólnopolskim projektem Lekcja:Enter. Jak widzi Pani wartość takich działań?

To bardzo potrzebny projekt. Śledzę informacje o nim od początku, wczytałam się w założenia. Myślę, że spaja i łączy wiele ważnych aspektów: po pierwsze, pokazuje możliwości sieci i zasobów cyfrowych, wskazuje,  jak nauczyciel może poruszać się w cyfrowym świecie i radzić sobie w nim. Po drugie, powoduje, że nauczyciel staje się twórcą. Zabójstwem edukacji jest powtarzanie po innych, odtwórcze nauczanie. Sytuacja, w której nauczyciel sam może tworzyć sytuację w klasie w autorski sposób to po prostu petarda!

Dziękuję za miłe słowa i rozmowę!

Oktawia Gorzeńska, dyrektor ZSO 8 w Gdyni

Przeczytaj także: To, co wymyśliłem, ma sens, mimo, że jest trochę szalone – rozmowa z Piotrem, który skonstruował profesjonalne organy z rur PCV.
Premiera polskiej wersji międzynarodowej aplikacji – rozmowa z prof. Lechem Mankiewiczem z wydziału Fizyki Teoretycznej PAN

 

Lekcja:Enter to największy obecnie projekt edukacji cyfrowej w Polsce skierowany do szkół. Przez cztery lata udzielimy wsparcia około 100 placówkom edukacyjnym na szkolenia dla nauczycieli z lepszego wykorzystywania nowych technologii i e-zasobów w edukacji dzieci i młodzieży. Dostaną od nas wsparcie finansowe oraz merytorycznie, aby móc jak najlepiej przygotować szkolenia dla pedagogów w swoim regionie. Projekt finansowany ze środków UE prowadzimy wspólnie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych. Więcej informacji znajdziecie pod adresem: https://fundacja.orange.pl/nasze-programy/lekcjaenter oraz w informacji prasowej. 

Infografika - projekt Lekcja:Enter

Udostępnij: Cyfrowa szkoła z ludzką twarzą

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej