Odpowiedzialny biznes

Marketing mobilny – raport Moniki Mikowskiej

4 lutego 2014

Marketing mobilny – raport Moniki Mikowskiej

Monika Mikowska z bloga jestem.mobi opublikowała właśnie najnowszy raport Marketing mobilny. Blog Orange jest jego patronem medialnym już po raz drugi. Nie może więc zabraknąc wywiadu z autorką.

Zapraszam wszystkich do ściągnięcia tego ciekawego raportu. Wystarczy kliknąć w ten link i „zapłacić” tłitem lub lajkiem.

a4e599755f309245d8d8c6818f608a6ecb0

Nowy rok, nowy raport Marketing mobilny w Polsce. Dlaczego warto go przeczytać? 😉
Nowy Rok był miesiąc temu 😉 I właśnie miesiąc od zakończenia roku 2013 daje dobrą perspektywę, aby go podsumować. W raporcie znajdują się m.in.:
– podsumowanie i krótka analiza 15 najważniejszych wydarzeń na świecie i 10 w Polsce, które mają mają wpływ na decyzje, które dziś podejmują marketerzy rozważając swoją obecność w tym obszarze;
– 16 najciekawszych polskich realizacji mobile marketingowych z ubiegłego roku; postarałam się o wybór możliwie najbardziej niestandardowych;
– 6 rekomendacji dla aktywności w mobile marketingu na rozpoczęty rok 2014 – nie jest to lista najważniejszych trendów zagranicznych (nie ma tam mowy o Internet of Things i wearable devices;), które niekoniecznie przyjmą się już teraz w Polsce, ale praktyczne wskazówki i pomysły, które marketer może wdrożyć do swojej strategii od zaraz.
Są też AKTUALNE dane dotyczące penetracji smartfonów w Polsce i sposobów korzystania z nich.
To już druga edycja raportu ‘Marketing mobilny w Polsce’. Dzięki temu, mamy perspektywę i porównanie nie tylko z rokiem 2013, ale i 2012.

Jakie są największe zmiany w porównaniu do roku ub.
Formuła raportu pozostała niezmienna. Natomiast jeśli chodzi o dane dotyczące smartfonów w Polsce to tempo wzrostu cały czas utrzymuje się na tym samym poziomie i co roku rośnie o około jedną trzecią. Dzisiaj w Polsce już prawie połowa Polaków posiada smartfona. To, co się zmieniło to poziom świadomości! Dotąd mówiliśmy o tym, że co z tego, że coraz więcej Polaków posiada smartfona, jeśli bardzo duża grupa nawet nie jest tego świadoma. Ogólna wiedza o parametrach technicznych upowszechnia się i dzisiaj Polacy wiedzą już, czym jest smartfon. Pobierają więcej aplikacji mobilnych, chętniej korzystają z internetu w telefonie. To też oznacza, że w marketingu mobilnym można robić ciekawsze i bardziej angażujące akcje niż rok temu…
Dokładnych liczb dziś nie będę zdradzać. Zapraszam do pobrania i poczytania. Szczerze mówiąc, analiza rozdziału “Smartfonizacja Polaków 2013/2014” to temat na osobną rozmowę… [jeszcze w tym tygodnie tekst na ten temat – MW ;)]

Czy coś Cię szczególnie zaskoczyło?
OK, to powiem coś o liczbach. Różnica pomiędzy penetracją, sprawdzoną na podstawie parametrów technicznych telefonów (44 proc.) a penetracją wg deklaracji (41 proc.) wynosi już tylko 3 punkty procentowe! Tego się nie spodziewałam. Myślałam, że ta luka będzie większa, a tu już oscyluje na granicy błędu statystycznego.
Ponadto, w statystykach od TNS Polska zobaczyłam ewidentny kres QR kodów :)) Zmiana z roku 2013 w porównaniu do 2012 wyraźnie pokazuje, że ludzie nie tylko nie skanują, ale nawet nie są już nimi zainteresowani.

W raporcie wymieniasz kilkanaście najważniejszych wydarzeń w Polsce i na Świecie. Ale gdybyś miała wybrać tylko po jednej byłyby to:
Na świecie – bardzo duży wzrost konsumpcji treści video przez urządzenia mobilne. Tu należy przypomnieć wyniki YouTube (w zeszłym roku odnotował 40 proc. ruchu z tego kanału), a także rosnącą popularność usług Video on Instagram i nowej aplikacji Vine. To wyraz wizualizacji i skracania kontentu.
W Polsce – przebicie aplikacji mobilnych do mainstreamu. Aplikacjom mobilnym zaczęły być poświęcany całe billboardy i pełny czas spotów reklamowych w radio i TV (przykłady od Panoramy Firm i ING Banku Śląskiego).

c53c726b3eae018912a88d30a7907a107ae

Opisujesz również najciekawsze aplikacje mobilne. Która (i dlaczego) jest dla Ciebie najlepsza?
To zależy wg jakiego kryterium miałabym wybrać najlepszą. Na pewno ogromną sympatią darzę The Most Wanted App i Uśmiechnięte Pomniki – dwie polskie realizacje, które wyszły poza granice naszego kraju i były szeroko opisywane w mediach zagranicznych. Z takiego towaru eksportowego jestem bardzo dumna.
Podoba mi się też konsekwentna strategia rozwoju działań mobile marketingowych Grupy Maspex Wadowice i marki soków Kubuś. Firma ta zdecydowanie realizuje najlepsze brandowane aplikacje mobilne kierowane do dzieci. I wcale nie zaklinam rzeczywistości – moja córka je uwielbia (niemal wszystkie po kolei).

Rok temu mówiłaś, że jesteśmy na początku ewolucji mobilnej? Gdzie jesteśmy teraz?
W środku ewolucji mobilnej 🙂

Jaki będzie ten rok? Na co sobie „ostrzysz” pazurki;)
Lepszy od poprzedniego. Zobaczymy więcej angażujących realizacji, bo marketerzy mają już dla kogo je realizować. I faktycznie więcej będzie “roboty” niż “gadania”. Trzymam kciuki za wszystkich wytrwałych i konsekwentnie dążących do serc mobilnych klientów 🙂

Udostępnij: Marketing mobilny – raport Moniki Mikowskiej

Innowacje

Blogerka w męskim świecie – wywiad z Moniką Mikowską

3 czerwca 2013

Blogerka w męskim świecie – wywiad z Moniką Mikowską

Cześć,

po dłuuugim weekendzie zaczynamy nowy tydzień. Na dobry początek rozmowa z Moniką Mikowską, autorką bloga jestem.mobi, którą poznaliście podczas tegorocznej konferencji Innovative Technology

Rozmawiałyśmy o tym, czym właściwie zajmuje się marketing mobilny i jak zaczęła się jej przygoda z mobile. Monika zdradziła też swój sposób na zdobycie pozycji w męskim, technologicznym świecie 😉

Zapraszam do oglądania i czekam na Wasze komentarze 🙂

PlayWyłącz głos

Udostępnij: Blogerka w męskim świecie – wywiad z Moniką Mikowską

Odpowiedzialny biznes

Z Moniką Mikowską odkrywamy jej raport o marketingu mobilnym

30 stycznia 2013

Z Moniką Mikowską odkrywamy jej raport o marketingu mobilnym

Dziś po południu Monika Mikowska, specjalistka marketingu mobilnego i autorka bloga jestem.mobi publikuje swój raport „Marketing Mobilny w Polsce 2012/2013”. Jesteśmy bardzo ciekawi tej publikacji i to nie dlatego, że nasza platforma blogowa jest jego patronem medialnym. Zdecydowanie ze wzgledu na treść :o) Czekając na szczególy zapytałem Monikę co znajdziemy w tym opracowaniu, jak nad nim pracowała oraz o jej ocenę naszego rynku mobilnego.

f442e30edf8dd3309f7c894bd6f72b9d41d

Dziś premiera Twojego raportu o marketingu mobilnym w Polsce, czego się z niego dowiemy?
Raport jest podsumowaniem aktywności w polskim marketingu mobilnym w minionym roku i zbiorem rekomendacji na rozpoczęty rok 2013. Ta publikacja próbuje ocenić kondycję polskiego rynku mobile – zarówno z punktu widzenia marketerów, jak i konsumentów. Jest dedykowana tej pierwszej grupie – szczególnie tym firmom, które zastanawiają się, czy i jak wejść w świat rozwiązań mobilnych. W publikacji zawarte jest m.in. podsumowanie najważniejszych wydarzeń branżowych w Polsce i na świecie z roku 2012, które mają wpływ na rozwój naszego rynku mobile. Są też aktualne dane o smartfonizacji polskiego społeczeństwa, które specjalnie dla mnie dostarczyła firma badawcza TNS Polska. Jest przewodnik po polskich firmach, który marketerom pomagać ma przy wyborze wykonawców projektów mobilnych…

Czym wyjątkowym zaskoczysz czytelników, czego nie znajdą gdzie indziej?
Brakiem wodolejstwa. Konkretami. Rzetelnymi danymi. W raporcie są też opisy kilkunastu najciekawszych projektów mobilnych, zrealizowanych na potrzeby marketingowe polskim firm, najeżone liczbami i statystykami, które naprawdę nigdzie wcześniej nie były publikowane. „Najciekawszych” nie znaczy „najlepszych” – wybrałam takie, które pokazują charakter i skalę aktywności polskich firm w marketingu mobilnym w minionym roku.

W jaki sposób nad nim pracowałaś, by mieć pewność, że będzie reprezentatywny dla rynku?
Z mojego punktu widzenia jest to najbardziej uporządkowany i przekrojowy dokument, referujący stan marketingu mobilnego w Polsce na przełomie lat 2012 i 2013. Jako autorka bloga jestem.mobi, będącego tubą dla branży mobilnej, nadrzędnie popularyzującego ideę rozwiązań mobilnych, jako takich a nie interesów jednej firmy, byłam w idealnej pozycji do opracowania takiego raportu. Zabrzmi to nieskromnie, ale nikt inny nie mógł tego opracować lepiej 🙂 Jego wiarygodność dodatkowo buduje fakt, że podczas jego tworzenia zapytałam o opinię kilkudziesięciu ekspertów, aktywnie działających w branży mobile.

c978c251ea89aa1145b7867cfced7aa0723

Jak wybierałaś przykłady realizacji, które opisałaś?
Chciałam zrobić to przekrojowo. Pokazałam kilka aplikacji mobilnych, jedną grę mobilną, dwie kampanie z wykorzystaniem NFC, jedną z AR, jedno wydawnictwo na tablety, jeden serwis RWD, jeden serwis w 2 wersjach (desktop + mobile), jedną kampanię rich mediową, jedną kampanię SMS. Przyznaję, wybór konkretnych projektów był trudny. Wiele firm podesłało mi zajawki swoich realizacji, ale nie wszystkie w raporcie mogły się znaleźć (i tak wystarczająco przegięłam z liczbą stron ;). Ostatecznie wybierałam te z najciekawszymi statystykami. Znowu – „najciekawsze” nie znaczy „najlepsze”, bo przykładowo kampanie z wykorzystaniem NFC mają skromne wyniki, ale doskonale pokazują, o jakim zasięgu dziś mówimy w przypadku tego typu rozwiązań.

Jak po tym badaniu oceniasz polski rynek mobilny?
Jesteśmy na samym początku ewolucji mobilnej. Nie ma mowy o rewolucji, a stopniowym procesie „mobilizowania” Polaków. W skali całego kraju, a nie tylko technologicznych geeków mamy jeszcze wiele do zrobienia. Marketerzy powinni być bardziej odważni i zdecydowani do aktywności w mobile, ale zanim cokolwiek zrobią powinni dobrze poznać potrzeby swoich mobilnych klientów. Z kolei użytkownicy smartfonów nie wiedzą jeszcze, jak potężne narzędzie dostali od swojego operatora za przysłowiową złotówkę przy zmianie lub przedłużeniu umowy. Oni z kolei muszą się przekonać i nauczyć, że telefony nowej generacji nie gryzą, co więcej – ułatwiają i przyspieszają ich życie. Myślę, że jedna i druga grupa powinna sobie nawzajem w takiej edukacji pomagać.

Na koniec, kim jest Monika Mikowska własnymi oczami?
Geekiem. Fanką produktów Apple. Królową branży mobile. Miłośniczką 16-sto centymetrowych obcasów. Na koniec najważniejsze – mamą najlepszej córki na świecie!

Udostępnij: Z Moniką Mikowską odkrywamy jej raport o marketingu mobilnym

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej