Odpowiedzialny biznes

Po co dzieciom robot na lekcji przyrody?

26 kwietnia 2021

Po co dzieciom robot na lekcji przyrody?

Co sprawia, że dzieci nie śpią na lekcjach? Że są obecne myślami? Jak prowadzić zajęcia, które je angażują (szczególnie online)? Zapraszam na webinar na ten temat, a szkoły – do zgłaszania się do naszego darmowego programu #SuperKoderzy. To jeden ze sposobów na ciekawe, atrakcyjne lekcje. Dla dzieciaków i nauczycieli.

Wyobraźcie sobie, że wchodzicie na lekcję przyrody, a nauczyciel_ka zaprasza Was do tworzenia Waszej własnej stacji pogodowej. Albo że zaczynacie lekcję muzyki i prowadzący_a zapowiada, że będziecie grać na… owocach. Na innych zajęciach chowacie długopisy, bo do ręki dostaniecie śrubokręty i będziecie składać roboty. Albo tworzyć Waszą pierwszą stronę internetową. Co Wy na to?

Marzyły mi się takie nieszablonowe lekcje. A dziś patrzę, jak takie właśnie zajęcia realizują nauczyciele_ki klas 4-8 w naszym programie #SuperKoderzy. Nie tylko na informatyce, ale na wielu różnych przedmiotach. A wychowawcy nie muszą wiedzieć nic o programowaniu, mogą być stuprocentowymi humanistami.

Piszę o tym, bo do 10 maja przyjmujemy zgłoszenia od szkół do kolejnej edycji tej inicjatywy. A jest ona czymś więcej niż tylko nauką podstaw programowania i robotyki. To  sposób na ciekawe, angażujące uczniów lekcje. Na pokładzie jest z nami już 13000 dzieci z 630 szkół z całej Polski. W tym roku szczególnie zapraszamy placówki z regionów, w których jest mniejszy dostęp do nowoczesnych możliwości edukacyjnych.

Coś więcej niż kurs programowania

Ktoś ostatnio zadał mi pytanie: czy wszyscy powinni umieć programować? I myślę sobie, że nie. Nie wszyscy powinni UMIEĆ programować. Ale warto, żeby – szczególnie młodzi ludzie – choć trochę poznawali świat kodowania.

Dlaczego? Nauka programowania to wartościowy, rozwijający czas z nowymi technologami. To nie jest bierna konsumpcja treści, to nie jest mało rozwojowa gierka, ale ten pozytywny kontakt dzieci z cyfrowym światem.

Nauka programowania ćwiczy tzw. problem solving (czyli umiejętność rozwiązywania problemów), rozwija logiczne myślenie i kreatywność. Daje możliwość tworzenia czegoś po swojemu (np. w budowaniu stron www, własnych pomysłów na grę, programowaniu robotów), powodując wśród uczniów – tak ważne w edukacji – poczucie wpływu i sprawczości.

Programist_ka zawodem przyszłości

Nawet jeśli nasze dzieci nie będą zawodowymi programistami czy programistkami (na świecie potrzebni są też kucharze, weterynarze, śpiewacy operowi), to na pewno dzięki styczności z kodowaniem mają szansę lepiej zrozumieć świat wokół nich. Nabrać świadomości istnienia algorytmów, budowy aplikacji i technologicznych rozwiązań, które coraz intensywniej tworzą naszą rzeczywistość.

Wiadomo, że na rynku pracy brakuje dziś programistów. Daleko mi do apelu: „uczcie dzieci programowania, bo będą miały dobry zawód”. Ale mogłabym powiedzieć: sprawdźcie, może to polubią? Może to będzie ich pasja?

Angażowanie przez programowanie

Włączenie zajęć z programowania do przebiegu lekcji to jeden z pomysłów na ich urozmaicenie. Wielu nauczycieli_ek poszukuje sposobów na to, jak realizować zajęcia, które naprawdę zaciekawią dzieci. Pojawienie się robotów na historii to już krok do zaciekawienia uczniów.

Od tych, którzy biorą udział w naszym programie #SuperKoderzy, słyszymy, że dzieci naprawdę czekają na te lekcje, że są ciekawe kolejnych wyzwań i zadań w #SuperKoderach. A wychowawcy na szkoleniach zdobywają wiele nowych cyfrowych kompetencji. Szkoły doposażamy też w niezbędne pomoce – na przykład zestawy robotów. Nauczyciele mogą wybrać jedną z 13 ścieżek tematycznych dopasowanych do danego przedmiotu, w tym do nauczania klas integracyjnych i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Dlaczego nie śpią na lekcjach

Co jeszcze sprawia, że uczniowie angażują się w przebieg lekcji? Że słuchają, włączają się, zadają pytania, że czekają na kolejne zajęcia? Czy tylko obecność robotów, propozycji ciekawych, nieoczywistych zadań? Oj, nie! Jest więcej powodów, dla których młodym ludziom chce się chcieć.

Serdecznie Was zapraszam na spotkanie online na ten temat, które odbędzie się na profilu Facebook Fundacji Orange, już w czwartek, 29 kwietnia o 17.00.
Uczeń (naprawdę) obecny. Czyli jak prowadzić angażujące lekcje online i offline. 

Webinar jest dedykowany głównie nauczycielom, ale rodzicom także. Wszystkim, których ciekawi, jakie warunki muszą zaistnieć, żeby dziecko chciało angażować się w naukę, żeby było na lekcji obecne nie tylko ciałem (czy kliknięciem w link do lekcji zdalnej), ale i umysłem. Będzie z nami Karolina Józefowicz, psycholożka. I będą też nauczycielki, które mają swoje doświadczenia w prowadzeniu lekcji, które nie usypiają ;): Roksana Szczygieł ze Szkoły Podstawowej im. Alfreda Szklarskiego w Koziegłowach i Monika Gnutek ze Szkoły Podstawowej w Janikowie.

Zgłoś szkołę

Do 10 maja szkoły mogą zgłaszać się do kolejnej edycji #SuperKoderów dla klas 4-8. Zajęcia rozpoczną się od września. Mamy nadzieję, że już w warunkach stacjonarnych, ale w razie czego część scenariuszy lekcji przygotowaliśmy też do formy online. Szczegóły i formularz zgłoszeniowy znajdziecie na stronie Fundacji Orange. Koniecznie zaproście szkoły swoich dzieci.

Szukacie też propozycji na cyfrową edukację dla klas 1-3? Zanim dzieci w tym wieku postawią pierwsze samodzielne kroki w internecie, warto, żeby odbyły pewną ważną misję edukacyjną. My nazywamy ją MegaMisją. Więcej przeczytajcie w moim poprzednim artykule na blogu.

Udostępnij: Po co dzieciom robot na lekcji przyrody?

Odpowiedzialny biznes

#zostanwdomu i bądź #SuperKoderem

23 marca 2020

#zostanwdomu i bądź #SuperKoderem

Mamy propozycję dla tych młodych ludzi, którzy pozostając w domach, chcieliby rozwinąć swoje cyfrowe kompetencje. Przygotowaliśmy cykl webinariów z nauki kodowania dla dzieci w wieku 10-12 lat. Start już 24 marca.

Koronawirus. Co robić z dziećmi w domu?

Wielu rodziców skarży się, że oprócz swojej pracy, którą wykonują zdalnie, muszą jeszcze uczyć dzieci, które dostają coś w rodzaju powiększonej (i to znacznie) pracy domowej. Zdajemy sobie sprawę, że to czas trudny dla wszystkich. Dlatego uruchamiamy cykl zajęć online, w czasie których Wasze dzieci będą mogły samodzielnie zacząć przygodę z kodowaniem. Wykorzystamy do tego otwarte środowisko, które wykorzystujemy od lat w #SuperKoderach – Scratcha. Jest to przyjazna aplikacja stworzona przez specjalistów z MIT. Nie wymaga pisania długich linijek kodu, a atrakcyjny, działający program powstaje dzięki odpowiedniemu ustawieniu graficznych elementów, które odpowiadają za poszczególne komendy.

Nauka programowania. Otwarte webinaria dla uczniów

Od 24 marca aż do 9 kwietnia, w każdy wtorek i czwartek o 10 rano zapraszamy Wasze dzieci na poranek z kodowaniem. W czasie webinariów młodzi uczestnicy stworzą proste animacje, interaktywne kartki świąteczne, as w czasie finalnych zajęć… zaprogramują własną grę platformową. W drogę do gry poprowadzą Was świetni trenerzy w #SuperKoderach: Joanna Apanasewicz i Jacek Ścibor.

Kiedy i jak?

Aby dołączyć do zajęć, wystarczy:

  1. być gotowym o odpowiedniej porze
  2. kliknąć link: https://fundacjaorange.clickmeeting.com/superkoderzy,
  3. podać swój adres email i imię/ nicka.

Poniżej znajdziecie daty i tematy wszystkich zajęć.

  • 24 marca, wtorek, godz. 10.00-11.00: podstawy Scratcha
  • 26 marca, czwartek, godz. 10.00-11.00: animacja w Scratchu
  • 31 marca, wtorek, godz. 10.00-11.00: stwórz swoją pierwszą grę
  • 2 kwietnia, czwartek, godz. 10.00-11.00: zaprogramuj interaktywną kartkę wielkanocną
  • 7 kwietnia, wtorek, godz. 10.00-11.00: stwórz platformówkę cz. 1
  • 9 kwietnia, czwartek, godz. 10.00-11.00: stwórz platformówkę cz. 2

Więcej szczegółów na stronie https://fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/zostanwdomu

Aby wziąć udział w zajęciach, Wasze dzieci nie muszą nic instalować. Webinar obsłuży przeglądarka. Scratch także nie wymaga instalowania. Jeśli jednak chcecie zadbać o pełną stabilność i mieć pewność, że aplikacja będzie działać bez zarzutu, możecie pobrać wcześniej wersję do pracy offline, dostępną pod adresem https://scratch.mit.edu/download.

Czy rodzice są potrzebni w czasie webinariów?

Z założenia zajęcia są pomyślane jako propozycja dla uczniów, bez potrzeby udziału rodziców. Dzieci mogą ewentualnie potrzebować pomocy w dołączeniu do webinarium czy logowaniu do Scratcha. Ale już w trakcie zajęć możecie spokojnie zająć się swoimi sprawami, a uczestnicy będą zadawać pytania prowadzącym i konsultować się na czacie.

#SuperKoderzy – o co chodzi?

O #SuperKoderach pisałem już tutaj. To program edukacyjny, który w normalnych warunkach działa w szkołach. Nauczyciele prowadzą zajęcia z kodowania na różnych przedmiotach – nie tylko na informatyce. Robią to dzięki naszym szkoleniom, scenariuszom zajęć oraz grantom na zakup sprzętu, które szkoła dostaje od Fundacji Orange. Już 16 kwietnia zaczynamy rekrutację do przyszłorocznej edycji programu.

Tymczasem  zapraszamy do małej zajawki pracy w #SuperKoderach w czasie sześciu webinarów. Bądźcie z nami!

Udostępnij: #zostanwdomu i bądź #SuperKoderem

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej