Gaming

PC, Xbox czy Playstation? Co wybrać do grania?

9 sierpnia 2021

PC, Xbox czy Playstation? Co wybrać do grania?

Każda z przedstawionych w tytule platform ma swoje wady i zalety. Prześledzimy ich wyjątkowe cechy, aby sprawdzić, która opcja może być dla Ciebie najciekawsza.

PC – Komputer osobisty

desktop

Komputer osobisty nie jest tylko narzędziem pracy zdalnej. To również centrum multimedialnej rozrywki.

Zaleta

PC posiada największą bibliotekę gier komputerowych ze wszystkich platform. Baza była budowana przez lata, a nawet ich dziesiątki. Przy wyborze tytułu ogranicza Cię głównie wyobraźnia. Możesz zagrać w projekty niezależnych studiów czy stare klasyki, które pamiętają jeszcze czasy Atari, czy Commodore. Podłączenie zestawu wirtualnej rzeczywistości również nie powinno sprawić problemu. Od staroci po nowości. Z nowościami wiąże się jednak pewna wada…

Wada

Wysoka jakość grafiki = wysoka cena. Jeżeli decydujesz się na granie na komputerze, to wiąże się to z aktualizacją sprzętu raz na kilka lat. Co rok wymagania sprzętowe nowych gier komputerowych rosną, ponieważ cyklicznie powstają również nowe generacje podzespołów. Wymiana sprzętu nie jest koniecznością. Można zainwestować w jednostki stacjonarne lub mobilne, które będą służyć przez kilka sezonów z wysoką wydajnością. Trzeba być jednak gotowym na ewentualną zmianę przeznaczenia sprzętu. Po kilku zimach, w najlepszych graficznie grach, nie ustawisz paska rozdzielczości na maximum, a na minimum.

Jeżeli jesteś zapalonym graczem, chcesz rozwijać swoją gamingową pasję bez jakichkolwiek limitów, oraz jesteś gotowy na poświęcenia związane ze zmianami podzespołów to komputer osobisty może być Twoją ulubioną platformą do gry.

Playstation 5

Playstation5

W Polsce Playstation zdobyło pozycję kultową. Gdy mowa o graniu na konsoli, duża część Polaków skojarzy ten fakt z platformą produkowaną przez Sony. Jakie są jej wady i zalety?

Zalety

Playstation w Polsce zyskało ogromną popularność. To oznacza, że w meczach multiplayer znajdziesz sporo polaków na tej platformie. Wymiana gier między przyjaciółmi również nie powinna stanowić wyzwania. Przykładem jest mój sąsiad Paweł, który ostatnio pożyczył mi Beyond Two Souls, a w moim rodzinnym mieście, inny sąsiad udostępnił mi swoją kopię Marvel: Spider-man.

Adnotacja. Właśnie przypomniało mi się, że muszę im te gry oddać. Zaraz wracam.

.

.

.

Popularność Playstation w kraju nad Wisłą to ogromna zaleta, bo pomimo wysokich cen gier, gracze mogą swobodnie wymieniać się swoją biblioteką.

Wymienione przeze mnie wcześniej tytuły, to gry ekskluzywne. Co to oznacza? Na Playstation zagrasz w gry, dostępne tylko na tej konsoli. Jest ich dużo i wszystkie są wysokiej jakości. Zapewniają mile spędzony czas na setki godzin. To gry wielogatunkowe. W Uncharted znajdziemy akcję, w Little Big Planet zagadki logiczne, a grozę i strach w Until Dawn.

Gama gier ekskluzywnych jest szeroka jak paleta kolorów.

Jeżeli poszukujesz wyjątkowych doznań to Playstation 5 jest konsolą dla Ciebie.

Wady

Największą wadą Playstation jest jej cena oraz dostępność. Obecnie PS5 kosztuje około 3 tysiące złotych, a na dostawy trzeba czekać nawet miesiąc. Co innego w przypadku konkurenta.

XBOX Series X/S

xbox

Microsoft od 2000 roku konkuruje z Sony na konsolowym polu bitwy. Walka trwa o miejsce najlepiej sprzedającej się platformy do gier. Do tej pory Xbox znajduje się na drugim miejscu, ale to nie oznacza, że jest gorszy.

Zalety i wady

Xbox Series X/S jest przede wszystkim bardziej przystępny. Można go zakupić chociażby na naszej stronie internetowej. Jego cena jest również niższa niemalże o jedną trzecią.

Największą zaletą jest system abonamentowy Xbox Game Pass Ultimate.

Opłacając go dostajesz dostęp do bazy około 200 gier. Usługę można porównać do gamingowego HBO. W bazie znajdują się hity z ostatnich lat, ale również premiery wspieranie przez Microsoft np: od studia Bethesda ( Skyrim, Fallout, Doom ).

Z usługi będą zadowoleni również fani sportu, ponieważ w pakiecie znajduje się EA Acess, co daje dostęp do gier sportowych takich jak FIFA 21.

Xbox Game Pass możesz kupić za pomocą płatności z Orange.

platnosc-z-orange

Oprócz tego w gry z Xbox’a można zagrać na komputerze osobistym oraz nawet na telefonie za pomocą streamingu. To zarówno wada jak i zaleta. Z jednej strony możemy zabrać na wakacje ulubione gry, trzymając w ręku tylko smartfona, z drugiej strony w pewien sposób odbiera to konsolowej magii. Siłą Playstation jest ekskluzywność. Grając na konsoli konkurenta celebrujemy czas i unikalne doświadczenie. W przypadku Xboxa, to doświadczenie przenosimy również na smartfona, czy komputer. Ilość gier ekskluzywnych również nie zachwyca.

Jeżeli cenisz sobie dostępność, oraz wygodę to Xbox może być wyborem dla Ciebie.

 

Udostępnij: PC, Xbox czy Playstation? Co wybrać do grania?

Gaming

World of Warcraft ma już 17 lat i nadal króluje!

5 lipca 2021

World of Warcraft ma już 17 lat i nadal króluje!

World of Warcraft w skrócie można opisać polskim porzekadłem. „Stare, ale jare”. To MMO króluje na rynku od kilkunastu lat, a co roku słychać na temat kolejnych „wow killerów”, które zdetronizują dzieło Blizzarda. Stety, czy niestety „WoW” jest niepokonany, a jego pozycja nadal bezpieczna. Miliony abonentów od premiery gry, loguje się codziennie i wbija expa w świecie Azeroth. Skąd wziął się ten fenomen? Jak to możliwe, że stara gra utrzymuje przy sobie tak wielu graczy? Jak wyglądały początki?

World of Warcraft – początki

world of warcraft classic

Jest rok 1994. Bartka (autora tekstu) jeszcze nie ma na świecie, w kinach pojawił się Forest Gump, a internet był na minuty. Wtedy też światło dzienne ujrzała pierwsza część Warcraft. Gra strategiczna z widokiem z ruchu izometrycznego, pełna fantastyki takiej jak: orki, elfy czy magia. Powtórkę z rozrywki przeżyliśmy w 1995 roku, gdy wydano drugą część. Historia świata Warcraft stawiała wtedy swoje pierwsze kroki i zbierała pierwszych fanów. Obie części sprzedały się w nakładzie około 2 milionów egzemplarzy. Jak na tamte czasy, był to bardzo dobry wynik, który ugruntował pozycję wydawcy. Ciekawym elementem świata przedstawionego była jego forma eksploracji. Historię poznawaliśmy głównie przez papierową instrukcję dodawaną do zestawu z grą na fizycznym nośniku.

Co dopiero w 2002 roku trzecia część miała bardziej rozbudowany Storyline oraz zaimplementowano w niej technologię 3D, co oznacza, że nie patrzyliśmy już na „taniec pikseli” z góry, a z na wymodelowane postaci. To jednak dla firmy Blizzard było za mało. W czesnym latach dwutysięcznych świat gamingu był zafascynowany ideą Masive Multiplayer Online, czyli gier MMO. To wtedy swój prym wiodły kafejki internetowe ( swoją drogą przeżyłbym to jeszcze raz) oraz gry typu EverQuest. To było przeżycie odmienne względem gry singleplayer, czy zwykłego Multi. Tutaj wchodziliśmy w interakcję z innymi ludźmi w świecie wirtualnym. To była ogromna szansa na rozwój marki Warcraft.

World of Warcraft – zapowiedzi

world of warcraft trailer

W 2001 roku World of Warcraft został zapowiedziany po raz pierwszy wraz z kinowym zwiastunem, który zapoczątkował tradycję wypuszczania przez Blizzard niemalże filmowych zapowiedzi. Jako dziecko, grając w Warcraft III marzyłem o tym, by wcielić się w którąś z postaci i móc zwiedzić mistyczny Azeroth. Największe wrażenie zrobiła właśnie na graczach ta możliwość. To diametralna zmiana względem poprzedników. Bez ograniczeń mapy i bez ograniczeń historii. Czym wyróżniał się WoW względem konkurencji? Miał być dostępny dla masy. Gracz przede wszystkim nie musiał znać historii świata, czy nie był karany za śmierć jak chociażby w Tibii, gdzie wraz z twoim trupem na ziemi pozostawały wszystkie przedmioty, które każdy mógł zebrać. Tutaj sytuacja wyglądała zgoła inaczej. Jedynymi minusami i zagrożeniami WoW’a w tamtych czasach była forma gry. Gracze byli przerażeni stałym dostępem do internetu (dziś to nie jest problem chociażby dzięki Orange światłowód), ale również i koniecznością płacenia comiesięcznego abonamentu.

World of Warcraft – premiera

W 2004 roku po trzech latach zapowiedzi, gracze mogli w końcu spotkać się w Azeroth. To za pomocą publicznej bety wypuszczonej w lutym. Dziewięć miesięcy później – 24 listopada urodziła się premiera World of Warcraft, lecz nie na całym świecie. Tylko w Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii i Australii. Europejczycy byli zmuszeni do czekania do 11 lutego 2005 roku. Blizzard spełnił obietnice. Dopracowali grę oraz spełniała oczekiwania graczy. Była łatwo dostępna, w grze znajdowało się 8 ras, dwie frakcje, dwa kontynenty z 41 strefami, 9 klas postaci oraz ich proste ścieżki rozwoju.

W taki oto sposób w dniu premiery Blizzard posiadł 250 tysięcy subskrybentów swojej gry tylko z USA, Zelandii i Australii. Po rozwoju na kolejne wynik oscylował na poziomie 1,2 miliona graczy. W połowie 2005 roku baza zwiększyła się do 4 milionów. To było fenomenem jak na swoje czasy. Fenomen, który wciągał na wiele setek godzin. Ludzie tracili prace, uzależniali się od interakcji w świecie wirtualnym, ale niektórzy zaczęli na grze również zarabiać, sprzedając online przedmioty w grze, czy rozbudowane profile. To wszystko w wyścigu o osiągnięcie maksymalnego, sześćdziesiątego levelu.

Tak duże zainteresowanie łączyło się z wieloma problemami. Serwery nie były gotowe na tak duże obciążenie. Wielu graczy przeniosło się na te prywatne oraz co najważniejsze – darmowe.

World of Warcraft – wirtualna pandemia

Gra miała tak wielki wpływ na świat, że rozpoczęto prowadzenie prac naukowych na temat pewnego incydentu. W świecie WoW’a wybuchła pandemia, zanim to było jeszcze modne. W 2020 roku niektórzy zauważyli nawet podobieństwo między tą wirtualną, a plagą z Wuhan. Obie miały swój początek u zwierząt. „Zepsuta krew” czyli wydarzenie w świecie World of Warcraft miało swój początek w 2005 roku. Wywołał je błąd programistów. Polegało głównie na nieuprzejmości niektórych graczy. Efekt „Corrupted Blood” był czarem, który atakował przeciwnika jak i pobliskich graczy. Trolle szybko znalazły sposób, by uprzykrzyć wirtualne życia. Postanowili używać ataku w miastach, nie tylko na graczach, ale nawet na NPC! Gracze ginęli na skalę masową już przy samym logowaniu! Po kilku dniach sprawa została naprawiona patchem, ale do dziś, wydarzenie to jest obiektem badań naukowców.

World Of Warcraft – pierwsze dodatki

Miesiące mijały, a gra stawała się co raz to popularniejsza – bez żadnych reklam. Broniła się swoim perfekcyjnym wykończeniem oraz nałogowością. Subskrybentów przybywało. Gracze dzielili się śmiesznymi filmami z rozgrywki w internecie, a ludzie śmiali się z tych uzależnionych od MMO. Świadomość na temat WoW’a trafiła do szerokiej publiki przez pojawianie się w teleturniejach, czy parodie w South Park, która stała się jednym z najpopularniejszych odcinków, a przy tym Blizzard nie musiał wydawać złamanego grosza na marketing. W 2007 roku gra miała już około 8 milionów subskrybentów. To w zasadzie tak, jakby 1/4 polski grała w WoW’a.

wow classic burning crusade

Aby utrzymać zainteresowanie, 17 stycznia Blizzard wypuścił pierwszy dodatek o nazwie Burning Crusade. Historia dodatku opowiada o inwazji demonów na ziemię Azeroth. W przeciągu 24 godzin, sprzedano 2,5 miliona egzemplarzy. W poprzedniej dekadzie była to najszybciej sprzedając się gra na komputery osobiste. Po premierze, firma osiągała kolejne sukcesy, ponieważ zyskała 11 milionów odbiorców, którzy co miesiąc płacili abonament.

13 listopada 2008 roku pojawił się kolejny dodatek o podtytule „Wrath of the Lich King” ponownie rozszerzający historię, mapę wraz z nowym kontynentem, poziomy i wiele więcej treści. Ponownie ustanowiono rekord najszybciej sprzedającej się gry. Wynik wynosił 2,8 miliona egzemplarzy. W październiku 2010 roku tytuł osiągnął swój szczyt popularności i już nigdy nie wrócił do poziomu na którym stanął w tamtym czasie czyli 12 milionów abonamentów. 10 października 2010 roku światło dzienne ujrzał dodatek „Cataclysm”.

Średnio co rok/dwa lata wydawany był nowy dodatek, który przywracał zainteresowanie graczy, aż do momentu w którym nie poznają większości nowych doświadczeń. Gracze „WoW’a” w dzisiejszych czasach są znani głównie ze swoich maratonów. Odpuszczają sobie grę na kilka miesięcy, do momentu wypuszczenia nowego dodatku. Wtedy wracają, by w kilka dni osiągnąć maksimum możliwości, po czym towarzyszy im ponowna przerwa.

World of Warcraft Classic

Po wielu latach cykl zatoczył koło. Twórcy po malejącym zainteresowaniu graczy sięgnęli po nostalgię. 26 sierpnia 2019 roku światło dzienne ujrzała odnowiona wersja pierwszego World of Warcraft czyli tak zwana podstawka. Tym razem z lepszą grafiką i nowościami, które wprowadzono przez lata. Tę samą taktykę obrano względem dodatków i 1 czerwca 2021 roku gracze mogli zagrać w odnowione Burning Crusade, o którym wspominałem wcześniej. W taki oto sposób żywotność legendy została przedłużona o kolejne kilkanaście lat.

World of Warcraft Classic

Graliście kiedyś w World of Warcraft i czy też uważacie, że jest to fenomen na skalę światową?

 

 

 

Udostępnij: World of Warcraft ma już 17 lat i nadal króluje!

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej