Odpowiedzialny biznes

Innowacje pracownicze

4 maja 2021

Innowacje pracownicze

Jednym z ważnych elementów społecznej odpowiedzialności firm jest słuchanie głosu pracowników
i zaangażowanie ich w zmiany zachodzące w organizacji.

Z jednej strony możemy mówić o wszelkich formach badań satysfakcji pracowników, środowiska pracy czy kultury organizacyjnej. Analiza wyników takich badań pozwala zobaczyć, z czego pracownicy są zadowoleni, a co wymaga poprawy. Z drugiej strony – zaangażowanie pracowników może być bezpośrednią przyczyną zmian w firmie, kiedy zaprosimy ich do tworzenia innowacji.

Innowacje pracownicze to nic innego, jak pomysły nowatorskich rozwiązań produktowych czy usprawnień procesów zgłaszane przez osoby pracujące w organizacji. Takimi innowacjami można zarządzać, tworząc specjalne programy dla pracowników. Można zachęcać ich do zgłaszania innowacji, dawać odpowiednie narzędzia i wsparcie do ich tworzenia, nagradzać i wdrażać najlepsze pomysły. U nas w Orange również działają takie wewnętrzne inkubatory innowacji.

Kluby Słuchamy i Działamy

Kluby „Słuchamy i Działamy” to kompleksowa platforma do wdrażania usprawnień w firmie. Pracownikom dajemy know-how i narzędzia, przeprowadzamy przez cały proces od stworzenia pomysłu do jego wdrożenia. Każdy pracownik może w dedykowanej aplikacji in-house uruchomić usprawnienie, znaleźć chętnych do współpracy i cały pomysł skutecznie przeprowadzić od a do z.

Dodatkową zachętą jest ogólnofirmowy konkurs z nagrodami, jako sposób doceniania inicjatywy
i celebracji tych najlepszych. Uczestnicy Klubów mają też możliwość prezentowania swoich pomysłów zarządowi firmy.

W 2020 roku powstało 160 klubów „Słuchamy i Działamy”, które zaangażowały blisko 700 osób. Usprawnienia dotyczą różnych obszarów – procesów, technologii, robotyzacji, oszczędności, działań proklienckich, ale też środowiska pracy czy ekologii.

Tablica pomysłów

Inną firmową zachętą dla innowacji pracowniczych jest Tablica pomysłów. W naszym intranecie mamy specjalną wirtualną tablicę, na której można zgłaszać pomysły na innowacje w dwóch obszarach – doświadczeń klienta i doświadczeń pracownika. Pomysły które zbiorą 100 punktów lub więcej, są kierowane do oceny przez właścicieli biznesowych. Każdy nowozgłoszony pomysł ma status Active. Systematycznie je aktualizujemy, zmieniając na: Under review (w ocenie właściciela biznesowego), In progress (pomysł po pozytywnej ocenie właściciela biznesowego podjęty do wdrożenia), Delivered (wdrożony), Archived (nie będzie wdrażany, ponieważ otrzymał zbyt mało punktów i/lub właściciel biznesowy po analizie podjął taką decyzję). W ten sposób można śledzić drogę każdego pomysłu, ale tez sprawdzić, czy podobny do naszego pomysł nie był już kiedyś zgłoszony.

Co jakiś czas na Tablicy pomysłów ogłaszamy czasowe Wyzwania innowacji, służące zbieraniu pomysłów na określony temat. Można wygrać nagrody, fundowane przez autorów Wyzwań.
W wyzwaniach mogą brać udział wszystkie pomysły (nowe lub stare), które dotyczą zadanego tematu.  Z okazji Dnia Ziemi tematem kwietniowego wyzwania działania prośrodowiskowe.

W 2020 roku na Tablicy 176 pracowników zgłosiło 263 pomysły. Zebrały one ponad 7 tys. interakcji (5,4k głosów i 2,2k komentarzy) od 1,6 tys. pracowników Orange Polska. Dodatkowo, w trzech Wyzwaniach innowacji wzięło udział 1,3 tys. pracowników i zgłoszono 126 pomysłów, które skomentowano 565 razy.

mężczyna z tabletem

Udostępnij: Innowacje pracownicze

Odpowiedzialny biznes

Top Employer dla Orange Polska

28 stycznia 2021

Top Employer dla Orange Polska

Orange Polska po raz 11. zdobył certyfikat Top Employer – potwierdzający wysoką jakość procesów zarządzania kapitałem ludzkim w firmie.

Po raz kolejny poddaliśmy się ocenie przez Top Employers Institute. Audyt obejmuje analizę różnych obszarów – strategia i przywództwo, środowisko pracy i digitalizacja, employer branding i zarządzanie talentami, dbałość o rozwój pracowników – szkolenia i ścieżkę kariery, kwestie kultury organizacyjnej i work-life balance oraz podejście do etyki, zrównoważonego rozwoju i zarządzania różnorodnością. Analizowany jest też cały cykl życia pracownika w organizacji: od zainteresowania się ofertą, proces rekrutacyjny i przyjęcie do pracy, aklimatyzację, zdobywanie doświadczeń i rozwój, ścieżkę kariery, do momentu odejścia z firmy. Kryteriami są między innymi: spójność, transparentność, etyka oraz digitalizacja.

Ten sprawdzian jest wielostopniowy – pierwszym krokiem jest wypełnienie Kwestionariusza Najlepszych Praktyk HR, a kolejnym weryfikacja udzielonych odpowiedzi oraz dokumentów podczas audytu. Ocenianych jest około 400 praktyk dotyczących między innymi strategii HR, środowiska pracy, kultury organizacyjnej, rozwoju pracowników, zrównoważonego rozwoju czy różnorodności. Zanim przyznana zostanie ostateczna punktacja, cały proces weryfikuje niezależny audytor.

Po raz kolejny zdaliśmy ten sprawdzian celująco – czego potwierdzeniem jest certyfikat i 4. miejsce wśród firm z certyfikatem TOP Employer 2021.

Cieszy nas to również dlatego, że to był szczególny rok. Z uwagi na pandemię musieliśmy dość szybko zmienić bardzo wiele w naszej organizacji pracy nie tracąc efektywności i jakości, dbając przy tym o dobrostan pracowników. Tu też mamy potwierdzenie wysokiej jakości działań – tym ważniejsze, że pochodzi od naszych pracowników. W wewnętrznym badaniu kultury organizacyjnej wysoko ocenili te działania, opisując naszą kulturę organizacyjną słowami „otwartość, współpraca, zaufanie”. W jednym z komentarzy z badania czytamy „Świetnie poradziliśmy sobie z sytuacją pandemii. Uważam że dzięki ludziom – bo sytuacja była nadzwyczajna i nie była opisana w procedurach”. Mamy w firmie wielu takich dobrych ludzi.

wolontariat Orange

Udostępnij: Top Employer dla Orange Polska

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej