Bezpieczeństwo

Coraz bliżej święta… i przestępcy o tym wiedzą

5 grudnia 2019

Coraz bliżej święta… i przestępcy o tym wiedzą

Święta już o krok! Jak tam, prezenty już zamówione u najbardziej lubianego świętego? Firmy kurierskie przeżywają oblężenie, pod paczkomatami kolejki, jak za dawnych, niekoniecznie miło wspominanych czasów, po parówki albo papier toaletowy. A przestępcy? Cóż, oni jak zwykle zacierają ręce, bo ten okres roku to dla nich szansa na wyjątkowe żniwa.

Stawiam bitcoiny przeciwko orzechom, że gdybym spojrzał wstecz przez całą historię bloga to może maksymalnie raz nie ostrzegałem w grudniu przed aktywnością cyberprzestępców. Jedni mogą powiedzieć, że się powtarzam. Możecie nawet mieć rację. Ale wtedy ja powiem, że nasze statystyki wskazują, iż nawet w wydające się najbardziej oczywistymi phishingowe pułapki regularnie wpadają internauci. Dlatego tak, co roku warto przypominać, na co trzeba uważać i jakie aktualnie panują przestępcze trendy.

Kto by chciał spędzać święta pod paczkomatem?

„Panie, teraz już nie ma szczytu świątecznego! Zaczyna się po Czarnym Piątku i już tak zostaje, do końca roku!” – usłyszałem ostatnio od kuriera Inpost, stojącego pod zapełnionym paczkomatem, z kilkuset paczkami w samochodzie, szukającego w tym stogu siana przesyłek dla kolejnych z dłuuugiej kolejki ludzi. Firma Rafała Brzóski, mimo rozbudowy sieci paczkomatów, rok do roku na święta staje się ofiarą własnego sukcesu i wiedzą o tym również przestępcy. Gdybym miał stawiać na jeden rodzaj ataku, jakiego niebawem zaczniemy doświadczać, byłyby to właśnie SMSy „na paczki”.

SMSy od przestępców można rozpoznać po sugestii dopłaty drobnej kwoty i zawartym w nich linku. Przyczyny mogą być różne – czy to dopłata do paczki, czy jej „zwolnienie” z magazynu, bądź też spowodowanie, by szybciej (czyż nie każdy z nas o tym marzy?) do nas dotarła. Co gorsza, przestępcy wysyłając je z tzw. nadpisu (czyli tego, co pokazuje się zamiast numeru nadawcy) „Inpost” powodują, że nasze telefony wrzucają je do tego samego wątku, co faktyczne informacje od kuriera. W efekcie odruchowo możemy kliknąć.

Nie róbcie tego. Przestępcy przekierują Was wtedy na stronę podszywającą się pod witrynę operatora płatności, przejmą Wasz login i hasło, by następnie przekonać Was do „akceptacji przelewu”, który tak naprawdę okaże się dodaniem rachunku zaufanego do Waszego konta. Tak, tego samego rachunku „słupa”, na który chwilę później trafią ukradzione Wam pieniądze.

My oczywiście będziemy trzymać rękę na pulsie, by każdego potwierdzonego nadawcę takich SMSów blokować, a witryny, do których będą prowadzić linki z wiadomości, od razu dodawać do CyberTarczy.

Uważaj na swoje pieniądze

O ile niemal przez cały rok się spieszymy, święta to w mojej opinii okres, gdy wreszcie na trochę możemy zwolnić. Wspomóżmy Mikołaja pomysłami odpowiednio wcześnie, nie spinajmy się, że świąteczna impreza ma wyjść wzorcowo, bo to nie konkurs piękności, a nawet jeśli nie uda się przygotować 12 wigilijnych potraw – nikomu krzywda się nie stanie. Dlatego zwolnij, przynajmniej na te kilka dni, i nie daj się przestępcom:

  • jeśli zakupy jeszcze przed Tobą, kupuj online tylko w zaufanych, sprawdzonych sklepach
  • podchodź z dużym dystansem do wszelkich okazyjnych, ogromnych promocji, chyba, że pochodzą z zaufanych, sprawdzonych sklepów
  • jeśli odbierasz przesyłki w paczkomatach, zainstaluj aplikację i po prostu nie zwracaj uwagi na SMSy 🙂
  • jeśli dostaniesz wiadomość z wymaganiem jakiejkolwiek zapłaty i podanym linkiem – zadzwoń do jej domniemanego nadawcy i upewnij się, czy na pewno ją nadał
  • uważaj przy bankomatach – szczególnie w miejscach odludnych sprawdź, czy moduł klawiatury i slot na kartę nie robią wrażenia, jakby ktoś przy nich operował; jeśli masz wątpliwości, nie wypłacaj
  • przy transakcjach kartowych zasłaniaj klawiaturę, wpisując PIN
  • a najlepiej płać i wypłacaj przy użyciu BLIKa, sam robię tak, kiedy tylko mogę 🙂
  • jeśli trafi do Ciebie jakikolwiek podejrzany mail, czy SMS, wyślij go do nas, na cert.opl@orange.com – wtedy pomożesz innym internautom

Święta to dla wielu najpiękniejszy okres w roku. Sprawmy, by był szczęśliwy dla nas i dla naszych najbliższych, a przestępcy niech spróbują zarobić na życie uczciwie.

Udostępnij: Coraz bliżej święta… i przestępcy o tym wiedzą

Reklama

Świętne okazje dla firm

22 listopada 2019

Świętne okazje dla firm

Aaaaaaa, miesiąc do Świąt! 🙂 Przerwy reklamowe ociekają Mikołajami, choinkami i śniegiem. No i oczywiście brokatem, do którego mam słabość. 😉 Mam swoich faworytów (coroczny wzrusz przy oświetlonych ciężarówkach wiozących napoje w puszkach w każdy zakątek Polski). W Orange też już Święta na całego. Ruszyła kampania dla klientów indywidualnych, na kartę, a od dziś w telewizji również świętne okazje dla firm z Samsungiem Galaxy S10e.

Kampanię wspólnie z Orange przygotowali:

– Havas Warsaw (kreacja)

– Graffiti (produkcja)

– Ice Image (postprodukcja)

– Initiative Media (zakup mediów)

– Michał Gazda (reżyseria)

Ho, ho, ho! 🙂

Udostępnij: Świętne okazje dla firm

Reklama

Święta w Orange na kartę

15 listopada 2019

Święta w Orange na kartę

Pisałam Wam ostatnio (o tu), że w Orange już święta. Dla klientów indywidualnych mamy smartfon za złotówkę i telewizor. W komentarzach pytaliście o Orange na kartę. I proszę, również tu mamy już świąteczną kampanię. Jest Robert Górski, Mikołaj Cieślak, śnieg, choinki, turoń… czy tam inna koza. 😉 No a jak święta, to tradycyjnie prezenty (ech, jak ja to lubię!). W Orange na kartę dajemy to co moim zdaniem liczy się najbardziej – spokój. I to w dużej dawce, bo aż 365 dni. Podoba Wam się taki prezent?

A kampanię o świętym spokoju przygotowaliśmy dla Was wspólnie z Leo Burnett (kreacja), Film Produkcją (produkcja), Studiem Badi Badi (postprodukcja), Initiative Media (zakup mediów) i Mikołajem Łebkowskim (reżyseria). Oczywiście na planie nie mogło też zabraknąć Ulki i Michała z #EkipyOrange, którzy przygotowali dla Was materiał m.in. o tym skąd przy +15 stopniach bierze się śnieg na planie. Stay tuned bo to już niebawem! 🙂

Ho, ho, ho! 🙂

Udostępnij: Święta w Orange na kartę

Reklama

All I want for Christmas…

8 listopada 2019

All I want for Christmas…

Tak, to już ten czas! 🙂 Mój ulubiony w roku. Świąteczne dekoracje, śnieg, choinka (ubrałam ją w zeszłym roku już na początku grudnia, żeby dłużej się cieszyć), Mariah Carey w tle (wczoraj zainaugurowałam sezon All I want for Christmas w pracy – nie wszyscy byli zadowoleni, ale nawet Grinch na końcu filmu polubił Święta)  i… prezenty. A jak prezenty to nie tylko te od najbliższych, ale również od Orange. I uwierzcie mi – w tym roku nie są to skarpetki!  😉 Mamy dla Was telewizor i drugi smartfon za złotówkę. Także tworząc swoją listę tego, co chcecie komu podarować miejcie na uwadze nasze propozycje. Nowy telefon, to zawsze dobry pomysł. Ja mam już swoją listę. A Wy? Jeśli nie, to czas się za to zabierać.

Tymczasem zapraszam Was do obejrzenia nowych, świątecznych reklam przygotowanych przez Orange Polska we współpracy z:  Leo Burnett (kreacja), Tyrka Studio (produkcja), Miło (postprodukcja), Initiative Media (zakup mediów) i Michał Gazda (reżyseria).

Ho, ho, ho i Merry Christmas Kochani! 🙂

Udostępnij: All I want for Christmas…

Reklama

Prezent na święta od Orange

20 listopada 2018

Prezent na święta od Orange

To już oficjalne. W telewizji, galeriach handlowych, na ulicach… wszędzie mamy święta. W Orange w najlepsze trwają już świąteczne kampanie ofert dla firm i na kartę, a teraz kolejna, z ofertą dla klientów indywidualnych. Jest to historia o tym, jak hołdując polskiej tradycji, przygotować się na niezapowiedzianego gościa. Komunikacja zbudowana jest wokół elementu zaskoczenia, który tylko pozornie zakłóca trwającą kolację świąteczną. Choć pojawienie się gościa budzi konsternację, finalnie pokazuje, jak powinny wyglądać prawdziwe święta. Bo polskie święta są o dzieleniu się. Ich podstawą jest mnogość potraw, pełny stół i prezent dla każdego. Jego brak to dyshonor dla gospodarzy. Jak kończy się nasza historia? Zapraszam do obejrzenia spotu.

I jeszcze garść informacji. Za kreację odpowiedzialna jest agencja Leo Burnett. Produkcją zajęło się Dynamo, postprodukcją Studio Delapost, a media zaplanował i kupił dom mediowy Initiative Media. Spot wyreżyserował Michał Gazda.

 

Udostępnij: Prezent na święta od Orange

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej