Odpowiedzialny biznes

Roślinne ryby i wsparcie dla seniorów

5 lipca 2022

Roślinne ryby i wsparcie dla seniorów

Po raz czwarty opublikowany został raport na temat startupów pozytywnego wpływu, czyli organizacji, które łączą innowacyjne podeście do biznesu z działaniami korzystnymi dla społeczeństwa i środowiska. Orange Polska jest jego partnerem.

Startupy pozytywnego wpływu (SPW) to innowacyjna forma przedsiębiorczości ukierunkowana na rozwiązywanie istotnych wyzwań społecznych i środowiskowych. Chodzi o dobrą jakość edukacji, równość płci, czystą i dostępną energię, czy zdrową żywność.

Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i pozytywnego wpływu opierają na innowacjach i nowoczesnej technologii. W SWP dbałość o lepszą jakość życia ludzi i ochronę środowiska idą w parze z wysokim poziomem rzetelności organizacyjnej.

Najlepsze pomysły

Wśród nagrodzonych znalazły się 24 startupy działające na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.

W kategorii „produkty/usługi dobre dla świata”: Bez Ości – Vegan Fish (roślinne ryby), BreadPack (jadalne opakowania), myEgg (wegański zamiennika jajek), Outriders (grupa niezależnych reporterów), Rebread (przeciwdziałanie marnowaniu pieczywa), ZNIKA (rozkładające się opakowania).

W kategorii „pozytywne technologie”: Hydrum (zagospodarowanie wód procesowych), Lumelabel (luminescencyjne znakowanie opakowań), Orbify (dostęp do danych geoprzestrzeniach Ziemi, Plenti (użytkowanie sprzętu elektronicznego), SafeKiddo (aplikacja chroniąca dzieci w internecie), Wektoo (aplikacja do zarządzania terminami przydatności do spożycia produktów).

W kategorii „dostawcy pozytywnej zmiany”: FibriTech (biodegradowalne materiały), FoodBugs (produkty na bazie jadalnych owadów), Humati.co (nawozy organiczne), Nanoseen (oczyszczanie i odsalanie wody), Slow Media Production (zrównoważona proces produkcji w sektorze kreatywnym), Swapp! (ekosystem sprzedaży płynnych produktów).

Natomiast w kategorii „społecznie pozytywni”: Calmsie (pomoc psychologiczna dla dzieci), Co z tym seksem? (aplikacja), Her Impact (narzędzia rozwojowe dla kobiet), Legalden (doradztwo prawne dla działań społecznych), RESQL (system dla szkół do przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej), SeniorApp (system wsparcia dla seniorów).

Jak można zauważyć tematy, które podejmują są wszechstronne, a modele biznesowe i formy działania różne. Łączy je innowacyjny pomysł i pozytywny wpływ społeczny. Wyboru startupów dokonał Panel Pozytywnych Postaci składający się z 48 osób ze świata startupów, instytucji, nauki i biznesu.

Warto brać przykład

Tegoroczne 24 startupy zostały dokładnie opisane w Raporcie Startupy Pozytywnego Wpływu 2022. Ekosystem zmiany. Znajdziecie w nim też informacje o organizacjach, które zostały nagrodzone w poprzednich edycjach. Jest ich już ponad 100. Warto poznać ich działania i założycieli – ludzi myślących nieszablonowo i twórczo.

To już czwarty Raport, który przedstawia innowacyjne modele biznesowe. W publikacji również wiele ciekawych tekstów na temat innowacji, nowych trendów i zmian w kierunku zrównoważonego rozwoju. Dodatkowo można korzystać z bazy ponad 1000 startupów pozytywnej zmiany.

Partnerami projektu są BNP Paribas Bank Polska, Orange Polska, Tar Heel Capital Pathfinder, Samsung i Grupa Żabka. Raport i baza do pobrania: https://kozminskihub.com/raport-startupy-pozytywnego-wplywu/

Zapraszamy do lektury.

Udostępnij: Roślinne ryby i wsparcie dla seniorów

Odpowiedzialny biznes

DiCaprio i 10 mln $ na wsparcie Ukrainy?

11 kwietnia 2022

DiCaprio i 10 mln $ na wsparcie Ukrainy?

Jak chronić się przed dezinformacją? Jak wspierać młodych ludzi, aby nie wpadali w pułapki fake newsów? We wtorek, 12 kwietnia o 17.00 darmowy webinar Fundacji Orange. Poprowadzi go Anna Mierzyńska, badaczka dezinformacji. Mamy też coś dla szkół.

Czy czarne jest czarne?

Ostatnio dużo mówi się o dezinformacji jako jednym z narzędzi prowadzenia wojny (pisał o tym też Michał na blogu). Ofiarą tego zjawiska może paść każdy, bez względu na wiek, pochodzenie, poziom wykształcenia czy „staż” w internecie. Fake newsy, półprawdy, manipulacje, deepfake’i, trolle, boty, teorie spiskowe… Sporo tego! A w ostatnim czasie rosyjskiej agresji na Ukrainę – jeszcze więcej.

Cel jest jeden: zbudowanie określonego obrazu świata – niezgodnego z rzeczywistością. Po to, żeby wpływać na nasze poglądy, zachowania i emocje. Ale sprawa jest bardziej skomplikowana.

DiCaprio i 10 mln $ na wsparcie Ukrainy?

Nie zawsze jest tak, że konta czy portale dezinformacyjne rozprzestrzeniają same fake newsy. Często mieszają treści prawdziwe z fałszywymi, aby na tych pierwszych budować zaufanie odbiorców i z większą łatwością „przemycać” im te drugie.

Bywa też tak, że z pozoru niewinny fake news służy poważniejszym celom. Część z Was pewnie czytała o tym, że Leonardo DiCaprio przekaże na wsparcie Ukrainy 10 mln dolarów. Dziś już wiemy, że nie jest to potwierdzona wiadomość. I z pozoru nic tu szkodliwego, nic podejrzanego. Czy ta informacja mogła być więc niebezpieczna?

Sama informacja – może i nie, ale mechanizm, na którym się rozprzestrzeniała – owszem. Mogło chodzić o zbudowanie zasięgów dla portalu czy konta, które wypuściło tego newsa, żeby potem zasięgi te wykorzystać do siania bardziej szkodliwych treści. Grunt to wywołać emocje. Bo to na emocjach dezinformacja lubi bazować.

Ochrona przed dezinformacją [webinar]

Analizą tego przypadku z DiCaprio zajęli się już specjaliści od fact-checkingu. Ale warto też budować własną świadomość i odporność na dezinformację. Podczas zakupów żywności czytamy etykiety, sprawdzamy skład, pochodzenie produktu. Interesujemy się tym, co nam służy, a co jest niezdrowe. Tak samo warto przyjrzeć się temu, jakie treści „konsumujemy” w sieci i nie być biernym na to, co serwują algorytmy wyszukiwarek i social mediów. Żeby móc cieszyć się dobrymi stronami technologii, trzeba znać jej ciemniejsze strony.

Nie będę się już rozpisywać o teorii. Po prostu zapraszam Was serdecznie na darmowy webinar „Jak budować odporność na dezinformację?”.

Wtorek, 12 kwietnia 2022 g. 17.00, live na profilu Facebook Fundacji Orange.

Spotkanie poprowadzi Anna Mierzyńska, analityczka mediów społecznościowych, badaczka dezinformacji oraz mechanizmów manipulacji w sieci. Omówi cele, mechanizmy i techniki dezinformacyjne. Pokaże konkretne przykłady (także najbardziej aktualne) i wskazówki, jak rozpoznać fake newsa. Partnerem wydarzenia jest Głos Nauczycielski.

Po webinarze będziecie też mogli pobrać poradnik o tym, jak chronić się przed dezinformacją.

Od najmłodszych lat

Takiej „odporności” potrzebujemy nie tylko dla siebie, ale też po to, żeby dawać młodym ludziom dobry przykład cyfrowego obywatelstwa.

Świadomość możliwości technicznych jest tu bardzo istotna – im więcej wiemy, co i jak można tworzyć w internecie, jak łatwe jest modyfikowanie treści pisemnych, graficznych, jak powstaje deepfake, tym mniejsza podatność na zmanipulowane treści. Ale ważne są też umiejętności krytycznego, logicznego myślenia, wyciągania wniosków i refleksji. Ich rozwój warto wspierać już u najmłodszych dzieci i staramy się to w Fundacji Orange robić.

Biorąc udział w naszym programie MegaMisja uczniowie klas 1-3 dowiadują się, jak weryfikować i kategoryzować źródła informacji, odróżniając wiarygodne od niepewnych, uczą się odróżnić opinię od faktu, informację od reklamy. To daje im ważne przygotowanie do tego, aby z cyfrowych mediów korzystać w sposób refleksyjny i krytyczny. A to już pierwszy krok ku odporności na dezinformację.

Jeśli chcecie wspierać najmłodszych w budowaniu zdrowych nawyków cyfrowych i poznawaniu zasad bezpieczeństwa w sieci, dajcie znać w szkole Waszych dzieci, że do 16 maja można zgłosić placówkę do nowej edycji MegaMisji. To m.in. gotowe scenariusze zajęć, nauka przez zabawę, rozwój kompetencji nauczycieli i nagrody dla szkół. Więcej o możliwości udziału na stronie dla szkół.

Udostępnij: DiCaprio i 10 mln $ na wsparcie Ukrainy?

Odpowiedzialny biznes

Czy wiesz, że mamy aż 3000 wolontariuszy?

5 października 2018

Czy wiesz, że mamy aż 3000 wolontariuszy?

4 października nasza Fundacja obchodziła swoje 13 urodziny. To doskonały pretekst, aby podsumować jeden z najważniejszych aspektów jej działalności – wolontariat.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, iż program wolontariatu pracowniczego w Orange jest największym w Polsce. Rocznie aż 3000 pracowników angażuje się we własne projekty lub dołącza się do inicjatyw fundacji i innych aktywistów. Jeśli przeliczymy ich łączny czas pracy na standardowe 8 godzin, otrzymamy… 92 lata. Imponujące.

Projekty wolontariackie sięgają po niemal każdą tematykę i odpowiadają na rozmaite potrzeby. Niezwykle popularne są inicjatywy związane z działalnością fundacji, czyli edukacją technologiczną dzieci i młodzieży. – Uczę dzieci programować, poznajemy podstawy robotyki i razem tworzymy proste układy elektroniczne i roboty. Staram się zaszczepić w uczniach bakcyla techników-konstruktorów. Może w przyszłości skonstruują coś ciekawego? Cieszę się, że mogę się z nimi podzielić tą wiedzą, to bardzo przyjemne i inspirujące – mówi Robert Warzocha, ekspert R&D w Centrum Badawczo-Rozwojowym Orange Polska i jeden z wolontariuszy.

8 z 3000 wolontariuszy Orange podczas urodzin Fundacji w towarzystwie Jean-François Fallacher, prezesa Orange Polska i Ewy Krupy, prezesa Fundacji Orange

Na naszej urodzinowej gali, która odbyła się 4 października w Miasteczku Orange, wyróżniliśmy kilku wolontariuszy, którzy nadzwyczajnie zaangażowali się w swoje projekty w ostatnim roku. Warto wiedzieć, że tylko w 2018 roku, dzięki ich postawie, przeszkoliliśmy 7,5 tysiąca dzieci w całej Polsce z tego, jak bezpiecznie korzystać z sieci.

Bardzo, bardzo Wam dziękujemy!

Udostępnij: Czy wiesz, że mamy aż 3000 wolontariuszy?

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej