Zielony Operator

Nasze sposoby na ograniczenie emisji z transportu

9 grudnia 2022

Nasze sposoby na ograniczenie emisji z transportu

O wyzwaniach i sposobach na rozpowszechnienie niskoemisyjnego transportu przeczytacie w niedawno opublikowanym raporcieZrównoważony transport – droga do neutralności klimatycznej”. Powstał z inicjatywy UN Global Compact Network Poland. Mieliśmy swój mały wkład, przedstawiając działania Orange Polska.

Transport oparty na paliwach kopalnych jest nieodłączną częścią naszego świata i jednym z głównych źródeł emisji gazów cieplarnianych. W 2020 r. odpowiadał za 57% światowego popytu na ropę̨ naftową, a w konsekwencji udział tego sektora w światowej emisji dwutlenku węgla – według badania Międzynarodowej Agencji Energetyki – sięgał aż̇ 24% .

W Polsce ponad 20% emisji w 2019 r. pochodziło z transportu. Na przestrzeni lat 2005-20019 emisje z transportu lotniczego wzrosły o 170% a drogowego o 186%, przy spadku kolejowego o 53%. Dekarbonizacja tego sektora stanowi jeden z priorytetów związanych z ochroną klimatu. Chodzi konkretnie o rozwój transportu niskoemisyjnego i bezemisyjnego, który wykorzystuje nowoczesne technologie cyfrowe.

Zrównoważony transport w Orange

Jak to wygląda u operatora telekomunikacyjnego? Choć świadczymy usługi telekomunikacyjne, które są niematerialne, to wymagają fizycznych urządzeń i infrastruktury. Niezbędne jest zapewnienie dostaw sprzętu od stacji bazowej, przez serwer, po smartfon. Klienci odwiedzają salony sprzedaży, a obsługa techniczna musi dotrzeć na miejsce awarii. Transport przenika całość naszej codziennej działalności.

Co zatem robimy by zmniejszać wpływ naszej floty samochodowej na planetę?

  • Konsekwentnie optymalizujemy liczbę pojazdów, dostosowując ją do realnych potrzeb sprzedaży, obsługi i techniki – nasza flota jest dzisiaj o połowę mniejsza niż w 2015 r.
  • Staramy się, żeby coraz więcej samochodów było jak najmniej emisyjne. Mamy ich już kilkadziesiąt, a celem na 2025 r. jest flota przynajmniej w 3/4 złożona z samochodów hybrydowych i elektrycznych.
  • Edukujemy pracowników i zachęcamy do korzystania z narzędzi zdalnej komunikacji, a w podróżach służbowych promujemy transport zbiorowy. Szkolimy z bezpiecznej i efektywnej jazdy, dzięki czemu zużycie paliwa spada o minimum kilkanaście procent.
  • Szukamy nowych rozwiązać np. multimodalnych form transportu.

Emisyjność wpisujemy do kryteriów w przetargach, współpracujemy z firmami przewozowymi i kurierskimi, żeby optymalizować przewóz przesyłek, które z kolei możliwie „odchudzamy” i pomniejszamy. Wreszcie zachęcamy klientów do wybierania mniej emisyjnych sposobów dostaw, promując je w koszykach zakupowych online.

Cały raport znajdziecie tutaj.

Udostępnij: Nasze sposoby na ograniczenie emisji z transportu

Zielony Operator

Promujmy zrównoważony transport

24 września 2021

Promujmy zrównoważony transport

Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu (ETZT) to doroczna kampania, której celem jest promowanie zrównoważonych form mobilności. Chodzi o transport publiczny, rower czy ruch pieszy. Władze samorządowe, firmy oraz instytucje starają się zachęcić ludzi do zmiany złych dla zdrowia i środowiska przyzwyczajeń transportowych. Kulminacyjnym momentem jest Dzień bez Samochodu, przypadający 22 września. W Orange także zaangażowaliśmy się w ETZT. Zorganizowaliśmy m.in. webinar z NASK, Volkswagenem i Renault, aby porozmawiać o problemie zanieczyszczeń transportowych i wyzwaniach stojących przed branżą motoryzacyjną, niskoemisyjnych rozwiązaniach, a także elektromobilności i trendach.

Transport źródłem smogu w Polsce

Niebezpieczne zanieczyszczenia z rur wydechowych, czyli pyły, tlenki azotu, tlenki węgla i węglowodory powodują smog tworząc zawiesinę zanieczyszczeń w powietrzu. I choć smog i zmiana klimatu to dwa różne zjawiska to są ze sobą powiązane. Co je łączy? Za pojawienie się obydwu zjawisk odpowiada człowiek i mają wspólne źródło: spalanie paliw kopalnych. A co je różni? Smog jest spowodowany przez spalanie węgla lub odpadów w kotłach, piecach, a także paliw w silnikach, natomiast zmianę klimatu powodują gazy cieplarniane, zwłaszcza dwutlenek węgla, ale także metan i gazy przemysłowe.

Transport odpowiada za 40% emisji tlenków azotów,  a najwięcej spalin emitują samochody z silnikiem Diesla. Dynamiczny rozwój miast powoduje większe potrzeby mobilności, które wymagają innowacyjnych rozwiązań. Przed sektorem motoryzacyjnym stoi wiele wyzwań: ograniczenie emisji szkodliwych substancji, w tym CO2 i NOx przez samochody, upowszechnienie aut elektrycznych i stworzenie infrastruktury dla elektromobilności, a także w przyszłości rozwój rozwiązań dla autonomicznych pojazdów.

Barierami dla rozwoju aut elektrycznych są m.in. ich wyższe ceny, w porównaniu do aut zasilanych silnikami spalinowymi, brak dostępnej infrastruktury ładowania oraz mniejszy zasięg.  Eksperci wskazują, że rozwój technologii, postępująca urbanizacja i zmiany w prawodawstwie upowszechnią samochody hybrydowe, plug in elektryczne i autonomiczne.

Pomarańczowa flota

Choć w Orange zarządzamy jedną z największych w Polsce flot samochodowych udostępnionych pracownikom do celów służbowych i prywatnych, to konsekwentnie obniżamy liczbę samochodów służbowych na rzecz innych rozwiązań. W 20 miastach oferujemy samochody w systemie wypożyczalni Weź Auto. Promujemy współdzielony transport wśród pracowników, a od tego co roku inwestujemy w niskoemisyjne hybrydy i elektryki.

Komunikacja publiczna czy rower

Naszych pracowników zapytaliśmy o ich drogę do pracy. Okazało się, że w zdecydowanej większości wybieramy własny samochód (56%) i jeździmy samotnie. Tylko 22% ankietowanych ma współpasażera. Drugim wyborem jest komunikacja publiczna (21%). I choć rowerzystom zapewniamy wygodny parking i szatnie, to na ten środek transportu decyduje się tylko 11% ankietowanych. Być może przyczyną jest odległość – najwięcej z nas pokonuje odległość pomiędzy 5 a 15 km, ale część (26%) osób ankietowanych przemierza ponad 25 km. Samochody, z których korzystamy mają silniki benzynowe lub diesla, tylko niewielki procent (2,3%) posiada elektryki. Nie było to reprezentatywne badania, a jedynie krótka ankieta, niemniej obrazująca obecne nawyki. Aby to zmienić kluczowe są edukacja i komunikacja o zrównoważonym transporcie i jego wpływie na zdrowie, klimat i środowisko.

Udostępnij: Promujmy zrównoważony transport

Zielony Operator

Przesiadamy się na hybrydy i elektryki

12 marca 2021

Przesiadamy się na hybrydy i elektryki

Ograniczamy podróże służbowe korzystając z tele- i wideokonferencji. Nasi pracownicy korzystają z wypożyczalni samochodów i udogodnień dla rowerzystów. W tym roku wymienimy część naszej floty samochodów na niskoemisyjne, hybrydowe Toyoty, a wypożyczalnię doposażamy elektrycznymi Oplami Corsa-e.

Transport to źródło emisji CO2

Obok energetyki motoryzacja jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń i emisji gazów cieplarnianych na świecie. Pomimo postępu technologicznego rosnący ruch, zwłaszcza miejski, stanowi nadal znaczące źródło emisji CO2, przyczyniając się do zmiany klimatu. O szkodliwości spalin dla zdrowia i jakości powietrza w miastach nie trzeba chyba nikogo przekonywać

Prawie 30% całkowitej emisji CO2 w Unii Europejskiej pochodzi z transportu, najwięcej z drogowego. Samochody osobowe są głównym źródłem zanieczyszczeń, odpowiadając za ponad 60% wszystkich emisji CO2. Istnieją dwa sposoby na poprawę: zwiększenie wydajności pojazdów lub zmiana paliwa. Obecnie zdecydowana większość samochodów jest napędzanych benzyną, jednak coraz większą popularność zyskują samochody hybrydowe i w pełni elektryczne.

Promujemy zrównoważony transport

Choć emisje Orange Polska wynikające z transportu są zdecydowanie mniejsze, niż te związane z zużyciem energii na potrzeby sieciowe, to zależy nam na redukowaniu również ich. Dlatego promujemy współdzielony transport wśród pracowników, a rowerzystom zapewniamy wygodny parking i szatnie. Konsekwentnie obniżamy liczbę samochodów służbowych. W ostatnich czterech latach nasza flota aut służbowych zmniejszyła się o ponad 1000 sztuk.

W 2017 r. uruchomiliśmy dla naszych pracowników 35 wypożyczalni samochodów w 22 miastach, a dwa lata później wdrożyliśmy system współdzielenia „Weź Auto” pozwalający efektywniej korzystać z wypożyczalni. Użytkownicy za pomocą aplikacji mobilnej mogą rezerwować auta, otwierać je i zamykać, anulować rezerwację, czy zakończyć ją wcześniej. Nowoczesny system raportowy pozwala dostosować ilość aut do realnych potrzeb, a także śledzić jak szybko pracownicy przekonują się do ekonomii współdzielenia.

Kto nie lubi czasami szybciej pojeździć? Dlatego nie zapominamy, aby edukować naszych pracowników w zakresie eko-jazdy. Czy to w formie szkolenia, czy raportu po jeździe pokazującego, co mogą poprawić w swoim kierowaniu, aby być bardziej eko i zużywać mniej paliwa.

Niskoemisyjne hybrydy i elektryki

W tym roku 50 nowych hybrydowych samochodów Toyota Corolla pojawi się w naszej flocie, zastępując starsze modele. Auto z napędem hybrydowym ma dwa napędy: tradycyjne spalinowe i elektryczne, zasilanym z akumulatora. Korzyści z użytkowania hybrydy wynikają ze zmniejszenia spalania poprzez wykorzystanie tej części energii, która w pojazdach z napędem konwencjonalnym jest bezpowrotnie tracona podczas hamowania. Co istotne, hybrydy emitują o wiele mniej zanieczyszczeń, dlatego najwięcej korzyści przynosi ich użytkowanie w zatłoczonych centrach dużych miast. W przypadku hybrydy Toyoty producent deklaruje, że w ruchu miejskim aż w 80% korzystają wyłącznie z silnika elektrycznego.

Również w 2021 roku pojawi się w naszej firmowej wypożyczalni 5 w pełni elektrycznych aut Opel Corsa-e. Ten miejski samochód wyposażony w akumulatory o pojemności 50 kWh i silnik elektryczny o mocy 136 KM zapewnia przejechanie ponad 300 km na jednym ładowaniu.

Biorąc pod uwagę całkowite emisje samochodu elektrycznego należy wspomnieć nie tylko, ile CO2 jest emitowane w trakcie użytkowania, ale także emisje spowodowane jego produkcją i utylizacją. Ten etap cyklu życia takiego auta jest mniej przyjazny dla środowiska, niż samochodu z silnikiem spalinowym.

Trzeba też pamiętać, że poziom emisji z samochodów elektrycznych waha się w zależności od sposobu, w jaki elektryczność jest wytwarzana. Jednak nawet biorąc to pod uwagę, korzyści z użytkowania elektryka przewyższają fakt emisji zanieczyszczeń do atmosfery przez samochody benzynowe. Dodatkowo wraz z rosnącym udziałem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w przyszłości samochody elektryczne staną się jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska.

Udostępnij: Przesiadamy się na hybrydy i elektryki

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej