Ograniczamy podróże służbowe korzystając z tele- i wideokonferencji. Nasi pracownicy korzystają z wypożyczalni samochodów i udogodnień dla rowerzystów. W tym roku wymienimy część naszej floty samochodów na niskoemisyjne, hybrydowe Toyoty, a wypożyczalnię doposażamy elektrycznymi Oplami Corsa-e.
Transport to źródło emisji CO2
Obok energetyki motoryzacja jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń i emisji gazów cieplarnianych na świecie. Pomimo postępu technologicznego rosnący ruch, zwłaszcza miejski, stanowi nadal znaczące źródło emisji CO2, przyczyniając się do zmiany klimatu. O szkodliwości spalin dla zdrowia i jakości powietrza w miastach nie trzeba chyba nikogo przekonywać
Prawie 30% całkowitej emisji CO2 w Unii Europejskiej pochodzi z transportu, najwięcej z drogowego. Samochody osobowe są głównym źródłem zanieczyszczeń, odpowiadając za ponad 60% wszystkich emisji CO2. Istnieją dwa sposoby na poprawę: zwiększenie wydajności pojazdów lub zmiana paliwa. Obecnie zdecydowana większość samochodów jest napędzanych benzyną, jednak coraz większą popularność zyskują samochody hybrydowe i w pełni elektryczne.
Promujemy zrównoważony transport
Choć emisje Orange Polska wynikające z transportu są zdecydowanie mniejsze, niż te związane z zużyciem energii na potrzeby sieciowe, to zależy nam na redukowaniu również ich. Dlatego promujemy współdzielony transport wśród pracowników, a rowerzystom zapewniamy wygodny parking i szatnie. Konsekwentnie obniżamy liczbę samochodów służbowych. W ostatnich czterech latach nasza flota aut służbowych zmniejszyła się o ponad 1000 sztuk.
W 2017 r. uruchomiliśmy dla naszych pracowników 35 wypożyczalni samochodów w 22 miastach, a dwa lata później wdrożyliśmy system współdzielenia „Weź Auto” pozwalający efektywniej korzystać z wypożyczalni. Użytkownicy za pomocą aplikacji mobilnej mogą rezerwować auta, otwierać je i zamykać, anulować rezerwację, czy zakończyć ją wcześniej. Nowoczesny system raportowy pozwala dostosować ilość aut do realnych potrzeb, a także śledzić jak szybko pracownicy przekonują się do ekonomii współdzielenia.
Kto nie lubi czasami szybciej pojeździć? Dlatego nie zapominamy, aby edukować naszych pracowników w zakresie eko-jazdy. Czy to w formie szkolenia, czy raportu po jeździe pokazującego, co mogą poprawić w swoim kierowaniu, aby być bardziej eko i zużywać mniej paliwa.
Niskoemisyjne hybrydy i elektryki
W tym roku 50 nowych hybrydowych samochodów Toyota Corolla pojawi się w naszej flocie, zastępując starsze modele. Auto z napędem hybrydowym ma dwa napędy: tradycyjne spalinowe i elektryczne, zasilanym z akumulatora. Korzyści z użytkowania hybrydy wynikają ze zmniejszenia spalania poprzez wykorzystanie tej części energii, która w pojazdach z napędem konwencjonalnym jest bezpowrotnie tracona podczas hamowania. Co istotne, hybrydy emitują o wiele mniej zanieczyszczeń, dlatego najwięcej korzyści przynosi ich użytkowanie w zatłoczonych centrach dużych miast. W przypadku hybrydy Toyoty producent deklaruje, że w ruchu miejskim aż w 80% korzystają wyłącznie z silnika elektrycznego.
Również w 2021 roku pojawi się w naszej firmowej wypożyczalni 5 w pełni elektrycznych aut Opel Corsa-e. Ten miejski samochód wyposażony w akumulatory o pojemności 50 kWh i silnik elektryczny o mocy 136 KM zapewnia przejechanie ponad 300 km na jednym ładowaniu.
Biorąc pod uwagę całkowite emisje samochodu elektrycznego należy wspomnieć nie tylko, ile CO2 jest emitowane w trakcie użytkowania, ale także emisje spowodowane jego produkcją i utylizacją. Ten etap cyklu życia takiego auta jest mniej przyjazny dla środowiska, niż samochodu z silnikiem spalinowym.
Trzeba też pamiętać, że poziom emisji z samochodów elektrycznych waha się w zależności od sposobu, w jaki elektryczność jest wytwarzana. Jednak nawet biorąc to pod uwagę, korzyści z użytkowania elektryka przewyższają fakt emisji zanieczyszczeń do atmosfery przez samochody benzynowe. Dodatkowo wraz z rosnącym udziałem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w przyszłości samochody elektryczne staną się jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska.
Komentarze
Czy w najbliższym czasie Orange będzie wymieniać sprzęt komputerowy?
OdpowiedzWymieniamy go na bieżąco. Pozdrawiam
OdpowiedzMożna się skontaktować na priv?
OdpowiedzAle brednie… A skąd w tym elektrycznym samochodzie jest energia??? Oczywiście, że z węgla, który jest przecież nie eco?… 😛
OdpowiedzAle wiesz że energia w Polsce jest produkowana też przez elektrownie słoneczne, wiatrowe i wodne?
OdpowiedzA wiesz jako to procent energii? Haha!!!
OdpowiedzProszę przeczytaj ostatni akapit tekstu. Odnosi się do tego, o czym mówisz. Pozdrawiam
OdpowiedzInfrastruktura do ładowania elektryków a elektrownie OZE to dwa osobne tematy. Jak się już nabuduje FV i wiatraków to ładowarki dla elektryków powstaną z dnia na dzień? Moim zdaniem te dwie infrastruktury powinny budować się organicznie.
OdpowiedzHybryda tak, elektryk? Nie. Może za X lat kiedy w Polsce stacje ładujące samochody będą bardziej powszechne. Nie każdy ma garaż podziemny i auto które są się za każdym razem zaparkować pod „balkonem”.
OdpowiedzA może bardziej ekologicznie pomyślmy o samochodach na wodór? Miasto Poznań właśnie ogłasza przetarg na 84 autobusy miejskie zasilane ogniwami wodorowymi. To jest czystsze niż jakikolwiek pojazd elektryczny, który poza prądem (z różnych źrodeł – w PL w większości kopalnych) jest szkodliwy przy produkcji akumulatorów oraz ich utylizacji. Poza tym aut elektrycznych po stłuczkach się nie naprawia, tylko producenci zalecają złomowanie i wymianę na nowe – czy takie marnotrawstwo też jest eko?
OdpowiedzA przepraszam bateria z czego jest zrobiona?
Odpowiedzutylizacja baterii jest brana pod uwagę?
Czy Orange nie ma innych, większych problemów aniżeli zakup i wymiana floty samochodowej ?