Obecność w mediach społecznościowych jest jednym z najważniejszych aspektów korzystania z internetu – aż 3/4 internautów deklaruje, że ma konto na portalu społecznościowym. Z laptopów korzysta 70 % internautów i wygrywają one zdecydowanie z komputerami stacjonarnymi. Blisko 1/3 użytkowników internetu łączy się z siecią za pomocą smartfona. To tylko niektóre wnioski z tegorocznego badania World Internet Project zrealizowanego przez Orange Polska i Gazeta.pl.
World Internet Project to międzynarodowe badanie analizujące wpływ internetu i nowych technologii na zjawiska społeczne, ekonomiczne i polityczne. Jest realizowane od 1999 roku przez kilkadziesiąt ośrodków badawczych na świecie. W Polsce prowadzone jest od 2010 roku dzięki inicjatywie Gazeta.pl oraz Orange Polska. - WIP jest wyjątkowym źródłem danych na temat rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce, poszerzającym wiedzę na temat przyczyn i sposobów korzystania z internetu, urządzeń wykorzystywanych do łączenia się z siecią, czy jej związków z innymi mediami – mówi Maria Leśniewska, Dyrektor Planowania Strategicznego i Badań Rynkowych Orange Polska
Wyniki badań potwierdzają zależność pomiędzy poziomem wykształcenia internautów a ich stosunkiem do social mediów. Osoby z wyższym wykształceniem traktują te serwisy głównie jako źródło pozyskiwania informacji (tak zadeklarowało 57% badanych), natomiast osoby z wykształceniem podstawowym wykorzystują je przede wszystkim do celów rozrywkowych (12% badanych).
Badania WIP pokazują, że w tym roku liczba osób korzystających z laptopów przewyższyła liczbę użytkowników komputerów stacjonarnych. Laptopy ma 70% użytkowników internetu, a komputery stacjonarne – 57%. Już 12% internautów korzysta z tabletów, ale co ciekawe, tylko 6% łączy się za ich pośrednictwem z siecią. Nie jest zaskoczeniem, że urządzenie to jest najpopularniejsze wśród osób w wieku 15 – 29 lat.
Rosnąca popularność smartfonów i tabletów wpływa na coraz wyraźniejsze w ostatnim roku zjawisko multitaskingu. Z danych WIP wynika, że 46% osób, surfując w internetcie, korzysta równolegle z innych mediów. Osoby młodsze, do 29. roku życia, częściej korzystają z internetu, słuchając muzyki, natomiast użytkownicy w wieku 40-49 lat szczególnie często łączą surfowanie z oglądaniem telewizji.
Młodzi ludzie uwielbiają internet. W przypadku osób pomiędzy 15. a 24. rokiem życia, odsetek korzystających z sieci jest bliski 100%.
Obszerna część raportu została poświęcana wciąż dużej grupie Polaków, którzy nie korzystają z internetu, czyli potencjalnie zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Zjawisko dotyczy aż 38% populacji, z czego 4% to bardzo ciekawa i analizowana po raz pierwszy grupa eks-użytkowników, czyli osób które z jakiegoś powodu z internetu zrezygnowały.
Do tegorocznej edycji zaangażowanych zostało wielu ekspertów z obszaru technologii, mediów społecznościowych oraz naukowców z dziedziny nowych mediów, m.in. dr Jan Zając, dr Dominik Batorski, Kamil Brzeziński, Michał Sadowski czy Natalia Hatalska. Ich komentarze wzbogacają i uzupełniają dane z raportu.
Oprócz badania WIP 2013, w tym roku ukażą się także raporty WIP Mobile oraz WIP Entertainment, szczegółowo analizujące obszar internetu mobilnego oraz zagadnienia związane z rozrywką w sieci.
Raport dostępny jest w modelu pay per click/pay per post po tym linkiem.
***
Wojciech Jabczyński, Rzecznik Orange Polska
Tel.: 22 527 19 39
e-mail: biuro.prasowe@orange.com