Sieć

„Wyciskamy” sieć mobilną – część 2

Piotr Domański Piotr Domański
10 września 2018
„Wyciskamy” sieć mobilną – część 2

Tak jak zapowiadałem w ubiegłym tygodniu - czas na kolejny tekst o naszej sieci mobilnej. W środę było o częstotliwościach i refarmingu. Dzisiaj czas na drugą część układanki czyli optymalizację konfiguracji sieci. Często niewielkie zmiany  w ustawieniach mogą dać bardzo dobre rezultaty. Zmiany, za które się zabraliśmy polegają na tym, by sieć lepiej zarządzała dostępnymi pasmami i technologiami i sprawniej przerzucała Was na te, które zapewnią najlepszą jakość i szybkość.

Wybierzemy Ci wolny pas na autostradzie

Lubię porównanie agregacji 4G LTE do pasów na drodze – im więcej pasów, tym większy ruch jest potrzebny, by zrobił się korek. Samochody jadą płynniej, warunki są bardziej komfortowe dla kierowców. Co więcej Ferrari - czyli smartfon z wysokim CAT - będzie mogło się bardziej rozpędzić na 4-pasmowej drodze niż na osiedlowej z jednym pasem.

Chcesz przeczytać więcej o agregacji pasma? Zajrzyj do tekstu 40 MHz transferu, czyli o agregacji pasma 4G LTE.

Teraz wyobraźcie sobie, że ktoś mówi Wam „prawy pas jest mocno zapchany, na środkowym autobus wyprzedza TIR-a, ale lewy puściutki, jedź po nim”. I odpowiedni komunikat dostaje każdy samochód, który jedzie po drodze, którą dzięki temu można optymalnie zagospodarować. Właśnie tę robotę robi Mobility Load Balancing. To algorytm, którego zadaniem jest odpowiednie rozłożenie użytkowników pomiędzy czterema warstwami częstotliwości 4G LTE. Uwzględnia obciążenie stacji bazowej, a także każdej z warstw osobna.

Po co korzystać z 3G jak obok masz 4G LTE?

Sieć musi pracować tak, by nasz smartfon zawsze korzystał z najlepszej dostępnej w danym miejscu technologii. Dlatego odpaliliśmy mechanizm Redirection, który przekierowuje aktywnych użytkowników sieci 3G na sieć 4G, nawet w trakcie transmisji danych. Wcześniej to także działało, ale tylko po zakończeniu transmisji. Niby niewielka różnica, ale także tutaj - na blogu - było sporo pytań od kierowców, korzystających z GPS na telefonie. Przy włączonym na potrzeby nawigacji transferze danych ich telefony, nawet po wjechaniu w zasięg sieci 4G LTE, nadal korzystały z 3G. Jakiś czas temu te pytania się skończyły, już wiecie czemu ;-)

Podobne rozwiązanie zastosowaliśmy do przerzucania ruchu między siecią 2G, a 3G. Tutaj ma to znaczenie głównie dla rozmów. Wiecie – HD Voice lepsze ;-). Nazywa się to Network Traffic Steering i pozwoliło od początku roku, gdy je wdrożyliśmy, przerzucić ponad 30% ruchu z sieci 2G do sieci 3G.

Migracja ruchu głosowego między siecią 2G, a 3G

Informacyjnie – erlang to moja ulubiona jednostka w telekomunikacji. Oznacza ona jedną „godzinorozmowę” ;-) Czyli jedną rozmowę trwającą godzinę lub dziesięć rozmów trwających po sześć minut lub trzy rozmowy trwające po dwadzieścia minut… i tak można (prawie) w nieskończoność. Choć dla przeciętnego odbiorcy dość abstrakcyjna, to dla kolegów zajmujących się obsługą sieci ma kluczowe znacznie, bo pozwala pokazać w prosty sposób obciążenie sieci. Dlatego jest bardzo powszechna. Nieco inna definicja jest na Wikipedii.

Smartfoniku powiedz przecie…

Zasada każdego dobrego turysty mówi – gdy nie wiesz co zrobić, zapytaj „lokalsa”. Wyszliśmy z tego samego założenia wdrażając Closed loop MIMO. To funkcja, dzięki której smartfon lub modem może raportować sieci jakość wykorzystywanego kanału. Bo w sumie to taka stacja bazowa (a dokładnie eNodeB, bo mówimy przecież o sieci 4G) nie wie jaka jest jakość sygnału, który ostatecznie dociera do smartfona.

W sumie to nie wiedziała. Teraz już wie.

Testy tego rozwiązania pokazały zwiększenie prędkości o ponad 10% w łączu do klienta, a po włączeniu w całej sieci odnotowaliśmy wzrosty rzędu 7-9% dla przeciętnego użytkownika.

Niby nie mówimy o porażających wzrostach prędkości. Z 40 Mb/s nie zrobi się nagle 120. Ale poprawa pojemności sieci, kilkuprocentowe wzrosty prędkości i cały proces refarmingu przekłada się poprawę średniej prędkości także na tych stacjach, które są najbardziej obciążone ruchem – w dużych miastach, czy na węzłach komunikacyjnych – wszędzie tam, gdzie rodacy w trudzie i znoju najczęściej pochylają się nad smartfonem ;-)

A jeżeli chcecie przeczytać tekst więcej o refarmingu zajrzyjcie do tekstu „Wyciskamy” sieć mobilną oraz do komunikatu prasowego Orange Polska przeznaczy więcej pasma na LTE 4G.

Komentarze

Kozien70
Kozien70 12:41 10-09-2018

Brawo.
Kiedy load balancing klienta między pasmami LTE? Kiedy agregacja LTE w dowolnej kombinacji pasm LTE, a nie tylko w górę lub tylko w dół?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 14:17 10-09-2018

    Dogrywamy szczegóły działania tego rozwiązania.

    Odpowiedz
Nokian
Nokian 12:54 10-09-2018

Witam,

Proszę o informację czy Redirection działa już także na obszarach ze sprzętem Nokii? Pewnym jest że działa to w obszarach ze sprzętem Huawei, jednak z Nokią był problem. Jeżeli nie kiedy może to zostać uruchomione (odnoszę wrażenie, że sieć na obszarze ze sprzętem Nokii jest tej „gorszej” jakości – m.in. problemy z agregacją działająca tylko kiedy pasmo podstawowe to L800 lub L2600 – w przypadku zalogowania terminala do wspólnego L1800 agregacji brak).

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 14:58 10-09-2018

    Jeżeli pytasz o sprzęt Noki i Huawei, to działa na obu, ale na Noki jednak dopiero od niedawna.

    Odpowiedz
      Nokian
      Nokian 15:22 10-09-2018

      Dziękuję – dokładnie o to chodziło (byłem w strefie obsługiwanej przez sprzęt Nokii jakiś czas temu i wówczas to nie działało). Czy odpowiedź na pytanie Kozien70 (load balancing, agregacja w dowolnej kolejności pasm) będzie także dotyczyła strefy obsługiwanej przez sprzęt Nokii (czy tylko tam gdzie macie zainstalowany sprzęt Huawei).

      Odpowiedz
      Nieznajomy
      Nieznajomy 23:24 10-04-2020

      Panie Piotrzę, proszę o informację, w grudniu 19r. powstał 200 metrów od mojego domu maszt(5G) z Waszej sieci i w obręcie 1.5 kilometra są od grudnia problemy z zasięgiem, jedyny zasięg jaki jest to po przestawieniu na 2g. Dodam, że problem występuje od paru miesięcy, nie dość, że obniżył się zasięg to pojawiły się zakłócenia, przerywania/echo. Problemy niestety są w każdej sieci nawet i Waszej… na BTsearch nie pokazuje nadajnika, a UKE mówi, że występują zakłócenia na paśmie 900Mhz…

      Odpowiedz
Tomasz Różycki
Tomasz Różycki 15:31 10-09-2018

No takie to wszystko cacy ze po tym refarmingu w Bydgoszczy LTE jest przeciazone, okolice kamiennej – wyszynskiego, nie polecam…

Odpowiedz
Krzysiek87
Krzysiek87 15:52 10-09-2018

Wpisy na temat działania sieci są Moim zdaniem najciekawsze:) Piotrze Masz może już jakieś informację z działu technicznego na temat działania sieci w Mojej okolicy? Dlaczego od ponad roku występuje problem z zasięgiem i czy będzie w tej sprawie jakaś wizja lokalna na miejscu?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 16:29 10-09-2018

    W 4G LTE nie mamy żadnych informacji o przeciążonych stacjach, zakłóceniach czy innych trudnościach. W paśmie 900, czyli na 3G zidentyfikowaliśmy trudności, mamy poczucie, że ktoś może zakłócać, analizujemy sytuację. Jak masz poczucie, że jest inaczej daj znać, weźmiemy na warsztat.

    Odpowiedz
      Krzysiek87
      Krzysiek87 18:08 10-09-2018

      Piotrze od Półtora roku nie można komfortowo korzystać z sieci. Z pełnego zasięgu mam czasami jedną kreskę i połączenia są zamrażane. To samo sąsiedzi.Parę razy reklamacja była zgłaszana i dostawaliśmy informację,że są czasowe zakłócenia. Przekaźniki są od 1 do 1,5 km. Niedawno było UKE z delegatury w Krakowie i wyłączyło wzmacniacze u ludzi-wykryli trzy (osobiście z nimi rozmawiałem) ,ale niestety żadnej poprawy nie było i sami się zastanawiali dlaczego, taka sytuacja ma miejsce. Więc proszę Piotrze o interwencje w dziale sieci. Mogę jak już wcześniej wspominałem przesłać numer telefonu na email

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 18:12 10-09-2018

        Gdybym nie interweniował nie znałbym sytuacji u Ciebie i nie napisał, że analizujemy sytuację. Wbrew pozorom „analizujemy sytuację” nie oznacza tutaj „nie wiem co napisać, gram na czas” 😉 Po prostu koleżanki i koledzy zajmują się tym. Więc dziękuję za sygnał.

        Odpowiedz
          Krzysiek87
          Krzysiek87 18:32 10-09-2018

          Piotrze Mam nadzieję,że niebawem znów będzie można swobodnie korzystać z telefonu tak jak z przed roku. Dzięki:)

          Odpowiedz
      Marek
      Marek 22:38 10-09-2018

      Bardzo szkoda, że nie macie narzędzi, które by Was informowały o przeciążonych BTS bo wydaje się to nie przekraczać możliwości techniki w XXI wieku.

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 08:04 11-09-2018

        Oczywiście, że mamy. Gdybyśmy nie mieli nie mógłbym nic odpisać @Krzysiek87. Na większość Twoich pytań odpowiedziałem poniżej.

        Odpowiedz
Macbook
Macbook 17:23 10-09-2018

Ja mam pytanie natury technicznej.
„Wiecie – HD Voice lepsze ;-).”
Czy HD Voice w sieci 3G ma lepsze parametry niż w sieci 2G? Wiem, że VoLTE ma większe pasmo przenoszenia niż HD Voice ale czy między sobą one się różnią. Druga sprawa, jak to obecnie wygląda w Polsce. Jeśli ja dzwonię z 2G/3G z HD Voice w Polsce lub VoLTE z LTE, to czy jeśli dzwonię do Plusa/T/Play z odpowiednim sprzętem po ich stronie to tez mam jakość HD Voice/VoLTE, czy tylko rozmowy Orange-Orange? Jak wygląda ta kwestia w roamingu albo połączeniami międzynarodowymi? Jeśli też dzwonię z 3G, a znajdę się w zasięgu 4G, to czy przełączy się mnie na LTE z VoLTE, czy zostanę w HD Voice do końca połączenia oraz na odwrót, czy VoLTE można przejść na HD Voice w 3G, czy standardowa jakość połączeń.

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 18:16 10-09-2018

    Jeżeli chodzi o międzyoperatorski HD Voice to informowaliśmy o nim przy każdym odpaleniu. Poszukaj na blogu wpisów, takiego jak choćby ten: https://biuroprasowe.orange.pl/blog/hd-voice-miedzy-klientami-orange-i-plusa/. O samym HD Voice też pisaliśmy: https://biuroprasowe.orange.pl/blog/techniczna-strona-hd-voice-czyli-kolejny-tekst-z-cyklu-siec/. Jeżeli chodzi o roaming i połączenia międzynarodowe, to my odpowiadamy tylko za to co dzieje się do granicy, później jest już sieć innych operatorów. Pozostałe pytania – ciekawe, zapytam, postaram się wrócić z odpowiedzią.

    Odpowiedz
    hy
    hy 19:40 10-09-2018

    Wewnątrz VoLTE/WiFi Calling od Orange jest ten sam HD Voice tylko z większym bitrate: 23,85kb/s. W sieci 2G/3G jest bitrate 12,65kb/s lub niższy np. w przypadku przeciążenia sieci, ale to zdarza się bardzo rzadko. Do Play, T-mobile i Plus jest HD Voice z bitrate 12,65kb/s niezależnie od tego w której technologii jesteś Ty i Twój rozmówca (o ile są spełnione warunki techniczne żeby HD Voice mógł być). Są problemy z działaniem HD Voice jeśli dzwonisz z VoLTE/WiFi Calling Orange poza sieć co nie występuje w sieci 2G/3G, ale ma się to zmienić. Dzwoniąc w sieci 3G, obecnie nie ma możliwości przełączenia do VoLTE. Jest tylko taka kolejność: VoLTE->3G->2G i cały czas podtrzymywane jest HD Voice. Większa różnica w jakości rozmowy VoLTE vs. 2G/3G byłaby gdyby Orange wprowadził kodek EVS, który posiada obecnie T-mobile. @Piotr Domański jeśli możesz to spytaj techników czy przymierzacie się do EVS.

    Odpowiedz
      Macbook
      Macbook 12:44 11-09-2018

      @Hy dzięki za odpowiedź. Bardzo rzeczowo to opisałeś, szkoda, że na studiach nie potrafili tak tego wyjaśnić logicznie 🙂 Rozumiem, że przełączając się z 4G na niższe technologie po prostu zmniejszamy bitrate i one już zostają w tych niższych technologiach do końca rozmowy.

      Odpowiedz
        hy
        hy 09:27 12-09-2018

        Po zejściu do starszej technologii zmniejsza się bitrate i taki już zostaje. Oczywiście o ile w VoLTE/VoWiFi załączył się wyższy bitrate, który działa tylko wewnątrz technologii VoLTE/VoWiFi wewnątrz sieci Orange. Jeśli korzystasz z VoLTE, a Twój rozmówca z 2G/3G każdej sieci lub VoLTE/VoWiFi innej sieci to od początku masz bitrate 12,65kb/s.

        Odpowiedz
PAWEŁ
PAWEŁ 17:55 10-09-2018

Czy to wszystko o czym Pan pisze działa w całej Polsce ? I na kożdym sprzęcie ?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 18:09 10-09-2018

    Z tego co rozumiem, to rozwiązania globalne, ale jeszcze potwierdzę.

    Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 20:52 10-09-2018

Tekst jak zawsze super Piotrze. Co do działania sieci – dużo dzwonie i smsuje. Na starej Lumii Internet działa jak przyspieszenie w Trabancie 601. Więc co do działania Internetu nie mam zbytnio prawa do wydawania oceny.

Odpowiedz
Marek
Marek 22:36 10-09-2018

Piękne słowa i dobrze, że sieć się rozwija, natomiast ja jestem w tej chwili w centrum Gdańska i na Speedtest do serwera Orange osiągam maksymalnie 11 Mb/s. Pomiary o różnej porze dnia. Tak więc co klientowi po tych Waszych technologiach skoro nikt z Waszej firmy nie monitoruje sieci i nie zapewniacie prędkości nawet zbliżonych do przyzwoitości. A sygnały o tym, że prędkości w dużych miastach są beznadziejne są już od dawna i widać, że obsługa klientów w tych miastach przekracza możliwości operatorów.

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 07:48 11-09-2018

    Oczywiście, że monitorujemy obciążenie sieci. Teraz wyobraź sobie, że bez tych prac o których piszę wynik byłby zapewne dużo, dużo słabszy. Zwróć uwagę, na wykres, który zawarłem w pierwszej części tego wpisu – tam gdzie piszę o czterdziestokrotnym wzroście ruchu w sieci 4G LTE od początku 2015. A teraz weź pod uwagę, że stawianie nowej stacji bazowej w Polsce trwa kilkanaście miesięcy w najlepszym przypadku (tyle trwają procedury administracyjne), a bardzo często kilka lat. Obciążenie stacji bazowej jest jednak jednym z kluczowych czynników, które bierzemy pod uwagę, gdy planujemy inwestycje. Jest jeszcze jedna sprawa – przy obecnych normach PEM trudno jest zapewnić zasięg wewnątrz budynku, czy właśnie w miastach, co przekłada się na prędkość. Trudno także stawiać nowe stacje bazowe w miastach, gdy wiele takich prób wiąże się z protestami. Każdy chce mieć zasięg, niewielu chce mieć stacje bazową. A zasięg nie bierze się z powietrza, tylko właśnie z BTS.

    Odpowiedz
      PAWEŁ
      PAWEŁ 17:54 11-09-2018

      W mojej okolicy na pewno nie jeden zgodził by się na postawienie na swoim terenie nadajnika . Właściciel terenu na którym stawiacie BTS-y otrzymuje co miesiąc pieniądze , prawda ?

      Odpowiedz
        j
        j 09:33 12-09-2018

        I właśnie to jest największy problem dla „somsiadów”, bo ktoś będzie na tym zarabiał, a nie oni. Wtedy wymyślą sobie, że od masztów będą chorować itp.

        Odpowiedz
presto
presto 23:14 10-09-2018

Można wiedzieć kiedy lte w wieży ciśnień w Michałkowie woj.warmińsko mazurskie

Odpowiedz
Greta
Greta 01:41 11-09-2018

Proszę usprawnić informację zwrotną stan minut minipakietu za 3zł prepaid, aby w sms o stanie minut przychodziła pełna informacja ile nam zostało minut i sekund. Sprawdzając pakiet 120 min za 9zł w sms jest pozostało Ci x min, x sec. W mini pakiecie przychodzi tylko minutowa wartość, a przecież chce wykorzystać go do końca do ostatniej sekundy. Proszę to usprawnić.

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 07:43 11-09-2018

    Dzięki za sygnał przekażę 😉

    Odpowiedz
PAWEŁ
PAWEŁ 12:30 11-09-2018

Czy monitorujecie zasięg 2G i 3G do rozmów ????????? Bo często mam tak , że w trakcie rozmowy są zakłócenia lub zrywa połączenia . Zasięg jest mało stabilny .

Odpowiedz
Marcin
Marcin 14:25 09-10-2018

Ns waszej sieci 4G/4G+ max 15-16 mb/s stabilność 60% w T-Mobile te same wyniki ta sama stabilność 60% macie bardzo zapchana siec chodzi o województwo Warmińsko Mazurskie poprawcie to razem z T-Mobile bo jeszcze współpracujecie ?

Odpowiedz
MAURYCY
MAURYCY 17:15 22-04-2019

Fajnie się czyta o aspektach technicznych napisanych w przystępny sposób.

Odpowiedz

Rozrywka

Internet w Orange dla Firm

Stella Widomska Stella Widomska
10 września 2018
Internet w Orange dla Firm

Każdy kto posiada własną firmę (zwłaszcza taką mniejszą) wie, że ma w niej wiele etatów – jest prezesem, działem sprzedaży, infolinią, a nawet obsługą firmowego fanpage’a. W takiej firmie  podstawą jest być blisko klienta. A do tego najlepiej mieć internet i rozmowy bez limitu w Orange dla Firm. Teraz w zestawie z wodoodpornym Huawei P20 Pro z wytrzymała baterią i zestawem samochodowym.

I garść informacji na temat nowego spotu. Za jego kreację odpowiada Havas Warsaw, produkcję Tyrka Studio, postprodukcję Miło. Dźwiękiem zajął się Lunapark, media zaplanował i kupił dom mediowy Initiative Media, a spot wyreżyserował Kolektyw Reżyserski Państwo Rodzeństwo.

 

Komentarze

Klient
Klient 15:19 17-04-2025

Są jakieś plany na obszar Łańcut – Przeworsk? Przebiega tam autostrada, linia kolejowa, droga krajowa, a najbliższe nadajniki oddalone od siebie ponad 10km.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 09:49 24-04-2025

    Jest w planach na ten rok stacja w miejscowości Wątocze (Dębina).

    Odpowiedz
tom
tom 15:35 17-04-2025

Dzień dobry, czy w najbliższym czasie planowana jest modernizacja nadajnika 26003 (ID: 27765), Starachowice ul. Na Szlakowisku 8. Czy w ramach tej modernizacji przewidywane jest również uruchomienie C-Band? Pozdrawiam serdecznie.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:33 18-04-2025

    Ta stacja jest już po modernizacji – w ubiegłym roku. Na ten moment nie mamy planu uruchomienia na niej 5G C-band.

    Odpowiedz
Nikodem
Nikodem 16:43 17-04-2025

Czy możemy liczyć na dowieszenie Waszych anten do stacji Play – WAD7010 Izdebnik ? 🙂 To poprawi sygnał który jest mizerny niestety 🙁

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 09:51 24-04-2025

    Na ten moment niestety nie.

    Odpowiedz
Oliwier
Oliwier 18:44 17-04-2025

Czekamy na pasmo C w Kostrzynie Wielkopolskim🫡

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:35 18-04-2025

    Mamy w planach na ten rok 🙂

    Odpowiedz
Oliwier
Oliwier 18:45 17-04-2025

Przydałby się nadajnik między miejscowością Głobino, a Warblewo (76-200). Zasięg mega zrywa przy połączeniach 🙁

Odpowiedz
Oliwier
Oliwier 18:47 17-04-2025

Czy nadajnik w miejscowości Wróblewo 62-025 będzie we wrześniu 2026?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 09:52 24-04-2025

    Nie wiem skąd informacja o wrześniu. W tym momencie nie mamy w planach budowy nowej stacji w tej miejscowości.

    Odpowiedz
Igor
Igor 13:43 18-04-2025

Na zachód od Tarnowa to jedna wielka porażka zgłaszanie problemu zasięgu od lat i nic pley stawia maszty jeden po drugim Orange nic .

Odpowiedz
turysta
turysta 14:31 18-04-2025

Co z zasięgiem Orange w Wołosate? Pozostali operatorzy tam mają zasięg tylko Orange kuleje…

Odpowiedz
Turysta
Turysta 14:34 18-04-2025

Co z zasięgiem sieci w Wołosate (Bieszczady)? Wszyscy operatorzy tam działają tylko Orange zostało z tyłu. Macie jakieś plany na poprawę zasięgu??

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:05 25-04-2025

    W tej części woj. podkarpackiego uruchomiliśmy w zeszłym roku stacje w miejscowościach Myczkowce, Terka, Nadolany. Kwestia budowy stacji w Wołosate jest na etapie analiz.

    Odpowiedz
Zbniew
Zbniew 15:40 18-04-2025

Czy w planach na ten rok jest modernizacja stacji na 5G w paśmie C na nadajnikach Lenartowo,Gaj,Wilczyn?

Odpowiedz
Michał
Michał 18:14 18-04-2025

Witam kiedy można spodziewać 5 G w paśmie C w miejscowości Rostarzewo w Wielkopolsce pozwolenie na pasmo C jest od Stycznia tego roku.

Odpowiedz
Andrzej
Andrzej 20:34 18-04-2025

Dzień dobry,

Czy w najbliższym czasie planowane są modernizacje i uruchomienie pasma C na nadajnikach w gminie Czernica?

Pozdrawiam,

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:41 25-04-2025

    Dzień dobry, w tym roku zmodernizujemy wszystkie 5 stacji bazowych w Czernicy.

    Odpowiedz
Jaro
Jaro 21:07 18-04-2025

Inwestujecie w nowe stacje bazowe i technologie i bardzo dobrze Ale może byście jednak reagowali na sugestie swoich klientów którzy tak jak chociażby ja często pod nosem przeklina bo zasięg u nas prawie żądny. Nadajnik wciąż przeciążony z niskiego stosunkowo komina. Było już tyle próśb interwencji i nic bez echa.. Może coś się poprawi jak wyłączycie u nas 3g choć wątpię. Jest blisko nadajnik Play wystarczyłoby się dogadać wam między sobą żeby z niego emitowac sygnał. Prócz spektakularnych inwestycji miejcie też na uwadze innych którzy uczciwie płacą a pozostają prawie bez zasięgu.
Mieszkaniec Strumienia woj śląskie

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:32 25-04-2025

    Gwarantuję, że mamy na uwadze jakość świadczonych usług i zadowolenie użytkowników sieci. W tym roku w Strumieniu zmodernizujemy 4 z 6 zlokalizowanych tam stacji bazowych. W ramach tej modernizacji uruchomimy dodatkowe warstwy LTE, które wzmocnią zasięg i pojemność sieci. Dodam, że 2 pozostałe stacje przeszły modernizację w 2023 roku.

    Odpowiedz
Krystian
Krystian 04:14 19-04-2025

Kiedy zaktualizujecie mape żeby widzieć gdzie nie ma sieci 3G bo w mojej miejscowości zostało już wyłączone a na mapie pokazuje dalej

Odpowiedz
Marcool
Marcool 07:11 19-04-2025

Kiedy będzie 5g w Chrzanowie, woj małopolskie 32-500 ?

Odpowiedz
Danuta
Danuta 08:31 19-04-2025

Wy macie choć trochę
Kosobudz ,lubuskie ,zero zasięgu komórki i internetu .Jesteśmy w lesie i trochę w dole
Nic nie dociera .Jesteśmy wykluczeni że społeczeństwa. Ani jeden operator nie odpowiedział na petycję. Ktoś nam pomoże?

Odpowiedz
Kuba
Kuba 11:27 19-04-2025

Coś wiadomo o CBandzie w lokalizacji: Rzgów plac 500-lecia 7? I jak tam modernizacja stacji wŁodzi, które nie mają aktualnie L900 mimo że miały wcześniej U900?

Odpowiedz
Driver
Driver 12:21 19-04-2025

W Ostrowie wielkopolskim przydałoby się pasmo c w centrum miasta! Bo LTE w centrum ledwo zipie.

Odpowiedz
BIAŁYSTOK
BIAŁYSTOK 13:31 19-04-2025

TO CHYBA JAKIŚ CHWYT MARKETINGOWY.W woj.podlaskim zasięg to jakaś kpina.Pozdrawiam !

Odpowiedz
Asdf
Asdf 17:14 20-04-2025

Witam. Czy jest może planowany nadajnik w Lubartowie (woj. Lubelskie)?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:07 25-04-2025

    Mamy w planach rozbudowę sieci w Lubartowie, jesteśmy na wstępnym etapie procesu. Na ten moment nie jestem w stanie podać terminu.

    Odpowiedz
KrotoszynWlkp
KrotoszynWlkp 21:30 20-04-2025

Było bardzo miernie ale teraz nie można już narzekać działa super i nie ma takiej lipy jak wcześniej🔥 dzięki

Odpowiedz
Paweł
Paweł 13:45 21-04-2025

Witam.Czy jest szansa na poprawę zasięgu w gminie Wieczfnia Kościlna i pobliskich miejscowosciach?

Odpowiedz
Rob67
Rob67 16:45 22-04-2025

Niestety z pasmem C w Orange są prawdopodobnie konfiguracyjne problemy. Jeśli w stacji koegzystuje DSS 2100MHz, to w zdecydowanej większości stacji w różnych częściach kraju jest problem z zalogowaniem terminala do band C. Pomaga dopiero tryb offline w telefonie i ponownie online. Przetestowane na różnych modelach

Odpowiedz
Marcin
Marcin 22:15 22-04-2025

Witam czy doczekamy się lepszego zasięgu Orange w Tuchowie małopolska brak słów rok za rokiem czarna dup……

Odpowiedz
Jaś
Jaś 08:53 23-04-2025

Dalej czekam na nadajnik we wsi Biała w gminie Wieleń

Odpowiedz
Yoyo
Yoyo 12:13 23-04-2025

Kiedy planujecie wybudować nadajnik w powiecie Pińczowskim w gminie Złota?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:11 25-04-2025

    W ubiegłym roku uruchomiliśmy nową stację w sąsiedniej gminie Pińczów, która wzmacnia sieć i zasięg również na terenie gminy Złota. Nie mamy obecnie planu na dalszą rozbudowę w gminie Złota.

    Odpowiedz
Piotr
Piotr 13:01 23-04-2025

Dzień Dobry. Pani Kingo, czy posiada Pani wiedzę kiedy może być uruchomione 5G o częstotliwości 2100 MHz na stacji o nr 10573? Orange posiada zgodę na uruchomienie tego zakresu na podstawie pozwolenia nr MNET/15/77089/14/25. Stacja jesienią ubiegłego roku była modernizowana i byłem przekonany, że właśnie ze względu na uruchomienie ww. 5G. Niestety tak się nie stało i LTE jakie jest tam „siane” jest dość intensywnie zapychane. Nadmienię, że pod koniec ubiegłego roku stałem przed wyborem operatora i tylko ze względu na posiadane pozwolenie na uruchomienie ww. 5G zdecydowałem się na Waszą ofertę dostępu do Internetu. Jednak jak na ironię Orange do tej pory nie uruchomił usługi a konkurencja, która sieje masz nieco dalej od mojej lokalizacji, całkiem niedawno uruchomiła swoje 5G w paśmie C. Będę wdzięczny za informację zwrotną. Pozdrawiam.

Odpowiedz
Gabriel
Gabriel 13:56 23-04-2025

A w Częstochowie poziom sygnału LTE i zasięg coraz słabszy. Czy to przypadek czy celowe działanie aby wymusić przechodzenie do innych operatorów?

Odpowiedz
Klient
Klient 15:43 23-04-2025

Dzięki za modernizacje muzealnych stacji, ogromny skok prędkości po uruchomieniu wszystkich pasm LTE zamiast 1-2. Szkoda tylko, że w otoczeniu tak dobrych stacji nadal są stacje na pozwoleniu T-mobile które mają tylko L800 i sygnał z nich emitowany działa na szkodę klientów Orange.

Odpowiedz
Sebastian
Sebastian 16:54 23-04-2025

Witam Pani Kingo.Czy jest planowana poprawa zasięgu w gminie Wieczfnia Kościelna powiat Mława ? W pobliskich miejscowościach występuje bardzo słaby zasięg LTE przeważnie występuje 2G ( wewnątrz budynków) ( Niestety włączenie LTE 900 na pobliskich stacjach BTS nie pomogło).

Źródło: blog Orange Polska https://biuroprasowe.orange.pl

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:14 25-04-2025

    Mamy w planach na pierwsze półrocze modernizację stacji w Kuklinie – uruchomione dodatkowe warstwy LTE zwiększą zasięg i pojemność sieci. Na razie nie mamy planów budowy nowej stacji w tej okolicy. Jeśli są problemy zasięgowe, zachęcam do zgłaszania tego przez Obsługę Klienta.

    Odpowiedz
Kacper
Kacper 17:19 23-04-2025

Czy możecie zainstalować swoje anteny na wieży Play MLA4425 Windyki? Dzięki tej stacji w znacznym stopniu poprawiłby się zasięg Orange w miejscowościach takich jak Windyki,Grzybowo,Wąsosze.W tych miejscowościach zasięg Orange LTE nawet na zewnątrz jest nieosiągalny. Z góry dziękuję za odpowiedz .

Źródło: blog Orange Polska https://biuroprasowe.orange.pl

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:16 25-04-2025

    Na dziś nie mamy takiego planu, ale może się to oczywiście zmienić.

    Odpowiedz
Mieszkaniec
Mieszkaniec 12:50 24-04-2025

Czy gmina Zduńska Wola, wsie Zamłynie, Annopole doczekają się jakiejś poprawy? Tu nawet na zewnątrz nie można się dogadać, trzeba się wspinać na wysokości, a nie każdy ma piętrowy dom! Przydałby się jakiś ekstra nadajnik, Play postawiło.

Odpowiedz
Voen776
Voen776 15:04 24-04-2025

Okolice Suwałk to jest tragedia z waszym zasięgiem. Jak tu nie poprawi się nic to wracam do konkurencji

Odpowiedz
Mariusz
Mariusz 20:29 25-04-2025

Dzień Dobry.Pani Kingo czy jest planowana modernizacja nadajników w miejscowości Wieczfnia-Kolonia i Kuklin?.W gminie Wieczfnia Kościelna a w szczególności w okolicznych miejscowościach jest bardzo słaby zasięg LTE..pomimo wyłączenia 3g i włączenia pasma czestotliwości 900.Czy są planowane jakieś modernizacje sieci bo w okolicznych miejscowosciach takich jak np Wąsosze,Grzybowo,Grzybowo-Kapuśnik czy Windyki zasięg LTE „4G” jest praktycznie nieosiągalny ??

Źródło: blog Orange Polska https://biuroprasowe.orange.pl

Odpowiedz
Tomasz
Tomasz 08:31 26-04-2025

Pani Kingo czy jest szansa na jakikolwiek kontakt z Waszej strony, jeśli mamy na terenie gminy problemy z zasięgiem, mieszkańcy je regularnie zgłaszają, można założyć dobrą wolę władz gminy na rozbudowę sieci, tylko po prostu nie ma się w ogóle do kogo zwrócić, bo przecież nie zadzwonię do konsultanta na infolinię w tej sprawie (z całym szacunkiem dla nich). Ale czy w ogóle ktoś może rozważyć temat.

Odpowiedz
Paweł
Paweł 12:58 26-04-2025

Robicie tyle nadajników, zróbcie jaki kolwiek w Leszczudół-Nowiny pod Wyszków w którym ciężko się dodzwonić z jakiej kolwiek sieci nie mówiąc o internecie. Pozdrawiam

Odpowiedz
Yoyo
Yoyo 21:05 27-04-2025

Mam pytanie: To co dały te wszystkie petycje do UKE w sprawie poprawy zasięgu w naszej gminie, padła też odpowiedź od Was że nadajnik ma powstać – przynajmniej tak urząd gminy się chwalił przed wyborami, a tu się od Pani dowiaduje że jednak nie. Pozdrawiam

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 09:46 29-04-2025

    Nie wiem co przekazał urząd gminy, więc nie jestem w stanie się do tego odnieść. Mogę powiedzieć tyle, że na terenie samej gminy Złota nie planowaliśmy inwestycji, ale – tak jak napisałam wcześniej – w okolicy, od strony Woli Chroberskiej, w gminie Pińczów uruchomiliśmy w zeszłym roku roku stację bazową. Jeden z jej sektorów jest skierowany w stronę gminy Złota. Taką informację przekazaliśmy w odpowiedzi na pismo z UKE.

    Odpowiedz
Liokko
Liokko 10:09 28-04-2025

Witam serdecznie.
Czy w Powiecie Lipnowskim woj. Kujawsko-pomorskie, a dokładnie chodzi o Zaduszniki 87-612 Czy jest coś w planach o nowy BTS? Czy nawet modernizacja nadajnika w Nowej Wsi na 5g?
Pozdrawiam serdecznie.

Odpowiedz
Krystian
Krystian 13:37 29-04-2025

Pani Kingo czy jest planowana modernizacja nadajników w miejscowości Wieczfnia-Kolonia i Kuklin?.W gminie Wieczfnia Kościelna a w szczególności w okolicznych miejscowościach jest bardzo słaby zasięg LTE..pomimo wyłączenia 3g i włączenia pasma czestotliwości 900.Czy są planowane jakieś modernizacje sieci bo w okolicznych miejscowosciach takich jak np Wąsosze,Grzybowo,Grzybowo-Kapuśnik czy Windyki zasięg LTE „4G” jest praktycznie nieosiągalny ??

Źródło: blog Orange Polska https://biuroprasowe.orange.pl

Odpowiedz
Yoyo
Yoyo 17:20 29-04-2025

Dziękuję Pani Kingo za odpowiedź, jeśli ma pani na myśli nadajnik w Kozubowie [Orange (26003) ID: 27428] to on zbyt wiele nie poprawił 🙂 a przynajmniej nie tam gdzie obiecywano poprawę. Pozdrawiam

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 16:31 30-04-2025

    Tak, chodzi o nadajnik w Kozubowie. Również pozdrawiam

    Odpowiedz
Preev
Preev 08:38 30-04-2025

Dzień dobry
Czy maszt w miejscowości Zendek ID:34256 będzie uruchomiony przed wakacjami?
Pozdrawiam

Odpowiedz
huzi32
huzi32 16:45 30-04-2025

a co z miejscowosciami po powodzi kotlina klodzka a konkretnie Stronie Ślaskie .. byl przekaznik tymczasowy 5G ale go zabraliscie i dupa zero 5G w Stroniu <Śląskim co dalej... mcie jakies plany

Odpowiedz
Użytkownik
Użytkownik 17:20 30-04-2025

Witam.Co z modernizacja nadajników w miejscowości Wieczfnia-Kolonia i Kuklin?.W gminie Wieczfnia Kościelna a w szczególności w okolicznych miejscowościach jest bardzo słaby zasięg LTE..pomimo wyłączenia 3g i włączenia pasma czestotliwości 900.Czy są planowane jakieś modernizacje sieci bo w okolicznych miejscowosciach takich jak np Wąsosze,Grzybowo,Grzybowo-Kapuśnik czy Windyki zasięg LTE „4G” jest praktycznie nieosiągalny.

Odpowiedz
Preev
Preev 06:40 03-05-2025

To zapytam inaczej, od kogo można uzyskać taką informację? Jest to bardzo ważne dla wielu osób z okolicy…

Odpowiedz
Marcin Bilski
Marcin Bilski 10:37 03-05-2025

Skalmierz gm Błaszki
Stawiają nowy maszt.
Fizycznie już jest.
Macie info jaka sieć go uruchamia?

Odpowiedz
Kacper
Kacper 13:31 05-05-2025

Czekam na więcej nadajników z C-Band w Radomsku i jakiś w Przedborzu.

Odpowiedz
Tczewiak
Tczewiak 13:11 09-05-2025

Czy jest planowana rozbudowa i lepsze pokrycie os. Bema oraz os. Czyżykowo w Tczewie? Niestety, jest jeden nadajnik przy Bałdowskiej 1, Tczew, ale nadajnik jest dosyć daleko i pokrywa powierzchnią bardzo duży obszar.
To duże osiedla, jednak przepustowość i zasięg pozostawia wiele do życzenia, na tle konkurencji.

Odpowiedz
Dominik
Dominik 12:00 21-05-2025

Miejscowosc Kamien gmina czernichów 32-070, kiedy będzie nadajnik Orange?

Odpowiedz

Oferta

Co w gadżetach piszczy (27)

Michał Rosiak Michał Rosiak
08 września 2018
Co w gadżetach piszczy (27)

Stęskniliście się za tekstem o gadżetach? Właśnie zdałem sobie sprawę, że dawno nie było, a faktycznie miałem w rękach parę rzeczy wartych opisania. Dzisiaj więc najpierw – w dość niestandardowy sposób – posłuchamy muzyki, potem pooglądamy telewizję (też na urządzeniu dość specyficznym). A na koniec – cóż, nie mogłoby zabraknąć smartfona :)

Trekz Air – Słuchawki, do których nie potrzeba uszu

Na pomysł słuchawek AfterShokz Trekz Air wpadł na przełomie XVII i XIX wieku... Ludwig van Beethoven. Brzmi szaleńczo, ale to genialny kompozytor, radząc sobie z objawami głuchoty, jako pierwszy używał przewodnictwa kostnego. Trzymał w zębach kawałek metalu, który przewodził muzykę bezpośrednio do jego czaszki. Technologia w zasadzie się nie zmieniła, ale czasy tak, więc słuchanie muzyki bez użyciu uszu jest na szczęście znacznie wygodniejsze :)

Trekz Air ważą zaledwie 30 gramów, a biorąc pod uwagę, że nie wkładamy ich do uszu, łatwo zapomnieć, że w ogóle je mamy! Pozycjonowane są jako słuchawki dla sportowców, z czym nie sposób się nie zgodzić. Ja np. jadąc na rowerze nie słuchałem muzyki, bojąc się, że nie usłyszę np. klaksonu samochodu. Jeśli np. biegamy wieczorami w słabo oświetlonej okolicy, to właśnie zmysł słuchu może nas ostrzec przed zagrożeniem.

Jak to działa? W zasadzie idealnie. Jeśli odpowiednio ustawimy głośność, nie odetniemy się od tego, co dzieje się wokół, jednocześnie słuchając muzyki. Sam dźwięk po części słychać również z otworów w słuchawkach. Tego, iż kluczem są drgania przetworników dotykających kości, dowodzi fakt, iż przy zatkaniu uszu... wszystko słychać nieporównywalnie głośniej i wyraźniej! Co więcej, zamiast zakładać Trekz Air nad uszami możemy równie dobrze przytknąć je do... czoła :) Oczywiście możemy przez nie również rozmawiać, a jakość dźwięku z dwóch mikrofonów moi rozmówcy oceniali najlepiej ze wszystkich dotychczas używanych przeze mnie bezprzewodowych słuchawek.

O wyjątkowo wysokiej jakości oczywiście nie ma mowy, ale to nigdy nie miał być sprzęt audiofilski. Ja od Trekz Air oczekiwałem dobrej jakości muzyki, nie odcięcia od otoczenia, wygody noszenia (bez ryzyka, że spadną podczas aktywności fizycznej) i odporności na pot, czy deszcz. I dokładnie to dostałem.

Ferguson FBOX ATV – Prawie jak Shield, ale lepszy

Urządzenia FBOX od znanej od lat głównie z satelitarnych tunerów polskiej marki Ferguson testuję od pierwszego modelu. Gdy jakiś czas temu w moje ręce trafił model ATV (to było już jakiś czas temu, przyznaję, że trochę się u mnie przeleżał) od samego podłączenia zobaczyłem jak olbrzymią zmianę przeszła seria FBOX. Od urządzenia, które działało z trudem, ale nie było dlań alternatywy (wtedy Smart TV były rzadkością) do sprzętu, który działa tak, że mógłby zawstydzić wiele telewizorów.

Kluczowa zmiana w porównaniu do poprzednich modeli to fakt, że ATV nie korzysta z klasycznego Androida, lecz z systemu Android TV. Różnica jest kosmiczna. W połączeniu z 64-bitowym procesorem dedykowanym do obsługi multimediów i szybką pamięcią DDR4 daje „user experience” na poziomie systemu wbudowanego w telewizor. Systemu, który obsłuży każdą treść, włącznie z coraz popularniejszymi i częściej spotykanymi produkcjami w jakości 4K i w trybie HDR, a także dźwięk Dolby Atmos 9.1.2 (słabsze oczywiście też ;) ). Nie ma mowy o „krztuszeniu” się i przycinaniu. W sporej części pomaga w tym też charakterystyczny „kafelkowy” interfejs Android TV. Ekran telewizora z podłączonym FBOXem ATV przypomina mocno Nvidia Shield i... wcale nie „do złudzenia”. Przy próbie połączenia z urządzeniami zewnętrznymi ATV przedstawia się bowiem właśnie jako „Shield” :) Sprzęt współpracuje oczywiście z dyskami zewnętrznymi. Dzięki gniazdu USB 3.0 bez problemu radzi sobie nawet z plikami wielkości kilku gigabajtów.

O ile większości użytkowników wystarczy to, co powyżej, warto zaznaczyć, że na FBOXie ATV obok Android TV możemy równolegle uruchomić... Linuxa. Po co? Choćby po to, by uruchomić na nim aplikację wyszukującą filmy, która je pobierze, serwer Plex uruchomiony na tym małym urządzonku wrzuci plik do konkretnego katalogu, a oprogramowanie klienckie pod Android TV – zindeksuje, pokaże i pozwoli na jego streamowanie. Kosmos. Oczywiście nie musimy ograniczać się do kwestii multimedialnych, również dobrze na podpiętym do FBOXa ATV dysku, czy włożonej doń karcie SD możemy hostować Wordpressa, czy postawić serwer FTP.

No i – last, but not least – mówimy o sprzęcie, zgrabnym, małym, nowocześnie – a wręcz futurystycznie – wyglądającym, w kolorze idealnej czerni, którego nie wstyd postawić w salonie.

LG G7 Thinq – Po prostu... jest

„Na grzyba komu ten notch!?” – taka była moja pierwsza myśl, gdy wziąłem do ręki najnowszego flagowca LG. Moda na wycięcia na górze ekranu wciąż mnie zadziwia, ale nie ukrywam, że począwszy w zasadzie od G3 „ci drudzy” (choćby pod względem sprzedaży) Koreańczycy mają u mnie duży kredyt zaufania. Aparaty z najlepszym światłem, pierwsza (nieudana) próba z telefonem modułowym, wreszcie drugi, szerokokątny obiektyw, czy profesjonalny Quad DAC – LG zawsze próbowało „macać” rynek czymś nowym i intrygującym.

Jakby tak przemyśleć powyższe to chyba G7 Thinq jest... najspokojniejszym modelem LG od lat. Bryła bardzo podobna do G6, ponownie drugi szeroki (acz z mniejszym kątem) obiektyw, ponownie świetny przetwornik muzyczny, nawet to „Thinq” z nazwy było już choćby w V30. G7 Thinq to w zasadzie jego wielu poprzedników zebranych w jeden telefon, którego mimo, iż jest bardziej ewo- niż rewolucją nie oddawałem przez ponad dwa miesiące. W nim po prostu wszystko jest na swoim miejscu. Idealnie leży w ręku, mimo zmniejszenia kąta drugiego obiektywu pozwala na zmieszczenie na zdjęciu znacznie więcej, a po podłączeniu przewodowych słuchawek (głośnik niestety tylko mono :(, choć całkiem niezły) jakość dźwięku wyrywa z butów. Zawarte w nazwie „Thinq” – jeśli nie zapomnimy go włączyć – po chwili namysłu automatycznie ustawia nam parametry aparatu przy robieniu fotografii i faktycznie miałem wrażenie, że wtedy fotki wyglądały ładniej.

G7 Thinq to pierwszy telefon z dedykowanym przyciskiem do wirtualnego Asystenta Google. Nie asystenta w ogóle (właściciele koreańskiej konkurencji coś o tym wiedzą), tylko tego od producenta systemu, który niebawem będzie mówił po polsku. W zasadzie już mówi i – hmmm, powiedzmy, że w tym zakresie „doszły mnie wieści” – wychodzi mu to nadspodziewanie dobrze. W takiej sytuacji używanie bocznego przycisku w celu wywołania „nasłuchu” jest intuicyjne i znacząca ułatwia korzystanie z Asystenta.

Gdybyście mnie poprosili o wymienienie trzech cech, które powodują, że tak przypadł mi do gustu LG G7 Thinq, chyba nie dałbym rady ich wymienić. On po prostu... jest, zgrał się ze mną idealnie i z żalem go oddawałem. Jeśli sami chcecie sprawdzić, w czym tkwi magia G7 Thinq, znajdziecie go w naszym sklepie.

 

Komentarze

Scroll to Top