Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo czy lepsza oferta

Monika Kulik Monika Kulik
08 grudnia 2020
Bezpieczeństwo czy lepsza oferta

Czy jesteśmy w stanie zgodzić się na pewne ustępstwa w dbaniu o swoje bezpieczeństwo i dane na rzecz lepszych warunków umowy czy oferty? Tak postawione pytanie pojawiło się w naszym badaniu „Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”.

37% respondentów nie wyraża na to zgody, 31% nie ma sprecyzowanej opinii na ten temat, a 32% byłoby skłonnych zgodzić się na takie rozwiązanie. To dość równomierne rozłożenie opinii. Natomiast są różnice związane zaawansowaniem technologicznym i wiekiem respondentów.

Pewni swoich umiejętności

Osoby o wyższych kompetencjach technologicznych mają większą świadomość tego, jak na nasze życie moralne wpływają nowe technologie – 92% zgadza się na to, że nowe technologie zmieniają granice etyczne (inni respondenci to 77% wskazań). Wyrażają oni też przekonanie, że wraz z rozwojem technologii trzeba większą wagę przykładać do bezpieczeństwa – zaawansowani technologicznie 72% vs. pozostali 58%. Co ciekawe, osoby zaawansowane technologicznie dwa razy częściej skłonne byłyby poświęcić swoje bezpieczeństwo i prywatność na rzecz lepszej oferty – sądzi tak 51% badanych z tej grupy (pozostali – 25%).

Zaawansowani technologiczne są raczej technoentuzjastami – interesują się technologiami, chcą z nich korzystać jako pierwsi. W połączeniu z poczuciem eksperckiej wiedzy o technologii może to prowadzić do poczucia obniżonego osobistego poczucia zagrożenia związanego z ewentualnymi nadużyciami. Rozumieją, że jest to wyzwaniem i widzą, że wraz z rozwojem technologii konieczna jest większa uważność w kwestii zagrożeń w internecie i bezpieczeństwa danych, ale uważają, że sami mają wiedzę niezbędną, żeby ochronić się przed tymi problemami. Stąd zapewne ich duża gotowość do ustępstw w kwestii bezpieczeństwa danych w zamian za korzystne oferty – są przekonani, że potrafią rozpoznać zbyt daleko idące ustępstwa i nie zgodzą się na nie (przy czym obiektywnie niekoniecznie musi to być prawdą).

Prywatność jest walutą

Podobnie młodsi internauci, którzy żyją otoczeni technologią od dziecka i przez samo przyzwyczajenie do niej bardziej jej ufają (więc mogą się mniej obawiać niekorzystnych konsekwencji nadużyć). Lepiej odnajdują się też w sytuacji trade-off, gdzie w zamian za swoje dane osobowe otrzymują lepsze usługi lub korzystne oferty – są pragmatyczni i skłonni korzystać z waluty, jaką stały się ich dane. Jak pokazują europejskie badania, są też przekonani, że umieją się skutecznie chronić przed nadużyciami w internecie i będą umieli zidentyfikować próbę oszustwa lub nielegalnego wykorzystania danych, mają najmniej obaw dotyczących swojego szeroko rozumianego bezpieczeństwa online.

A może przyzwyczajeni do nowych technologii przyzwyczaili się też do przekazywania i ujawniania swoich danych? Rodzi się więc pytanie, czy prywatność jest dla nich taką wartością, jak dla starszych użytkowników sieci?

J. Rifkin – amerykański ekonomista i publicysta, autor wielu książek o rozwoju świata i technologii, jest zdania, że połączenie każdego i wszystkiego w globalną neurosieć wyprowadza rodzaj ludzki z ery prywatności, która była wyznacznikiem nowoczesności, i wprowadza go w erę przejrzystości. Dla młodego pokolenia dorastającego w globalnie połączonym świecie, gdzie każdy moment życia jest chętnie dokumentowany i szeroko rozpowszechniany za pośrednictwem mediów społecznościowych, prywatność straciła na znaczeniu.

fragment raportu Digital Ethics - 3 wykresy pokazujace stosunek ogóły, młodych i zaawansowanych technologicznie do ustepst w zakresie bezpieczeństwa i prywatności na rzecz lepszej oferty

Więcej o na ten temat znajdziecie w Raporcie „Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”. Jest on efektem współpracy Wydziału Zarządzania Uniwersytetu ŁódzkiegoOrange Polska. Obejmuje wyniki badań w czterech obszarach: wzorce moralne, znajomość i zakres korzystania z technologii, obawy oraz wątpliwości etyczne związane z technologią a także odpowiedzialność i bezpieczeństwo w świecie technologii.

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 23:55 08-12-2020

Pobrane, to czytamy – 78 stron 🙂

Odpowiedz

Sieć

Technologie mobilne w sieciach kampusowych

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
08 grudnia 2020
Technologie mobilne w sieciach kampusowych

Nikogo na tym blogu nie muszę przekonywać jak ważna i niezawodna jest łączność komórkowa w biznesie. Zwłaszcza teraz w czasach pandemii, która przyśpieszyła cyfrową transformację wielu firm. Jednym z ciekawych rozwiązań, o których chcę Wam opowiedzieć jest sieć kampusowa. W tradycyjnej opcji ma ograniczony zasięg i najczęściej obejmuje kilka budynków na terenie przedsiębiorstwa, łącząc w jedną sieć wiele sieci lokalnych.

Sieć kampusowa 5G/LTE to w praktyce zasoby sieci komórkowej do wyłącznej dyspozycji i w lokalizacji przedsiębiorstwa. Celem rozwiązania jest obsługa krytycznych procesów biznesowych oraz innowacyjnych rozwiązań związanych np. z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością czy ruchem pojazdów autonomicznych. Sieć jest dostosowana do oczekiwań klienta. Chodzi o zasięg, szybką transmisję danych i niskie opóźnienia połączone z wysokim poziomem bezpieczeństwa i niezawodności. Warto w tym miejscu wspomnieć o dwóch rodzajach sieci kampusowych opartych na technologiach komórkowych.

Sieć komórkowa na wyłączność

Pierwszy z nich to prywatna sieć komórkowa, w której zasoby radiowe są do wyłącznej dyspozycji przedsiębiorstwa. Z takiej sieci nie będą mogli korzystać abonenci Orange, którzy znajdą się w jej zasięgu. Często do korzystania z niej potrzebne są specjalne karty SIM, a sieć nie jest zintegrowana z siecią operatora lub integracja jest tylko częściowa. Wysoki poziom bezpieczeństwa zapewnia przetwarzanie i przechowywanie danych przesyłanych w sieci np. materiałów z kamer wideo czy danych z czujników i sensorów monitorujących pracę urządzeń na serwerach zainstalowanych w lokalnym centrum danych. Mówiąc prościej, dane nie wychodzą na zewnątrz firmy. Ten rodzaj sieci kampusowych jest przeznaczony dla fabryk, portów, kopalń czy magazynów, w których obsługiwane są krytyczne procesy biznesowe i wymagana jest najwyższa jakość, dostępność i niezawodność.

 

 

Drugi rodzaj to sieci kampusowe zapewniające dedykowany zasięg sieci komórkowej w technologii 5G/LTE w lokalizacji klienta. W tym przypadku zasoby sieci komórkowej są głównie do dyspozycji klienta, ale będzie mógł z niej skorzystać także użytkownik Orange, który po prostu będzie w jej zasięgu. W tym przypadku do korzystania wystarczą klasyczne karty SIM. Sieć jest zintegrowana z siecią operatora i dostępne są wszystkie usługi oferowane przez operatora w sieci publicznej.

Technologie komórkowe lepsze od WLAN

W większości firmowych sieci kampusowych dostępna jest bezprzewodowa sieć WLAN, która wystarcza dla obecnych zastosowań. Jednak wraz ze wzrostem liczby podłączonych urządzeń i aplikacji, a także postępującą automatyzacją i cyfryzacją, przestaje wystarczać. Uruchamianie kolejnych i coraz mocniejszych punktów dostępowych WLAN nie jest ekonomicznie uzasadnione, a do tego ten standard nie gwarantuje niezawodności i bezpieczeństwa.

Przykład? Proszę bardzo. Jeden niewielki punkt dostępowy w technologii komórkowej może obsłużyć kilkaset połączeń, podczas gdy punkt dostępu WLAN maksymalnie kilkadziesiąt. Technologia 5G/LTE zapewnia także kilkukrotnie lepszą penetrację ścian oraz niższe opóźnienia i stabilną przepustowość.

Ograniczenia sieci WLAN są widoczne szczególnie podczas większego obciążenia dużą liczbą podłączonych urządzeń, kiedy rosną opóźnienia, a przepływność ulega wyraźnemu pogorszeniu. Warto też zauważyć, że sieć WLAN nie jest odpowiednia dla rozwiązań związanych z obsługą autonomicznych pojazdów poruszających się na terenie przedsiębiorstwa, w których przełączanie pomiędzy punktami dostępowymi musi być bardzo szybkie i płynne.

Mamy się czym pochwalić w Orange

W grupie mamy kilka świetnych przykładów, jak sieci kampusowe sprawdzają się w realnym biznesie. Schneider Electric to pierwsza fabryka we Francji, w której uruchomiono prywatną sieć 5G. Dostępna jest na powierzchni 2 tys. mkw., umożliwia przesyłanie olbrzymich ilości danych z prędkością powyżej 1 Gb/s, zapewniając niezawodną łączność m.in. dla zastosowań przemysłowych wykorzystujących rozszerzoną rzeczywistość.

Pracownicy fabryki mają tablety z aplikacją AR podłączone do sieci 5G, dzięki którym po sfilmowaniu obiektu dostają dane o jego statusie, przyszłych konserwacjach lub częściach wymagających wymiany. Dzięki temu poprawiła się efektywność, zmniejszyły godziny przestojów, usprawniono czynności konserwacyjne, a liczba błędów ludzkich jest mniejsza.

Port w Antwerpii to drugi po Rotterdamie największy port przeładunkowy w Europie, gdzie Orange uruchomił pierwszą sieć kampusową w technologii 5G.Podłączone są do niej holowniki, które przesyłają do centrum kontroli w czasie rzeczywistym dane z ruchomych kamer, radarów oraz sonarów. Ponadto, dzięki sieci 5G dostępnej na terenie portu możliwa jest komunikacja wideo w czasie rzeczywistym między holownikami. Dotychczas podczas holowania dużych jednostek operator holownika na dziobie nie widział tego, co robi operator holownika na rufie. Nagrania z kamer ułatwiają ustalenie przyczyn incydentów i uszkodzeń. Wdrożenie sieci pozwoliło zwiększyć liczbę obsługiwanych statków i poprawić bezpieczeństwo.

Komentarze


Innowacje

Mózg w pudełku kieruje inteligentną fotowoltaiką

Daria Drabik Daria Drabik
07 grudnia 2020
Mózg w pudełku kieruje inteligentną fotowoltaiką

Korporacyjna anegdota mówi, że kiedy nasz zespół R&D zajmujący się Internetem Rzeczy zabiera się za tworzenie nowych rozwiązań, nie wiadomo, czego się spodziewać. Tym razem, we współpracy z start-upem, opracował niepozorne pudełko. Z wierzchu mało bajeranckie, ale nie dajcie się zwieść pozorom. W środku kryje się „mózg” instalacji fotowoltaicznej. To Energy Controller od Orange Polska.

Coraz więcej dachów w Polsce pokrywają panele fotowoltaiczne. Jak grzyby po deszczu powstają też instalacje gruntowe. Według danych Polskich Sieci Energoelektrycznych moc fotowoltaiki w październiku 2020 wyniosła 2682,7 MW, co oznacza wzrost o 166 proc. rok do roku. To bardzo dobra wiadomość dla odbiorców zielonej energii - oznacza oszczędności na rachunkach za prąd oraz dla klimatu, bo jest mniej emisji dwutlenku węgla. 1kWp instalacji fotowoltaicznej to średnio 765 kg mniej dwutlenku węgla rocznie.

Prąd ze słońca, czyli jak to działa

Panele pochłaniają energię z promieniowania słonecznego i zmieniają ją na energię elektryczną. Są połączone przewodami stałoprądowymi z falownikiem, który zmienia prąd stały na prąd zmienny. Trafia on do rozdzielni elektrycznej, gdzie podłączone są obwody i zielony prąd pojawia się w gniazdkach. Proste. To skomplikujemy temat.

Fotowoltaika jest jednym z elementów całej instalacji energetycznej w danym obiekcie czy budynku. Stabilność i niezawodność instalacji są kluczowe dla jego funkcjonowania. W dobie rosnących cen energii elektrycznej i nowych opłat „okołoenergetycznych” efektywność energetyczna to konieczność dla każdej firmy. I tutaj wracamy do naszego pudełka z mózgiem. To właśnie Energy Controller.

Co potrafi to niepozorne pudełko

Energy Controller monitoruje całą instalację, podłączone do niej urządzenia i obwody 24 h na dobę, kontrolując w czasie rzeczywistym aż… kilkadziesiąt parametrów energii. Mierzy m.in. bilans przyłącza, czyli ilość energii pobranej i oddanej do sieci, energię czynną i bierną w obu kierunkach w zadanym okresie czasu, parametry chwilowe np. moce czynne, bierne, napięcia dla każdej fazy niezależnie. Monitoruje też stan instalacji i samej fotowoltaiki. Magiczne pudełko automatycznie wysyła też alarmy i powiadomienia w przypadku wykrycia błędów, np. nieprawidłowych wartości napięć. W ten sposób zapewnia bezpieczeństwo i jest „Strażnikiem Mocy”.

schemat fotowoltaika

Oszczędzacie pieniądze i środowisko

Dlaczego warto zainwestować w Energy Controller? Oczywiście oszczędności. Od stycznia 2021 roku wchodzi tzw. „opłata mocowa”, która będzie uzależniona od ilości energii elektrycznej pobranej z sieci w wybranych godzinach. W skrócie oznacza podwyżkę cen za prąd. Energy Controller pozwoli określić profil mocy przedsiębiorstwa, a to z kolei ułatwi dopasowanie taryfy. Pozwoli też wykryć uszkodzone bądź energochłonne urządzenia. Dodatkowo, dzięki „Strażnikowi Mocy” można automatycznie wyłączać zdefiniowane urządzenia i obwody, by pracowały wtedy, gdy prąd jest najtańszy. Całkiem nieźle, jak na małe pudełko.

Zarządzanie całym systemem odbywa się zdalnie. Dzięki platformie Live Objects można sterować instalacją z każdego miejsca na świecie z dostępem do internetu. Analizy tworzone w oparciu o AI, raporty czy pełny bilans energetyczny są dostępne online. Wszystko widoczne w prosty i przejrzysty sposób.

Jeśli chcecie mieć inteligentną instalację fotowoltaiczną w Waszej firmie, napiszcie na adres: iot@orange.com Nasi eksperci przeprowadzą audyt, przygotują projekt instalacji i wycenę. Zajmiemy się też montażem, wsparciem technicznym, a także opieką gwarancyjną. Od A do Z. Jak lubicie najbardziej.

raport

Komentarze

Tomek
Tomek 16:40 14-03-2025

Czy docelowo będzie migrowany też prepaid? Jeśli tak czy to oznacza że doczekamy się w prepaidzie połączeń oczekujących i zawieszania połączenia?
Wirtualizację należy rozumieć migrację z onpremise na dostawcę cloud? Jaki to dostawca? 😉
Czy jest to nowa platforma IMS czy poprzednia ale na nowych zasobach? (bo w tekście pada informacja o uruchomieniu nowej platformy IMS).
Z czego korzystaliście 10 lat temu zanim zaczęliście korzystać z IMS?

(człowiek ciekawy a takie wpisy czyta się aż za szybko, więcej więcej) 🙂

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 17:04 17-03-2025

    Prepaid jest już zmigrowany. Pracujemy jeszcze nad tym, żeby połączenia oczekujące działały we wszystkich konfiguracjach. Wirtualizacja obejmowała częściowe zmigrowanie do chmury. W sieci mobilnej korzystamy z IMS od ok. 10 lat i usługi 4G od początku budujemy w oparciu o IMS. Nowa platforma tzn. na nowych zasobach, większa i z nowymi funkcjonalnościami. Ciesze się, że wpis zaciekawia, zapraszam do kolejnych 😉

    Odpowiedz
Max
Max 21:00 14-03-2025

Ale połaczenia oczekujące już są aktywne w pre paidzie.

Odpowiedz
muddy
muddy 23:53 16-03-2025

Czy przy okazji tego unowocześnienia rozwiążecie też kilka problemów, z jakimi zmagają się użytkownicy usługi Extra eSIM? Po pierwsze, nie działają SMSy przez WiFi. Po drugie, brak możliwości odbierania połączeń ViLTE (choć można je wykonywać). Po trzecie, gorsza jakość połączeń przychodzących (także na karcie głównej): nigdy nie załącza się kodek „HD+” czyli EVS-SWB/EVS-WB, można co najwyżej liczyć na AMR-WB. W połączeniach wychodzących między tymi samymi numerami jest EVS-SWB…

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:26 17-03-2025

    Niestety ze względów technologicznych ViLTE wyklucza się z usługą Ekstra eSIM. Pracujemy nad wdrożeniem i dopasowaniem Ekstra eSIM do technologii ViLTE. Z kodekiem EVS sprawa wygląda podobnie. Unowocześnienie platformy IMS jest krokiem w tym kierunku, ale nie jest to jedyny warunek wdrożenia.

    Odpowiedz
Łukasz
Łukasz 16:37 17-03-2025

Jak to jest z IMS Orange posiadam telefon Energizer e280s obsługuje Volte i VoWiFi w sieci Play działa w T-Mobile tylko VoWiFi.W Orange Polska nie działa,a w innych Orange np.Słowacja,Rumunia działa bez problemu telefon posiada aktualne oprogramowanie i dystrybucja UE.VonR ciekawe czy będzie działać na każdym telefonie np.Infinix,Tecno, Blackview, Energizer, VIVO itp.ViLTE nie działa czy wymagana jest jakaś taryfa.Ciekwostka w Play realizuje takie połączenie ale jest błędnie rozliczane 1zł za minutę jak połączenie międzynarodowe.Tak samo do Orange i odwrotnie 1zł.

Odpowiedz
Krzysiek87
Krzysiek87 23:49 17-03-2025

Widać,jak telekomunikacja się zmienia,kiedyś do działania telefonu wykorzystywano centrale telefoniczne których jest obecnie poniżej 200 sztuk, a teraz wystarczy jedna platforma głosowa mająca pod sobą cały kraj mieszcząca się pewnie w jednej z takich szaf jak na zdjęciu(obstawiam,że znajduje się w mieście Łódź)
Swoją drogą jeżeli ten sam IMS obsługuje VoLTE oraz VoIP podłączony pod Livebox to dlaczego zestawienie połączenia pomiędzy abonentami komórkowymi trwa tylko około 1 sekundę a dzwoniąc z komórki na VoIP stacjonarny lub w drugą stronę czas oczekiwania na połączenie jest dłuższy?Pani Kingo odnośnie wpisu dotyczącego Nowogrodzkiej napisałem adres obiektu na którym znajduje się radiolinia o którą pytałem.Pozdrawiam

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 09:38 20-03-2025

    W takim połączeniu VoIP, VoLTE i sieć PSTN muszą współgrać. Nasza konfiguracja pozwala zachować jak największą zgodność pomiędzy nimi, czasem kosztem pogorszenia pewnych parametrów – w tym przypadku jest to wydłużenie czasu zestawienia. Jeśli chodzi o radiolinię w Nowym Sączu, o której Pan pisał – nie mamy jej w systemach, więc nie jest to nasza radiolinia. Pozdrawiam.

    Odpowiedz
Nick
Nick 12:14 18-03-2025

Pytanie z innej beczki Pani Kingo czy Orange planuje uruchomić nadajnik wspólnie z T-Mobile (26002) ID: 56521
Starachowice, Batalionów Chłopskich 6? Jeśli tak to kiedy dziękuję za informację i Pozdrawiam!

Odpowiedz
Mateusz
Mateusz 12:37 02-04-2025

Czy jest szansa, że po migracji IMS w prepaidzie zacznie działać WiFi Calling za granicą?

Odpowiedz
Scroll to Top